رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان یکی از برنامههای مهم این دانشگاه را تبدیل شدن به دانشگاه کارآفرین عنوان کرد و گفت: این دانشگاه به عنوان یک دانشگاه پیشرو براساس یک نقشه راه توانسته برنامههای خود را در این رابطه عملیاتی کند.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گلستان یکی از قطبهای کشاورزی کشور محسوب میشود، اگر چه این استان شمالی میتوانست به مدد بهرهبرداری از دانش روز در زمینه کشاورزی به ارزش افزوده و شرایط اقتصادی مناسب برای بهرهبرداران خود دست یابد متأسفانه در سالهای اخیر به دلیل فاصله گرفتن از دانش و تکنولوژی به روز کشاورزی و اصرار بر ادامه کشاورزی سنتی در برخی از فصلهای زراعی، کشاورزان دچار خسارتهای جبرانناپذیری شدند.
از سویی دیگر عدم برخورداری از دانش محققان در حوزه کشاورزی بر منابع آب و خاک استان نیز خسارتهایی وارد کرده است این اتفاقات ناگوار در حالی در بخش کشاورزی گلستان رخ میدهد که یکی از معتبرترین دانشگاههای تخصصی در حوزه علوم کشاورزی و منابع طبیعی در مرکز گلستان وجود دارد که بدون تردید بخش کشاورزی میتواند با استفاده از این پتانسیل به ظرفیت رشد قابل توجهی دست یابد، در همین رابطه با علی نجفینژاد رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در رابطه با نقش و سهم دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی در تولید علم و ارتباط دانشگاه با بخش کشاورزی گفتگویی انجام دادهایم که در ذیل میخوانید.
در مورد وضعیت کنونی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، توضیح مختصری بفرمایید؟
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، به عنوان دانشگاه تخصصی در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی که ۶۱ سال از عمر آن میگذرد تلاشهای زیادی انجام داده و مسیر توسعه خود را به خوبی طی کرده است در واقع این دانشگاه از یک مرکز آموزش عالی با ۲۸ دانشجو در دوره کاردانی فعالیت خود را آغاز کرد و امروز بیش از ۴ هزار دانشجو و ۱۸۲ عضو هیئت علمی در همه رشتههای تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو میپذیرد.
این دانشگاه تخصصی نقش و سهم قابل توجهی در تولید علم و تربیت نیروی انسانی ماهر ایفا میکند طی سالهای گذشته و دولت یازدهم و دوازدهم از سال ۱۳۹۲ برنامههای مختلف و متعدد در دانشگاه برگزار شد و رتبه دانشگاه از ۳۴ در سال ۱۳۹۲ در بین تمام مراکز دانشگاهی و آموزش عالی کشور امروز با ۱۲ پله صعود به ۲۲ رسیده است و در حوزه تخصصی تولید علم و تأثیرگذاری تولید علم رتبه ۱۰ به پایین را داریم.
در سالهای اخیر یکی از برنامههای دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان تبدیل شدن به دانشگاه کارآفرین بود برای تحقق این امر چه فعالیتهایی انجام شده است؟
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با توجه به تغییر رویکرد وزارت علوم در دولت تدبیر و امید، مهمترین برنامه این وزارتخانه ساماندهی آموزش عالی و افزایش مهارت دانشجویان و دانش آموختگان به مسأله کارآفرینی بوده است.
تبدیل دانشگاه و تغییر از نسل دوم به نسل سوم یعنی به دانشگاه کارآفرین تبدیل شویم در این رابطه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان به عنوان یک دانشگاه پیشرو بر اساس یک نقشه راه توانسته برنامههای خود را عملیاتی کند و در این حوزه فعالیتهای گسترده انجام دهد از جمله فراهم کردن امکانات آزمایشگاهی، کارگاهی و تجهیزات برای فعالیت علمی و عملی دانشجویان که یکی از نمونههای آن فراهم کردن منطقه یا محدودهای داخل پردیس دانشگاه تحت عنوان پارک فناوری است.
در این مجموعه طرحهای ارائه شده از سوی دانشجویان که در کمیته کارآفرینی مصوب میشود امکانات و زیرساختهای لازم برای اجرای طرح در اختیار آنها قرار میگیرد همچنین در کنار پارک فناوری دو سالن پرورش قارچ طراحی کردیم که از ابتدای ترم تحصیلی در اختیار دانشجویان قرار خواهد گرفت، برگزاری کارگاههای مهارتافزایی در حوزه کارآفرینی نیز از جمله برنامههای دانشگاه محسوب میشود در همین رابطه طی سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ بیش از ۱۴ هزار و ۳۶۰ نفر ساعت کارگاههای مرتبط با کارآفرینی برگزار شده است.
برای ارتباط و پیوند دانشگاه با بخش کشاورزی چه برنامههایی در دست اجرا دارید؟
راهاندازی کلینیک مادر تخصصی دانشگاه یکی از اقدامات برای ارتباط با ساختار و ارگانیک دانشگاه با جامعه به خصوص بخش کشاورزی محسوب میشود، در این کلینیک کارگروههای مختلف از اساتید و دانشجویان دارای تحصیلات تکمیلی مشکلات مختلف دستگاههای اجرایی و مسائل مربوط به استان را به پروژههای مطالعاتی تبدیل میکنند و نتیجه را در اختیار مخاطبان خود قرار میدهند.
یکی دیگر از اقدامات دانشگاه تنظیم تفاهمنامه با انجمن صنفی کشاورزان استان است برای ارتباط نزدیک و کمتر شدن فاصله میان اساتید دانشگاه و کشاورزان دفتر کاری برای برگزاری جلسات در دانشگاه در اختیار آنها قرار دادیم، از اعتبارات پژوهشی سال ۱۳۹۷ نیز ۲ میلیارد ریال به نیازهای تحقیقاتی این انجمن اختصاص یافت.
در واقع نیازهای انجمن صنفی کشاورزان شناخته و بعد از بررسی و پژوهش یافتههای علمی محققان دانشگاه در قالب کلاسهای ترویجی در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.
با توجه به بحرانهای کم آبی و خشکسالی در سالهای اخیر، دانشگاه چه کمکی میتواند به بدنه کشاورزی و منابع طبیعی داشته باشد؟
دانشگاه به عنوان یک مرکز علمی در درجه نخست وظیفه آن تولید دانش مورد نیاز برای جامعه و انتقال آن به بهرهبرداران است، اما چند طرح کلیدی و مهم برای مقابله با بحرانهای کم آبی در دست اجرا داریم یکی از این طرحهای مهم، طرح مدیریت حوضههای جامع آبخیز کشور است فاز صفر این پروژه به اتمام رسیده و فاز یک آن در دست اجراست.
از دیگر طرحهای کلان و اساسی که با وزارت کشاورزی انجام میشود طرح سیاستگذاری کشاورزی و امنیت غذایی کشور است براساس این طرح، محققان و اساتید کل فعالیتهای کشاورزی کشور را مدلسازی میکنند.
به عنوان مثال در این طرح الگوسازی میشود برای تولید یک نوع محصول به چه مقدار نهاده، آب و ... نیاز است چه مقدار آلودگی و چه مقدار محصول تولید خواهد شد در واقع وضعیت کشاورزی در مقابل دید مسوولان و برنامهریزان قرار میگیرد و آنها براساس سیاستها برنامهریزی خواهند کرد.
در خصوص طرحهای دانش بنیانی دانشگاه توضیح بفرمایید؟
در تبدیل دانشگاه به دانشگاه نسل سوم و کارآفرین یکی از ویژگیهایی که باید داشته باشیم ایجاد مراکز رشد در کنار دانشگاه است در حال حاضر «مرکز رشد دانشگاه» راهاندازی شده است.
این مرکز با ۵۰ هسته پژوهشی در حال فعالیت است پنج شرکت دانش بنیان نیز در این مرکز فعال هستند این مرکز یافتههای تحقیقاتی که در دل آزمایشگاههای دانشگاه را به دست میآورد به مرکز رشد ارائه میدهد تا در مقیاس نیمهتجاری و نیمهصنعتی تولید شود بحث بازاریابی و تجاریسازی مورد بررسی قرار میگیرد و قابلیت این را دارد تا طرح در یک مقیاس بزرگتر شروع به کسب و کار کند در واقع اگر بخواهیم به توسعهیافتگی دست بیایم باید از مسیر توسعه دانشبنیان وارد شویم.