یکی از علل اصلی افزایش قیمت خودروهای وارداتی در سال جدید، عوارض متعددی است که دولت بر واردات خودرو وضع نموده است که طی ماههای اخیر برخی از این متغیرهای افزایش داشته است.
به گزارش گروه دیگر رسانههای خبرگزاری دانشجو، بازار خودروهای وارداتی چندان گرم نیست، اما قیمت خودروهای وارداتی با روند افزایشی در سال جاری روبرو شده است و این در حالی است که سهم بازار خودروهای وارداتی در ایران حدود ۵ درصد است.
به نظر میرسد دو علت اصلی سبب افزایش قیمت در ماههای اخیر شده است. اولین علت موضوع ممنوعیت ثبت سفارش و القای بی ثباتی در بازار است. برخی معتقدند دولت به علت عقد قرارداد با رنو و پژو، بایستی بازار را برای محصولات این دو شرکت به صرفه و جذاب نماید.
در این باره فرهاد احتشام زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است با توجه به رفتارهای صورت گرفته، مسئولان ایرانی در قرار داد بین ایران و فرانسه تعهداتی به طرف مقابل مبنی بر ایجاد پتانسیل و کشش در بازار نسبت به خودروهای فرانسوی داده اند که این اقدامات وزارت صنعت در همین راستا انجام شده و بر روی بازار خودروهای وارداتی اثرگذار بوده است.
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو نیز ممنوعیت واردات خودرو توسط شرکتهای متفرقه و مشکلات ثبت سفارش خودروعلت اصلی رشد ۳ تا ۵ میلیونی قیمت خودروهای وارداتی در روزهای اخیر میداند.
از طرف دیگر ساختار هزینه تمام شده خودروهای وارداتی به خوبی نشان میدهد عوارض متعددی که توسط دولت از واردکنندگان خودرو دریافت میشود یکی دیگر از علل اصلی افزایش قیمت خودرو است.
واردکنندگان خودرو معتقدند که قیمت خودروها نه به واسطه زیادهخواهی از سوی واردکنندگان بلکه بهدلیل عوارض متعدد دولتی سر به فلک میکشد.
طبق نامه رسمی انجمن واردکنندگان خودرو، عناوین و عوارض پرداختی در فرآیند واردات خودرو شامل بر ۱۵ بخش است که حقوق ورودی گمرک، کارمزد ثبت سفارش بازرگانی، هزینه هلال احمر، بازرسی خودرو، هزینه عمران، هزینه اسقاط خودرو، عوارض وزارت راه از جمله اجزا آن است.