به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری دانشجو، غلامرضا آباد در مورد اتفاقات اخیر در شرکت قطعهسازی کروز و آتش گرفتن یکی از انبارهای این شرکت، اظهار داشت: در اثر این آتشسوزی، انبار دستهسیم دچار آتشسوزی شده که در حال حاضر تأمین این قطعه برای خودروسازان با مشکل روبرو است.
وی ادامه داد: تک سورس (تک منبع) بودن تأمین قطعه برای خودروسازان این مشکل را ایجاد میکند که در صورت بروز کوچکترین اتفاقی، تأمین آن قطعه و در نتیجه تولید خودرو با مشکل روبرو شود.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه از شب گذشته خط تولید پراید در سایپای کاشان متوقف شده است، گفت: خط تولید سایپای تهران و پارس خودرو نیز در شرف توقف است که دلیل این اتفاق تک منبع بودن تأمین قطعات این خودروها است.
* توقف خط تولید تیبا از فردا
آباد با بیان اینکه خط تولید تیبا نیز از فردا در کاشان متوقف خواهد شد، تصریح کرد: خط تولید پراید و تیبا در حالی متوقف میشود که شرکت سایپا به عنوان یک خودروساز بزرگ تاکنون فکری برای ایجاد تنوع در منابع تأمین قطعات نکره و تنها به یک شرکت محدود شده است.
وی ادامه داد: شرکت ایران خودرو نیز چنین وضعیتی دارد و در مجموع خودروسازان بزرگ کشور وابسته به قطعهساز بزرگی مانند کروز هستند که حال با بروز آتشسوزی، در تأمین قطعات خودروها مشکل ایجاد شده است.
به گفته وی، شرکت کروز در اکثر مواقع به صورت گروکشی با خودروسازان کار میکند و میگوید که اگر پول ندهید، به شما قطعه نمیدهیم. این در حالی است که خودروسازان در برخورد با قطعهسازان کوچک طوری برخورد میکنند که پول قطعات یک سال بعد پرداخت میشود.
این کارشناس صنعت خودرو با تأکید بر لزوم ورود دستگاههای نظارتی به عملکرد شرکتهای خودروساز و قطعهساز، گفت: روز گذشته جهانگیری معاون رئیس جمهور در شرکت کروز حاضر شد و در جلسهای مقرر شد که سایپا و ایران خودرو هرکدام 150 میلیارد تومان به شرکت کروز بپردازند تا آسیب ناشی از آتشسوزی جبران شود.
منبع: فارس