به گزارش گروه دیگر رسانه های خبرگزاری دانشجو، دفن بدون غسل بیماران کرونایی باعث شده تا از آنها به عنوان مظلوم ترین اموات طی یک سده اخیر نام برده شود، امواتی که در ابتدای شیوع بیماری کرونا حتی تیمم نمی شدند و در غربت به دل خاک می رفتند، اما بعد از مدتی کار تیمم آنها در اکثر شهرهای کشور دنبال و بعد از آن غسل آنها هم شروع شد و حالا نزدیک به 20 روزی می شود که در پایتخت کشور تمام اموات کرونایی بعد از غسل به خاک سپرده می شوند، مسئله ای که البته برای اجرای آن نیاز به حضور جهادی ها بود با پذیرفتن تمام خطرات کار غسل این اموات را بر عهده بگیرند، اقدامی که در ابتدا از شهر قم و توسط طلبه های جهادی آغاز شد و حالا در اکثر شهرهای کشور توسط نیروهای جهادی دنبال می شود. نکته جالب اینجاست که برخی در از گروه های جهادی مانند جهادی های غسالخانه بهشت زهرا تهران حتی یک طلبه هم حضور ندارد و افراد با سلیقه ها و دیدگاه های مختلف پای کار آمده اند تا مراسم دفن اموات کرونایی از غربت خارج کنند. مژده ابراهیمی، یکی از غسال های جهادی ای که این روزها در بهشت زهرای تهران به غسل اموات کرونایی مشغول است، در گفتگو با «خبرنامه دانشجویان ایران»، با تاکید بر اینکه ما به صورت تیمی در بهشت زهرا مشغول به غسل اموات کرونایی هستیم، گفت: اعضای این تیم از طریق فضای مجازی و یا مطلع کردن دیگران در 16 فروردین ماه برای اولین بار دور هم جمع شدند و بعد از گذراندن کلاس آموزشی برای یادگیری احکام تدفین که تنها چند ساعت طول کشید، در غسالخانه بهشت زهرا حضور پیدا کردیم و از همان زمان تاکنون به صورت روزانه اموات کرونایی را غسل می دهیم، هر چند که در ابتدای غسل اموات کرونایی تنها طلبه ها وارد میدان شدند اما باید بگویم که در حال حاضر در گروه ما هیچ طلبه ای وجود ندارد و افراد با تحصیلات مختلف و سن های متفاوت مشغول به کار هستند.
وی با بیان اینکه گروه ما در مجموع 200 نفرخانم و آقا دارد به صورت شیفتی در بهشت زهرا حاضر می شویم، ادامه داد: در هر شیفت تقریبا 30 نفر به صورت زوج و فرد در غسالخانه حضور پیدا می کنند البته ممکن است برخی از افراد که در پشت صحنه فعال هستند در تمام روزهای هفته در بهشت زهرا حضور داشته باشند، اما معمولا افراد به صورت شیفتی می آیند، همچنین میانگین امواتی که در طول روز توسط جهادی ها شسته می شوند متفاوت است، به طوری که در ابتدا روزی 70 تا 80 میت کرونایی داشتیم اما باید بگویم که خوشبختانه این میزان طی روزهای اخیر کمتر شده است.
این غسال جهادی با تاکید بر اینکه غسال هایی که کارمند بهشت زهرا هستند باید 20 سال در این شغل بمانند تا بازنشسته شوند، افزود: تا جایی که بنده اطلاع دارم بین 80 تا 120 میت به صورت روزانه توسط غسال های مرد و زن بهشت زهرا غسل داده می شوند و این نشان دهنده حجم بالای کار آنها است و زمانی که بیماری کرونا به کشور رسید حجم اموات چندبرابر شد و به همین دلیل در کشور با کمبود نیرو، تجهیزات و ... برای تدفین این اموات روبه رو شدیم.
ابراهیمی تصریح کرد: قطعا شستن اموات نیازمند داشتن روحیه و جسم قوی است تا جایی که در روز اموزش حدود 60 خانم در کلاس حضور داشتند اما بعد از اینکه برای اولین بار به غسالخانه رفتیم تنها 20 خانم حاضر شدند به این کار ادامه دهند و این نشان می دهند کار شستن اموات کار سختی است، از سوی دیگر چون جهادی ها افراد عادی هستند قطعا برای نحوه غسل اموات نیازمد اموزش بودند تا بتوانند نه تنها احکام غسل بلکه طریق غسل دادن را نیز فرا بگیرند. البته بعد از اتمام آموزش امکانات و تجهیزات مورد نیاز را در اختیارمان قرار دادند تا از لحاظ بهداشتی با مشکلی مواجه نشویم.
