کد خبر:۹۴۷۶۴۰

شیوع ویروس خودنویسنده‌پنداری در فضای مجازی

برخی افراد با انتشار یکسری مطالب احساسی و لایک شدن آن‌ها توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی، به نوعی توهم خودنویسنده‌پنداری مبتلا شوند.

به گزارش گروه دیگر رسانه های خبرگزاری دانشجو، گستره و عرصه بی‌حساب و کتاب فضای مجازی به عنوان یکی از شاخصه‌های مهم دوران ما باعث شده است برخی افراد با انتشار یکسری مطالب احساسی و لایک شدن آن‌ها توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی، به نوعی توهم خودنویسنده‌پنداری مبتلا شوند.

مهدی رضایی، نویسنده و مدرس داستان‌نویسی درباره مسئله خودنویسنده‌پنداری برخی افراد در فضای مجازی می‌گوید: افراد زیادی خودنویسنده‌پندار هستند و متأسفانه این افراد یکی از آفت‌های دنیای هنر امروز هستند. بیشتر این افراد سراغ نگارش موضوعات احساسی می‌روند. مردم هم بیشتر به این موضوعات تمایل دارند. از آنجا که مخاطبان این افراد در فضای مجازی آن‌ها را لایک می‌کنند، صاحبان متن توهم برمی‌دارند که نویسنده هستند، در حالی که در نوشته‌هایشان اصلاً به مسائل نگارشی توجهی ندارند، حتی از نگارششان به بی‌سوادی آن‌ها در زمینه دستورزبان پی می‌بریم. افراد خودنویسنده‌پندار می‌خواهند از یک جایی کار خود را آغاز کنند، به همین دلیل فضای مجازی را برای این امر انتخاب می‌کنند، چون فضایی بی‌در و پیکر است و تعدادی مخاطب بیکار هم در این فضا حضور دارند. وقتی این دو دسته باهم برخورد می‌کنند، شاهد بروز افراد خودنویسنده‌پندار می‌شویم. وی می‌افزاید: مخاطب عام به دنبال آثاری که در آن فکر و اندیشه وجود دارد، نمی‌رود. وقتی اکثر آن‌ها با آثار مدرن مواجه می‌شوند، می‌گویند چیزی از محتوای کتاب نمی‌فهمند، چون آثار مدرن مانند آثار کلاسیک ساده نیست و باید اندیشه‌هایی در زیر لایه‌های داستان وجود داشته باشد. ذهن مخاطب امروز تاحدی خسته است که به دنبال معنا و مفهوم در داستان‌های مدرن نیست.

این مدرس داستان‌نویسی در ادامه اظهار می‌دارد: یکی از دلایلی که باعث شد مخاطبان امروز به سمت مطالعه آثار سطحی چه در زمینه داستان، چه فیلم بروند، این است که مردم ما بیشتر به مسائل معیشتی فکر می‌کنند. از آنجا که همیشه در هر مسئله‌ای به فرهنگسازی و نقد نیاز داریم و از ابتدای شیوع کرونا تاکنون فرهنگسازی نشده و شاهد برگزاری مراسم نقد آثار داستانی نبوده‌ایم با موضوع تمایل به ادبیات سطحی مواجه شده‌ایم.

وی اظهار کرد: فرهنگ امروز ما به فرهنگ کوچه بازاری تبدیل شده است. در شرایط کنونی بهترین نویسندگان و فیلمسازان ما به دلیل اینکه سرمایه اصلی‌شان برنمی‌گردد، اثر تولید نمی‌کنند و دست نگه داشته‌اند. در برابر آن‌ها افراد سرخوش به این عرصه‌ها وارد می‌شوند و جای این دو گروه با یکدیگر عوض شده است. باید منتظر ماند، شاید دوباره فیلمسازان و نویسندگان واقعی جایگاه‌شان را پیدا کنند.

منبع:جوان آنلاین

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار