به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، آرزو صادقی سخنگوی ستاد مردمی راهنمای زائر با اشاره به سابقه این طرح گفت: ستاد مردمی خادمین راهنمای زائر اربعین حسینی قریب به 4سال است که توفیق خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی دارد.
وی ادامه داد: اکثر موکب های مردمی و حتی دولتی به ارائه خدمت در حوزه خدمات رفاهی و پذیرایی به زائران می پردازند اما ارائه خدمت در زمینه های حاکمیتی یا خدمات جامع و فراگیر، از طرف عراق و ایران معمولاً فاقد متولی بوده و بر اساس همین احساس نیاز، جمعی از جوانان ولایی و انقلابی به صورت خودجوش و مردمی اقدام به خدمترسانی در زمینه مساعدت به گمشدگان و زائران نیازمند راهنمایی کردند که به حمدالله توفیق داشتند در طول این چند سال سطح خدمت رسانی به زائران امام حسین(ع) را در زمینه های مختلف گستردش دهند.
صادقی تولید، چاپ و توزیع نقشه، گردن آویز، تابلوهای علائم جهت نما، برچسب گذرنامه، برنامه کاربردی «زائر یار» و خدمات مخابراتی (تلفن voip) را تنها بخشی از جمله خدمات ارائه شده توسط این ستاد (که در قالب20 خدمت موثر ستاد مردمی راهنمای زائر طراحی شده اند) در چند سال اخیر عنوان کرد.
مسئول کمیته روابط عمومی ستاد مردمی راهنمای زائر بیان کرد: این خدمات امسال با نگاه جمع سپاری خدمات، گسترده تر شده و با هماهنگی صورت گرفته، دستورالعمل این خدمات که پیش از این نیز توسط کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین کشور به کلیه استان ها ارسال شده بود، توسط کمیته اسکان، تغذیه و جذب مشارکتهای مردمی ستاد مرکزی اربعین نیز به موکب ها ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: به همین منظور موکب داران با ثبت مشخصات موکب خود (به همراه ثبت نقطه محل استقرار موکب) در پایگاه اطلاع رسانی راهنمای زائر به نشانیwww.rahnamazaer.ir ضمن کمک به این ستاد در جانمایی مواکب روی نقشه آنلاین اختصاصی ستاد، شرایط را برای اطلاع زائرین از خدمات موکب شان فراهم می نمایند.
صادقی با بیان اینکه محدوده ارائه خدمات ستاد راهنمای زائر به زائران اربعین حسینی در مرز هوایی فردگام امام خمینی(ره)، شهرهای نجف و کربلا و همچنین جاده نجف به کربلا (به عنوان یکی از مهم ترین و شناخته شده ترین مسیرهای 9 گانه راهپیمایی اربعین برای زائرین ایرانی) است، گفت: در طول مسیر نیز ایستگاههای مخصوص گمشدگان با تمرکز بر روی ارائه خدمات و همچنین ثبت اطلاعات افراد و گذرنامه های گمشده توسط این ستاد امکان جستجوی موارد مذکور را در سامانه سراسری به زائران عزیز فراهم می نمایند. ضمن آن که زائران با مراجعه به سایت راهنمای زائر (www.RahnamaZaer.ir) و همچنین ربات هوشمند ستاد (www.T.me/RahnamaZaer_Bot) نیز میتوانند از خدمات این ستاد استفاده کنند.
سخنگوی طرح ستاد راهنمای زائر اظهار کرد: از خدماتی که امسال نیز به صورت ویژه در خدمت زائران نیازمند برقراری تماس اضطراری قرار خواهد گرفت، تلفن برای برقراری تماس با ایران است. این سامانه مخابراتی همچنین در اختیار موکب دارانی که در سایت راهنمای زائر سامانه اطلاعات خود را ثبت کرده و بستر اینترنت پرسرعت در موکب خود مهیا کرده باشند قرار میگیرد.
صادقی ارائه فایل تولیدی جدید نقشه مرزها، توصیه ها، نقشه شهرها، مرزها، ماکت 3 بعدی اعتاب مقدسه، همچنین فایل گردن آویز، برچسب گذرنامه و ... بروی سایت این ستاد را از سایر اقدامات جدید این ستاد در اربعین امسال برشمرد و گفت: ایستگاههای راهنمای زائر مواکب می توانند این موارد را به شکل مدنظر منتشر و در اختیار زائران قرار دهند.