به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری دانشجو، اشکالات متعدد لایحه برنامه ششم توسعه حرف و حدیثها و چالشهای کمنظیری را دربرداشته است. چنان که طی 70 سال گذشته این اولین نوبتی است که یک لایحه برنامه توسط مجلس بکلی رد میشود. حتی اصلاحیه این لایحه نیز با چالشهای فراوانی روبهرو شده است. یکی از این چالشها، موضوع «تجاریسازی محصولات دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته)» است. پیش از این در سال گذشته، بند ضعیفی برای «تولید تجاری» این محصولات در لایحه برنامه ششم گنجانده شده بود؛ که البته کلیات آن رد شد.
متن لایحه در سال 94
پس از رد کلیات این برنامه در سال گذشته، در تاریخ 5 مردادماه 95، طی نامهای به امضای رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی، ویرایش جدیدی از این لایحه به مجلس تقدیم شد. در این لایحه بهجای اصلاح بند مربوط به محصولات تراریخته، دولت اولاً این بند را به اسناد پشتیبان انتقال داده تا نیازی به مصوبه مجلس نداشته باشد؛ در ثانی بندهای مربوط به تراریختهها بهجای حذف، سنگین تر شده است.
در این اصلاحیه، اولاً ملاحظات «سلامت» به هیچ وجه درنظر گرفته نشده است؛ حال آنکه حتی مدافعان محصولات تراریخته نیز اذعان کردهاند که سلامت این محصولات در درازمدت هنوز اثبات نشده است. ثانیاً برای مقابله با آگاهی بخشی که اخیراً توسط رسانه ملی صورت میگیرد، «مقابله با تجاری سازی» محصولات تراریخته به «فناوری هراسی» تعبیر شده تا جلوی رسانه ملی نیز در این زمینه گرفته شود.
محمدعلی ملبوبی، معاون پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیستفناوری، که سمت پرزیدنت فدراسیون بیوتکنولوژی آسیا و ریاست کارگروه کشاورزی ستاد توسعه زیستفناوری را نیز بهعهده دارد، خود یکی از اصلیترین طرفداران «تجاریسازی» این محصولات است.
گفتنی است پیش از این اسنادی از تلاش برای نفوذ دانشآموختگان بنیاد راکفلر در ارکان سازمان مدیریت و برنامهریزی و همچنین وزارتخانههای متعدد منتشر شد. با توجه به تمرکز این افراد در بخش «دانش و فناوری» سازمان مدیریت و برنامهریزی، به بازی گرفتن جان مردم کشور در لایحه برنامه ششم به نفع مطامع تجاری افراد نفوذی، تعجبآور نیست.
منبع:تسنیم