وی با بیان اینکه طبیعتا تا پیش از تربیت نیروهای جهادی و اماده سازی تجهیزات برای غسال های جهادی، اموات کرونایی از طریق تیمم به خاک سپرده می شدند، اظهار داشت: ما ساعت 8 صبح 16 فروردین ماه در بهشت زهرا حضور پیدا کردیم و همان جا فردی روحانی طی 2 ساعت آموزش های تئوری و حتی عملی لازم را به ما ارائه داد و بعد از آن هم جزوه ای در اختیارمان گذاشتند و ظهر همان روز به غسالخانه بهشت زهرا رفتیم و از نزدیک با جنازه روبه رو شدیم، همان جا اعلام کردند افرادی که آمادگی دارند باید برای شیفت شب بمانند و آنهایی که هم نمی توانند بروند. مسئله جالب اینجاست که بسیاری از افرادی که در کلاس آموزشی شرکت کرده بودند به خانواده هایشان نگفته بودند که می خواهند این کار را انجام دهند و از طرف دیگر در همان روز نیمی از جهادی ها تا نیمه های شب در بهشت زهرا ماندند و کار غسل اموات را انجام دادند.
این غسال جهادی درباره نحوه حضورش در این گروه گفت: هر چند که همسرم از میت می ترسد، اما زمانی که به او گفتم می خواهم چنین کاری را انجام دهد، مخالفتی نداشت؛ البته روز اولی که از بهشت زهرا به خانه برگشتم او از من فاصله می گرفت و این مسئله نیز طبیعی است. از طرف دیگر چند روز پیش پزشکی برای انجام تست کرونا از جهادی ها به بهشت زهرا آمده بود اما خود او نیز از میت می ترسید.
ابراهیمی ادامه داد: هنوز هم برخی از این جهادی اصلا به خانه شان نمی روند چرا که می ترسند خانواده هایشان را بیمار کنند، به طور مثال یکی از افراد حاضر در غسالخانه بهشت زهرا چون پدرش شیمیایی است حاضر نشده در این مدت به خانه برود تا خدای ناکرده پدرش دچار بیماری نشود و تمام این مدت را در هتل به سر برده و می برد.
وی بیان داشت: باید به این مسئله اشاره کنم که بهشت زهرا پزشک ثابت و مامور بهداشت دارد و مسائل بهداشتی به طور دائم مورد رصد قرار می گیرد تا جایی که حتی دمپایی غسالها نیز مکان مشخصی دارد و حقیقتا در مورد مسائل بهداشتی سخت گیری های زیادی صورت می گیرد، همچنین در این مدت ز غسال ها چه آنهایی که نیروی بهشت زهرا هستند و چه جهادی ها تست های کرونا گرفته شده است.
این غسال جهادی با تاکید بر اینکه محل غسل اموات کرونایی با اموات عادی متفاوت است، اظهار داشت: با این حال اگر زمانی حجم کار جهادی ها بالا برود نیروهای بهشت زهرا به کمک ما می آیند اما به طور کلی مسولیت غسال های بهشت زهرا شستن اموات عادی است و ما در سالن مجزا و با تجهیزات مجزا کار غسل اموات کرونایی را انجام می دهیم.همچنین علی رغم اینکه شیفت ها را به صورت زوج و فردی است اما برخی از دوستان بیشتر روزها به بهشت زهرا می آیند تا بتوانند کار جهادی ها را سبک تر کنند.
ابراهیمی گفت: بچه ها به طور مرتب حواس شان به یکدیگر است تا اگر مشکلی ایجاد شد بتوانند به سرعت به کمک بیایند، البته در کنار آن هر کس هر کاری که بتواند برای تلطیف فضا و بهبود وضعیت کاری انجام می دهد، به طور مثال به خاطر اینکه بوی کافور و صدر در فضای غسالخانه زیاد است یکی از بچه ها گلاب می آورد و در ماسک بچه ها اسپری می کند تا کمی از بوی کافور و صدر در مشام جهادی ها کم شود واز این دست کارها توسط غسالی ها برای بهبود وضعیت کار انجام می دهند.
وی گفت: زمانی که میت کرونایی وارد غسالخانه می شود در دو کاور قرار دارد و اول در یک کاور مشکلی است و بعد از آن یا میت لباس دارد که باید لباس را از بدن او خارج کرد و یا از بیمارستان کفن شده است که باید آن کفن را هم خارج کنیم و بعد از آن تمام لباس ها و یا کفن های اموات را در سطل زباله مخصوصی که در سردخانه بهشت زهرا قرار دارد، می گذاریم؛ چرا که این زباله ها باید به سرعت منجمد شوند و بعد از آن توسط دستگاه های مکانیزه از بهشت زهرا خارج می شوند و برای انجام این کارها جهادی ها هر کدام که بتوانند به سرعت آن را انجام می دهند و اینطور نیست که اگر مسئولیتی به فردی واگذار شود تا پایان دوره حضور جهادی ها در بهشت زهرا قابل تغییر نباشد، بلکه بچه ها به صورت روزانه و حتی ساعتی هر کاری که از دستشان بربیاید را در کنار وظایفشان انجام می دهند، البته تاکید می کنم که همه بچه ها تمام روند غسل دادن میت را به خوبی می دانند.
این غسال جهادی با بیان اینکه بیش از دو هفته است که در بهشت زهرا حضور داریم و پیش از ما اصلا گروه جهادی در بهشت زهرای تهران حضور نداشته است، ادامه داد: با این حال از مدت ها قبل در شهرستان ها و شهرهای کوچک به خاطر مسائل فرهنگی و اعتقادی شان اموات کرونایی پیش از دفن غسل داده می شدند اما در تهران از 16 فروردین کار آموزش گروه ما آغاز و از عصر همان روز کار غسل اموات کرونایی شروع شده و اولین میت کرونایی نیز یک آقا بوده که بدین شکل دفن شده است.
ابراهیمی با تاکید بر اینکه به ما اعلام نکرده اند که تا چه زمانی باید در بهشت زهرا حضور داشته باشیم، گفت: قطعا تا زمانی که تعداد اموات کرونایی تا جایی کاهش یابد که خود پرسنل بهشت زهرا بتوانند به کار غسل این اموات را انجام دهند، در بهشت زهرا حضور خواهیم داشت و نیروها هیچ مشکلی از این بابت ندارند، باید تاکید کنم که علی رغم اینکه رده سنی اعضای گروه بین 21 تا 60 است و حتی دو مادر نیز در بین اعضا ضور دارند، اما روحیه بسیار خوبی در گروه وجود دارد. از سوی دیگر بد نیست که بگویم که در ابتدا دو خانم 18 ساله نیز در گروه حضور داشتند که عذر آنها به دلیل سن کم خواسته شد و دیگر اجازه فعالیت به آنها داده نشد، البته آنها نیز به راحتی حاضر به ترک گروه نشدند و اصرار داشتند که در تیم حضور داشته باشند اما در نهایت بنا به شرایط سنی اجازه فعالیت به آنها داده نشد.
وی درباره شایعه پرداخت پول به گروه های جهادی غسال با خنده گفت: بله هم پول دریافت می کنیم و هم آب هویج به ما می دهند و خیلی هم به ما خوش می گذرد! اصلا اینگونه نیست و هیچ پولی دریافت نکرده ایم اما باید این نکته را هم بگویم که تمام خواسته اعضای تیم این است که دیدار خصوصی رهبری برای آنها فراهم شود و حتی وقتی به آنها می گوییم که امروز به دلیل شرایط کرونا تمام دیدارها کنسل شده است، باز تاکید دارند که بعد از دفع شر کرونا این دیدار فراهم شود. البته نباید این مسئله را فراموش کرد که کرایه های رفت وامد اعضا پرداخت می شود و غذای مناسب در اختیارمان قرار می گیرد و حتی به صورت روزانه گروه های جهادی برایمان خوراکی های مختلف از قهوه و شیرنی گرفته تا غذای نذری می آورند.
