مدال نقره دهمین المپیاد دانشجویی دانشجویان علوم پزشکی کشور گفت: قوانین ما در حوزه سلامت از کیفیت و کمیت خوبی برخوردار است، اما مجریان تا زمانی که خود را ملزم بهاجرای قانون نکنند، مشکلات کشور باقی میمانند.
به گزارش دانشگاه خبرگزاری دانشجو، المپیاد دانشجویی علوم پزشکی هرساله در کشور با حضور تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی کشور در ۶ حیطه استدلال بالینی، آموزش پزشکی، فلسفه پزشکی، کارآفرینی، مدیریت نظام سلامت و تفکر علمی در علوم پایه برگزار میشود.
المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی با هدف ایجاد انگیزه، کسب توانمندیهای مدیریتی در دانشجویان رشتههای مختلف ارائهدهنده خدمات سلامت، تقویت مهارتهای استدلال و حل مساله در آنان و ترویج فرهنگ کارگروهی در یک محیط شاد و هیجانانگیز رقابتی در ایران طراحی شد.
مدیریت نظام سلامت یکی از حیطههای این المپیاد بوده که بهعنوان مهارتها و وظایف اصلی ارائهدهندگان خدمات سلامت معرفی شده و آماده ساختن دانشجویان بهعنوان مدیران اجرایی توانمند با قابلیت برای کار در نظام پویای سلامت ضروری است و نیاز بهآموزش دانشجویان رشتههای مختلف علوم پزشکی در این خصوص وجود دارد.
علیرضا پیوندی دانشجوی سال ۵ رشته پزشکی و معاون علمی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که موفق به کسب مدال نقره دهمین المپیاد دانشجویی دانشجویان علوم پزشکی کشور در حیطه مدیریت نظام سلامت شد که در اینخصوص با او بهگفتگو نشستیم.
دانشجو: کسب رتبه برتر در المپیاد دانشجویی علوم پزشکی چهامتیازاتی دارد؟ امتیازات المپیاد دانشجویی علوم پزشکی، بسته بهرتبه هر نفر تفاوت دارد که عضویت در بنیاد ملی نخبگان و استعدادهای درخشان، گرنتهای پژوهشی و امکان تحصیل همزمان در رشتههای دیگر از امتیازات مدال آورندگان این المپیاد میتواند باشد، اما متاسفانه اطلاعرسانیهای دبیرخانه المپیاد در این زمینه کاملا شفاف و دقیق نبوده است.
دانشجو: در صحبتهای خود بهعدم اطلاعرسانی دقیق و شفاف دبیرخانه المپیاد اشاره کردید، چرا این اطلاعرسانیها انجام نشده است؟ در روند برگزاری آزمون ایراداتی وجود داشت که نسبت بهآن نقد دارم، اما باید امتیازات هر رده برگزیدگان المپیاد که رسما از طریق سایت اعلام میشود، بهطور شفاف و دقیق که کاملا قابل استناد باشد، مشخص شود.
دانشجو: سطح رقابت این دوره از المپیاد دانشجویی علوم پزشکی و نحوه برگزاری و کیفیت علمی آن چگونه بود؟ سطح المپیاد در حیطههای مختلف آن متفاوت است، اما حیطه مدیریت باوجود کم و کاستیهای قابل توجه آن سطح نسبتا خوبی دارد، در این دوره، راهنمایی کافی و شفاف درباره رویکرد المپیاد و نوع طرح سوالها وجود نداشت و بسیاری از منابعی که در کسب رتبه برتر کمک میکرد، جزو منابع اعلام شده نبود.
همچنین برخی اشتباهات علمی، املایی، نگارشی و گنگ بودن صورت برخی سؤالها خارج از انتظار بود، علاوه بر این برخی سوالات هم سطح بسیار سادهای داشتند که اصلا امکان رقابت را ایجاد نمیکرد و در حد المپیاد نبود، با این وجود سؤالات تحلیلی و تشریحی جالبی نیز طراحی شده بود که افراد مطلع از نظام سلامت کشور و دارای قدرت تحلیل بهتر میتوانستند بهآنها پاسخ دهند.
دانشجو: برای کسب رتبه برتر در این المپیاد چهمیزان آمادگی داشتید و چهمقدار تلاش کردید؟ برای موفقیت در المپیاد از اواسط سال ۹۶ به تدریج در این زمینه مطالعه داشتم و تلاش زیادی کردم تا بهآمادگی لازم دست یافتم.
دانشجو: درباره نقش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در موفقیت خود توضیح دهید؟ آیا از سوی دانشگاه با محدودیتهای مواجه شدید؟ با وجود اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد مسؤولیت قطب ۹ آمایشی که شهرهای غیر مشهد را شامل میشود، برعهده دارد، اما برنامه خاصی در این زمینه نداشت و نمیتوان گفت، محدودیت خاصی وجود داشته، اما هیچ برنامهای برای المپیاد بهجز پیگیریهای دانشجویی و تامین حداقلها از سوی دانشگاه وجود ندارد.
یکی از اساتید اقتصاد سلامت دانشگاه، دکتر مقری که شخص بسیار دلسوز و پرکار هستند، باوجود همه کوتاهیهای دانشگاه، در کسب چهار مدال دانشجویان دانشکده پزشکی مشهد در حیطه مدیریت نقش اساسی داشتند، اما دانشگاه آنچنان که حق ایشان بوده، از او تقدیر نکرده است.
دانشجو: درباره مشکلات دانشجویان پزشکی در دانشکده پزشکی مشهد بگویید؟ دانشجویان پزشکی دانشکده در مقاطع مختلف علوم پایه، تخصص و فوق تخصص تحصیل میکنند که فقدان آموزش مبتنی بر نیاز جامعه یکی از مشکلات دانشجویان رشته پزشکی است، بهاین معنی که سیستم و جامعه از پزشک عمومی خواستهای دارد که دانشجویان برای آن تربیت نمیشوند و بیشتر با بیمارانی سرو کار داریم که قرار نیست با آنها زیاد مواجه شویم، همچنین نیاز مردم بهپیشگیری و آموزش که بسیار اساسی است، در دوران تحصیل ما تقریبا بههیچوجه مورد توجه قرار نمیگیرد.
توجه بهآموزش مهارتهای عملی موردنیاز پزشک بسیار ضعیف است، درحالی که پزشک باید از همه کادر درمان در این بخش مسلطتر باشد، آنچه ما بدان نیاز داریم، روش فکر کردن در مواجهه با بیماران است که از آن به "استدلال بالینی" یاد میشود و هنوز بخش عمدهای از آموزش و ارزیابی این نیاز را برآورده نمیکند.
بهکارگرفتن دانشجویان بهخصوص اینترنها (کارورزان) بهامور شبه اجرایی بهنحوی که تا حد زیادی از کمیت و کیفیت آموزش آنها کاسته میشود و همچنین پرداخت حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان برای اینترن یا زیر ۲ میلیون تومان برای دانشجویان تخصصی در مقایسه با اساتید، با وجود اینکه بار بسیاری از بیماران بر دوش دستیاران قرار دارد، غیرمنصفانه و ناعادلانه بوده و این بخشی از مشکلات دانشجویان پزشکی است، شاید تحول آموزش پزشکی و ارتقای کیفیت آن بهنحوی که پاسخگوی نیاز جامعه باشد، اساسیترین مسئله امروز ماست.
دانشجو: با توجه به اینکه شما از فعالان بسیج دانشجویی هستید و در کنار فعالیتهای دانشجویی بهتحصیل هم میپردازید، آیا این فعالیتها مانع کسب موفقیتهای علمی شما نشد؟ پیشنهاد شما برای سایر دانشجویان چیست؟ بدون برنامهریزی دقیق، نمیتوان هم درس خواند و هم در حوزههای دیگر فعال بود، در عین حال این فعالیتها بهانهای برای فهم ضرورت برنامهریزی و مدیریت زمان بوده و قطعا فعالیتهای مختلف دانشجویی برای حیات دانشگاه ضروری است، اما یقینا اصل بر پیشرفت علمی باید باشد.
بنده هم سعی کردم، تعادلی منطقی بین اصل درس و سایر فعالیتهای علمی، قرآنی و هم چنین کارهای باارزشی مانند اردوهای جهادی برقرار کنم و نکته مهم این است که فعالیتهای دانشجویی مبتنی بر فهم اولویتهای دانشگاه و تاکید بر آنها باشد، فعالیتهایی که بهنیازهای مردم و مسائل اجتماعی توجه اساسی داشته و از کارهای صرفا تبلیغاتی پرهیز کنند.
دانشجو: بهعنوان فردی که در المپیاد مدیریت نظام سلامت حائز رتبه برتر شدهاید، چه انتقادی بهمدیریت نظام سلامت کشور دارید؟ و بهترین راه حلی که میتوان برای رفع این نقص در پیش گرفت، چیست؟ در مطالعاتی که داشتم متوجه شدم، قوانین ما در حوزه سلامت از کیفیت و کمیت خوبی برخوردار است، اما مجریان تا زمانی که خود را ملزم بهاجرای قانون نکنند و این قوانین ضمانت اجرایی قوی نداشته باشند، مشکلات کشور باقی میمانند.
ضروری است در صورت هرگونه تخلف یا عدم اجرای قانون از سوی دولت، نقش نظارتی مجلس بهشکلی قوی وارد عمل شود، در غیر این صورت قانون در هر دولت دوباره عوض میشود و هرکس کار خود را میکند، اسناد بالادستی و قوانین توسعه باید ضمانت اجرایی پیدا کنند.
دانشجو: برنامه شما برای آینده چیست؟ اولویت، همان رشته پزشکی، سلامت جامعه و پیشرفت در ابعاد مختلف آن است و در حال حاضر در مقطع زمانی مهمی قرار دارم که برای تعیین دقیقتر گرایش عملکردی خود در آینده نیاز بهمشورت و بررسی بیشتر دارم، بررسی برای یافتن سوالهایی از این جمله که صرفا کار بالینی کنم یا در حوزههای مدیریتی و پژوهشی وارد شوم، اما ایمان دارم که خداوند دلها را بهجهت درست هدایت میکند.