گروه ورزشی خبرگزاری دانشجو_ مهدی شیرازیان، در دو دوره اول به علت کم بودن تعداد تولیدکننده البسه ورزشی یا شوق مردم و رسانه ها از راهیابی به جام جهانی و عدم توجه به لباس تیم ملی و یا شاید کیفیت خوب لباس ها حاشیه ای در این خصوص به وجود نیامد و انتقادات کمی شد ولی در دوره سوم به علت اختلاف سلیقه های به وجود آمده بین مسئولان باعث شد تا طرح پیشنهادی ایران روی البسه تیم ملی حک نشود و شرکت پوما از موقعیت پیش آمده نهایت بهره را برد و با پرداخت اندک پولی لوگوی خود را روی لباس ها طراحی کرد و در اقدامی عجیب اسامی بازیکنان و شماره آنها را به جای چاپ به صورت برچسبی روی پیراهن ها زد که این مسئله زیبنده تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی نبود.
اما این مسئله درس عبرتی برای مسئولان ورزش نشد و آنها برای تهیه لباس های تیم ملی جام جهانی 2014 با شرکت آل اسپورت قرارداد بستند که نه جزو شرکت های مطرح دنیا بود و نه شهرت خوبی در تولید لباس های ورزشی با کیفیت داشت.جالب اینجاست که حتی این شرکت زیر بار طرح ایران هم نرفت و به جای عکس یوزپلنگ ایرانی عکس یوزپلنگ آفریقایی را روی لباسهای تیم ملی فوتبال ایران هک کرد تا نشان دهد مسئولان ورزشی قراردادی که بسته اند کاملا یک طرفه است و به راحتی حق ایران ضایع شد.
سرمربی تیم به کرات از این لباس انتقاد کرد و حتی از پوشیدن آن تا مدتی امتناع کرد و تبع سرمربی بازیکنان نیز از کیفیت بد لباس ها انتقاد کردند ولی رئیس همیشه خندان فدراسیون بخوانید کفاشیان، اهمیتی به این انتقادات نداد و قرارداد ایران تا پایان با این شرکت منعقد باقی ماند. اما این پایان ماجرا نبود چرا که رئیس همیشه خندان فدراسیون فوتبال قبل از تحویل پست مدیریتی خود قرارداد جدیدی با یک شرکت بی نام و نشان تر امضا کرد به نام جیووا.
شرکت جیووا تعهد کرد لباس هایی با کیفیت آدیداس و نایک برای تیم ملی به صورت رایگان تولید کند و همچنین مبلغی را به فدراسیون بپردازد به این امید که تیم ملی ایران با حضور در جام جهانی تابلوی تبلیغات و سکوی پرتابی برای این شرکت ایتالیایی شود ولی خیلی زود و پس از تغییر در پست رئیس فدراسیون و عدم رضایت از لباس های جیووا تصمیم به فسخ قرارداد با این شرکت گرفته شد.
اینکه ایران می تواند یک طرفه به خاطر کیفیت لباس های شرکت جیووا قرارداد را فسخ کند مسئله مهمی است چون اگر امکان این کار نباشد ایران باید خسارت زیادی را پرداخت کند.همچنین به علت اینکه با شرکت آدیداس قرارداد بلند مدت بسته نشده از تخفیف 50 درصدی آن نمی توان استفاده کرد و فقط با استناد به حرف های مسئول بازاریابی فدراسیون فوتبال به علت کوتاه بودن قرارداد درصد کمی تخفیف شامل حال فدراسیون فوتبال ایران می شود.
با در نظر گرفتن هزینه فسخ با شرکت جیووا و عدم گرفتن تخفیف مناسب از شرکت آدیداس به علت عدم مدیریت صحیح رئیس همیشه خندان سابق فدراسیون اگر به درستی تصمیم گیری می شد و از ابتدا با شرکت آدیداس و یا هر شرکت معتبر دیگری قرارداد بسته می شد منافع زیادی شامل حال فدراسیون می شد.ما در سالی قرار داریم که رهبر معظم انقلاب آن را سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نام گذاری کرده اند.
اینکه آیا در کشور تولیدکننده ای وجود دارد تا انتظارات مردم، فدراسیون، سرمربی و بازیکنان تیم ملی فوتبال کشورمان را برآورد تا با حمایت از تولید داخلی به سراغ شرکت های خارجی نرویم بحث جداگانه ای است ولی حداقل می توان با مدیریت صحیح و عقد قراردادهایی که منافع کشور را تامین کند و باعث شویم ارز کمتری از کشور خارج شود.برای تحقق این کار ابتدا باید افرادی برای عقد قرارداد مشخص شوند که هم تخصص کافی داشته باشند و هم تعهد لازم.
در بحث تبلیغات و بازرگانی گاها اتفاق افتاده که نماینده یک شرکت خاص با رایزنی با مسئولان عقد قرارداد فدراسیون و یا حتی بازیکنان و کادر فنی تیم فوتبال یک کشور قراردادهایی را عقد می کنند که فقط منافع شرکت های تولید کننده را حاصل می کند.
با انتخاب فردی متخصص، متعهد و با سبقه کاری خوب می توان از همین جا جلوی ضرر بیشتر را گرفت و در صورت حضور ایران در جام جهانی بعدی طوری قرارداد بسته شود و لباسی به تن ملی پوشان کنیم که قواره عظمت و شأن تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران باشد.