کد خبر:۸۱۹۵۸
رحيم پور ازغدي در جمع دانش پژوهان طرح ولايت:

اسلام الگويي بر مبناي انسانيت زن بازتوليد كرده است

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: الگو متحجرانه از قرون وسطي و الگوي زن مدرنيته دو كليشه و رويكرد غرب به زن است كه اسلام از آن گذشته و الگويي بر مبناي انسانيت زن بازتوليد كرده است.

به گزارش خبرنگار سياسي «شبکه خبر دانشجو»، دكتر حسن رحيم پور ازغدي، عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي عصر ديروز با حضور در جمع دانشجويان بسيجي شركت كننده در پانزدهمين دوره آموزش طرح ولايت در دانشگاه شهيد بهشتي به بيان معيارهاي زن از آغاز تاريخ اسلام تا آخرالزمان و پايان تاريخ پرداخت و بيان كرد: بايد ديد در اسلام به زن چگونه نگاه مي شود و زن از ديدگاه اسلام چه شان و جايگاهي دارد، نگاهي كه از هرگونه افراط زن ستيزي و تفريط زن زدگي به دور باشد.

وي گفت: ديدگاه اسلام به زن از آغاز تاريخ اسلام تا انقلاب جهاني مهدويت همچون دو روي سكه است كه بايد با تعادل و به دور از لجاجت مورد بررسي قرار گيرد.

رحيم پور ازغدي افزود: وقتي مي گوييم اين نگاه بايد با حفظ تعادل و به دور از لجاجت صورت گيرد، يعني نه لجاجت با فمنيستم و نه انفعال از فمنيسم داشته باشيم؛ چرا كه مسير ما از مسير غرب كه در زمان هاي مختلف عليه زن رفتار مي كنند، متفاوت است.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي به معيارهاي زن در شريعت اشاره و عنوان كرد: دنياي غرب با دو كليشه از زن مواجهه است مدل نخست الگوي قرون وسطايي از زن و مدل دوم الگوي مدرنيسم از زن است اما ما نه تفسير متحجرانه و نه تفسير غرب زدگي را قبول نداريم يعني هيچكدام از ايران دو كليشه به ما تعلق ندارد.

وي گفت: غرب در هر دو الگو به نوعي به انسانيت زن صدمه زده و اگر يك دستاورد مثبت براي زن به ارمغان آورده به نسبت آن صدمه هاي منفي بيشتري به هويت زن زده است.

رحيم پور ازغدي افزود: البته اين بدان معني نيست كه آموزه هاي غرب نسبت به هويت انساني زن ناقص و آموزه ها و تربيت هاي شرق نسبت به هويت انساني زن بدون عيب و نقص و عقلاني است در حالي كه در جوامع شرقي مثل جامعه ما نيز بايد تعريف اساسي از زن مطرح شود تا هم زن و هم مرد در جامعه براي شناخت هويت انساني انسان ها تربيت شوند.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه داد: نبايد به بهانه امروزي شدن و تجدد پايه هاي اصلي تعريف انساني از زن را متزلزل و به بهانه حفظ ريشه ها و اصالتها جلوي رشد اجتماعي زن را گرفت.

وي افزود: متفكران اسلامي خود نگاه به زن را از دو بعد به ما آموزش دادند اول اينكه زن به منزله انسان بودن و قطع نظر از جنسيت آن يعني نگاهي انساني به جنسيت نه نگاهي جنسيتي به انسان از اين جهت جوهر در وجود همه انسان ها از جمله مرد و زن جوهر الهي است و كرامت انسان به تقوي بوده كه از تبعيض جنسيت، قوميتي، زباني و انژاد و طبقه اقتصادي به دور است در حقيقت از اين حيث انسان بودن يك موقعيت است كه هم زن و هم مرد بايد از آن براي رشد خود استفاده كنند.

رحيم پور ازغدي به بعد دوم زن از ديدگاه متفكران پرداخت و گفت: بعد ديگري كه از منظر متفكران مطرح شده بعد جنسيتي بعد از بعد انساني است البته بايد به جنسيت نگاه ديني شود اين در حالي است که زن و مرد با در نظر گرفتن جنيست خود مسئول رشد و تكامل و رشد مادي و رشد معنوي خود هستند كه البته نبايد رشد مادي مانعي بر سر راه رشد معنوي شود.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي افزود: بايد شباهت ها و تفاوت هاي بين زن و مرد بدون ارزش گذاري ديده شود اين نگاهي است كه دين به جنسيت دارد؛ چراکه جنسيت مثل انسانيت است يعني نه ارزش است و نه فضيلت.

وي با بيان اينکه جنيست در درون خانواده معنا پيدا مي كند، ادامه داد: فلسفه حجاب در جامعه يعني اينکه تنها در داخل خانواده بايد به جنسيت توجه شود؛ چراکه در جامعه ما نه مرد هستيم و نه زن و همه ما انسان مي باشيم.