این غسال جهادی تاکید کرد: بیشتر حمایت هایی که از ما صورت می گیرد توسط مردم است تا جایی که گاهی خودمان از حجم خوراکی هایی که برایمان آورده می شود، تعجب می کنیم. جالب است بدانید در بسیاری از روزها جهادی ها سهم خوراکی هایشان را بعد از تمام شدن کارهایشان با خود می برند و به افراد نیازمند می دهند، با این حال متاسفانه بعضا شاهد هستیم که فلان فرد معروف وقتی می خواهد برای کمک بیاید با تصویربردار و .... می آید، در حالی که عموم مردم و گروه های جهادی به صورت ناشناس و به صورت مختلف به ما کمک می کنند.
ابراهیمی گفت: جهادی ها اصلا جان برکف نیستند بلکه آنها مسئولیت پذیر هستند و وقتی کاری به آنها سپرده می شود با تمام توان کار را انجام می دهند تا جایی که چند روز پیش یکی از اعضای ما که اتفاقا دکتر هم هست، به من گفت بیماری ام اس دارد و حتی اجازه نداد که این مسئله را اعلام کنم. به عبارت دیگر هر کدام از اعضای ما با نیت خاص به خودش مشغول غسل اموات کرونایی است و نباید فراموش کنیم که همه شهدا نیز در طبقه هفتم زندگی نمی کنند بلکه آنها نیز درجات خاص به خودشان را دارند و به قول مولانا هر کسی از ظن خود شد یار من. در حقیقت معتقدم شجاع اصلا کلمه ای مناسبی برای جهادی ها نیست؛ چرا که به شخصه هیچگاه ورزش جامپینگ را انجام نمی دهم و طبیعتا هر کدام از اعضا ترس های خودشان را دارند و به همین دلیل جهادی ها شجاع نیستند بلکه وقتی می بینند مشکلی برای کشور ایجاد شده در صحنه حضور پیدا می کنند.
وی گفت: 80 درصد افرادی اکه امروز در غسالخانه بهشت زهرا به صورت جهادی حضور دارند پیش تر در زلزله سرپل ذهاب، کرمان و کرمانشاه و ... هم حضور داشتند و اکثرا افرادی هستند که در کارهای جهادی سابقه دارند اما در مقابل نیز افرادی را داریم که صرفا به خاطر کرونا حاضر شده اند به بهشت زهرا بیایند. شاید ذکر این مسئله هم بد نباشد که بگویم که ما در گروه مان نه تنها خانم هایی را داریم که نه تنها چادری نیستند بلکه شاید حجاب شان هم چندان سفت و سخت نباشد، بلکه از جامعه هنری و تئاتری هم در گروه مان حضور دارد و جالب تر اینکه از اینفلوئنسرهای اینستاگرامی هم در بین مان حضور دارد، اما هر کدام با اعتقاد خاص به خودش در میدان حاضر شده است.
این غسال جهادی با بیان اینکه درست است که روحیه جهادی بسیار بالا است، اما در مقابل اعضا آسیب های روحی را داشته اند، اظهار داشت: به طور مثال یکی از اعضای ما پیش از حضور در غسالخانه هر شب نماز شب می خواند اما به گفته خودش ازوقتی در این محل حضور پیدا کرده، می ترسد که شب ها برای نماز بیدار شود و از تاریکی وحشت پیدا کرده است و حتی در زمان استراحت و ناهار وقتی اعضا کنار یکدیگر می نشینند و اتفاق خنده داری رخ می دهد، آدم متوجه می شود که خنده های بچه ها عصبی و هیستریک است هر چند که شاید خود شخص متوجه نشود اما دیگران می فهمند که خنده های آنها غیرطبیعی است.
ابراهیمی گفت: روزی که پرچم امام رضا (ع) را به بهشت زهرا آوردند به یکباره به ما اعلام کردند که پرچم آوره شده و بعد از ضدعفونی کردن به محل رفتیم و جالب است که خانمی که به پرچم چنگ زده و گریه می کند همان خانمی است که اعلام کردم چادری نیست و شاید حجاب چندان سفتی هم نداشته باشد.
وی تصریح کرد: اعضای تیم جهادی در روزی که شیفت بهشت زهرایشان نیست به بیمارستان ها می روند تا به بیماران روحیه دهند و هر کاری که دستشان بربیاید ب از گرم کردن غذا برای پرستاران گرفته تا گپ و گفت با بیماران رای کادر پرستاری و بیماران ما انجام می دهند؛ همچنین در کنار آن برخی از اعضا نیز به پخت غذا و توزیع اش در میان نیازمندان نیز مشغول هستند.
منبع: خبرنامه دانشجویان ایران