به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، حجتالاسلام کاشانی اظهار داشت که مرگ اراده در جامعه ابعاد زیادی دارد. حکومت اموی سعی داشت تا ائمه (ع) را از جامعه حذف کند. باید دقت کنیم که ما هم در بعد حکومتی آزمون و خطا نکنیم. حکومت اگر خطا کند معلوم نیست گستره اش تا چند صد سال مردم را رها کند. از یک مثال در معاصر میخواهیم به تاریخ برگردیم. اتفاقی که در خصوص جمعیت گریبان کشور را گرفته نتیجه تصمیم حکومت در گذشته است. قبلترها خانواده عیالوار خانواده با برکتی بود، خانواده خوش روزی و خوش یمنی بود، اما به مرور این ارزشها تغییر کرد و سبک زندگیها به هم خورد و نگاهها عوض شد. دوگانه با سواد و بی سواد، فرهیخته و غیرفرهیخته برای خانوادههای کم جمعیت و پرجمعیت ترویج شد! حتی کار رسانهای تحت عنوان "آقای گرفتار" انجام گرفت که در آن مرد عیالوار با فرزندان زیاد گرفتاری و مشکلات فراوانی دارد. این اشتباه در تصمیم گیری حکومت بود که تا چندین سال اثر سوء خودش را خواهد داشت؛ البته که این تصمیم از روی خیرخواهی بوده است ان شاءالله؛ اما برای تغییر شرایط باید فکر مردم عوض شود، با عذرخواهی فایده ندارد. باید تغییر نگرش علی الخصوص در بعد فرهنگی انجام شود. مثلا در کتابهای درسی و ساختار آموزش و پرورش این ارزشها باید اصلاح شوند. شهادت نهایت تربیت فرزند است دیگر از این بالاتر نیست، تحقیق شود چقدر از شهدا از خانوادههای پرجمعیت بودند. باید در کتابهای درسی زندگی استشهادی را ترویج دهند.
وی در ادامه افزود: بنابراین تصمیمات حکومت آثار چند صد ساله به جا میگذارد. یزید همچون معاویه به دنبال علم کردن کفر بود و میخواست جریانی حکومت را به دست بگیرد که اسلام را نابود کند. اگر امام حسین (ع) قیام نمیکرد مردم به دوران بت پرستی برمیگشتند. منافقین به دنبال تضعیف مسلمین هستند تا بگویند وحی در کار نیست، اگر خون امام حسین (ع) نبود جامعه اسلامی نداشتیم کفرستان یزید بود. تصور میشود که امام برای شیعیان است در حالی که حسین بن علی (ع) حافظ توحید است.