فیلم/ برخی انتقادات از ما مغرضانه است/ قرار نیست مردم همه انتخاب‌های من بازیگر را بپذیرند
مهراوه شریفی‌نیا در گفتگو با خبرگزاری دانشجو

فیلم/ برخی انتقادات از ما مغرضانه است/ قرار نیست مردم همه انتخاب‌های من بازیگر را بپذیرند

۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲
کد خبر: ۷۴۳۰۸۹
news743093 :Array ( [content] => Array ( [id] => 743093 [rutitr] => فجر ۳۷ زیر ذره‌بین «دانشجو» /۵ [title] => چرا «سال دوم دانشکده من» فیلمی معمولی است؟/ تلاش ناکام صدرعاملی برای یک بازگشت باشکوه [stitle] => [title2] => [subtitle] => شروع فیلم خوب است. ریتم قصه و ضرباهنگ ابتدای فیلم، مخاطب را تا حدودی درگیر خودش می‌کند اما هرچه جلوتر می‌رویم، ملات داستانی فیلم کم می‌شود و حوصله مخاطب از تماشای مکرر یک روند تکراری سر می‌رود [body] =>

چرا «سال دوم دانشکده من» یک فیلم معمولی است؟/  تلاش ناکام صدرعاملی برای یک بازگشت باشکوه

گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو-محمصالح سلطانی؛ بعضی کارگردان‌ها، بعد یکی دو فیلم خوب و جریان‌ساز، به تکرار می‌افتند و هر فیلم‌شان، در مقایسه با اثر قبلی یک افت به حساب می‌آید. شاید به این شدت هم نه، اما رسول صدرعاملی کارگردانی از این جنس است. کارگردانی که پس از «گل‌های داوودی» و «من ترانه 15 سال دارم»، دیگر فیلم جریان‌ساز و خیره‌کننده‌ای نداشته و شاید اگر «شب» و «هرشب تنهایی» را از کارنامه‌اش بگیریم، هیچ فیلم متوسطی هم در آن پیدا نشود. «سال دوم دانشکده من» هم  در ادامه مسیر معمولی آقای صدرعاملی است. فیلمی که می‌خواهد بازگشت شکوهمندانه آقای کارگردان به سینمای جوانانه باشد، که نمی‌شود.

 

شروع فیلم البته خوب است. ریتم قصه و ضرباهنگ ابتدای فیلم، مخاطب را تا حدودی درگیر خودش می‌کند اما هرچه جلوتر می‌رویم، ملات داستانی فیلم کم می‌شود و حوصله مخاطب از تماشای مکرر یک روند تکراری سر می‌رود. صدرعاملی اگرچه سوژه‌ای دستمالی‌شده را برای نمایش مشکلات جوانان انتخاب کرده اما می‌توانست با پرداخت بهتر، ریتم سریع‌تر و بازی‌های باورپذیرتر از همین سوژه، یک فیلم ملتهب عاشقانه-اجتماعی بیرون بکشد. اما چنین اتفاقی مطلقاً در «سال دوم دانشکده من» نمی‌افتد. سیر نزولی فیلم، در انتها با یک پایان‌بندی سرهم‌بندی‌شده و عجیب، مخاطب را ناامید می‌کند.

 

رسول صدرعاملی اما هنوز تا تبدیل شدن به یک فیلمساز بد، راه زیادی دارد. «سال دوم دانشکده من» با همه ضعف‌هایش، یک فیلم داستان‌گوست و با وجود سوژه اجتماعی‌، چندان تلاش نمی‌کند  نسل جدید را نصیحت کند. حال و هوای «دانشجویی» فیلم هم اگرچه با واقعیت دانشجویان دهه‌هفتادی اندکی فاصله دارد، اما کلیشه‌ای نیست و لحظات آشنا و قابل‌ باور هم در آن یافت می‌شود. «سال دوم دانشکده من» اما در نهایت، می‌تواند یک تله‌فیلم خوب باشد. با یک داستان معمولی،  فرم معمولی و بازی‌های معمولی. انگار باید به تماشای آثار معمولی از رسول صدرعاملی عادت کنیم.

[snews] => [bimg] => 549200_728.jpg [tmpl] => [sdate] => 13971112122821 [pdate] => 13971112134901 [udate] => 13971112123038 [sendby] => s.soltani [publishby] => s.soltani [updateby] => s.soltani [service_id] => 4 [cat_id] => 124 [sec_id] => 29 [status] => P [lang] => FA [hint] => [author] => [author_id] => 0 [source] => 0 [most_view] => 1 [comments_view_status] => 1 [comments_form_status] => 1 [conf] => [news_type] => 1 ) [extra_content] => Array ( [cid] => 743093 [ostan] => 0 [typist] => [country] => [promise_date] => 0 [access_level] => 0 [promise_date_type] => [meta_keywords] => [slugs] => ) [related_content] => Array ( [0] => Array ( [id] => 744401 [title] => خاطره‌بازی با سینمای کلاسیک به سبک همایون غنی‌زاده/ فرم خوب به علاوه محتوای ضعیف، مساوی است با «مسخره‌باز» [pdate] => 13971117092939 [service_id] => 4 ) [1] => Array ( [id] => 743834 [title] => «متری شش‌ونیم»؛ دوپاره و عجیب/ فرصت‌سوزی به سبک سعید روستایی [pdate] => 13971115102214 [service_id] => 4 ) [2] => Array ( [id] => 743651 [title] => ۸۰ دقیقه تلخی و سیاهی در «قسم»/ داستان فروپاشی [pdate] => 13971114144814 [service_id] => 4 ) [3] => Array ( [id] => 743251 [title] => چرا «زهرمار» فیلم خوبی نیست؟/ وقتی جواد رضویان، مسعود ده‌نمکی می‌شود! [pdate] => 13971113104643 [service_id] => 4 ) [4] => Array ( [id] => 743193 [title] => حاصل جمع فرم خوب و محتوای تکراری/ «طلا»، یک فیلم قابل اعتنا [pdate] => 13971113090440 [service_id] => 4 ) [5] => Array ( [id] => 743127 [title] => وامدار سینمای پدر؛ همچنان ایستاده در گذشته! [pdate] => 13971112173644 [service_id] => 4 ) [6] => Array ( [id] => 743110 [title] => تر و تمیز؛ عین خودِ آقا تختی [pdate] => 13971112151928 [service_id] => 4 ) [7] => Array ( [id] => 743094 [title] => فیلم/ در بازیگری به چیزی جز مردم فکر نمی‌کنم؛ دنبال سیمرغ نیستم [pdate] => 13971112123005 [service_id] => 3 ) [8] => Array ( [id] => 743092 [title] => فیلم/ سعی کردم کارنامه بازیگری‌ام را فقط با فیلم‌های سالم پر کنم [pdate] => 13971112122720 [service_id] => 3 ) [9] => Array ( [id] => 743089 [title] => فیلم/ برخی انتقادات از ما مغرضانه است/ قرار نیست مردم همه انتخاب‌های من بازیگر را بپذیرند [pdate] => 13971112122222 [service_id] => 3 ) [10] => Array ( [id] => 743088 [title] => فیلم/ مخاطب فهیم سینما را خانه نشین کرده‌ایم/ در سینما عطر چلوکباب راه انداخته‌ایم اما به آنان پفک می‌دهیم [pdate] => 13971112121411 [service_id] => 3 ) [11] => Array ( [id] => 743085 [title] => شبی که ماه کامل‌شد: یک عاشقانه استراتژیک/ متشکریم خانم آبیار! [pdate] => 13971112120646 [service_id] => 4 ) [12] => Array ( [id] => 743066 [title] => دومین روز از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر [pdate] => 13971112010817 [service_id] => 2 ) [13] => Array ( [id] => 743031 [title] => مشروح مراسم معرفی و نمایش دو فیلم در سینمای ویژه هنرمندان [pdate] => 13971111142418 [service_id] => 4 ) ) [related_content_v2] => Array ( [1] => Array ( [0] => Array ( [id] => 743094 [title] => فیلم/ در بازیگری به چیزی جز مردم فکر نمی‌کنم؛ دنبال سیمرغ نیستم [pdate] => 13971112123005 [service_id] => 3 [rutitr] => ژاله صامتی در گفتگو با خبرگزاری دانشجو [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [1] => Array ( [id] => 743092 [title] => فیلم/ سعی کردم کارنامه بازیگری‌ام را فقط با فیلم‌های سالم پر کنم [pdate] => 13971112122720 [service_id] => 3 [rutitr] => رضا بابک در گفتگو با خبرگزاری دانشجو [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [2] => Array ( [id] => 743089 [title] => فیلم/ برخی انتقادات از ما مغرضانه است/ قرار نیست مردم همه انتخاب‌های من بازیگر را بپذیرند [pdate] => 13971112122222 [service_id] => 