سرپرست دانشگاه آزاد گفت: طرح پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکهای (پایش) در دانشگاه آزاد اجرا خواهد شد تا بر اساس این طرح ۱۰۰ هزار پایاننامه به حل مسئله بینجامد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدمهدی طهرانچی در چهاردهمین همایش معاونان آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی که به میزبانی واحد تبریز برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی (ره) اظهار کرد: بنیانگذار کبیر انقلاب به ما هویت بخشید. کشوری که به نام شاهان شناخته میشد با انقلاب اسلامی هویتی با عنوان مردمسالاری دینی پیدا کرد.
محمدمهدی طهرانچی بابیان اینکه وقتی اصول و تحول، محور قرار گیرد افرادی که مبتنی بر اصول حرکت میکنند وقعی بر جایگاه خود نمینهند، افزود: رهبر در مدت مدیریت خود در دانشگاه آزاد اسلامی با تمام توان پیش رفت، اما هیأت امنا تصمیم گرفت در ادامه، این بار را بنده به دوش بکشم و این تکلیف را بر عهده داشته باشم.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی بابیان اینکه امروز همه میخواهند پیام صریح و شرح تحول دانشگاه آزاد اسلامی را بدانند، گفت: دشمن با تمام توان برای تضعیف جمهوری اسلامی ایران تلاش میکند. وقتی کشوری را تحریم میکنند، یعنی میخواهند همه راههای ارتزاق را ببندند و ریشههای کشور را بخشکانند. دشمن قصد دارد جوانان ما را ناامید کند؛ اما این دانشگاه است که با تمام توان، نگاه تحولی و فعالیت دوچندان به سمت حل مشکلات کشور بهپیش خواهد رفت.
وی بابیان اینکه رسالت ما رسیدن به تمدن نوین اسلامی و حرکت دشمن در جهت ناامید کردن جوانان است، عنوان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند: تا نفس دارم، نمیگذارم یأس در جوانان کشور شکل بگیرد؛ ایشان خطمشی مشخص کردند، که این خطمشی همراه خود یک رسالت و سه نکته برای دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد کرده است.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی بابیان اینکه رسالت دانشگاه تربیت قوه عاقله کشور است، اظهار کرد: نکته اولی که مورد تأکید مقام معظم رهبری بود و باید به آن توجه کرد درگیرشدن دانشگاه با مسائل کشور است، یعنی چالشهای کشور باید برای دانشگاه مسائل واقعی باشد
وی با تأکید بر اینکه تعداد زیادی تحقیق و پژوهش در قالب پایاننامههای دانشجویی سالانه در دانشگاهها دفاع میشود، گفت: چقدر این پایاننامهها مسائل کشور را حل میکند؛ ۱۰۰ هزار تحقیق در سال برای حل دو مسئله در کشور کافی نیست؟
طهرانچی خاطر نشان کرد: نکته دوم تربیت اخلاقی و هویتی دانشجویان توسط دانشگاه و نکته سوم تحول مستمر است. تحول مستمر به این معنا که چرخ تحول باید همواره بچرخد و دانشگاه باید دائم در رشد و تکامل باشد.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری گفت: ایشان فرمودند که بنیانگذاری غلطی در دانشگاه داشتیم و این بنیان غلط باید تغییر کند.
وی ادامه داد: تحولی که در نظر داریم به این معنا نیست که به دوران گذشته بازگردیم و قرار نیست در زمان حال توقف کنیم، بلکه میخواهیم آینده جدیدی را پیشروی کشور خلق کنیم. دانشگاه باید بر بستر آموزش، پژوهش و فرهنگ حرکت کند، ثمره دانشگاه، دانشآموختگان آن است، دانشآموختگانی که باید منشأ اثر علمی و فرهنگی در جامعه باشند.
طهرانچی بابیان اینکه نباید کسی از اینکه همسایه دانشگاه است نگران باشد، گفت: باید به فضایی که مردم خودشان همت کردهاند و آن را در تمام کشور و حتی شهرهای کوچک با استقبال زیاد گشودهاند، احترام بگذاریم.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی بابیان اینکه اگر مردم از دانشگاه آزاد اسلامی حمایت نمیکنند بهاین دلیل است که این دانشگاه از مردم بود، ولی برای مردم نبود، افزود: مردم تصور میکردند باوجود دانشگاه آزاد اسلامی، گفتمان اجتماعی آنها رشد میکند. اگر از مردم فاصله بگیریم از دانشگاه آزاد اسلامی اثری نخواهد ماند.
وی با مهم خواندن اثرگذاری فرهنگی و اجتماعی و همچنین حل مسئله در دانشگاهها عنوان کرد: باید دانشآموختهای تربیت کرد که به فکر حل مسائل کشور و جامعه باشد. وقتی آمار طلاق زیاد است، یعنی جوان نتوانسته در حوزه خانواده حل مسئله کند، چون دانشگاه به او آموزش نداده است.
