به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مهدی حسینی در سی و چهارمین جلسه از سلسله جلسات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در فضای مجازی با اشاره به اهداف دشمن برای تأثیرگزاری بر ملتها اظهار کرد: بعد از جنگ جهانی دوم، کشورهای غربی تصمیم گرفتند که به جای کنترل دولتها، نخبگان و مردم را در اختیار خود قرار دهند که ایجاد فضای مجازی و شبکههای اجتماعی جزئی از این هدف کشورهای غربی است.
وی افزود: تغییر رویکرد در به اختیار گرفتن ملتها به جای دولتها، اصطلاحاً تغییر از رویکرد سانترال به آمیبی گفته میشود.
برنامه بلندمدت دشمن در فضای مجازی
این کارشناس فضای مجازی خاطرنشان کرد: جالب است بدانید در حالیکه شبکههای اجتماعی در سال 2000 به وجود آمدند اما یک عقبه 50 ساله در پشت تأسیس این شبکههای اجتماعی قرار دارد.
وی تصریح کرد: «تافلر» به عنوان یک نظریهپرداز مطرح در دنیا شناخته میشود؛ او در سال 1946 موضوع انقلاب اطلاعاتی را مطرح کرد؛ در سال 1964 فردی به نام «مک لوهان» ایده دهکده جهانی را بیان کرد و در سال 1972 کد تبادل TCP/IP ایجاد شد؛ در همین راستا، در سال 1989 شبکه جهانی اینترنت راهاندازی شد و در سال 1996 «مانوئل کاستلز» نظریه جامعه شبکهای بر مبنای شبکههای اجتماعی را مطرح کرد؛ همه این ایدهها نشان دهنده یک عزم جدی در راستای تغییر سبک مدیریت جهانی است.
ارتباطهای بیقید و شرط بین گیرنده و فرستنده در شبکههای اجتماعی
حسینی متذکر شد: یکی از مدلهای رایج ارتباطی، مدل فرستنده ـ پیام ـ گیرنده است که امروزه کاربرد وسیعی در فضای مجازی بهخصوص در شبکههای اجتماعی را دارد؛ نکتهای که نباید از آن غفلت کرد این است که آیا فرستنده اجازه دارد بدون واسطه با گیرنده ارتباط برقرار کند؛ این ارتباط بیقید و شرط بین گیرنده و فرستنده متأسفانه امروزه یکی از عامل اصلی در بروز مشکلات اخلاقی در فضای مجازی شده است.
اختلاف 180 درجهای شبکههای اجتماعی مجازی با دین
این کارشناس فضای مجازی متذکر شد: برخلاف نص قرآن که در چندین جای آن بعد از بیان خلقت انسان به موضوع خانواده پرداخته شده است، خانواده در شبکههای اجتماعی نه تنها هیچ جایگاهی ندارد بلکه به طور غیر مستقیم با آن مقابله میشود؛ برای درک بهتر این مطلب کافیست به جمله «هاروی» به عنوان یک نظریهپرداز در فضای سایبر مراجعه کنیم که میگوید: «حالم از پیوند خویشاوندی و خانواده به هم میخورد!»
حسینی اضافه کرد: در شبکههای اجتماعی از افرادی که ارتباط با آنها وجود دارد با عنوان Friend یاد میشود که البته باید توجه کنیم که واژه Friend در اصطلاح غربی با واژه «دوست» در فرهنگ اسلامی ـ ایرانی کاملاً متفاوت است.
وی تصریح کرد: نکته قابل توجه در خصوص استفاده از واژه Friend در شبکههای اجتماعی این است که نام پدر کاربر در این لیست قرار دارد؛ پدری که بر انسان حق ولایت دارد، اطاعت از دستور او جز در مورد امر به معصیت خدا بر انسان واجب است؛ این ساختار موجب پایین آمدن جایگاه و شخصیت پدر در ذهن کاربر، هماندازه با سایر دوستان و کاربران است؛ اتفاقی که در این رابطه به وجود میآید، کاهش منزلت پدران و مادران، معلمان و استادان و سایر بزرگان حقیقی و حقوقی است که نتیجه طبیعی ساختار شبکه اجتماعی است.
شبکههای اجتماعی گاهی همراهی با ولایت طاغوت را همراه دارد
حسینی یادآور شد: متأسفانه بیشترین میزان محبوبیت در شبکههای اجتماعی توسط کاربران ایرانی مربوط به افراد و شبکههای فاسد و تحت ولایت طاغوت است؛ هنگامی که کاربری مدام در حال رصد اخبار یک فرد و یا کانونهای فاسد است، خود به خود تحت لوای طاغوت قرار میگیرد.