کد خبر:۷۲۱۸۹۱
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی:

گروه‌های تخصصی دانشگاه آزاد در حوضه آبریز دریاچه ارومیه مشارکت کنند

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی بر مشارکت رشته‌ها و گروه‌های تخصصی سه استان در مباحث و حوضه آبریز دریاچه ارومیه با مرکز تحقیقات مدیریت توسعه پایدار تبریز تأکید کرد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدمهدی طهرانچی در حاشیه سفر یکروزه به تبریز و حضور در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: آموزش عالی ما از آموزش عالی نقطه‌گرا به آموزش عالی گسترده گذار کرده و در این گذار باید به کیفیت توجه کرد.

وی افزود: توجه به کیفیت فقط در غنابخشی به نحوه پژوهش نیست، این غنابخشی باید با کارآمدسازی دوره تحصیلات تکمیلی شکل بگیرد؛ به این معنی که اگر موضوع پژوهش به جامعه و صنعت وصل شد، آن موقع است که می‌توانیم بگوییم از گذار کمّی به گذار کیفی و کارآمدسازی رسیده و در این مسیر حرکت می‌کنیم.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: در مجموع کشور ما دوره گذار کمّی را گذرانده و همیشه کیفیت از درون کمیت بیرون می‌آید. اکنون مقطعی است که باید کیفیت و کارآمدسازی با هم همراه باشد.

طهرانچی اظهار کرد: باتوجه به گذار از دوره کمی، اکنون لازم است کیفیت را در اولویت فعالیت‌های پژوهشی قرار داده تا با مدنظر قراردادن بحث نیاز، کیفیت با کارآمدسازی توأم و همراه شود.  توجه به پیشرفت علمی و برونداد‌ها در بخشی از بحث آموزش عالی، جزء شرایط لازم محسوب شده،  اما شرط کافی برای تحقق آن محسوب نمی‌شود.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی ابراز امیدواری کرد در برنامه‌هایی که دانشگاه در موضوع ساختاری و هدایت محتوایی دارد، بتوان در راستای کارآمدسازی و کیفی‌سازی قدم برداشت.

وی درخصوص کاستی‌هایی که در ارتباط صنعت با دانشگاه وجود دارد، خاطرنشان کرد: متأسفانه دانشگاه تا امروز سازمان آموزش‌محور بوده است که به‌رغم فعالیت‌های پژوهشی و فناوری، نتوانسته در سه دهه اخیر خود را به سازمان و سیستم پژوهش نزدیک کند.

طهرانچی افزود: یکی از دلایل اینکه در این ارتباط کاستی‌هایی وجود دارد، اینکه‌ می‌خواستیم سازمان آموزشی که زبان آموزشی دارد را به سازمان صنعتی که زبانش تولید است، بسط دهیم که هیچ همزبانی بین این دو وجود نداشت.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: برونداد سازمان آموزشی، نیروی کارشناسی است که فقط این نیرو توان اتصال به سیستم پژوهشی را دارد،  اما توان این نیروی کارشناسی نیز همچنان در بحث آموزش صرف می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه لازم است دانشگاه‌ها با تمرین و ایجاد ساختاری مناسب، نظام آموزشی را به نظامی پژوهشی و فناوری تبدیل کنند، افزود: برای اینکه بتوانیم دانشگاه‌ها را به‌صورت اصولی و سیستمی با صنعت بسط بدهیم، باید دانشگاه‌ها را از سیستم آموزشی به سمت سیستم پژوهشی سوق دهیم.

طهرانچی درباره برنامه دانشگاه آزاد اسلامی در راستای حمایت از دانشجویان گفت: با تشکیل ۴۰ سرای نوآوری آزاد، برنامه‌ای مفصل برای حمایت از دانشجویان نوآور خواهیم داشت که ریز این برنامه‌ها، آینده نزدیک در افتتاح سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز عنوان خواهد شد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی و کردستان با مشارکت تمام رشته‌ها و گروه‌های تخصصی دانشگاه در مباحث و حوضه آبریز دریاچه ارومیه با مرکز تحقیقات مدیریت توسعه پایدار تبریز همکاری لازم را دریغ نکنند.

وی گفت: واحد تبریز در صورتی می‌تواند قطب احیای دریاچه ارومیه شود که راهبردها، برنامه‌ها و موضوعات متفاوت داشته باشد و برنامه‌های علمی خود را بر اساس راهبرد‌های اجتماعی، اقتصادی، محیط زیستی، مردم و کسب و کار مورد بررسی قرار دهد.

 طهرانچی تصریح‌کرد: با مشخص‌کردن نظام موضوع‌ها در برنامه چالش دریاچه ارومیه، لازم است ۵ هزار پایان‌نامه ارشد و دکتری دانشگاه آزاد در کشور را در مباحث اکولوژیکی، اجتماعی، اقتصادی، تربیتی و... سوق دهیم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد: برنامه بررسی چالش دریاچه ارومیه موازی با برنامه صنعت کفش و چرم به واحد تبریز واگذار می‌شود و در این برنامه از همه گروه‌های تحصیلی؛ مثل علوم پایه، محیط زیست، علوم انسانی، اقتصاد و علوم اجتماعی استفاده کنید.  
منبع: آنا
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار