مهمان شدن بر سر سفره پربرکت حضرت رضا (ع) آرزو و خواست هر دلداده و عاشق ائمهاطهار (ع) است که گاهی با نگاه ویژه آن امام مهربان نصیب و روزی میشود.
به گزارش گروه دیگر رسانههای خبرگزاری دانشجو، مهمان شدن بر سر سفره پربرکت امام رضا (ع) آرزو و خواست هر دلداده و عاشق ائمهاطهار (ع) است که گاهی با نگاه ویژه آن امام مهربان نصیب و روزی میشود.
مهمانسرای حضرت رضا (ع) که از ابتدای سال جاری باید به آن نشانه جمع اضافه کرد و آن را مهمانسراهای حضرت خطاب کرد یکی از ادارات زیرمجموعه معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی است برای آشنایی بیشتر با فعالیتهای این مهمانسرا و اطلاع از این موضوع که مشتاقان چگونه میتوانند بن غذای متبرک حرم را تهیه کنند؛ خبرنگار «فردا» با مهندس سیدخلیل منبتی، معاون اماکن متبرکه و امور زائران به گفتگو نشسته است که در ادامه میخوانید:
برای شروع از چگونگی نحوه توزیع دعوتنامههای مهمانسرای حضرت برای ما توضیح دهید؟
در گذشته توزیع دعوتنامههای مهمانسرا در هتلها و مهمانسراها انجام میشد، اما با کارشناسی بهعمل آمده در این مدل توزیع جامعه توزیعی ما محدوده خاصی را شامل میشد به همین دلیل پس از مشورتهای کارشناسی فراوان و ارائه چندین طرح توزیعی مختلف هماکنون گروهی از همکاران ما در بخش اداره خدمات معاونت اماکن همه روزه در مبادی ورودی شهر مسئولیت توزیع دعوتنامههای مهمانسرا را به عهده دارند. البته باید گفت که مبادی ورودی شهر فقط محدود به جادههای منتهی به مشهد مقدس نمیشود بلکه همکاران ما با استقرار در آخرین ایستگاه قطار منتهی به مشهد در محورهای مختلف، زائرانی که با قطار به مشهد مقدس سفر کردهاند نیز به خوان پربرکت حضرت رضا (ع) دعوت میکنند، همچنین ما برای زائرانی که با هواپیما به مشهد سفر میکنند هم برنامه توزیع دعوتنامه قرار دادهایم.
گاهی بعضی از زائران نسبت به عدم استفاده از غذای حضرت ناراحت میشوند، توصیه شما به این عزیزان چیست؟
دو مسئله را در همین موضوع خدمت زائران عزیز و گرامی عرض میکنم، اول اینکه به طور متوسط روزانه بالغ بر ۱۰۰ هزار زائر برای زیارت حضرت رضا (ع) به مشهد سفر میکنند، ظرفیت پذیرایی ما در ایام عادی سال برای زائران چیزی بالغ بر ۱۵ هزار پرس غذا در سه وعده غذایی است که این مقدار در ایام خاص سال مانند دهه مبارک کرامت، ماه رمضان و دهه پایانی صفر به ۶۰ هزار هم میرسد که البته در آن بازه ما شاهد حضور میلیونی زائران نیز هستیم، این آمار خود نشان میدهد، گروه زیادی از زائران نمیتوانند مهمان این سفره شوند به همین خاطر همکاران ما با انتخاب اتفاقی محلهای توزیع، مقدار دعوتنامه مشخص شده را در بین زائران حضرت رضا (ع) توزیع میکنند.
مسئله بعدی اینکه اشتیاق زائران برای استفاده از غذای حضرت، بهره بردن از تبرک این سفره است که این تبرک هم به خاطر موقوفاتی بودن همه اجزای آن بوده که این مسئله در تمام متبرکات حضرت رضا (ع) از جمله نبات متبرک، نمک متبرک و ... نیز به خاطر تهیه این اقلام از درآمد موقوفات وجود دارد و اصرار بر استفاده از غذای متبرک مهمانسرا به این دلیل امری اشتباه است.