طهرانچی بابیان اینکه متأسفانه مدرکگرایی با تاریخ بنیانگذاری دانشگاه در ایران ایجاد شد، اظهار کرد: سال ۶۴ وزارت معارف را تبدیل به آموزش عالی کردیم، یعنی از دانشگاه تعریف ناقصی انجام شد و همینطور ناقص پیش رفت. اشتباه دیگر این بود که university را به دانشگاه ترجمه کردیم و چندوجهی بودن را از آن گرفتیم.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی بابیان اینکه وقتی جوان در دانشگاه تربیت نشود، خودبهخود دینگریز خواهد شد، تصریح کرد: نکته دیگری که مقام معظم رهبری همواره بر آن تأکیددارند، تربیت نسل جوان در دانشگاه است.
طهرانچی با تأکید بر اینکه دانشگاه محصول غرب است، اما به گفته مقام معظم رهبری نهاد برآمده از مدرنیته، هم میتواند فرصت باشد هم تهدید، تصریح کرد: دانشآموز را بعد از دوران مدرسه بدون هیچگونه تمایز تربیتی و فرهنگی وارد دانشگاه میکنیم که این امر کار اشتباهی است و باید محیط دانشگاه از نظر تربیتی و فرهنگی با فضای مدرسه متفاوت باشد.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی خطاب به معاونان آموزشی دانشگاه آزاد گفت: شما علاوهبر جنبه آموزشی رسالت فرهنگی نیز دارید به همین جهت باید مدل آموزشی خود را از معاونت آموزشی دانشگاه بگیرید، اما وقتی استاد به کلاس میفرستید باید مدل فرهنگی استاد را از معاونت فرهنگی بگیرید.
وی با بیان اینکه ایران همواره در طول تاریخ در عرصه تربیت، علم و آموزش صاحب سبک بوده است، اظهار کرد: غربیها به این امر اعتراف میکنند که اگر شما نبودید مدرنیته نبود. چرا با این سبقه تاریخی کاری کنیم که به نسل جوان لطمه وارد شود.
طهرانچی با انتقاد از روش کلاسمحوری دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: برای جوان ۱۸ سالهای که قرار است سه سال پایانی تربیتش در دانشگاه ما شکل بگیرد چه کردهایم؟
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: دانشگاههای زیر نظر وزارت علوم همواره استادمحور، دانشگاههای علوم پزشکی بیمارمحور و دانشگاه آزاد اسلامی کلاسمحور بوده؛ اما از این پس قصد داریم دانشگاه آزاد اسلامی را تبدیل به دانشگاهی شبکهمحور در تربیت قوه عاقله کنیم.
طهرانچی با بیان اینکه جوان ایرانی نباید بعد از خروج از کشور هویت خود را نادیده بگیرد، گفت: این اتفاق به این دلیل رخ داده که دانشگاهها نتوانستند، نسل جوان را هویتی تربیت کنند. هر دانشگاه باید جوان ایرانی را با هویت ایرانی اسلامی تربیت کند.
وی با تأکید بر اینکه ما معلمان جامعه هستیم و هر آنچه به دانشجویان بیاموزیم، نتیجه آن در آینده در جامعه نمود پیدا میکند، گفت: همچنان که حضرت علی (ع) در نامه ۳۱ نهجالبلاغه فرموده است دل جوان مانند زمین کشت نشدهای است که هر بذری بیفکنی رشد میکند.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: به چه حقی کسی که در تعارض با مبانی دینی است و نتوانسته حتی خود را اصلاح کند بهعنوان معلم به کلاس درس میفرستیم.
طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه در دوره کارشناسی وظیفه آموزشی و تربیتی و در دوره تحصیلات تکمیلی وظیفه پژوهشی دارد، گفت: موضوع اصلی ما حل مسئله است، دانشگاه سازمان آموزشی بهعلاوه فعالیت پژوهشی نیست بلکه زیرساخت دانشگاه تعلیم و تربیت است.
وی با اشاره به این نکته که غرب در ۴۰۰ سال اخیر بهدنبال قوام عالم و آدم جدید بوده است، اظهار کرد: اجزای دانشگاه نباید فقط به حوزه علم توجه کنند؛ بلکه اقتصاد، اجتماع و فناوری نیز موضوع دانشگاه است. دانشگاه آزاد اسلامی به یکباره به سمت تحصیلات تکمیلی رفت، آیا این آمادگی در واحدهای دانشگاه وجود داشت یا صرفاً برای کمبود دانشجو ناچار به پذیرش در تحصیلات تکمیلی شدیم؟
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه یکی از نواقص آموزش عالی این است که سیاستگذاری مشخصی در آن وجود ندارد، عنوان کرد: برنامه دانشگاهها برای پایاننامهها چیست؟ دانشجو در مقطع دکتری ۲۰ تا ۲۴ واحد پایاننامه میگذراند، این چه برنامهای است که سه سال وقت دانشجو را برای پایاننامهای که کاربرد ندارد هدر میدهد؟
وی با تأکید بر اینکه به جای برنامه آموزشی از این پس در دانشگاه آزاد اسلامی برنامه علمی اجرای خواهیم کرد، افزود: سیاستهای کلان نظام، از ما خواسته متناسب با نیاز کشور و رفع مشکل اشتغال پیش برویم، به همین دلیل طرح پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکهای (پایش) از این پس در دانشگاه آزاد اسلامی اجرا خواهد شد تا بر اساس این طرح ۱۰۰ هزار پایاننامه به حل مسئله بینجامد.
طهرانچی با بیان اینکه برای طرح پایش یک سال در دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری معاون پژوهشی دانشگاه، انجام شده است، خاطرنشان کرد: دبیرخانههای علمی برای اجرای این طرح ایجاد خواهد شد. دبیرخانه علمی برای همافزایی مسائل کشور توسط پژوهش و پژوهشگران تشکیل میشود. این برنامه از مهرماه سال جاری اجرایی میشود.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: ۴۰ واحد دانشگاه ویژه، در کشور داریم که بهعنوان واحد پیشرو این طرح را اجرا خواهند کرد و دیگر واحدها نیز واحدهای ویژه را در اجرای طرح همراهی خواهند کرد.
وی با بیان اینکه با اجرای این طرح نظام پایاننامهنویسی دیگر نظامی بیبرنامه و بینظم نیست، عنوان کرد: تا پایان سال، ۴۰ سرای تخصصی نوآوری آزاد در هر استان تشکیل خواهد شد که محیطهای دانشبنیان را به صورت تخصصی دنبال میکنند.
طهرانچی با اشاره به این نکته که تحول سازمانی با خواست و اراده جمعی محقق میشود، گفت: خواست هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی از ما تحول در دانشگاه است و اگر این تحول صورت نگیرد دانشگاه آزاد اسلامی تا پنج سال آینده تعطیل خواهد شد.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: ما از پول نفت بهرهای نداریم و اگر نتوانیم به تحول مورد نظر دست یابیم، مردم از دانشگاه آزاد اسلامی استقبال نخواهند کرد. تحول در شرایط فعلی جزو بایدهاست.
وی درباره رئوس تحول نیز گفت: در دوره کارشناسی باید از نظر آموزشی، سطح دانشجویان را ارتقا دهیم. نباید واحدهای کوچک یا مراکز به دلیل نیاز به دانشجو یا مسائل دیگر به کسی که علم کافی ندارد، نمره دهد. دانشگاه آزاد اسلامی یک مدرک با یک سطح دارد و مدرک واحدهای کوچک یا مرکز استان هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. در تحصیلات تکمیلی نیز مهمترین برنامه همان طرح پایش است. باید حرکت و تلاش کرد، نمیتوان گفت: همین جایی که هستیم کافی است.
طهرانچی افزود: برای تحول نیاز به نیروی انسانی و هیأت علمی با دانش است، تلاش بسیاری شد تا هیأت جذب اعضای هیأت علمی مستقل در دانشگاه ایجاد شود. اینکه چه کسانی جذب میشوند، مهم است. در کشور جوانان عالم و متعهد بسیاری وجود دارد.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی خطاب به رؤسای استانی گفت: جذب هیأت علمی را دریابید، در حال حاضر ۳۰ هزار فارغالتحصیل دکتری در کشور وجود دارد. دانشگاه آزاد اسلامی قصد دارد برای واحدها افرادی با سطح عالی جذب کند.
وی با بیان اینکه نسخههای غربی نجاتبخش ما نیست، گفت: آنها انسان را اسیر فناوری میدانند. انسان از نظر غرب اصالت ندارد. اگر در کشور تحول علوم انسانی رخ ندهد یعنی آموزش عالی بیخاصیت است.
طهرانچی از تأسیس صندوق نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: برای صندوق سازوکاری دیده شده است که با نظارت کامل فعالیتهای فکری و عملی اجرا شود.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با طرح این پرسش که آیا اجاره دادن زمین و ملک یا استفاده نکردن از امکانات هنر است؟ گفت: رؤسای واحدها باید برای امکانات و زمینهای بلااستفاده باید پاسخگو باشند. این امر را بهصورت جدی نظارت خواهیم کرد.
طهرانچی تأکید کرد: هر استان یک قطب تخصصی خواهد شد که معضلات منطقه و در نهایت کشور را همهجانبه و تخصصی بررسی کند.
وی در پایان گفت: ما آمدهایم که تا سال ۱۴۰۴ دانشگاه آزاد اسلامی، انتخاب اول دانشجویان و پژوهشگران باشد. در این مسیر با هیچکس تعارف نداریم؛ اگر کسی هویت دانشگاه آزاد اسلامی را با تقلب علمی خدشهدار کند، برخورد جدی با او خواهد شد. هویت دانشگاه آزاد اسلامی منوط به افتخارات جامعه اسلامی است؛ اگر از این هویت دفاع نکنید مسئول هستید. تمام برنامههای دانشگاه آزاد در راستای ایجاد تمدن نوین اسلامی است که تنها نسخه نجات از تهاجم غرب خواهد بود.