به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری دانشجو، مجتبی شریعتی نیاسر روز پنجشنبه در نشست خبری با رسانه های استان گلستان در گرگان اظهار کرد: برخی از دانشگاه ها و رشته های ارائه شده آن ها مورد استقبال قرار نمی گیرد که لازم است با اجرای طرح هایی مانند ادغام مراکز کم دانشجو و تغییر ماهیت رشته های ارائه شده، برای افزایش کیفیت این مراکز گام برداریم.
وی بیان کرد: یکی از مشکلات آموزش عالی کشور ارائه رشته های فاقد جاذبه برای تقویت دانش آموختگان در ورود به بازار کار است که خروج آن ها از چرخه علم آموزی مورد توجه و تاکید وزارت علوم قرار دارد.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری افزود: ایجاد رشته های جدید با رویکرد مهارتی از جمله راه هایی است که می تواند موجب افزایش انگیزه در ورود به آموزش عالی شده و دانشجویان را از آینده آسوده خاطر کند.
شریعتی ادامه داد: به عنوان نمونه همه دانش آموختگان مراکز فنی و حرفه ای جذب بازار کار می شوند که این شیوه ارائه علم و مهارت باید در دستور کار همه مقاطع تحصیلی دانشگاه ها قرار گیرد.
وی گفت: وزارت علوم متولی ایجاد شغل نیست اما می تواند با راه اندازی رشته های مناسب و مورد توجه بازار، زمینه افزایش مهارت دانشجویان برای ورود به مشاغل جدید و مورد نیاز جامعه را فراهم کند.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری به فعالیت 2 هزار 800 مرکز آموزش عالی در کشور اشاره کرد و گفت: به دلیل تکمیل فعالیت دانشگاه ها، دیگر مجوزی برای تاسیس دانشگاه داده نمی شود و برنامه اصلی وزارت علوم تقویت بنیه های علم در مراکز آموزشی است.
شریعتی ادامه داد: در سال های اخیر و با گسترش آموزش های تکمیلی حدود 95 هزار نفر به جمعیت دانش آموختگان دکتری کشور افزوده شد که بسیاری از این افراد متقاضی حضور در هیات علمی دانشگاه ها هستند.
وی گفت: از دیگر سو ظرفیت پذیرش در هیات علمی دانشگاه ها محدود است و چون افراد با مدرک تحصیلی بالا علاقه ای به انجام کارهای دیگر جز تدریس ندارند، به جمعیت بیکاران کشور افزوده می شود.
شریعتی به فعالیت دانشگاه های منطقه 2 کشور شامل استان های گلستان، مازندران و گیلان نیز اشاره کرد و گفت: 20 درصد دانشگاه های این منطقه در گلستان مستقر است که برخی از دانشگاه های آن از سطح عملی بالا و قابل توجهی در کشور برخوردارند.
منبع:ایرنا