مسئول سازمان بسیج اصناف گفت:در موضوع فرهنگ سازی برای استفاده از پوشاک ایرانی اتحادیه پوشاک با راه اندازی پویش حمایت از پوشاک ایرانی وارد عمل شده و ما نیز در کنار دیگر نهادهای حامی، از این پویش حمایت میکنیم.
به گزارش گروه دیگر رسانههای خبرگزاری دانشجو، غلامرضا حسن پور مسئول سازمان بسیج اصناف و بازاریان کشور در میزگرد بررسی صنعت پوشاک کشور که به همت خبرگزاری بسیج برگزار شد، با بیان اینکه صنعت نساجی ایران امروز وضعیت نامناسبی دارد، اظهار داشت: فعالان و تولیدکنندگان صنعت نساجی از وضعیت کنونی ناراضی اند و بسیاری از آنها میگویند که این صنعت در کشور از بین رفته است. وی ادامه داد: اگر ما چادر مشکی را پوشاک به حساب بیاوریم، متأسفانه در حدود ۹۰ درصد آن از خارج کشور وارد میشود، در حالی که این محصول مختص کشورهای اسلامی همچون ایرانی است و با وجود اینکه صنعت نساجی ما سابقه و قدمت درخشانی دارد، ما این پارچهها را وارد میکنیم. مسئول سازمان بسیج اصناف به معضل قاچاق پوشاک اشاره کرد و گفت: متأسفانه پوشاک سهم چشمگیری از قاچاق را به خود اختصاص داده است، به این دلیل که در دسترس بودن مخاطب و سهل بودن عرضه آن بازار خوبی را برای محصولات قاچاق فراهم کرده است. امروز لازم است سرمنشاء و عوامل قاچاق در صنعت پوشاک شناسایی و مورد پیگرد قضایی قرار بگیرند.
اکثر مردم به دنبال پوشاک خارجی هستند
وی با بیان اینکه هنوز به جایگاه مطلوبی از فرهنگ سازی برای حمایت از کالا و پوشاک ایرانی نرسیده ایم، افزود: امروز تولیدکنندگان بسیاری را میشناسیم که با برندهای خارجی و بخصوص برندهای ترک اقدام به تولید محصول میکنند و یا آمارهایی در اختیار داریم که روزانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار مارک و آرم برندهای پوشاک خراجی برای دوخت روی محصولات ایرانی تولید میشود، اینها بیانگر این مسئله است که هنوز غالب مردم به پوشاک خارجی علاقه دارند. البته صدا و سیما و دیگر رسانهها مدتی است که برای حمایت از پوشاک ایرانی و کالای ایرانی تلاش میکنند، اما همچنان آن اتفاقی که باید رخ دهد تا تحولی در این خصوص ببینیم، محقق نشده است. حسن پور به لزوم توجه به موضوعات قاچاق و فرهنگ سازی در صنعت پوشاک، تصریح کرد: قطعا بسیج در راستای کاهش میزان قاچاق حاضر است به اتحادیهها و دولت کمک کند. اما در موضوع فرهنگ سازی برای استفاده از پوشاک ایرانی خوشبختانه دیدیم که اتحادیه پوشاک با راه اندازی پویش حمایت از پوشاک ایرانی وارد عمل شده و ما نیز در کنار دیگر نهادهای حامی، از این پویش حمایت میکنیم و امیدواریم به جایگاهی برسیم که وقتی یک فروشنده، پوشاک و البسه ترک یا چینی به مردم پیشنهاد کند، مردم رغبتی به خرید آن نشان ندهند؛ اگر فروشگاهها و اتحادیههای سراسر برای حمایت از پوشاک ابرانی آماده شوند، حتما صنف نساجی احیا خواهد شد و به اوج میرسد.
برنامه بسیج برای استفاده از جوانان نخبه در صنعت پوشاک
وی با بیان اینکه در مبحث نیازسنجی در صنعت پوشاک با مشکل مواجه هستیم، افزود: سازمان بسیج اصناف با معاونت علمی و پژوهشی سازمان بسیج مذاکراتی در همین خصوص داشته ایم، ما امروز از نخبگان جوانی بهرهمند هستیم که ادعا میکنند توانایی تولید هر کالایی را دارند که البته این ادعای خود را به ما اثبات کرده اند، بنابراین لازم است از این ظرفیتها نهایت استفاده را برد.
۲۰ الی ۳۰ هزار واحد صنفی در سال ۹۵ تعطیل شد
مسئول سازمان بسیج اصناف در ادامه به تعطیلی واحدهای تولیدی اصناف اشاره کرد و گفت: آمار واحدهای تعطیل شده بسیار نگران کننده است، امروز بسیاری از صنایع دچار مشکلات متعددی هستند که در نهایت به تعطیلی کشیده میشوند. بر اساس آمار کلی که در اختیار داریم، در سال ۹۵ حدود ۲۰ الی ۳۰ هزار واحد صنفی به علت رکود اقتصادی تعطیل شده اند که در این بین اصناف مرتبط با صنایع غذایی سهم بیشتری دارند. وی تصریح کرد: وزارت صنعت باید آمار دقیقی از واحدهای تعطیل شده در هر صنف داشته باشد چرا که صاحبان این واحدها باید پس از تعطیلی برای ابطال پروانه کسب اقدام کنند، البته برخی هم با سیلی صورت خود را سرخ میکنند و واحد خود را تعطیل نمیکنند در حالی که ادامه فعالیت برای آنها هیچ صرفه اقتصادی ندارد.
کمککارگروه نساجی و پوشاک بسیج اصناف به صنعت پوشاک
حسن پور در ادامه در خصوص فعالیت کارگروه نساجی و پوشاک در سازمان بسیج اصناف گفت: این کارگروه با مسئولیت آقای قادریان که از فعالان این صنف بوده و مسئولیتهای مهمی در وزرات صنعت، معدن و تجارت را عهده دار بوده اند، شروع به کار کرده است؛ ما در این کارگروه به یک نقشه راهی دست یافته ایم و بر همان اساس، آسیب شناسی هایی انجام شده است. وی با اشاره به حضور اساتید دانشگاه، طراحان، فعالان صنفی و دیگر پتانسیلها در کارگروه نساجی، یادآور شد: بسیج اصناف میتواند فضای یک بازار پوشاک ایرانی را ایجاد کند که این کار نیازمند همکاری اتحادیه پوشاک است. بازار پوشاک ایرانی به منظور آن است که اگر یک فردی قصد تهیه پوشاک ایرانی را داشته باشد، یک بورسی وجود داشته باشد که با حضور در آن نمایشگاه یا پاساژ بتواند مجموعهای از پوشاک ایرانی را در مقابل خود ببیند و بهتر انتخاب کند. ما آماده ایم این مجموعه را برای نخستین بار در تهران آغاز کنیم و بعد در سراسر کشور آن را گسترش دهیم.