رحيم پور ازغدي گفت: اسلام مدل تجدد زده و مدرنيسم نگاه به زن را رد مي كند و يك الگوي سومي را كه نه قرون وسطايي است و نه غرب زده باز تعريف مي كند اين در حالي است که دختران و زنان روشنفكر، متدين و فهيم جوامع اسلامي شاخصه هاي الگوي سوم هستند.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه داد: در غرب يك زن اگر بخواهد حيا و عفت را پيشه کند و عفيف باشد جايش در خانه است و نمي تواند هيچ حضوري در اجتماع داشته باشد، اگر بخواهد بيرون از خانه در اجتماع باشد بايد متجدد و برهنه با ابزار جنسيتي وارد اجتماع شود.

وي گفت: الگوي باز تعريف شده در اسلام زن يا دختر مسلمان امروزي را مي طلبد زن را يك انسان مي دادند كه زن بودن خود را فراموش نكرده و از آن نمي گريزد، زن از حق زن بودن خود دفاع كرده و خود را با مردان شبيه سازي نمي كند و به شرف زن بودن خود افتخار مي كند، زن در اين الگو خود را مسلمان مي داند و مسلمانانه زندگي مي كند و مي خواهد كه امروزي باشد و نه اينكه در ديروز و گذشته زندگي  كند.

رحيم پور ازغدي ادامه داد: در غربي و مسيحيت اروپايي زن بودن از اساس مشكل است، در نسبت عهدين زن تجسم شيطان بود و شيطان از طريق زن ظهور مي كند، بنابراين زن بودن يك نقطه ضعف از نطر آنها به حساب مي آيد.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: به عقيده آنها اين زن بود كه فريب شيطان را خورد و اولين بار به گناه آلوده شد اما قرآن كريم مي فرمايد آدم و حوا با هم فريب شيطان را خوردند.

وي ادامه داد: در دوره مدرن زن باز هم اين بار به شكلي ديگر تحقير شد در تفكر مدرنيته معيار را مرد قرار دادند و گفتند زن نبايد از مرد عقب بماند.

رحيم پور ازغدي گفت: در اين دوره زن وارد دو مسابقه كور شده است؛ مسابقه زن با زن براي جذب مردان و مسابقه زن با مرد در خشونت كه هر دوي اينها زن را به شكلي ديگر تحقير مي کند در حالي كه قرآن مي فرمايد: زنان و مردان بر سر انسانيت، خيرات و ارزش ها با هم مسابقه دهند.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: درحال حاضر با زن رفتاري مي كنند كه در دوره جاهليت رفتار مي كردند، از نظر اسلام زن عفيفه است نه ضعيفه و از حيث زيبايي شناسي بين زن و مرد تفاوت هاي زيادي وجود دارد.

وي گفت: روايات فراواني از پيامبر (ص) وجود دارد كه به بعد زيباشناسي، آسيب پذيري و احساسات زن اشاره مي كند، در حقيقت پيامبر در عصر جاهليت قبل از اسلام نگاهي خاص و ويژه به زن داشتند البته در دنياي امروز هم نگاه به زن يك نگاه برگرفته از عصر جاهليت است و زن از بعد جنسيت ديده مي شود.

رحيم پور ازغدي همچنين با اشاره به توجه خاص پيامير نسبت به ازدواج زنان  خاطر نشان كرد: ازدواج يك عقد دو طرفه است و زن براي انتخاب همسر و ازدواج بايد آزادانه عمل كند، البته موافقت پدر در ازدواچ اول به منزله حمايت از دختر است چون هيچ مردي بيشتر از پدر دلسوز و نگران دخترش نيست، پيامبر اسلام(ص) نيز در ازدواج زن را آزاد و هر گونه تحميل و اجبار را در اين باره ممنوع دانسته است.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي به معيارهاي زن در دوره آخر الزمان اشاره كرد و گفت: بر اساس روايات موجود پيش بيني شده است كه در عصر آخرالزمان زن به خاطر زن بودن خود به صورت علني تحقير مي شود، با زن قبل از انقلاب حضرت مهدي (عج) رفتاري را مي كنند كه در دوران جاهليت قبل از اسلام رفتار مي كردند، ارزش زن در دوره آخرالزمان به برهنگي و جاذبه هاي جنسي اش خواهد بود به طوريکه زنان شبيه مردان و مردان شبيه زنان مي شوند، همچنين حريم هاي جنسي از بين مي رود و انحرافات جنسي، آنقدر عادي مي شود كه از آن به عنوان حقوق بشر تعبير مي شود.

وي گفت: پيامبر در روايتي با اشاره به انسان دوره آخر الزمان فرمودند انسان هاي آزاد در دوره آخرالزمان به بردگي و اسارت گرفته مي شوند که به تعبير ما اين همان استعمار پسامدرن است كه زن به كالا تبديل مي شود و آن زمان است كه انقلاب حضرت مهدي (عج) صورت مي گيرد./انتهاي پيام/

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار