به گزارش گروه دیگر رسانه های خبرگزاری دانشجو، روزنامه دنیای اقتصاد با اشاره به فاز اول ثبتنام مسکن دولتی نوشت: در این سامانه، امکان ثبت نام فاقدین مسکن ساکن در ۱۷ کلانشهر یا شهرهای بزرگ وجود ندارد و فقط متقاضیان ساکن در شهرهای کوچک میتوانند با ترتیبی که طی دو هفته پیش رو اعلام میشود، اسمنویسی کنند.
دریافت این خانهها ۱۰ شرط کلیدی نیاز دارد که مهمترین آن «داشتن ۳۰ میلیون تومان پول نقد برای سپردهگذاری در بانک» و همچنین «توانایی پرداخت ۱/۵ میلیون تومان قسط ماهانه» است. اشکالات طرح جدید، از مسکن مهر هم بیشتر است. فاز اول ثبتنام متقاضیان برای قرار گرفتن در فهرست مشمولان طرح خانهسازی دولت در حالی با اجرای پایلوت این طرح از استان کرمان آغاز شده است که برآیند شروط و مختصات اعلام شده برای ثبتنام در این طرح، نشان میدهد دستکم بهعلت شناسایی ۱۰ ایراد عمده، این طرح، به مراتب با شرایطی بدتر از مسکن مهر برنامهریزی شده است. بررسیهای «دنیای اقتصاد» درباره جزئیات مربوط به شرایط ثبتنام متقاضیان برای ساخت و واگذاری ۱۰۰ هزار واحد مسکونی از مجموع ۴۰۰ هزار واحد برنامهریزی شده در دولت دوازدهم با عنوان طرح اقدام ملی ساخت وعرضه مسکن نشان میدهد فاز اول ثبتنام برای دریافت خانههای دولتی که سرانجام پس از ۶ سال از عمر دولت تدبیر و امید، بهعنوان طرح جایگزین مسکن مهر، آغاز شده است نشاندهنده نوعی غفلت - احتمالا ناشی از بیاطلاعی سیاستگذار- نسبت به کانون التهاب مسکن در کشور است؛ در حالی که کانون التهاب بازار کشوری مسکن دستکم در یک سال گذشته و حتی در همه سالهای قبل ابتدا تهران، سپس سایر کلان شهرها و در مرحله بعد شهرهای بزرگ بوده است.
اولین اشکال وارد به این طرح از دیدگاه کارشناسی به این نکته مربوط میشود که این طرح در بدترین زمان ممکن در حال اجراست. دولت احمدی نژاد برای اجرای طرح مسکن مهر دو دوره ریاست جمهوری را در اختیار داشت؛ طرح مسکن مهر از سال ۹۶ کلید خورد و بهرغم آنکه در طول دوره دو دولت فرصت اجرای این طرح وجود داشت دامنه ساخت و تکمیل واحدها به دو دولت بعدی یعنی دولتهای یازدهم و دوازدهم نیز کشیده شد و هنوز هم پرونده این طرح بسته نشده است. این در حالی است که با گذشت ۶ سال از عمر دولت حسن روحانی و در حالی که تنها حدود دو سال از عمر دولت دوازدهم باقی مانده است و گرفتاریهای مسکن مهر همچنان بخش قابل توجهی از توان سیاستگذار بخش مسکن را به خود اختصاص داده است، هماکنون فاز اول ثبتنام برای اجرای طرح اقدام ملی استارت خورده است.
دومین ایراد این طرح حذف ۱۷ شهر بزرگ کشور از فاز اول ثبتنام برای طرح اقدام ملی است؛ به ویژه آنکه این شهرها دقیقا کانون التهاب بازار کشوری مسکن هستند.
سومین اشکال به نبود انسجام و آمادگی در دولت برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن مربوط میشود. همچنین دولت در فاز اول اجرای این طرح، از ظرفیت بنیاد مسکن به عنوان نهادی که مسئول تامین مسکن اقشار ضعیف، نیازمند و محروم است در نقش مجری ساخت خانه برای دهکهای متوسط رو به بالا استفاده میکند.
پنجمین اشکال این طرح، تغییر برنامه دولت از خانهسازی برای اقشار کمدرآمد در قالب مسکن حمایتی به ساخت مسکن برای اقشار متوسط رو به بالا، مربوط میشود؛ فعلا در فاز اول ثبتنام متقاضیان این طرح در شرایط دهگانه طرح جایگزین مسکن مهر، علائم و شواهدی از ساخت مسکن حمایتی برای اقشار کم درآمد دیده نمیشود؛ این در حالی است که در قالب ششمین اشکال وارد به این طرح، مشخص و اعلام نشده است که متراژ واحدهایی که قرار است ساخته شود و از هم اکنون متقاضیان برای دریافت آنها اقدام به ثبتنام می کنند چقدر است؛ مشخص نبودن زمان ساخت این واحدها هفتمین اشکال وارد به آن محسوب میشود.
در قالب هشتمین ایراد وارد بر این طرح، مشخص نشده که آیا سود بانکی در ازای سپردهگذاری ۳۰ میلیون تومانی متقاضیان در بانک در طول دوره سپردهگذاری به آنها پرداخت خواهد شد یا خیر! نهمین اشکال به مشخص نبودن نحوه پرداخت بهای زمین در شرایط اعلام شده در فاز اول ثبت نام این طرح برمی گردد؛ دهمین اشکال هم به اعلام توانایی پرداخت حداقل اقساط ماهانه یک میلیون و۵۰۰ هزار تومانی در ماه برای متقاضیان این واحدها مربوط میشود.