روزانه چه تعداد غذا در مهمانسرای حضرت رضا (ع) طبخ و میان زائران توزیع میشود؟
همانطور که گفتم این مقدار متغیر است و البته با اضافه شدن مهمانسرای صحن غدیر ظرفیت ما نسبت به سالهای گذشته چند برابر شده است، البته باید گفت: میان مقدار طبخ غذا و آمار توزیع آن در بین زائران تفاوتی وجود دارد چراکه مقداری از این طبخ براساس دستور موقوفات به خادمان حضرت رضا (ع) تعلق میگیرد. اگر بخواهیم با یک حساب سرانگشتی در روزهای عادی سال آمار میزان توزیع را ارائه کنیم چیزی در حدود ۱۵ پرس غذا در سه وعده غذایی میان زائران و حدود ۶ هزار غذا در میان خادمان توزیع میشود.
هزینه طبخ و آمادهسازی این غذاها از کجا تامین میشود؟
آستان قدس رضوی یک مجموعه موقوفه محور است که تمام فعالیتها و خدماتی که به زائران عزیز ارائه میشود براساس نیات واقفان خیراندیش برنامهریزی کرده است، ازجمله این خدمات ارائه غذای متبرک حضرت به زائران است که طبق نیت جمیع واقفان از جمله مرحوم عتیق علی منشی باشی، شاه عباس کبیرصفوی، موقوفه حاج عبدالحسین تهرانی، موقوفه مرحومه قمر نسا خانم و بسیاری موقوفه دیگر، باید به زائران حضرت رضا (ع) تعلق گیرد، البته برخی موقوفات خاص نیز وجود دارد که مربوط به ایام و افراد خاص مثل موقوفه مرحوم مهدی قلیخان برای دهه پایانی صفر، موقوفه قراب برای دهه اول محرم، موقوفه سوم و نیمه شعبان و چندین موقوفه دیگر.
با اضافه شدن مهمانسرای غدیر به مجموعه حرم مطهر ظرفیت پذیرایی از زائران چه مقدار افزایش یافته است؟
مجموع پذیرایی ما از زائران در سال ۹۵ رقمی بالغ بر ۵ میلیون نفر بود که با اضافه شدن مهمانسرای صحن غدیر تنها تاکنون یعنی در ۶ ماه نخست سال توفیق پذیرایی از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار زائر را داشتهایم که خود نشان دهنده افزایش دوبرابری خدمت در این موضوع میباشد.
پذیرایی از زائران غیر ایرانی چگونه صورت میگیرد؟
این زائران میتوانند سالانه یک مرتبه با ارائه پاسپورت خود توفیق تنعم از خوان پربرکت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) را پیدا کنند، این عزیزان میتوانند با مراجعه به مقبره پیرپالاندوز و ارائه پاسپورت دعوتنامه مهمانسرا دریافت کنند.
غیر از پذیرایی از زائران و خدام، آستان قدس رضوی برنامه پذیرایی از دیگر گروهها نیز دارد؟
با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در منشور هفتگانه انتصاب تولیت معزز آستان قدس رضوی مبنی بر توجه ویژه اقشار مستضعف و کمدرآمد و دستور موکد تولیت معزز آستان قدس رضوی به مناسبتهای مختلف و با همکاری خدام افتخاری توزیع غذای متبرک در حاشیه شهر مشهد در دستور کار قرار دارد به طور مثال هر پنجشنبه یک هزار و ۵۰۰ پرس غذا در حاشیه شهر به صورت منظم توزیع میشود، همچنین در ماه مبارک رمضان روزانه چیزی بالغ بر ۴۰ هزار پرس غذا در این مناطق توزیع شد، در مناطق سیلزده و زلزلهزده خراسان نیز در ساعات اولیه به دستور تولیت معزز توزیع غذا انجام شد.