اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمد جواد دهقانی با اعلام این خبر اظهار کرد: بررسی نظام رتبه بندی لایدن در سال2017 میلادی نشان میدهد که دانشگاه علوم پزشکی شیراز، علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه گیلان و دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران نیز در فهرست این نظام رتبهبندی قرار گرفته و تعداد دانشگاههای کشور حاضر در این رتبهبندی از 14 در سال 2016 به 18 در سال 2017 افزایش یافت. بدین ترتیب جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهای اسلامی بیشترین تعداد دانشگاه و کشورهای ترکیه با 16 دانشگاه، مالزی 5 دانشگاه و عربستان سعودی 4 دانشگاه دراین نظام رتبهبندی حضور یافتهاند.
وی افزود: جهت اطلاع از کشور هند 20 دانشگاه، فرانسه 24 دانشگاه و استرالیا 25 دانشگاه حضور دارند. درسال 2017 علاوه بر افزایش حضور تعداد دانشگاههای کشور شاهد ارتقای رتبه اکثر دانشگاهها نیز هستیم به طور خاص دانشگاه تهران از رتبه 228 درسال 2016 به رتبه 195 و نیز دانشگاه امیرکبیر از رتبه 325 درسال 2016 به رتبه 292 و سایر دانشگاهها نیز ارتقای رتبه یافتهاند.
دهقانی گفت: لایدن از سیستمهای رتبهبندی معتبر بینالمللی در کشور هلند است و هر ساله به رتبهبندی دانشگاههای جهان میپردازد. معیارهای این نظام به دو دسته کلی شاخصهای تاثیر و همکاریهای علمی تقسیم میشوند. اطلاعات مربوط به این شاخصها از پایگاه داده علوم (Web of Science) جمعآوری میشود. در رتبهبندی سال 2017 از اطلاعات مستخرج چهار سال در فاصله زمانی 2015 -20122 استفاده شده است.
سرپرست ISC خاطرنشان کرد: اولین رتبهبندی لایدن در سال ۲۰۱۲ میلادی انجام شد. در این سال هیچ دانشگاهی از کشور در بین دانشگاهای برتر حضور نداشت. در سال ۲۰۱۳ پنج دانشگاه صنعتی امیرکبیر، شریف، تربیت مدرس، تهران و علوم پزشکی تهران در این نظام رتبهبندی جای گرفتند. در سال ۲۰۱۴ تعداد دانشگاههای ایرانی حاضر در این رتبهبندی به ۱۲ دانشگاه رسید که شامل دانشگاههای امیرکبیر، تبریز، شریف، علم و صنعت ایران، صنعتی اصفهان، تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس، فردوسی مشهد، شیراز، علوم پزشکی تهران و دانشگاه آزاد اسلامی میشود.
دکتر دهقانی در ادامه گفت: در سال ۲۰۱۵ میلادی تعداد دانشگاههای کشور در این رتبهبندی به ۱۳ دانشگاه رسید. دانشگاه صنعتی اصفهان، امیرکبیر، شریف، تبریز، علم و صنعت ایران، تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس، شیراز، فردوسی مشهد، علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۲۰۱۵ میلادی در این رتبه بندی حاضر شدند. در رتبه بندی لایدن در سال ۲۰۱۶، 14 دانشگاه تهران، صنعتی امیرکبیر، علوم پزشکی تهران، صنعتی شریف، تربیت مدرس، علم و صنعت ایران، صنعتی اصفهان، دانشگاه شیراز، فردوسی مشهد، تبریز، شهید بهشتی، علوم پزشکی شهید بهشتی، خواجه نصیرالدین طوسی و اصفهان در این رتبه بندی قرار گرفتند.
سرپرست ISC تصریح کرد: در آخرین رتبه بندی منتشر شده توسط لایدن در سال 2017 دانشگاههای تهران، صنعتی امیرکبیر، علوم پزشکی تهران، صنعتی شریف، تربیت مدرس، صنعتی اصفهان، علم و صنعت ایران، دانشگاه شیراز، فردوسی مشهد، تبریز، علوم پزشکی شهید بهشتی، علوم و تحقیقات تهران، شهید بهشتی، خواجه نصیرالدین طوسی، اصفهان، علوم پزشکی اصفهان ، گیلان و علوم پزشکی شیراز به ترتیب در رتبههای 195، 292، 322، 369، 408، 421، 432، 503، 509، 607، 658، 682، 688، 717، 797، 800، 837 و 867 قرار گرفتند.
رتبه دانشگاههای کشور برحسب شاخص مرجعیت علمی (میزان تولیدات علمی در 10% برتر تولیدات علمی دنیا) |
|||||||||
نام دانشگاه |
رتبه در 2014 |
رتبه در 2015 |
رتبه در 2016 |
رتبه در 2017 |
نام دانشگاه |
رتبه در 2014 |
رتبه در 2015 |
رتبه در 2016 |
رتبه در 2017 |
صنعتی اصفهان |
518 |
440 |
463 |
421 |
تربیت مدرس |
620 |
587 |
412 |
408 |
صنعتی امیرکبیر |
461 |
442 |
325 |
292 |
دانشگاه شیراز |
677 |
655 |
509 |
503 |
صنعتی شریف |
538 |
505 |
363 |
369 |
فردوسی مشهد |
669 |
667 |
537 |
509 |
دانشگاه تبریز |
492 |
531 |
627 |
607 |
علوم وتحقیقات تهران |
------- |
733 |
--- |
682 |
دانشگاه علم وصنعت |
526 |
547 |
436 |
432 |
علوم پزشکی تهران |
746 |
735 |
343 |
322 |
خواجه نصیرالدین طوسی |
--- |
--- |
729 |
717 |
دانشگاه شهید بهشتی |
-- |
--- |
679 |
688 |
دانشگاه تهران |
566 |
565 |
228 |
195 |
علوم پزشکی شهید بهشتی |
------- |
742 |
679 |
688 |
دانشگاه اصفهان |
-- |
-- |
821 |
797 |
دانشگاه گیلان |
--- |
---- |
---- |
837 |
علوم پزشکی شیراز |
-- |
--- |
--- |
867 |
علوم پزشکی اصفهان |
--- |
--- |
--- |
800 |
وی خاطرنشان کرد: افزایش حضور تعداد دانشگاههای کشور و نیز ارتقای رتبه آنها در این نظام معتبر بینالمللی نشان از مسیر رو به رشد آموزش عالی کشور در عرصه جهانی و توسعه کمی و کیفی دانشگاههای کشور است و چشمانداز مثبتی از فعالیتهای علمی کشور در حرکت به سمت بینالمللیسازی دانشگاهها را نشان میدهد.