3 [rutitr] => مهراوه شریفی‌نیا در گفتگو با خبرگزاری دانشجو [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [3] => Array ( [id] => 743088 [title] => فیلم/ مخاطب فهیم سینما را خانه نشین کرده‌ایم/ در سینما عطر چلوکباب راه انداخته‌ایم اما به آنان پفک می‌دهیم [pdate] => 13971112121411 [service_id] => 3 [rutitr] => علیرضا شجاع نوری در گفتگو با خبرگزاری دانشجو [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [4] => Array ( [id] => 743085 [title] => شبی که ماه کامل‌شد: یک عاشقانه استراتژیک/ متشکریم خانم آبیار! [pdate] => 13971112120646 [service_id] => 4 [rutitr] => فجر ۳۷ زیر ذره‌بین «دانشجو» /۴ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [5] => Array ( [id] => 743031 [title] => مشروح مراسم معرفی و نمایش دو فیلم در سینمای ویژه هنرمندان [pdate] => 13971111142418 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [6] => Array ( [id] => 743066 [title] => دومین روز از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر [pdate] => 13971112010817 [service_id] => 2 [rutitr] => [author] => مهرداد اصفهانی - مهدی افراخته [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [7] => Array ( [id] => 743110 [title] => تر و تمیز؛ عین خودِ آقا تختی [pdate] => 13971112151928 [service_id] => 4 [rutitr] => فجر ۳۷ زیر ذره‌بین «دانشجو» /‌۷ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [8] => Array ( [id] => 743127 [title] => وامدار سینمای پدر؛ همچنان ایستاده در گذشته! [pdate] => 13971112173644 [service_id] => 4 [rutitr] => فجر ۳۷ زیر ذره‌بین «دانشجو» / ۸ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [9] => Array ( [id] => 743193 [title] => حاصل جمع فرم خوب و محتوای تکراری/ «طلا»، یک فیلم قابل اعتنا [pdate] => 13971113090440 [service_id] => 4 [rutitr] => فجر ۳۷ زیر ذره‌بین دانشجو/۹ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [10] => Array ( [id] => 743251 [title] => چرا «زهرمار» فیلم خوبی نیست؟/ وقتی جواد رضویان، مسعود ده‌نمکی می‌شود! [pdate] => 13971113104643 [service_id] => 4 [rutitr] => فجر ۳۷ زیر ذره‌بین دانشجو/ ۱۰ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [11] => Array ( [id] => 743651 [title] => ۸۰ دقیقه تلخی و سیاهی در «قسم»/ داستان فروپاشی [pdate] => 13971114144814 [service_id] => 4 [rutitr] => فجر ۳۷ زیر ذره‌بین دانشجو/۱۳ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [12] => Array ( [id] => 743834 [title] => «متری شش‌ونیم»؛ دوپاره و عجیب/ فرصت‌سوزی به سبک سعید روستایی [pdate] => 13971115102214 [service_id] => 4 [rutitr] => فجر ۳۷ زیر ذره‌بین دانشجو/۱۴ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [13] => Array ( [id] => 744401 [title] => خاطره‌بازی با سینمای کلاسیک به سبک همایون غنی‌زاده/ فرم خوب به علاوه محتوای ضعیف، مساوی است با «مسخره‌باز» [pdate] => 13971117092939 [service_id] => 4 [rutitr] => فجر ۳۷ زیر ذره‌بین دانشجو/۱۷ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) ) ) [media] => Array ( ) [view_images] => Array ( [bimg] => /files/fa/news/1397/11/12/549200_728.jpg ) [news_field] => Array ( [0] => Array ( [filed_id] => 1 [filed_name] => نوع خبر [filed_type] => C [filed_value] => ) ) [smarty_keys] => Array ( ) [live_blog] => Array ( ) [tags] => Array ( [0] => Array ( [tag] => جشنواره فیلم فجر [id] => 2051561 [tag_id] => 12275 ) [1] => Array ( [tag] => فجر37 [id] => 2051562 [tag_id] => 105238 ) [2] => Array ( [tag] => سال دوم دانشکده من [id] => 2051563 [tag_id] => 125913 ) [3] => Array ( [tag] => رسول صدرعاملی [id] => 2051564 [tag_id] => 125914 ) ) [image_tag] => Array ( ) [documents] => [comments] => Array ( ) [comments_stats] => Array ( ) [sepehr_keys] => Array ( ) ) 1
ارسال نظرات
captcha