به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش در نشست خبری که عصر امروز در ساختمان وزارت علوم برگزار شد گفت: برخی موسسات آموزش عالی فکر می کنند اگر دانشجو کم شود با مشکلات متعددی مواجه می شوند اما در کارشناسی ارشد ما با وضعیتی روبه رو هستیم که وضعیت خوبی به لحاظ پذیرش در حوزه هایی نظیر علوم پایه و علوم انسانی نیست.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: فصلالخطاب رشته های دانشگاه آزاد قانون است؛ وزارت علوم در رشته محل های دانشگاه آزاد با در نظر گرفتن ملاحظات کل سیستم تقریبا مسیر خوبی را پیش گرفته است و الان نیز این مسیر را با تعامل جلو می بریم.
در ادامه محمد روشن معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم گفت: براساس اصل 73 قانون اساسی تفسیر قوانین عادی به عهده مجلس است اما در مورد مواردی که فصل الخطاب می باشد باید اعلام کرد آن چه برای دانشگاه ازاد تصویب شده از نظر قانونی به این صورت است که در سال 67 قانون تصویب ولی سال 89 اساسنامه دانشگاه آزاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد ماده 17 اساسنامه دانشگاه آزاد اعلام کرده در هر سال تحصیلی رشته ها باید به تصویب وزارت علوم و بهداشت برحسب مورد برسند در بند دوم مصوبه سال 93 پذیرش دانشجو هم آمده که مجوز رشته های دانشگاه آزاد باید به تصویب وزارت علوم یا بهداشت برسد که این قوانین ناسخ قانون 67 است در سال 94 نیز قانون سنجش و پذیرش دانشجو در تحصیلات تکمیلی تصویب شد فقط در بند 4 ماده 2 این قانون آمده بود که رئیس دانشگاه آزاد عضو شورای سنجش و پذیرش دانشجو است ولی بدون حق رای این کار انجام می شود.
وی تصریح کرد: نمایندگان به دنبال این بودند که برای ایجاد نظم در آزمون ها بحث تمرکز آزمون انجام شود مجمع تشخیص مصلحت نظام به این قانون ورود کرد و می خواست آن را خلاف روند اعلام کند ولی برخی نمایندگان اصرار کردند و این قانون تصویب شد.
وی ادامه داد: حتی بعضی از نمایندگان به وزیر علوم تذکر می دادند چرا کیفیت در پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی انجام نمی شود حال آنکه به عنوان وزارت علوم وظیفه داریم از همه دانشگاه ها حمایت کنیم و فکر می کنیم یکی از حمایت های ما استانداردسازی می باشد.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم در پایان خاطر نشان کرد: نتیجه اصرار وزارت علوم بر استانداردسازی استخدام اعضای هیئت علمی تمام وقت با مدرک PHD است و خواسته اصلی ما استخدام تمام وقت اعضای هیئت علمی و تجهیز فضاهای آموزشی و پژوهشی است ما نمی خواهیم این گونه مشکلات در صحنه اجتماعی حل شوند بلکه معتقدیم این مسائل نیاز به کارشناسی دارد و باید توسط کارشناسان حل شود.