به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، روابط عمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران در واکنش به خبر «اصرار آخوندی به واردات واگن ازخلارج در سال تولید و اشتغال» پاسخی را برای خبرگزاری تسنیم ارسال کرد که عینا در ذیل میآید؛
«پیرو درج خبری با عنوان "اصرار آخوندی به واردات واگن از خارج در سال تولید و اشتغال" مورخ 18 /1/96 در آن خبرگزاری؛روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران لازم می داند به منظور شفاف سازی و تنویر افکار عمومی توضیحاتی را در این زمینه ارائه کند.
آنچه مسلم است وزارت راه وشهرسازی همواره مدعی، حامی ومدافع صنایع ریلی کشور بوده و در همین راستا و طی 2سال گذشته قرارداد تولید 70 دستگاه لکوموتیو برقی ،50 دستگاه لکوموتیو دیزل الکتریک و 150 دستگاه لکوموتیو باری به روش BOO را با شرکت مپنا توافق کرده است.همچنین با تامین منابع مالی توسط راه آهن قرارداد 400 دستگاه واگن باری با شرکت واگن سازی کوثر صورت پذیرفته است. از سوی دیگر با تامین مالی توسط سرمایه گذار وسیستم بانکی قرارداد 33 دستگاه واگن مسافری با واگن پارس توسط بخش خصوصی فال دراین حوزه صورت پذیرفته است.
در همین راستا راه اندازی مجدد پروژه 150 دستگاه واگن ریل باس حومه ای وامضا تفاهم نامه برای شروع قراردادی به میزان 150 دستگاه واگن ریل باس جدید با شرکت ایریکو با تامین مالی خارجی ازجمله مصادیق این ادعاست.
با این وجود و در راستای موارد مطرح شده ؛ درمورد قرارداد 6 هزار دستگاه واگن باری که با همت وتلاش وپیگیری های مستمر همکاران راه آهن و وزارت صنعت ومعدن وتجارت محقق شد با وجود تامین مالی 100 درصدی توسط طرف روس؛ 4900 دستگاه واگن باری به صورت کامل در داخل کشور وتوسط 3سازنده واگن پارس ، واگن کوثر وفولاد درخشان صورت می پذیرد وجای بسی تعجب است که خبر کذب سالهای گذشته را هر از چندگاهی مجدداً مطرح کرده و برادعای خود پافشاری می کند.
مجدداً تاکید می شود که شرکت راه آهن تا امروز هیچ گونه قرارداد؛ توافق وحتی جلسه ای با شرکت اورال واگن روسیه در هیچ زمینه ای ازجمله تولید واگن نداشته و حق پیگیریهای قانونی وحقوقی را برای خود علیه ادعا کننده محترم محفوظ می داند.
قرارداد 6 هزار دستگاه واگن باری درشرایطی که منابع بانکی داخلی تکافوی نیاز سرمایه گذاران درحمل ونقل ریلی برای توسعه های جدید را نمی دهد یک دستاورد ارزشمند بوده وظرفیت سه سال واگن سازان داخلی در حوزه واگن های باری را به صورت کامل پر می کند.
لازم به ذکر است درمورد قرارداد 500 دستگاه مطرح شده نیز با همکاری وزارت صنعت ومعدن و مدیران عامل شرکت های واگن سازی کار شروع شده ودقیقاً براساس فرمول قرارداد واگن های باری حداکثر ظرفیت واگن سازان داخلی به کار گرفته خواهد شد.
با این وجود ظاهرا عده ای صرفاً با اغراض سیاسی در صدد ایجاد فضای یاس ، ناامیدی برای مردم عزیز را دارند و دراین راستا از هیچ اقدامی فرو گذار نیستند.»