در یادداشتی به پنج دلیل ساده در اثبات تقصیر وزارت آموزش و پرورش در سانحه فرزانگان هرمزگان پرداخته شده است.
به گزارش گروه دیگر رسانههای خبرگزاری دانشجو، امیرحسین شجاعی؛ پیرامون حادثه غمانگیز دانشآموزان هرمزگانی مسئولین به طور صریح پذیرفتهاند که اشتباه کردهاند. البته هیچ جای سخنانشان اشاره مستقیم به این موضوع نشده است که ما اشتباه کردهایم. حتی مهدی فیض، معاون پرورشی وزیر آموزشوپرورش (جناب آقای سید محمد بطحایی)، اذعان میکند که خطایی از طرف آموزشوپرورش صورت نگرفته و مقصر راننده و شرکت مسافربری بوده است. در زیر موارد آشکاری را می آوریم که دلالت بر اشتباه و خطای مسئولین آموزشوپرورش دارد.
1⃣ فیلمی از وزیر آموزشوپرورش منتشر شد (کانال معلمان ایران) که دستور میداد همه باید دنبال مقصر بگردند و تقصیرهایی را مثال میزد؛ مثلا: نقص فنی ماشین، خوابآلودگی راننده و... اما در هیچ یک از این مثالها اثری از اشتباهات آموزشوپرورش نبود.
بیایید فرض کنیم اصلا مشکل همینها بوده است. یعنی مشکل را به یکسری مشکلهای ریز و جزئی و تصادفی تقلیل بدهیم. اما چگونه میتوانیم به این ایراد پاسخ بگوییم که مگر میشود در تاریخ آموزشوپرورش بعد از انقلاب، بارها و بارها این رخداد غمانگیز اتفاق بیفتد (از ۸۱ تا ۹۶، ۹ بار حادثههای مشابه رخ داده است) و هربار مشکل را به گردن جاده و راننده و یا سهلانگاری مدرسه بیندازیم و مگر میشود پس پشت این مشکلات فردی مشکل ساختاری وجود نداشته باشد؟
آخرین اظهارات وزیر آموزشوپرورش این است که: "محور بندرعباس به شیراز مسیر پرتردد و خطرناکی است و حرکت خودروی حامل دانشآموزان در چنین ساعتی از شب نباید انجام میگرفت." همچنین "بر اساس بخشنامهای جدید تردد دانشآموزان برای کلیه اردوهای دانشآموزی هنگام شب ممنوع شده و حتیالامکان باید از قطار برای جابجایی استفاده شود."(خبرگزاری پانا) این اولین فکت مهم ما است برای اینکه تلاش وزیر برای انداختن تقصیر گردن راننده خودبهخود به شکست انجامید، زیرا که در واقع خود اذعان کردهاند که مشکلاتی هم از سوی آموزشوپرورش بوده است.
2⃣ فرض کنیم که هیچ گونه تقصیری بر دوش مسئولین محترم آموزشوپرورش نیست. با این تفاسیر، دلیل استعفای مدیر سازمان دانشآموزی استان هرمزگان که مهدی فیض با آن موافقت کرد (خبرگزاری پانا) چیست؟ اگر هیچ مشکلی از این جانب نبوده پس چرااستعفا انجام شده است؟ به جای پاسخگویی به موضوع چرا راه استعفا انتخاب میشود؟
3⃣ از همه عجیبتر تناقض گفتههای نوید ادهم، دبیر شورای عالی آموزشوپرورش، و مهدی فیض است. در شیوهنامه اردویی آمده است که حرکت در شب مشکلی ندارد (دستورالعمل اجرایی اردو و بازدید دانشآموزی؛ این دستورالعمل در سال ۸۹ در دوره وزارت حاجیبابایی نوشته شده است).
این دستورالعمل مورد استناد مهدی فیض است که "ملاک ما قانون است. آنچه در قانون آمده این است که حرکت در شب را بلامانع اعلام کرده. این آییننامه مصوب شورای عالی آموزشوپرورش است و ملاک است."(سایت معلم ایرانی) اما دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش، نوید ادهم، میگوید: "طبق دستورالعمل شورای عالی آموزشوپرورش، اتوبوسها مجاز به حرکت در شب نیستند و باید حتما در روز حرکت کنند." همچنین او میگوید در دستورالعمل مصوب شورای عالی آموزشوپرورش حرکت در شب ممنوع است و مصوبات این شورا قانون محسوب میشود.(سایت معلم ایرانی)
4⃣ فاطمه سعیدی، دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، هم میگوید که نمیتوان سهم آموزش و پرورش در این حادثه را نادیده گرفت. "نمیشود گذشت و بخشید، نمیتوانیم مثل همیشه تقصیر را به گردن جاده و راننده بیندازیم."(سایت معلم ایرانی)
5⃣ تحلیلهای متعددی پیرامون تقصیر وزارت آموزشو پرورش در این واقعه منتشر شده است که مدعای این متن را پشتیبانی میکند و ما در اینجا از آن متون استفادههای زیادی کردیم؛ یادداشتهایی مثل: "دانش آموزان در قتلگاه بیتدبیری مسئولین"، "اتوبوسی به نام غفلت"، "بازخوانی دردناکترین حوادث اردوهای دانشآموزی"و... که همه در سایت moallemirani.com قابل دسترسی است.