اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، احمدی، رئیس هیأت ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو صبح امروز در نشست خبری گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو که ظهر امروز در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، گفت: هیأت بررسی حادثه پلاسکو با تشکیل شش کمیته تخصصی کار خود را از ۱۱ بهمن ماه شروع کرد و امیدواریم به موقع و در همان دو ماه، گزارش نهایی را تهیه کنیم.
وی اظهار داشت: تاکنون حدود 80 درصد پیشرفت داشتیم و همه کمیته های تخصصی اعم از مهندسی سازه، آتش، حقوقی، اجتماعی، مدیریت بحران، بیمه و ... کار خود را با گزارش های تخصصی انجام دادهاند و در حد 95 درصد گزارشهای تخصصی را آماده کرده اند.
رییس هیأت ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو تصریح کرد: در این کمیته ها حدود 120 همکار داشتیم. بعضی از این کارها جنبه علمی و مهندسی داشته و بعضی دیگر جنبه اجتماعی داشته است.
احمدی تاکید کرد: با 27 سازمان و شخصیت حقوقی روبه رو بودیم و آنها را طرف سوال قرار دادیم و با بسیاری از مسئولان ارشد این سازمان ها نیز مصاحبه حضوری و مستقیم داشتیم تا نظراتشان را با واسطه و مستقیم شنوا باشیم.
وی گفت: شهرداری تهران، بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی جز این سازمان ها هستند. وزارت اطلاعات نیز در زمینه مسائل امنیتی و بررسی های امنیتی با ما همکاری داشتند و به ما کمک کردند که برخی مسائل و شبهات برایمان شفاف تر شود.
احمدی تاکید کرد: با قوه قضاییه و دادستانی تهران هم تعاملاتی داشتیم که ادامه دارد و تصمیم گرفتیم کار تلفیق را انجام دهیم و اگر یافته جدیدی اضافه شود، اعلام می کنیم.
رییس هیأت ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو ادامه داد: گزارشی توسط گروه معماران 11 سپتامبر در شهر بروکلین به زبان انگلیسی و خطاب به ما ارسال شده که در آن بین حادثه پلاسکو و 11 سپتامبر مقایسه ای شده و ما این گزارش را بررسی کردیم، اما با بررسی های کاملی که صورت گرفت، مشخص شد که گزارش کامل نیست و تفاوت ها در آن زیاد است و به طور قاطع می گوییم که این گزارش قابل استناد و مستند نیست.
وی بیان داشت: در زمینه علت یابی و نحوه گسترش آتش و ریزش، با گروه های توانمندی ارتباط برقرار کرده و با استفاده از تقشه های محدودی که قبل از ریزش داشتیم و نقشه هایی که به شیوه های فنی و ... ایجاد شد، به نقشه های قابل اعتمادی رسیدیم که بتوان به صورت مدل سازی ریاضی، شروع آتش، گسترش، دمای بالا و ... را تحلیل کرد.
رییس دانشگاه تربیت مدرس اضافه کرد: فرو ریزش ساختمان در سه مرحله بود؛ مرحله اول در سقف طبقات دهم و یازدهم و به صورت محدود در سمت شمال ساختمان، مرحله دوم حدود یک ساعت بعد، فروریزش نیمه شمالی ساختمان از بالاترین طبقات تا همکف به صورت سریع و نهایتا فروریزش باقی مانده ساختمان حدود بیست دقیقه بعد.
احمدی بیان داشت: شروع آتش بر اثر یک سهل انگاری در واحد 10-12 و فروشگاهی به نام نسترن آغاز شده و این مسئله با تأخیر به آتش نشانی اطلاع رسانی شده بود و با توجه به مواد اشتعال زا سریع گسترش یافته بود و این شروع تقریبا قطعی بوده، اما جزئیاتش که عمدی یا سهوی و ... بوده، بماند و ما وارد نمی شویم تا قوه قضاییه در تحقیقاتش به این مسایل رسیدگی کند.
وی اظهار داشت: در بعضی از عکس ها و فیلم ها نیز گفته می شود که صداها و حباب هایی وجود داشته؛ از حدود نیم ساعت قبل از ریزش ساختمان صداهایی شبیه انفجار به صورت یکی پس از دیگری شنیده شده و بسیاری از آتش نشانان هم این گمان را داشتند که شاید به دلیل وجود کپسول های گاز بود.
رییس دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: بررسی های ما نشان می دهد که این صداها در فروریزش دوم و سوم که همراه با پرتاب اشیا بوده است. به احتمال قریب به یقین به دلیل سقوط ناگهانی سقف ها و رها شدن بخش هایی از آنها به روی یکدیگر بوده و چون ساختمان از نظر بار قائم در شرایط عادی نبوده و اضافه بار داشته، با وقوع آتش و نرم شدن فولاد و کاهش تحمل اسکلت فولادی این سقف ها به صورت قطعات بزرگ سقوط می کردند و صدای برخورد شدید و فشار سنگین ناشی از تراکم هوای بین طبقات به صورت موج انفجار قطعات را از پنجره به بیرون پرتاب می کرد.
وی بیان داشت: این موضوع امر جدیدی نیست و در بسیاری از فروریزش ها دیده شده است؛ حتی حباب آتشی که از پنجره به بیرون آمد هم قابل توجه است؛ ضمن اینکه آثار انفجاری هم در این ساختمان یافت نشد.
رییس هیئت ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو ادامه داد: این ساختمان تا سال 90 به طور کامل در برابر حریق بیمه بود، اما از آن سال به بعد شرکت بیمه به دلیل شواهدی که دیده، منصرف شده است.
