به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ حامد کاشانی با بیان مروری بر صحبتهای شب گذشته ادامه داد: بین سید الشهدا (ع) و کسانی که در حکومت یزید زیستند فاصله در واکنش هست، اینان یا تشخیص نمیدادند یا اگر تشخیص میدادند مرگ اراده داشتند، اشکال در حب و بغضشان بود.
خیلی از عالمان و اندیشمندان اگر حکومتی از آنها استفاده نکند یا حمایت نکند اصلا کتابشان منتشر نمیشود که بخواهد به مکتب تشیع کمکی کنند. سیل گسترش عجیب و شدید رشد به مکتب اهل بیت (ع) در ۴۰ سال گذشته نسبت به طول تاریخ بینظیر است با توجه اینکه هنوز خیلی کار هست که ما نکردیم. چه بسا در گذشته بسیاری از کشورها پیرو اهل بیت نداشتند. البته خیلیها برای شیعه هراسی کتابهای فراوانی دارند. با تمام نقدی که به مراکز فرهنگی خودمان داریم که خیلی کم کاری کردیم، اما صدها نفر شیعه شدند. وی در ادامه افزود: پس اثر حکومت به سمت اصلاح برود طولانی مدت اثر خواهد کرد، زیرا حکومت بزرگ است و اثرش ضریب دارد.
گفتیم که افراد زیادی زمان امام نفهمیدند، البته اینقدر هم نفهم نبودند بلکه حکومت، حب و بغضشان را به هم زده بود که موتور محرک آنان بود؛ لذا حب و بغض را از ما بگیرند کارمان تمام است، مردهایمان سقوط میکنند، غیرت سقوط میکند. هرکجا که پیشرفت کردیم حب و بغض فی الله داشتیم. البته شرایط بغض فی الله خیلی سخت است که بخشی از آن بر عهده پدر و مادر است. بخشی از معارف شیعه رسانهای نیست که انتظار پخش از تلویزیون داشته باشیم. معارف خصوصی و فردی را باید در جمع خانواده بگوییم و باید تقوا داشته باشیم که چه چیزی را کجا مطرح کنیم. مثلا اگر فکر کنیم در فضای مجازی پرده دری کنیم محبوب اهل بیت میشیم، اشتباه است؛ بلکه ملعون میشویم. اینها هنر نیست چه بسا اهل بیت (ع) از ما هنرمندتر بودند، اما اهل تقوا بودند. اگر آنان رعایت نمیکردند هیچ چیز از معارف به ما نمیرسید. خیلی چیزها موضوع سخن پدر و مادر و فرزند است.
کاشانی در ادامه با تاکید بر اهمیت حب و بغض گفت: در زمان بنی امیه قرّا و حفّاظ گُر و گُر زیاد میشد اگر سر هر خیابان مسجد بود بعدها سر هر کوچه مسجد بود. اگر منارهها لات و عزّی میگفت کمتر خطر داشت از الله اکبر چرا که با این روش عدهای را گول میزدند که اینها مسلمان هستند، البته منظور رئوس طاغوت است. نتیجه حاصله اسلامی بود که خروجیاش تاییدکننده یزید و نقدکننده حسین بن علی (ع) است. باید دانست که طاغوت اصلی جلوی امام معصوم ایستادند، آمریکا طفل طاغوت است؛ لذا امام میگفت اگر اینها بگویند لا اله الله، من قبول نمیکنم. یعنی خداوند میگوید منافق شهادتین هم بگوید من قبول نمیکنم. دستگاه طاغوت نجس مطلق است، صلواتش هم گول زننده است و همین چیزها اتفاقا مردم را دچار شبهه میکند، جلوی علی (ع) قرآن روی نیزه میکنند. دستگاه خلافت به شدت به قرّا اهمیت میداد مردم فکر میکردند اینها دنبال گسترش مسلمین در جاهای دیگر هستند و پیرو قرآناند.
وی در ادامه افزود: نشانههای بارز برائت ما ایراد دارد مثلا کالاهایی که اساسی نیست را از کشورهای دشمن ما هستند میخریم. دشمنان همه کاری برای اینکه بغض شما رل از طاغوت کم کنند، انجام میدهند. طاغوت در سبک زندگی عادی بین مردم ظهور میکند. به طور مثال امروزه در کشور ما تولیدکنندهای مارک کشور دیگری را میزند تا لباسش فروش برود. این مسائل از زندگی ساده خودمون شروع میشود و باعث میشود به مرور نسبت به حق و باطل شل شویم.
تمام حکومتهای بنی امیه همه منبری میفرستادند مثل شاه ما که عزاداری میکرد، حتی در دوره بنی عباس که گریهکن هم بودند. منصور دوانقی روضهخوان دعوت میکرد و از شدت گریه غش میکرد. نتیجه این اقدامات طاغوت هم در آینده ببینید که اهل تاریخ و مورخان بعد حادثه کربلا معمولا حق را به یزید میدهند و امام حسین را محکوم میکنند، چون سبک زندگیها بعداً شبیه همانها شده و ظواهر زیادی پیدا کرد.