گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مجتبی قاسم زاده اهل فیروزآباد و دانشجوی کارشناسی گیاهان دارویی است. او به عنوان یکی از ستارگان عرصه اقتصاد مقاومتی از طرف سازمان بسیج سازندگی کشور معرفی شده است. مجتبی متولد 1369 است و هنوز در کارشناسی، فارغ التحصیل نشده و حتی مدرک کاردانی اش هم در رشته مکانیک بوده است. با این وجود آقای قاسم زاده در زمینه تکثیر، تولید و فرآوری گیاهان دارویی به عنوان یک منتخب در سطح کشور شناخته و معرفی شده است.
او در این زمینه منتظر برند دیگران برای محصولاتش نبوده و محصولات خود را با برند «مزرعه زرگیاه» به بازار عرضه می کند. خبرنگار خبرگزاری دانشجو به گفتگو با این منتخب عرصه اقتصاد مقاومتی پرداخته است.
مجتبی قاسم زاده در گفتگو با خبرگزاری دانشجو در مورد حمایت های سازمان بسیج سازندگی از کارش گفت: ما سال اول با سرمایه ای کم و با زمینی 3000 متری شروع به فعالیت کردیم. بعد از آن؛ یک زمینی از یکی از پادگان ها سپاه را که بلا استفاده بود را ما برای کارمان درخواست دادیم و آنها هم قبول کردند و این زمین 8 هکتاری را با مقداری آب در اختیار ما قرار دادند. از سال 92 وارد زمینه تولید و تکثیر گیاهان دارویی شدیم. البته یک وام 15 میلیونی هم از بسیج سازندگی دریافت کردیم.
این فعال و منتخب عرصه اقتصاد مقاومتی گفت: ما کارهایی را که انجام داده ایم اکثرا برای اولین بار بوده که در کشور و یا حتی در جهان انجام شده است. برای مثال می توان به این موارد اشاره کنم:
اولین کشت گیاهان دارویی استریا (steria) در فضای آزاد
اولین و بزرگترین تولید کننده نشا بذری استریا (این گیاه سیصد برابر شیرین تر از شکر است و حتی افراد مبتلا به دیابت نیز می توانند از آن استفاده کنند و هیچ ضرری برای آنها ندارد)
بزرگترین تولید کننده نشا بذری در کشور( این گیاه تا قبل از ما در آزمایشگاه تکثیر می شد که ما در حال حاضر در حال تولید آن هستیم)
اولین تولید کننده بذر استریا بالای 75 درصد (این گیاه قبل از کار ما، در سطح جهان میزان جوانه زنی اش برابر 10 درصد بود و ما با دانش فنی خود؛ این را به میزان 75 درصد رساندیم)
اولین کشت گندم سیاه در کشور (این محصول از خانواده غلات نیست ولی کنترل کننده انسولین در بدن، دارای هشت آمینواسید و سرشار از فیبر و مواد معدنی است. این محصول دومین ماده غذای کشور روسیه است و گیاهی سریع الرشدی است که کمتر از دو ماه به بار می نشیند و بازار خوبی دارد)
وی در ادامه گفت: ما درصدد برند سازی برآمدیم و به همین خاطر محصولاتمان را برند «مزرعه زرگیاه» به بازار عرضه می کنیم.
مجتبی قاسم زاده در مورد وضعیت بازار این محصول ادامه داد: هرچند از این کار در حال حاضر درآمد داریم ولی هنوز درآمدمان ثابت نشده است. ما تا الان حدودا صد و پنجاه میلیون هزینه کرده ایم که ان شاالله از سال آینده این میزان سرمایه گذاری به صورت خوب جواب می دهد.
وی افزود: در حال حاضر مزرعه ما بزرگترین مزرعه جنوب کشور است که از این طریق برای 10 نفر به صورت مستقیم و برای بیش از 2000 نفر به صورت روزمزد و غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده ایم.
این فعال و منتخب عرصه اقتصاد مقاومتی در مورد موانع پیش رویش در این مسیر گفت: ما کارمان را با این شعار شروع کردیم: توکل، توسل، تلاش. مشکلاتمان را هم در این مسیر از این طریق حل کریدم. البته در حال حاضر تنها مشکل ما؛ رسانه ای کردن کارها و محصولاتمان بوده است. ما چون به دور از پایتخت هستیم؛ در مورد پوشش خبری کارمان به شدت با مشکل مواجه هستیم.
قاسم زاده افزود: کار ما بیشتر به صورت بازارسازی است تا بازرایابی و این کار به صورت غیرمستقیم تا حدی توسط سازمان بسیج سازندگی انجام می شود ولی زیاد به چشم نمی آید