وی بیان داشت: مسئله دیگر مسئولیت سازمان هایی مانند شهرداری تهران، آتشنشانی، مدیریت بحران و ... است که در اجرای مسئولیت های خود ابهاماتی داشتند و با توجه به آیین نامه ها و ... ابهاماتی بود که چقدر می توانند در این زمینه موثر باشند و این نظام ناقص مسئولیت پذیری را نشان می دهد و اکثر قریب به اتفاق سازمان ها احساس دیگری داشتند که سازمان دیگری مسولیت دارد و امیدواریم نظام مسئولیت در آینده شفاف تر بیان شود.
رییس هیئت ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو ادامه داد: امیدواریم که در نیمه اول سال 1396 گزارش را تقدیم رییس جمهور کنیم تا از سوی رییس جمهور به صورت مفصل مورد استفاده قرار بگیرد.
احمدی در پاسخ به سوال دیگری درباره علت حادثه اظهار داشت: در مورد علت و اینکه چه کسی با چه مکانیزمی این حادثه را رقم زد، ابزاری نداشتیم جز استفاده از صحبت های افرادی که آنجا بودند و اخیرا هم قوه قضاییه با استناد به اقرار دو کارگر، اعلام کرد که دو کارگر پس از اتصالی سیم برق غیر مجاز ترسیده و فکر می کردند می توانند با کمک دیگران آن را اطفا کنند و به همین دلیل فرصت طلایی را از دست دادند.
وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد نحوه مدیریت بحران پس از حادثه و صدور دستور تخلیه آتش نشانان تاکید کرد: در حال حاضر خیلی نمی خواهیم درباره مدیریت بحران و نحوه مدیریت حادثه وارد شویم، اما در گزارش نهایی تمامی این موارد را به صورت دقیق و اینفوگرام اعلام خواهیم کرد.
رییس هیئت ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو بیان داشت: اکثر تلفات جانی این حادثه از میان آتش نشانان بوده. آتش نشانان فداکار ما در شرایطی که پله اضطراری و راه فرار و ... وجود نداشت، از جان خود مایه گذاشته و کمبودها را با جان خود جبران کردند. شاید اگر این حادثه در کشوری دیگر رخ داده بود، در دقایق پایانی آتش نشانان خودشان را نجات می دادند اما آتشنشانان ما فداکار هستند. در مجموع، زمان تخلیه و کنترل جمعیت به صورت موفقیت آمیز نتیجه داد.
احمدی در پاسخ به سوال دیگری درباره جزئیات دیدار هیئت ویژه با شهردار تهران بیان داشت: به خاطر گرفتاری هایی که شهردار تهران داشتند، این جلسه با تاخیر برگزار شد، اما در فضایی صمیمانه برگزار شده و نزدیک به سه و نیم ساعت طول کشید.
وی ادامه داد: شهردار تهران و معاونانشان کمال توجه را به این موضوع داشته و در تعامل با هیئت بودند و ما از پاسخ هایی که از ایشان دریافت کردیم، به نتایج بهتری دست یافتیم که در گزارش نهایی اعلام خواهیم کرد.
احمدی در پاسخ به سوالی دیگر درباره اعلام دو کارگر به عنوان مقصر این حادثه تصریح کرد: آن دو نفر خطایی را مرتکب شدند و ممکن است افراد دیگری هم در این ساختمان این خطا را مرتکب شده باشند؛ اما حالا اقدام این ها باعث این حادثه شد؛ که باید پاسخگوی مسئولیت و خطای خود باشند؛ اما اگر آن سازمان ها و نهادهای مسئولی که در این زمینه مسئولیت داشتند، به موقع و به درستی به مسئولیت خود عمل می کردند، قطعا یک آتش سوزی محدود می توانست کنترل شود و به یک فاجعه بزرگی تبدیل نشود.
وی تاکید کرد: از حدود 4600 واحد، سنجشی انجام شد که نشان داد 81 درصد هیچ گونه آموزش ایمنی مشخصی در طول عمر خود ندیده اند. حدود 74 درصد مردم به یاد ندارند که از رسانه ها اعم از صدا و سیما و خبرگزاری ها و .. برنامه های آموزشی دیده باشند.
رییس هیئت ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو ادامه داد: حدود 63 درصد خانه ها و واحدهای مسکونی هیچ گونه ابزار اطفای حریق را در دسترس ندارند. حدود 7.6 درصد خانه ها ابزار اعلام حریق دارند و تنها 29 درصد واحدهای مسکونی ما کپسول آتش نشانی داشته و تنها 5.4 درصد واحدهای ما در مجاورت شیلنگ و باکس آتش نشانی قرار دارند.
رییس دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه ایمنی بسیار کم هستند و حتی در رسانه ها و مطبوعات هم صفحه یا بخشی که به صورت حرفه ای به ایمنی بپردازد، نداریم و ژورنالیسم ایمنی و حوادث در مطبوعات ما غایب است. شرایط پلاسکو با توجه به شرایطی که مهندسان وقت برایش طراحی کرده بودند، می توانست ادامه داشته باشد، اما نباید تغییری در فعالیت آن ایجاد می شد.
احمدی اضافه کرد: مجموعه هایی مانند پلاسکو حداقل یک افسر ایمنی باید داشته باشند. این فرد با تیم ایمنی دستورالعمل های ایمنی؛ ساختمان را ابلاغ خواهد کرد و در استخدام مدیریت همان مجموعه خواهد بود. ما چندان وارد موضوع اعلام تعداد جانباختگان این حادثه نشدیم؛ اما احتمال کمی وجود دارد که یک یا دو نفر دیگر در این حادثه جان باخته باشند که بررسی ها از سوی نهادهای مربوطه در حال انجام است.