به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد، حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد در دیدار صمیمانه با جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی از واحدهای مختلف در پاسخ به مطالبات و پیشنهادهای آنان، گفت: یکی از مشکلات در دانشگاه آزاد اسلامی این است که میزان اطلاعات همکاران ما از مجموعه تصمیم های مدیریتی کم بوده و یا برخی واحدها به خوبی برنامهها را پیاده نمیکنند. به همین سبب توصیه میکنم برای قضاوت عملکرد مدیریت دانشگاه بهتر است از بخشنامهها و آیین نامه ها مطلع باشیم.
وی با اشاره به توسعه فعالیتهای اقتصاد دانش بنیان و اجرای آن در واحدها به عنوان یکی از سیاستهای اصلی مدیریت در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: در حال حاضر حدود ۱۱۰۶ شرکت دانش بنیان، هسته و واحد فناور در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد که بیش از ۷۰ درصد آنها طی سه سال و نیم اخیر تاسیس شده اند. البته ثمر دهی این شرکتها از سال ۹۷ به بعد خواهد بود.
میرزاده افزود: تا پیش از این گفتمانی به عنوان توسعه فعالیت های دانش بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی وجود نداشت چرا که این دانشگاه در دهه اول تاسیس خود تنها به ارائه خدمات آموزشی و پاسخ به نیاز اجتماعی تحصیل جوانان می پرداخت.
رئیس دانشگاه آزاد گفت: اما در حال حاضر سه برش از نسلهای مختلف یک دانشگاه در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد. برخی از واحدهای این دانشگاه تنها به ارائه خدمات آموزشی می پردازند(دانشگاه نسل اول)، برخی دیگر علاوه بر آموزش، فعالیت های علمی و پژوهشی دارند( دانشگاه نسل دوم) و تعداد دیگری از واحدها علاوه بر آموزش و پژوهش به حوزه فناوری و کارآفرینی( دانشگاههای نسل سوم) نیز وارد شدهاند، در واقع هدف ما این است که در حد امکان اغلب واحدها را به سمت دانشگاه های نسل سوم سوق دهیم.
وی در ادامه به چالشهایی که دانشگاه آزاد در سال ۹۲ با آن روبرو بود پرداخت و گفت: زمانی که دانشگاه را تحویل گرفتیم اگرچه به قله های موفقیت و دستاوردهایی نائل شده بود اما با چالش هایی روبرو بود و هست که با همدلی دوستداران آن باید برطرف شود. وجود ۲ هزار و ۳۷۵ میلیارد تومان کسری بودجه، دو و نیم میلیون مترمربع فضای عمرانی نیمه کاره(با پیشرفت فیزیکی ۵ تا ۷۰ درصد)، نیروهای مازاد و ۲۳۵ واحد زیان ده از جمله چالش های این دانشگاه در آن دوره بود.
۴۳۰۰ عضو هیات علمی ارتقا و ۷ هزار نفر جذب شده اند
رئیس دانشگاه آزاد گفت: اما خوشبختانه در حال حاضر بسیاری از این چالشها مانند شاخص نسبت استاد به دانشجو بهبود یافته یا در مورد طرحهای عمرانی بیش از یک میلیون و 800 هزار مترمربع آن به بهره برداری رسیده است. همچنین طی این مدت 4300 عضو هیات علمی ارتقا و 7 هزار نفر نیز جذب شده اند که تاثیر بسزایی در ارتقای کیفی دانشگاه داشته است.
میرزاده خطاب به اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد گفت: در این دانشگاه نباید سیاسی کاری کنیم اگر بخواهیم وارد این ورطه شویم اثرات مثبت یکدیگر را خنثی کرده و از اهداف اصلی باز میمانیم.
وی اثر بخشی در علم، پژوهش و کارآفرینی را تعریف یک دانشگاه درجه یک و مورد اقبال کشورهای پیشرفته دانست و افزود: دانشگاه آزاد اسلامی از ابتدا و به صورت ذاتی با هدف آموزشی تاسیس شد اما حالا می خواهد وارد عرصه کارآفرینی شود به همین خاطر باید به پژوهشهای سفارشی و مشتری محور بیشتر بها بدهد.
میرزاده ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله هاشمی(ره) گفت: آیت الله هاشمی منشا خدمات بزرگ اجتماعی، علمی و سیاسی در کشور بودند. کمتر کسی را می توان در تاریخ ایران یافت که طی 60 سال از عمر خود تا به این اندازه موثر باشد. حتی اگر تنها خدمت ایشان را تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی بدانیم باز هم میتوان گفت که بزرگترین خدمت را به کشور داشتهاند.
وی، ایجاد دانشگاه آزاد عاملی مهم در توسعه سیاسی کشور دانست و گفت: این دانشگاه با توسعه تحصیلات تکمیلی و تمرکز زدایی توانست به دستاورد بزرگی در حوزه فرهنگی و امنیتی جامعه دست یابد چرا که با بومی گزینی مانع دور شدن جوانان از نظارت خانوادههایشان و سفر به شهرهای دیگر برای ادامه تحصیل شده است.
رئیس دانشگاه آزاد گفت: واگذاری اختیارات به هیات امناهای استانی و جلوگیری از موازی کاری، کاهش بخشنامه ها از 30 هزار صفحه به سه هزار صفحه ، بومی گزینی، سهم بالا در توسعه تحصیلات تکمیلی و تولید علم در کشور تنها بخشی از دستاوردهای دانشگاه در دوره مدیریت جدید است.
ارائه راهکارهایی برای اثر بخشی بیشتر دانشگاه در اقتصاد، اجتماع و فرهنگ
میرزاده از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد خواست تا به راهکارهایی برای اثر بخشی بیشتر این دانشگاه در اقتصاد، اجتماع و فرهنگ و چشم انداز آن در 10 سال آینده بیشتر بیندیشند و در راستای بهبود شاخص ها تلاش کنند.
وی با اشاره به اعمال بازرسی دقیق بر فعالیت واحدهای دانشگاه آزاد گفت: از اعضای هیات علمی می خواهم تا بر عملکرد مدیران دانشگاه به نوعی نظارت غیر رسمی، عادلانه و منصفانه داشته باشند. همچنین افراد دلسوز و دارای تواناییهای مدیریتی و علمی را به ما معرفی کنند تا در روند توسعه دانشگاه از آنها استفاده کنیم.