بین اضلاع مثلث ایدرو، ماموت و فولکس واگن چه توافقاتی صورت گرفته که افکار عمومی از آن مطلع نیستند. آیا این قرارداد هم مانند تمامی قراردادهای دولت یازدهم محرمانه است؟
به گزارش گروه دیگر رسانههای خبرگزاری دانشجو، چند ماه گذشته بود که شرکت ماموت خبر از تولید خودروهای سبک با مشارکت فولکس واگن کرد. طبق برنامه ریزی از قبل صورت گرفته قرار بر این بود که ۱۶ مردادماه ۱۳۹۶ دو محصول فولکس واگن یعنی تیگوان و پاسات به عنوان اولین نماد همکاری دو شرکت ماموت و فولکس واگن و با نمایندگی رسمی ماموت خودرو رونمایی شود. متاسفانه این مراسم به علل نامعلوم لغو شد. طبق پیگیریهای انجام شده و اخبار واصله از یکی از مسئولان خودرویی علت لغو این برنامه دخالت وزارت صنعت اعلام شد. شنیدهها حاکی از آن است که وزارت صنعت در ابتدای امر در صورت تولید مشترک ماموت و فولکس واگن مجوز ورود محصولات فولکس واگن به ایران را داده است. در صورتی که مسئولان ماموت بعد از اخذ مجوزهای لازم جهت تولید مشترک به دنبال واردات محصولات این شرکت آلمانی بودند. این در حالی است که طی هفته گذشته دو خبر در خصوص ماهیت قرارداد بین این دو شرکت منتشر شد. بعد از انتشار دو خبر در رسانههای مجازی و مکتوب، تماسهای مکرر مسئولان ایدرو و ماموت گرفته شد و مسئولان مربوطه مدعی شدند که این خبر که ماهیت قرارداد واردات است، کذب است. دقیقا بعد از این موضوع مراسم رونمایی لغو شد.
در صورتی که مسئولان فولکس واگن در اطلاعیههای رسمی خود رسما خبر از واردات این محصول به ایران داده بودند. مسئولان فولکس واگن رسما اعلام کرده بودند که حضورشان در ایران به صورت واردات است:«شرکت فولکس واگن قصد دارد که در ماه آگوست یعنی اواسط مرداد ماه ۱۳۹۶ واردات و عرضه دو مدل فولکس واگن تیگوان و فولکس واگن پاسات در ایران را طبق قراردادی که باشرکت ماموت خودرو منعقد کرده است، انجام دهد.» این در حالی بود که در سایه سکوت مسئولان وزارت صنعت، مسئولان ماموت اصرار بر استفاده از عنوان تولید مشترک داشته اند. مهرزاد فردوس، مدیرعامل گروه صنعتی ماموت، رسما اعلام کرده بود که این شرکت با مشارکت فولکس واگن آلمانی در ایران، خودرو تولید خواهد کرد. اینکه مسئولان وزارت صنعت در چند روز مانده به رونمایی و آن هم بعد از انتشار دو خبر با برگزاری مراسم رونمایی مخالفت کردند و اینکه آیا این اقدام وزارت صنعت منفعلانه بوده و یا اقدامی در جهت منافع ملی خود جای سوال و ابهام است.
با توجه به دوران انتقال دولت یازدهم به دوازدهم چندین سوال مهم وجود دارد. به طور مثال اگر مسئولان وزارت صنعت به دنبال تولید مشترک ماموت و فولکس واگن بوده اند پس بر اساس چه مبنا و براساس رویت کدام قرارداد فیمابین ماموت و فولکس واگن به شرکت ماموت مجوز دادهاند؟ در حالی که مسئولان فولکس واگن رسما اعلام کرده است قصد واردات محصولات خود به ایران را دارد.
اگر مسئولان وزارت صنعت از ابتدای امر نسبت به متن قرارداد مطلع نبودند باز هم بر چه اساسی به این شرکت مجوز همکاری داده اند؟ از این دست سوال بسیار وجود دارد که مسئولان وزارت صنعت باید پاسخگو باشند. بین اضلاع مثلث ایدرو، ماموت و فولکس واگن چه توافقاتی صورت گرفته که افکار عمومی از آن مطلع نیستند. آیا این قرارداد هم مانند تمامی قراردادهای دولت یازدهم محرمانه است؟