به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علیرضا فخاری در همایش تبیین و توانمندسازی مدیران مدارس اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران با اشاره به نقش مدیران در تربیت دانشآموزان اظهار داشت: جمعیت دانشآموزی حدود یک هفتم جمعیت کشور را تشکیل میدهد که به لحاظ کمیت و کیفیت تاثیرگذار هستند.
وی با اشاره به نقش مدیران در شکل گیری اخلاق و تربیت دانشآموزان افزود: اگر تعللی در روند تربیتی دانشآموزان صورت بپذیرد آثار وضعی آن را به سرعت شاهد خواهیم بود، از اینرو باید هوشیار باشید.
استاندار تهران با بیان اینکه تکرار رویههای تربیتی برای دانش آموزان نوعی الگوسازی است، عنوان کرد: در جلسات هماندیشی موارد آسیب زا باید مورد بررسی قرار گیرد، چراکه دشمن در کمین حوزه دانش آموزی است و تلاش میکند الگوهای اجتماعی و سیاسی را به نفع خود مصادره کند، قطعا شناخت لازم از دشمن داریم، ولی باید اراده قویتر جهت برخورد مناسب با نقشههای دشمن طرح ریزی کنیم.
فخاری سپس گفت: توجه به وحدت درون سازمانی و شکل گیری نظریه واحد در چگونگی هدایت جامعه دانش آموزی یک الزام است، مدیران باید قدرت تبیین به روز مسائل را داشته باشند و به مراجع ذی صلاح که نظام فکری، رفتاری و اخلاقی مدیران را شکل میدهد رجوع کنند تا آماده سازی جامعه دانش آموزی در دستورکار قرار گیرد.
وی تاکید کرد: همه ما پایبند به نظام و احکام جمهوری اسلامی ایران هستیم و اعتقاد به رهبری و ولایت سرلوحه کار ما میباشد، اما ممکن است کمبودها و کاستیهایی در مرور زمان به وجود بیاید؛ منتها نباید تاثیر درون سازمانی ایجاد کند چراکه یک امر بدهی است و ما در جنگ اعتقادی، فرهنگی و ... هستیم.
استاندار تهران تصریح کرد: انتظار دارم به صورت هفتگی جلسات تبیینی در مدارس داشته باشید و تلاش جمعی برای تبیین شرایط، متناسب با وضعیت اقتصادی و سیاسی صورت گیرد.
فخاری اظهار داشت: هوشیاری، دقت، صلابت، پایداری و خودسازی از ابتدای انقلاب ملاک انتخاب مدیران ارزشمند و حزب اللهی در حوزه آموزش و پرورش بوده؛ از اینرو باید الگوساز باشید.
وی ادامه داد: دشمن تلاش میکند مسائل تدریجی و مهیج را خلق کند، تا سبب تشویش افکار عمومی شود، در حوزه معلمان و مدیران نیز چنین مسائلی وجود دارد، اما تمرکز بر مسائل و درایت داشتن از اراده خوب و اندیشه باز شما است که میتواند سره از ناسره را تشخیص دهد.
استاندار تهران با اشاره به تلاش دشمن برای بیهویت کردن دانش آموزان خاطرنشان کرد: دشمن برای بیهویت سازی دانشآموزان تلاش میکند و بی هویتی زمینه بروز هر آنچه منکر و نهی کننده اعتقادات دینی، سیاسی و ... را فراهم میکند، چراکه فرد بی هویت به هیچ چیز پایبند نیست، از اینرو تبیین ضروری است و برای سال تحصیلی جدید باید آماده باشیم، چراکه مدیران پیش قراولان تحلیل چگونگی عبور از بحرانها و در خط مقدم هستند.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ناصر باقریمقدم؛ قائممقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اجرایی شدن آییننامه حمایت از اجتماع نخبگان غیرایرانی، گفت: به منظور جذب و بهرهمندی از دانش و تخصص مستعدان برتر و نخبگان غیرایرانی، بهخصوص جهان اسلام و نخبگان حقطلب عالم در حوزههای مختلف، شیوهنامۀ «شناسایی و حمایت از مستعدان برتر و نخبگان غیرایرانی» با هدف الگوسازی و توسعۀ همکاریهای متقابل و همافزایی آنان، تدوین و تصویب شده است.
وی با بیان ضرورت بهرهمندی از دانش و تخصص مستعدان برتر و نخبگان غیرایرانی در راستای آرمانهای نظام مقدس جمهوری اسلامی و تأمین منافع ملّی گفت: هدایت و توانمندسازی مستعدان برتر غیرایرانی برای اثرگذاری در زمینۀ تخصصی خود؛ شناسایی، رصد، شبکه سازی و گردش سرآمدان و نخبگان عدالتطلب جهان بهویژه جهان اسلام و علاقهمند به جمهوری اسلامی ایران از جمله مهمترین اهداف این برنامه است.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: در این طرح گسترش زمینۀ اثرگذاری و تعاملات سرآمدان و نخبگان غیرایرانی در دستیابی به مرجعیت علمی و همچنین تسهیل همکاری آنان و مراکز علمی و تحقیقاتی در جهت رفع نیازها در حوزههای مختلف علمی، فناورانه، نوآورانه، ادبی، هنری، فرهنگی، اجتماعی و مدیریتی برای نیل به تمدن نوین اسلامی مد نظر است.
باقریمقدم، معرفی دستاوردها در حوزههای مختلف علمی، فناورانه، نوآورانه، ادبی، هنری، فرهنگی، اجتماعی و مدیریتی قرآنی جهان اسلام بهمنظور الگوسازی و الهامبخشی را از دیگر اهداف این برنامه توصیف کرد.
تشکیل کارگروههای تخصصی شناسایی مستعدانبرتر و نخبگان غیرایرانی
قائممقام بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: طبق این شیوهنامه مستعدان برتر براساس مجموع فعالیتهای «آموزشی»، «پژوهشی»، «فناورانه، نوآورانه و صنعتی»، «مدیریتی، فرهنگی و هنری» و یا «برگزیده شدن در رویدادهای معتبر» انتخاب میشوند. نخبگان نیز در چهار حوزه «آموزش»، «پژوهش»، «فناوری، نوآوری و کارآفرینی» و همچنین «فرهنگ، ادب، هنر و مدیریت» گروهبندی شدهاند.
وی اضافه کرد: برای بررسی تخصصی درخواستهای دریافتی در حوزههای مختلف، «کارگروههای تخصصی شناسایی مستعدان برتر و نخبگان غیرایرانی» متشکل از معاون سرآمدان (رئیس کارگروه ویژۀ سرآمدان و نخبگان غیرایرانی)، معاون آیندهسازان (رئیس کارگروه ویژۀ مستعدان برتر غیرایرانی)، مدیرکل دفتر توسعۀ اثربخشی و اثرگذاری بنیاد ملّی (دبیر کارگروه ویژۀ سرآمدان و نخبگان غیرایرانی)، مدیرکل دفتر شناسایی و توانمندسازی آیندهسازان بنیاد ملّی (دبیر کارگروه ویژۀ مستعدان برتر غیرایرانی) و همچنین سه صاحبنظر برجستۀ علمی/ تخصصی در هر گروه تخصصی، تشکیل میشود.
باقریمقدم با اشاره به اینکه این کارگروهها علاوه بر دریافت درخواستها و ارزیابی اولیة آنها، وظیفه تطبیق مدارک با مقررات و امتیازدهی آنها بر اساس جداول شیوه نامه را برعهده دارند، افزود: بررسی سوابق و مستندات افراد معرفی شده از سوی صاحبنظران برجسته یا نهادهای بینالمللی و اسلامی، انتخاب افراد واجد شرایط براساس امتیازهای کسبشده در دو ردۀ «مستعد برتر» و «نخبه» و ارائه نتایج به شورای راهبری از دیگر وظایف کارگروه هاست.
حمایت از مؤسسات علمی میزبان
وی همچنین، تعیین تسهیلات متناسب با هر برگزیده، بررسی و تأیید مدارک و مستندات مرتبط با بهرهمندی آنان از تسهیلات و همچنین ارائه گزارشهای دورهای از فرایند ارزیابی و رتبهبندی افراد به شورای راهبری را نیز از دیگر وظایف کارگروههای تخصصی برشمرد.
قائممقام بنیاد ملی نخبگان یادآور شد: بر اساس این شیوهنامه، نخبگان غیرایرانی صاحب کرسیهای افتخاری با عناوین «کرسی آموزش»، «کرسی پژوهش»، «کرسی فناوری، نوآوری و کارآفرینی» و «کرسی فرهنگ، ادب، هنر و مدیریت» میشوند و به تبع آن علاوه بر دریافت لوح تقدیر و هدیه نقدی، میتوانند از تسهیلات اقامت در یکی از مؤسسههای میزبان، فرصت مطالعاتی داخل و جذب در مراکز تحقیقاتی و آموزشی، بهرهمند شوند.
وی با بیان اینکه، بنیاد ملی نخبگان هریک از مؤسسات علمی، پژوهشی، فناوری و فرهنگی داخل کشور که میزبان برگزیدگان برای همکاری و فعالیتهای آموزشی، پژوهشی، فناورانه، هنری و فرهنگی باشند را نیز حمایت میکند، گفت: میزبان موظف است زمینۀ لازم برای اثربخشی برگزیده و نیز شبکه سازی با نهاد مبدأ برگزیده را ایجاد کند. همچنین تکریم و الگوسازی از برگزیده نیز بر عهدۀ مؤسسۀ میزبان با همکاری بنیاد ملّی (و بنیادهای نخبگان استانی) است.