به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی (ره) پیرامون واکنشها به نامه افزایش سن بازنشستگی که مدتی پیش توسط این تشکل تهیه شد و به امضای ۲۴ تشکل دانشجویی رسید، بیانیهای منتشر کرد.
در این بیانیه آمده است: انتشار نامۀ ۲۴ تشکل دانشجویی با عنوان «لغو مصوبۀ افزایش سن بازنشستگی، خیانت به جوانان و نسلهای آینده است»، واکنشهای مثبت و منفی بسیاری را به همراه داشته است. در کنار حمایتهای امیدوارکننده و انتقادهای دلسوزانه گروههای مختلف به متن نامه، متأسفانه برخی از برادران عدالتخواه، با «پادو» و «آلت دست» خطاب کردن امضاکنندگان نامه، آنها را متهم به «نفهمیدن» موضوع کردهاند. انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی (ره) ضمن محکوم کردن هرگونه توهین و اتهام غیرمنصفانه، توضیحاتی را در خصوص مطالبۀ اخیر، بیان میکند.
۱- انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی (ره) در اواخر سال ۱۴۰۰، با انتشار نامهای خطاب به رئیس کمیسیون تلفیق بودجۀ مجلس شورای اسلامی از اعضای این کمیسیون درخواست کرد که افزایش دو ساله سن بازنشستگی را از لایحۀ بودجۀ ۱۴۰۱، حذف نکنند؛ اما متأسفانه آن زمان، این مطالبه به نتیجه نرسید.
از همان زمان، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکدۀ علوم اجتماعی این دانشگاه، در راستای مطالبۀ مقام معظم رهبری مبنی بر «مسئلهمحور» شدن تشکلهای دانشجویی، مطالعات تخصصی خود را در حوزۀ تضمین رفاه سالمندان و پایداری صندوقهای بازنشستگی آغاز کرد. نامهای که به امضای ۲۴ تشکل دانشجویی رسید، ماحصل دو سال برگزاری جلسات کارشناسی و میزگردهای تخصصی با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولین دولتی، پژوهشگران دانشگاهی و کارشناسان مراکز پژوهشی بخشهای مختلف نظام جمهوری اسلامی بوده است؛ بنابراین نامۀ مذکور، از درون مطالعات تخصصی یک مجموعه دانشجویی جوشیده و هرگونه اتهام «نفهمیدن موضوع»، «جا زدن به عنوان مطالبۀ دانشجویی»، و «سفارشی» بودن این نامه، خوف این را ایجاد میکند که گویندگان را از عدالت ساقط کند.
۲- برخی از برادران عدالتخواه، آزادی بیان و تحمل نظرات مخالف را برای گسترش گفتمان عدالت، ضروری میدانند، اما متأسفانه در ماجرای اخیر، بهجای دعوت از امضاکنندگان نامه جهت گفتگو و تبادل نظر کارشناسی و گفتمانی، با یک ادبیات غیردوستانه، آنها را از دایرۀ دانشجویان انقلابی خارج دانستهاند. به نظر میرسد که غیرانقلابی خواندن دانشجویانِ دارای نظر کارشناسیِ غیرهمسو، با روحیۀ عدالتخواهی همخوانی نداشته باشد. علیرغم ادبیات غیردوستانه آنها، اما ما برادران و خواهران عدالتخواه را در دایرۀ انقلاب اسلامی دانسته که در یک موضوع کارشناسی و تخصصی، با آنها تفاوت دیدگاه داریم.
۳- انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی (ره)، فرمان «جهاد تبیین» را امری فرمایشی ندانسته و با حضور در نماز جمعه و پخش تراکت در کف دانشگاه، به ابهامات مردم و دانشجویان پاسخ داده است. همچنین با ارسال پیشنویس اولیۀ نامه برای بسیاری از تشکلهای دانشجویی و تبادل نظر با آنها، ۲۳ تشکل دانشجویی در آن زمان و ۳ تشکل دیگر، پس از آن، موافقت خود را با متن نامه، اعلام کردهاند.
۴- این تشکل از تضارب آرا و تبادل نظر مجموعههای دانشجویی حمایت میکند و این گونه نیست که به مخالفین دیدگاههای خود، برچسب «پادوهای مکتب نیاوران» و «دنبالهروهای کاخ الیزه» بزند، بلکه آمادگی خود را برای میزبانی از مناظره دربارۀ اتفاقات اخیر حول افزایش سن بازنشستگی اعلام میکند. امید است که با پذیرش درخواست مناظره، دانشگاه بار دیگر به عرصۀ تبادل نظر و تحمل دیدگاههای مخالف تبدیل شود.
پیشتر مسئله «افزایش سن بازنشستگی» و بحران صندوقهای بازنشستگی در میزگرد برنامه شانزده آذر خبرگزاری دانشجو بررسی شده بود که میتوانید آن را از اینجا بخوانید.
[snews] => [bimg] => 2161043_867.jpg [tmpl] => [sdate] => 14021006121633 [pdate] => 14021006122134 [udate] => 14021006122428 [sendby] => sa.jalili [publishby] => sa.jalili [updateby] => sa.jalili [service_id] => 11 [cat_id] => 67 [sec_id] => 201 [status] => P [lang] => FA [hint] => [author] => [author_id] => 0 [source] => 0 [most_view] => 1 [comments_view_status] => 1 [comments_form_status] => 1 [conf] => [news_type] => 1 ) [extra_content] => Array ( [cid] => 1121196 [ostan] => 0 [typist] => [country] => [promise_date] => 0 [access_level] => 0 [promise_date_type] => [meta_keywords] => [slugs] => ) [related_content] => Array ( [0] => Array ( [id] => 1131408 [title] => تشکیل ۲ هسته مسأله محور در بنیاد ملی نخبگان [pdate] => 14021123134036 [service_id] => 14 ) [1] => Array ( [id] => 1117091 [title] => طحان نظیف: لایحه سن بازنشستگی به صورتی رسمی توسط شورای نگهبان دریافت نشده است [pdate] => 14020920090551 [service_id] => 17 ) [2] => Array ( [id] => 1116798 [title] => امیرآبادی: با افزایش سن بازنشستگی به دلایل متعدد مخالفم/ رای من را هنگام تلاش برای عدم رای آوری لایحه یکی از نمایندگان عوض کرد [pdate] => 14020919120059 [service_id] => 17 ) [3] => Array ( [id] => 1114731 [title] => عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی: تشکل های کارگری در تصمیمات نادیده گرفته میشوند [pdate] => 14020911082018 [service_id] => 17 ) [4] => Array ( [id] => 1114180 [title] => قادری: صندوقهای بازنشستگی نمیتوانند روی پای خودشان بایستند [pdate] => 14020908084121 [service_id] => 17 ) [5] => Array ( [id] => 1114177 [title] => نظر سخنگوی دولت درباره افزایش سن بازنشستگی [pdate] => 14020908084000 [service_id] => 17 ) [6] => Array ( [id] => 1113127 [title] => ورق صندوقهای بازنشستگی برمیگردد [pdate] => 14020903224600 [service_id] => 11 ) [7] => Array ( [id] => 1087734 [title] => از بازگشت مجدد بازنشستگان به کار تا ماجرای افزایش سن بازنشستگی [pdate] => 14020431140330 [service_id] => 9 ) [8] => Array ( [id] => 1069806 [title] => شورای قانون اساسی فرانسه اصلاحات بازنشستگی «ماکرون» را تأیید کرد [pdate] => 14020125194500 [service_id] => 6 ) [9] => Array ( [id] => 1054591 [title] => فراخوان اتحادیههای کارگری فرانسه برای اعتصاب [pdate] => 14011022091346 [service_id] => 6 ) [10] => Array ( [id] => 1050855 [title] => تصمیمی برای افزایش سن بازنشستگی گرفته نشده [pdate] => 14011003104921 [service_id] => 7 ) [11] => Array ( [id] => 996352 [title] => ۳ چالش صندوق بازنشستگی بانکها [pdate] => 14001125083015 [service_id] => 7 ) [12] => Array ( [id] => 988610 [title] => اسماعیلی، نماینده مجلس: بند افزایش ۲ سال سن بازنشستگی را از بودجه ۱۴۰۱ حذف کردیم [pdate] => 14001018112701 [service_id] => 3 ) [13] => Array ( [id] => 927631 [title] => پایان نامههای مسئله محور دانشجویان علوم پزشکی حمایت مالی میشود [pdate] => 14000130124156 [service_id] => 11 ) [14] => Array ( [id] => 891024 [title] => مسابقه AIBOT با حمایت بنیاد ملی نخبگان برگزار میشود [pdate] => 13990829100001 [service_id] => 11 ) [15] => Array ( [id] => 887363 [title] => بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد همدان رویداد مسئله محوری کاوش را راه اندازی کرد [pdate] => 13990816120012 [service_id] => 14 ) [16] => Array ( [id] => 857598 [title] => حجت الاسلام قمی: لزوم مسئله محوری بودن و داشتن روحیه تحولی / خواسته اصلی رهبری از دانشجویان بسیجی ایجاد تحول است [pdate] => 13990405153750 [service_id] => 11 ) [17] => Array ( [id] => 835273 [title] => دانشجویان بسیجی دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال ۹۸ موفق به کسب ۱۰ مقام برتر شدند [pdate] => 13990109103901 [service_id] => 14 ) [18] => Array ( [id] => 823784 [title] => استان یزد میزبان دوره میعاد ۲ با هدف مسئله محوری [pdate] => 13981110181915 [service_id] => 14 ) [19] => Array ( [id] => 800728 [title] => دومین نشست کشوری دبیران قرارگاه شهید احمدی روشن در اردوگاه سیدالشهدا(ع) آبعلی برگزار میشود [pdate] => 13980806144501 [service_id] => 11 ) [20] => Array ( [id] => 672038 [title] => مبلغ مستمری ماهیانه بازنشستگان تأمین اجتماعی/ میانگین سن بازنشستگی اعلام شد [pdate] => 13961219093820 [service_id] => 7 ) ) [related_content_v2] => Array ( [1] => Array ( [0] => Array ( [id] => 1131408 [title] => تشکیل ۲ هسته مسأله محور در بنیاد ملی نخبگان [pdate] => 14021123134036 [service_id] => 14 [rutitr] => مسئول بنیاد نخبگان خراسان شمالی مطرح کرد [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 21 ) [1] => Array ( [id] => 1116798 [title] => امیرآبادی: با افزایش سن بازنشستگی به دلایل متعدد مخالفم/ رای من را هنگام تلاش برای عدم رای آوری لایحه یکی از نمایندگان عوض کرد [pdate] => 14020919120059 [service_id] => 17 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 20 [lead_img] => /files/fa/news/1402/9/18/2142345_546.png ) [2] => Array ( [id] => 1117091 [title] => طحان نظیف: لایحه سن بازنشستگی به صورتی رسمی توسط شورای نگهبان دریافت نشده است [pdate] => 14020920090551 [service_id] => 17 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 19 [lead_img] => /files/fa/news/1402/9/19/2143599_542.png ) [3] => Array ( [id] => 1114731 [title] => عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی: تشکل های کارگری در تصمیمات نادیده گرفته میشوند [pdate] => 14020911082018 [service_id] => 17 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 2 [relation_type] => 1 [order] => 18 [lead_img] => /files/fa/news/1402/9/11/2133068_625.png ) [4] => Array ( [id] => 1114177 [title] => نظر سخنگوی دولت درباره افزایش سن بازنشستگی [pdate] => 14020908084000 [service_id] => 17 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 17 [lead_img] => /files/fa/news/1402/9/7/2130770_374.png ) [5] => Array ( [id] => 1054591 [title] => فراخوان اتحادیههای کارگری فرانسه برای اعتصاب [pdate] => 14011022091346 [service_id] => 6 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 16 ) [6] => Array ( [id] => 1087734 [title] => از بازگشت مجدد بازنشستگان به کار تا ماجرای افزایش سن بازنشستگی [pdate] => 14020431140330 [service_id] => 9 [rutitr] => مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی مطرح کرد [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 2 [relation_type] => 1 [order] => 15 ) [7] => Array ( [id] => 927631 [title] => پایان نامههای مسئله محور دانشجویان علوم پزشکی حمایت مالی میشود [pdate] => 14000130124156 [service_id] => 11 [rutitr] => وزارت بهداشت خبر داد [author] => محمدجواد سمیعی [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 14 ) [8] => Array ( [id] => 996352 [title] => ۳ چالش صندوق بازنشستگی بانکها [pdate] => 14001125083015 [service_id] => 7 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 13 ) [9] => Array ( [id] => 1114180 [title] => قادری: صندوقهای بازنشستگی نمیتوانند روی پای خودشان بایستند [pdate] => 14020908084121 [service_id] => 17 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 12 [lead_img] => /files/fa/news/1402/9/7/2130782_323.png ) [10] => Array ( [id] => 1113127 [title] => ورق صندوقهای بازنشستگی برمیگردد [pdate] => 14020903224600 [service_id] => 11 [rutitr] => یادداشت دانشجویی| [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 11 ) [11] => Array ( [id] => 1050855 [title] => تصمیمی برای افزایش سن بازنشستگی گرفته نشده [pdate] => 14011003104921 [service_id] => 7 [rutitr] => سازمان برنامه و بودجه: [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 10 ) [12] => Array ( [id] => 835273 [title] => دانشجویان بسیجی دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال ۹۸ موفق به کسب ۱۰ مقام برتر شدند [pdate] => 13990109103901 [service_id] => 14 [rutitr] => در گفتگو با دانشجو مطرح شد [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 9 ) [13] => Array ( [id] => 1069806 [title] => شورای قانون اساسی فرانسه اصلاحات بازنشستگی «ماکرون» را تأیید کرد [pdate] => 14020125194500 [service_id] => 6 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 8 ) [14] => Array ( [id] => 823784 [title] => استان یزد میزبان دوره میعاد ۲ با هدف مسئله محوری [pdate] => 13981110181915 [service_id] => 14 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 7 ) [15] => Array ( [id] => 988610 [title] => اسماعیلی، نماینده مجلس: بند افزایش ۲ سال سن بازنشستگی را از بودجه ۱۴۰۱ حذف کردیم [pdate] => 14001018112701 [service_id] => 3 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 6 [lead_img] => /files/fa/news/1400/10/18/1597722_506.jpg ) [16] => Array ( [id] => 891024 [title] => مسابقه AIBOT با حمایت بنیاد ملی نخبگان برگزار میشود [pdate] => 13990829100001 [service_id] => 11 [rutitr] => در راستای به کارگیری دانش و توان دانشجویان، [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 5 ) [17] => Array ( [id] => 887363 [title] => بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد همدان رویداد مسئله محوری کاوش را راه اندازی کرد [pdate] => 13990816120012 [service_id] => 14 [rutitr] => قوام پور در گفتگو با دانشجو: [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 4 ) [18] => Array ( [id] => 857598 [title] => حجت الاسلام قمی: لزوم مسئله محوری بودن و داشتن روحیه تحولی / خواسته اصلی رهبری از دانشجویان بسیجی ایجاد تحول است [pdate] => 13990405153750 [service_id] => 11 [rutitr] => در نشست «عهد» بیان شد؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 3 ) [19] => Array ( [id] => 800728 [title] => دومین نشست کشوری دبیران قرارگاه شهید احمدی روشن در اردوگاه سیدالشهدا(ع) آبعلی برگزار میشود [pdate] => 13980806144501 [service_id] => 11 [rutitr] => از ۸ تا ۱۰ آبان؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 2 ) [20] => Array ( [id] => 672038 [title] => مبلغ مستمری ماهیانه بازنشستگان تأمین اجتماعی/ میانگین سن بازنشستگی اعلام شد [pdate] => 13961219093820 [service_id] => 7 [rutitr] => [author] => [author_id] => 6 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 1 ) ) ) [media] => Array ( ) [view_images] => Array ( [bimg] => /files/fa/news/1402/10/6/2161043_867.jpg ) [news_field] => Array ( [0] => Array ( [filed_id] => 1 [filed_name] => نوع خبر [filed_type] => C [filed_value] => ) ) [smarty_keys] => Array ( ) [live_blog] => Array ( ) [tags] => Array ( [0] => Array ( [tag] => سن بازنشستگی [id] => 3681870 [tag_id] => 46574 ) [1] => Array ( [tag] => مسئله محوری [id] => 3681871 [tag_id] => 183646 ) ) [image_tag] => Array ( ) [documents] => [comments] => Array ( ) [comments_stats] => Array ( ) [sepehr_keys] => Array ( ) ) 1گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو- مجتبی شهرابی فراهانی؛ هر سال پس از تقدیم لایحه بودجه توسط دولت به مجلس شورای اسلامی برای تعیین منابع و مصارف کشور برای سال آتی، جنجالهای زیادی بین کارشناسان برای تحلیل این سند مالی و بررسی تغییرات آن نسبت به گذشته شکل میگیرد. تغییرات بودجه به طور مستقیم و غیر مستقیم بر معیشت مردم موثر است به همین جهت، عبدالرضا ارسطو کارشناس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری دانشجو ضمن اشاره به ابعاد موثر تغییرات بودجه سال ۱۴۰۱ از لزوم توجه به اسناد بالادستی صحبت کرد و گفتگویی که در ادامه به طور تفصیلی قابل مشاهده است.
چه سیاستهایی برای کنترل تبعات حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه سال آینده لحاظ گردیده است؟
تقریبا بخش زیادی از کارشناسان درخصوص حذف ارز ترجیحی «ارز ۴۲۰۰ تومان» اجماع دارند و تنها اختلافشان درخصوص سازوکار حذف و همچنین سازوکارهای حمایتی و جبرانی بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ هست. در لایحه بودجه، در جدول مصارف و منابع تبصره ۱۴ «تبصره مربوط به هدفمندی یارانهها»، چیزی حدود ۱۰۰هزار میلیارد تومان در نظر گرفتند و قرار هست که یک یارانه جبرانی بابت حذف ارز ۴۲۰۰ به آنها پرداخت کنند، ولی متاسفانه سازوکار مشخص و شفافی برای پرداخت این یارانه آورده نشده است که چه تعداد افرادی را قرار هست در بربگیرد و به آنها پرداخت شود، ولی یک ردیفی در تبصره ۱۴ برای این موضوع گذاشتند.
البته بهترین کار این هست که برای دارو و تجهیزات پزشکی که الآن ارز ۴۲۰۰ تومانی به آنها تخصیص داده میشود، این تخصیص ارز را ادامه دهیم، ولی برای سایر کالاها، خصوصا گندم، این ارز را حذف کنیم و بخشی از این مابهالتفاوت از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را از حداقل پنج دهک جامعه سیاست حمایتی اعمال کنیم.
فقط یه نکتهای را در اتخاذ این سیاستهای حمایتی و یارانهای مدنظر قرار دهیم آن هم این هست که طوری این سیاستها اجرا شود که جنبه موقت پیدا کند؛ مثل یارانه ۴۵ هزارتومانی و یارانه معیشتی جنبه دائمی پیدا نکند. بعد از شوکی که به بازار وارد میشود، بعد از یک بازه زمانی مشخصی این مورد یا افراد تحت پوشش این یارانه جدید کاهش پیدا کند
تفکیک درآمدها و هزینههای دلاری از درآمدها و هزینههای ریالی چه تاثیری میتواند بر بودجه اعمال کند؟
یکی از مهمترین مصادیق اصلاح ساختار بودجه، تفکیک هزینهها و درآمدهای ارزی از درآمدها و هزینههای ریالی هست که اگراین مسئله رخ دهد، به تبع آن پیامدهای مثبت دیگری هم دارد و مورد تاکید اسناد بالادستی قانونی در کشور مثل برنامه ششم توسعه و سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری و مشابه اون هم بوده است.
آقای دکتر خاندوزی وزیر اقتصاد نیز قبلا پیشنهاد چنین سیاستی داشته، ولی آن را در لایحه مشاهده نمیکنیم. ابلاغ یک چنین سیاستی مقداری نیازمند ایجاد تحول تغییرات اساسی در لایحه بودجه هست، شاید دولت که ماههای اول استقرارش هست، در سال اول نتواند این کار را انجام دهد و همچنین احتمالا انتظار بالایی نیز تلقی شود، ولی دولت میتواند از الآن برای لایحه دومی که میخواهد به مجلس ارائه دهد، این موضوع را برنامهریزی و لحاظ کند.
کمیسیون تلفیق هم بعید میدانم که بتواند این کار را انجام دهد، ولی به طور کلی اگر در بودجه درآمدهای دلاری را از درآمدهای ریالی تفکیک کنیم و اجازه ندهیم برای هزینههای ریالی از درآمدهای دلاری استفاده شود، این یک اتفاق خیلی مثبتی هست که میتواند ما را به سمت کاهش وابستگی از صنعت نفت هم سوق دهد، ولی بعید میدانم که این اتفاق در بودجه امسال رخ دهد.
تاکنون لایحه بودجه چه اصلاحاتی را بر اساس قانون برخی احکام مربوط به ساختار بودجه برای سال آتی مورد توجه داده است ؟
مجلس یازدهم قانون برخی احکام اصلاحات ساختار بودجه را تصویب کرد. در این قانون حدود ۱۱حکم برای اصلاح ساختار بودجه آورده شده که از قضا بعضی مسئولین فعلی هم جز طراحان و تدوینکنندگان در مجلس یا خارج از مجلس بودند. احکام بودجه امسال را با اصلاح ساختار بودجه مقایسه میکنیم، مشاهده میکنیم به چند تا از این احکام اشاره لازم نشده، مثلا استقرار کامل پرداخت به ذینفع نهایی که در قانون برخی احکام اصلاح ساختار بودجه کل کشور هست در لایحه بودجه اشارهای به آن نشده است.
یا الزام دستگاههای اجرایی به ثبت معاملات در سامانه الکترونیک دولت که به آن توجه لازم نشده است یا مثلا لزوم اعلام میزان معافیتها و تخفیفهای مالیاتی و گمرکی در لایحه بودجه که از احکام آن قانون بوده، ولی متاسفانه در لایحه بودجه به آنها توجه نشده است. اینها از مصادیق اصلاح ساختار بودجه هستند، خصوصا بحث بسیارمهم پرداخت به ذینفع نهایی که به نظر میرسد در لایحه آن طوری که باید بهش توجه نگردیده است.
به نظر شما پرداخت به ذینفع نهایی چگونه هست و راه اعمال آن را بستگی به چه عواملی میدانید؟
پرداخت به ذینفع نهایی به این معنا هست که دولت و خزانهداری بداند که در حال حاضر چه قدر به کارکنان خودش پرداخت میکند که بتواند تمام پرداختی به کارکنان اعم از کامندان و کارگاران هست را به طور کامل رصد کند. اگر یک کارمندی ۱۰ میلیون تومان دریافتی اش هست، این عدد برای سازمان امور استخدامی و خزانهداری کشور کاملا مشخص شود
این گونه نشود که حکم حقوقی را خزانهداری بپردازد، ولی یک سری از سایر ردیفهای فیش حقوقی را همان دستگاه اجرایی پرداخت کند و گزارش اش را به خزانهداری انتقال ندهد. اگر بتوانیم کاری کنیم که خزانهداری کل کشور پرداختی کارکنان را انجام دهد، این پرداخت به ذینفع نهایی صورت میگیرد و جلوی بسیاری از آسیبهای که عرض کردم را خواهد گرفت.
بحث پرداخت به ذینفع نهایی یک سری پیامدهای مثبت مستقیم و غیر مستقیمی در بودجه دارد. در حال حاضر دولت نمیداند چه تعداد کارمند دارد. باتوجه به انواع قراردادها که به وجود آمده، خصوصا با وجود شرکتهای دولتی مختلف؛ سازمان امور اداری و استخدامی اگر بداند چه تعداد کارمند دولتی وجود دارد، نمیتواند با عدد و رقم دقیقی اعلام کند. احتمالا خیلی از دستگاههای اجرایی تعداد بسیار زیادی نیروهایی را تحت عنوان نیروهای شرکتی، نیروهای حجمی و نیروهای پیمانکاری از اشخاص را جذب کردند و اینها تعداد بسیار زیادی را نه در سرفصل اعتبارات هزینهای و نه در سرفصل جبران خدمات کارکنان، بلکه در خارج از سرفصلهای بودجه پرداختی دارند.
به همین علت اگر بخواهیم میزان پرداخت دولت به کارکنانش را محاسبه کنیم، نمیتوانیم فقط به سرفصل جبران خدمات کارکنان اشاره کنیم و باید بسیاری از ردیفهای دیگه را هم جمع کنیم. خیلی از این پاداشها و حقوقهای نجومی نیز از همین بهم ریختگی سیستمهای اداری دولت و نظام اجرایی کشور هست که اطلاع نداریم الآن چگونه پرداخت میشود و این اثر غیرمستقیم هست که بر بودجه میگذارد.
اثر مستقیم این کار، پرداخت به ذینفع نهایی است که دستگاههای اجرایی بالادستی مثل سازمان امور استخدامی، سازمان تامین اجتماعی و امور مالیاتی میتوانند اعمال کنند و آن زمان با خطای کمتری مالیات بردرآمد حقوق و حق بیمه اشخاص را کسب میکنند.
در حال حاضر، بسیاری از دستگاههای اجرایی صرفا آن بخشی از حقوق افراد را به سازمان امور مالیاتی گزارش میکنند که در حکم حقوقی شان هست یا اون قسمتی را اعلام میکند که خزانه داری پرداخت میکند. وقتی این عدم شفایت حاکم شود و مشخص نگردد به ذینفع نهایی به چه میزان پرداخت شده؛ مسلما نمیتوان مالیات بردرآمد حقوق را به درستی وصول کرد و دولت از این محل یک سری درآمدهای از دست رفتهای را دارد و این نیز اثرگذاری مستقیم بر بحث بودجه هست.
آیا افزایش بودجه شرکتهای دولتی در حالی که بسیاری از آنها زیانده بودهاند، قابل توجیه هست؟
ایراد بزرگی که بودجه ریزی شرکتهای دولتی میگیرند این هست که بسیاری از این شرکتها زیان ده هستند و سود ندارند، ولی از جهت حسابداری یا قانون بودجه یا سایر قوانین مربوطه بودجه این شرکتها را به گونهای اظهار میکنند که این شرکتها سود ده به نظر برسند.
دولت از شرکتهای دولتی ماهانه، علی الحساب سود سهم دولت و هم مالیات برداشت میکند. اگر یک شرکتی را زیانده ثبت کنند؛ این برداشت سود و مالیات از شرکتهای دولتی را هم از طریق عملیات اجرایی انجام میدهند.
در بسیاری از موارد، اگر بصورت مقطعی این شرکتها رو زیانده ثبت کنند، دیگر از شرکت زیانده امکان برداشت مالیات و سود علی الحساب وجود ندارد.
اکنون دولت با بیرحمی نسبت به شرکتهای زیان دیده میآید و از حسابشان مالیات و سود علیالحساب را برداشت میکند. پس اگر ابنها را زیانده ثبت کند، چنین کاری را نمیتواند انجام دهد.
نکته دوم هم این هست که این شرکتها چندین سال در قانون بودجه یک درصد از هزینههای انجام شده را به خزانه داری کشور واریز میکنند.
اگر این شرکتها زیانده باشند، مسلما نمیتوانند این یک درصد را واریز کنند؛ چون در این لایحه بودجه گفته شده که شرکتهای غیر زیانده، پس به نفع دولت هست که به صورت صوری از طریق عملیات حسابدای این شرکتها رو سودده یا اصطلاحا سربهسر اعلام کند. این مورد نیز انگیزه دوم دولت شد.
انگیزه اول اون بحث برداشت مالیات و سود سهم دولت هست و انگیزه دوم هم برداشت اون یک درصد و بعضی سالها دو درصد از هزینههای انجام شده توسط شرکتهای دولتی و واریز آن به حساب خزانهداری هست.
نکته سوم، اگر یک شرکت دولتی را برای سالیان سال زیانده ثبت کنند، ادامه فعالیت این شرکت اصلا توجیه عقلی و اقتصادی ندارد. این شرکت باید مشمول ماده قانون ۱۴۱ قانون تجارت شود و فرایند ورشکستی و تسویه را طی کند و دیگر ضرورتی رو ندارد که چند صد یا چند هزار کارمند داشته باشد و حقوقهایی را پرداخت کنند و همچنین ماموریتها و هزینهها این چنینی را انجام دهد. این هم انگیزهای است که به نوعی تعارض منافعی باعث میشود اجازه ندهد بعضی از شرکتهای زیانده، زیانشون به صورت درست در لایحه بودجه اظهار و نمایش داده شود.
آیا ادغامهایی که اخیرا در برخی از ردیفهای بودجه شده تاثیر خاصی در کاهش هزینهها گذاشته است؟
این کاری که صورت گرفته در کاهش هزینهها تاثیری ندارد؛ به دلیل اینکه ردیفهای هزینهای متفرقه و دستگاههایی اجرایی وزراتخانهها و دستگاههای اجرایی بالاتر را حذف کردند و بودجهشان را به دستگاههای بالاتر و وزارتخانهها منتقل کردند؛ مثلا بودجه یک اداره کل استانی رو حذف نکردند، بلکه بودجه آن را به بودجه وزارت خونهاش منتقل کردند.
از این به بعد سازمان تابع آن وزارتخانه مربوطه یا اداره کل تابع وزارتخانه، بودجه خودش را باید از آن وزارتخانه دریافت کند و ردیف مستقلی نگذاشتند. این سیاست تاثیری مستقیمی در کاهش هزینههای دولت ندارد و صرفا یک عملیات شکلی ویرایش و نگارش بودجه هست، کما اینکه به نظر بعضی از کارشناسان امر بودجهریزی، این اتفاق باعث میشود که شفافیت در قانون بودجه کاهش پیدا کند و نقش نظارتی مجلس نیز تضعیف شود و از این به بعد دستگاههای اجرایی برای تخصیص اعتبار به خودشان، مجبور هستند هم با آن دستگاه بالاتری مذاکره و چانهزنی کنند و هم با سازمان برنامه بودجه که اینها نقاط منفی این راهکار و سیاستی هست که در بودجه امسال در خصوص حذف و تجمیع بعضی از ردیفهای هزینهای اتخاذ کردند.
سیاست تخصیص بودجه به هر استان چگونه بوده و آیا برنامه خاصی برای هزینه این مبالغ در نظر گرفته شده؟
به نظر بنده افزایش قدرت تصمیمگیری استانها، تمرکز زدایی از دولت و نقش آفرینی بیشتر استانها میتواند در بهبود و تسریع پروژههای ملی و رشد اقتصادی یک کمک موثر و خوبی را ایفا کند.
بنده فکر میکنم افزایش بودجههای استانی و دادن اختیار به استانداریها و شورا برنامهریزی استانداریها، یکی از نکات مثبت لایحه بودجه سال آینده هست.
استانها نمیتوانند مبلغی را در بودجه ردیف دار خارج از پروژههای تعریف شده تخصیص دهند، ولی میتوانند آن بودجهای را در اختیار استانها قرار دادند، بودجهای هست که خود استانداریها و شورای برنامه ریزی استانها بین پروژههای استانی یا ملی استانی که ردیف دارند در قانون بودجه تخصیص بدهند، اختیار تصمیم گیری در میزان پرداخت یا تخصیص هر پروژه رو به آن استان سپردند و ارتباط مستقیمی با بحث شفافیت ندارد. چون استانها اشراف کاملتری نسبت به موضوعات خودشون دارند این قضیه میتواند بهرهوری و رشد برای اتمام پروژهها بهبود ببخشد و همه اینها اثرات اقتصادی مثبتی خواهد داشت.
با توجه به نقدهای گفته شده برای افزایش سن بازنشستگی، شما این سیاست را چگونه ارزیابی میکنید و به نظرتان میتواند چه تاثیری بر صندوقهای بازنشستگی بگذارد؟
از جهت شیوههای درست قانون نویسی، این انتقاد وارد هست که ما نباید قوانین دائمی و مادر را در قوانین موقت یک ساله مثل قانون بودجه اصلاح کنیم. اما این اتفاق متاسفانه در کشور ما مرسوم هست و بسیار مکرر اتفاق افتاده است که قوانین دائمی در قانون بودجه تعدیل پیدا میکنند.
از این منظر این ایراد وارد هست، ولی نکتهای که وجود دارد این هست که وضعیت مالی و پایداری منابع در صندوقهای بازنشستگی، خصوصا صندوق بازنشستگی لشگری، صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق بازنگشستگی فولاد مناسب نیست.
در حال حاضر، دولت سالانه چیزی برابر حقوق و دستمزدی که به کارکنانش پرداخت میکند، یعنی یک عدد بسیار قابل توجهای برای لایحه سال آینده حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هم به صندوقهای بازنشستگی کمک میرساند؛ یعنی افرادی که قرار بود دولت بعد از بازنشستگی تعهدی نسبت به آنها بابت پرداخت حقوقشان برعهده نداشته باشد، اما همچنان دولت مبالغ بسیار زیادی را به این صندوقها بابت کسری منابعشون تخصیص میدهد.
یکی از مهمترین عواملی که باعث شده این کسری شدید منابع و ناپایداری مالی صندوقهای بازنشستگی پدیدی آید، این قوانین متعددهای پیش از موعد، تحفیفهای بیمهای، تخفیف درحق پرداخت کارکنان و کارگران و بدهی دولت به این صندوقها هست. تقریبا عمده کارشناسان داخلی و حتی بعضی از موسسات بینالمللی که نظام بازنشستگی در کشور ما را مورد مطالعه قرار دادند، پیشنهاد داشتند که حتما باید این تخفیفات و بازنشستگیهای پیش از موعد کاهش پیدا کند و برای اینکه ما از وضعیت بحرانی خارج شویم، سن بازنشستگی نیز افزایش پیدا کند؛ یعنی ما اگر این جنبه نحوه قانونگذاری در این خصوص را نادیده بگیریم که در قانون بودجه سالیانه کار درستی نیست، این اصل موضوع و ماجرا که باید منابع صندوقهای بازنشستگی تقویت شود، موضوع بسیار درستی هست که حتی میتوان آن را به عنوان یکی از نقاتط قوت لایحه بودجه هم در نظر گرفت.
افزایش حقوق و دستمزد کارمندان و کارکنان در سال در چه وضعیتی قرار دارد؟ آیا این افزایش دستمزد بر تورم هم تاثیرگذار هست؟
در این باره دیدگاههای متفاوتی وجود دارد. یک نگاهی هست که نباید دچار چرخه دستمزد تورم شویم، به این معنا که در شرایطی تورمی هستیم و اگر برای کمک به افزایش حقوق کارکنان دستمزد را بالا ببریم، این باعث میشود که هزینههای کارفرما و دولت افزایش پیدا کند.
مثلا تولیدکنندهای افزایش حقوق کارمندانش را روی قیمت تمام شده محصولاتش بگذارد، به این چرخه تورم و دستمزد میگویند. به دلیل انتقاد به این چرخه، پیشنهاد میکنند که سعی کنیم افزایش حقوق کارکنان را از میزان تورم بیشتر کنیم که بتوانیم این چرخه را باطل کنیم.
برخی هم میگویند نه، باید به دلیل کمک به معشیت و تقویت قدرت خرید کارمندان و کارکنان، حقوق آنها را با همراه با تورم افزایش دهیم. دولت، کسری بودجه بسیار زیادی دارد و اگر که افزایش حقوق کارمندان دولت را خیلی زیاد درنظر بگیریم؛ منجر به کسری بودجه دولت میشود و اگر این کسری بودجه دولت افزایش پیدا کند، دولت در ازای آن، بابت جبران کسری بودجه مجبور به استقراض از بانک مرکزی میشود و مجددا تورم تشدید میگردد.
درست است که ۱۰ یا ۲۰ درصد حقوق کارکنان را بیشتر افزایش دادیم، اما از طرفی دیگر، با ایجاد یک تورم، مبلغ بیشتری را از جیب آنها بدست آوردیم. بنده فکر میکنم با این نگاه و استدلال، لایحه بودجه سال آینده کار درستی کرده که به صورت پلکانی حقوقها را به طور متوسط ۱۰ درصد این افزایش داده است. برای آنهایی که حقوق دریافتی کمتری دارند، این مقدار بیشتر افزایش یافته و آنها که دریافتهای بالاتری دارند، کمتر افزایش پیدا کرده است. این باعث میشود که کسری بودجه دولت از این محل کنترل شود و موج تورمی کاهش پیدا کند.
به جایی که به صورت اسمی درآمد کارکنان و کارمندان دولت را با افزایش مواجه کنیم، قدرت خرید آنها را افزایش دهیم.
در حال حاضر، برای سال آینده سیاست مهار تورم و افزایش قدرت واقعی خرید مردم به جای افزایش میزان اسمی درآمد آنها درنظر است.
دولت برای سال آینده سعی کرده افزایش حقوق برای کارمندان را به طور متوسط ۱۰ درصد تنظیم کرده؛ در حالی که این برای سال گذشته ۲۰ درصد بوده است. به همین سبب، دولت توانسته از همین محل یک مقداری کسری بودجه را کنترل کند.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، گفت: پیشنهاد دولت برای افزایش سابقه بازنشستگی از 30 سال به 32 سال مغایر با بیانیه گام دوم انقلاب صادرشده از سوی مقام معظم رهبری است؛ چرا که در این بیانیه بر استفاده از نیروهای جوان تاکید شده است.
وی افزود: از سوی دیگر آوردن این پیشنهاد در لایحه بودجه اشتباه است و مجلس با این پیشنهاد در قالب لایحه بودجه مخالفت خواهد کرد.
نماینده مردم رشت در مجلس اظهار داشت: دولت اگر به فرض هم چنین پیشنهادی دارد نباید آن را در قالب لایحهای به مجلس ارائه کند که عمر یکساله دارد. ما نمیتوانیم در لایحهای که عمر یکساله دارد تکلیف دائمی ایجاد کنیم.
کوچکی نژاد خاطرنشان کرد: از سوی دیگر ما نمیتوانیم در قانون بودجه عدهای را مکلف کنیم که با سابقه 32 سال بازنشست شوند و این موضوع در مورد افراد دیگر در سالهای بعد انجام نشود؛ چراکه این خود بیعدالتی است و عدهای با سابقه 30 سال و عدهای با سابقه 32 سال بازنشست خواهند شد و طبیعتا هر بیعدالتی هم موجب اعتراض میشود.
عضو مجمع نمایندگان استان گیلان افزود: دولت اگر هم چنین قصدی دارد که چنین پیشنهادی بدهد باید آن را در لایحه قانون اصلاح قوانین خدمات کشوری به مجلس ارائه کند تا در آن زمان در مجلس مورد بررسی قرار گیرد، وگرنه آوردن این موضوع در قالب بودجه با فرض تصویب در مجلس با ایراد شورای نگهبان نیز مواجه خواهد شد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، دولت هفته گذشته لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد. در تبصره ۲۰ ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ به پایدارسازی منابع صندوقهای بازنشستگی اشاره و در آن به مواردی چون «افزایش دوساله سنوات خدمت مورد قبول برای بازنشستگی تمام مستخدمین زن و مرد دارای حداقل مدرک کارشناسی معتبر در تمام صندوقهای بازنشستگی اعم از کشوری، لشگری و سازمان تأمین اجتماعی»، «افزایش دوساله حداقل و حداکثر سن بازنشستگی تمامی مستخدمین مرد و زن به هرمیزان سابقه خدمت در صندوق تأمین اجتماعی» و «محاسبه حقوق بازنشستگی در تمام صندوقهای بازنشستگی اعم از کشوری، لشکری و سازمان تأمین اجتماعی بر اساس متوسط سه سال آخر زمان اشتغال» اشاره شده که باعث بروز نگرانی به ویژه برای شاغلانی شده که در آستانه بازنشستگی قرار دارند.
محمدحسن زدا، سرپرست سابق سازمان تامین اجتماعی در لایو اینستاگرامی اخیرش به بررسی بندهای مندرج در لایحه بودجه ۱۴۰۱ پیرامون سازمان تامین اجتماعی و اصلاحات پارامتریک مرتبط با بازنشستگی پرداخت و در این باره اظهار کرد: هفته گذشته لایحه قانون بودجه ۱۴۰۱ ارائه شد و در بند "د" تبصره ۲۰ لایحه، سن و سابقه بازنشستگی افزایش یافته که بسیاری را نگران کرده است.
مشکلات عدیده صندوقهای بازنشستگی/ اصلاحات پارامتریک الزامی است
وی افزود: وضعیت صندوقها در ایران به گونهای است که تغییرات را الزامی کرده است. حدود ۲۰ صندوق بیمهای داریم و تاکید داریم که اصلاحات باید انجام شود؛ منتها نه با این شدت، عجله و کار غیرکاشناسی.
زدا با اشاره به اینکه حدود ۲۰ صندوق بازنشستگی در کشور داریم که از نظر علم بیمهگری یا اکچوئری دچار مشکلات عدیدهای شدهاند، زیرا هم ایجاد آنها بر اساس محاسبات بیمهای نبوده و هم ادامه کارشان، اظهار کرد: یک شاخص در دنیا برای فهم اوضاع صندوقها وجود دارد که ضریب پشتیبانی است. در ایران به جز صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر و سازمان تامین اجتماعی، مابقی ضریب پشتیبانیشان حدود یک هست، در حالی که عدد مناسب پنج است.
سرپرست سابق سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: به عنوان مثال از هر بیمه شده ۳۰ درصد یعنی ۹۰۰ هزار تومان دریافت میکنیم. اگر حداقل حقوق مستمری بگیر حدود سه میلیون تومان باشد، برای پرداخت حقوق او باید از چهار نفر حق بیمه بگیریم. اکنون این ضریب در سازمان تامین اجتماعی حدد چهار است و رقم بدی نیست، البته به شرط آنکه همه حق بیمه ها را به صورت نقدی دریافت کنیم.
وی با بیان اینکه بزرگترین کارفرمای ما دولت است که اگر همه حق بیمه هایی که تعهد کرده است را به صورت نقدی بپردازد میتوانیم تعادل منابع و مصارف را حفظ کنیم گفت: اما متاسفانه تعهدی با ما کار میکنند و حق بیمهها را نمیدهند و پرداختش را به آینده موکول میکنند، در نتیجه درآمد نقدی سازمان کاهش مییابد و هر ماه ناچار است از طریق وام و سود سرمایهگذاری این کسری را جبران کنند. بنابراین از این حیث ضریب چهار مناسب نیست.
زدا افزود: هرچند ماجرا فراتر از این هاست. مابقی صندوقهای بازنشستگی که به آن اشاره کردم نسبت پشتیبانی یک دارند و ناچار به استفاده از بودجه عمومی میشوند. به طور کلی سازوکار صندوقها مناسب نیست و باید بازنگری شود که به آن «اصلاحات پارامتریک» میگویند.
موردِ عجیب تغییر یک قانون مادر در لایحه بودجه سنواتی
سرپرست سابق سازمان تامین اجتماعی با اشاره به بند "د" ماده ۲۰ لایحه تحت عنوان « به منظور پایدارسازی منابع صندوقهای بازنشستگی، از ابتدای سال ۱۴۰۱، سنوات خدمت مورد قبول برای بازنشستگی تمام مستخدمین زن و مرد دارای حداقل مدرک کارشناسی معتبر در تمام صندوقهای بازنشستگی اعم از کشوری، لشگری و سازمان تأمین اجتماعی ۲سال افزایش مییابد» گفت: سوال این است که چه کسی اجازه داده در قانون بودجه یک ساله، قانون مادر را تغییر داده و برای خودمان قانون مادر جدیدی بیاوریم؟ در سنوات گذشته چنین مواردی از سوی شورای نگهبان و بر اساس اصل ۵۲ قانون اساسی رد میشد.
وی ادامه داد: این اقدام، با قانون بودجه نیز مغایر است. قانون بودجه یک قانون مالی یکساله است که برای همان یک سال نوشته میشود و درآمدها و هزینهها را مشخص میکند. چرا باید در قانون بودجه یکساله، برای سالهای بعد هم تعیین تکلیف و برای قانون مادر تامین اجتماعی هم نسخه نویسی کنیم؟.
زدا با بیان اینکه اگر قرار بود دولت به سمت پایدارسازی صندوقها برود باید روی بخشهای دیگری دست میگذاشت، به عنوان مثال جلوی افزایشهای غیرمتعارف را میگرفت و قانون مشاغل سخت و زیانآور را ساماندهی میکرد گفت: آیا بد نیست که یک نفر در اعماق زمین و یا اعماق دریا با آن فشار کار کند و مشمول سخت و زیان آور بشود، اما از آن سو هم در تهران فردی در شرکتی کار کند و او هم ۱۰ سال ارفاق بگیرد؟ میشود اینها را ساماندهی کرد.
سرپرست سابق سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: باید کاری کنیم کسی در این کشور با ۳۸ سال سن بازنشسته نشود. بسیاری قوانین هست که اصلا شرط سنی ندارد و فرد با رسیدن به سابقه، بازنشسته میشود. جای پایدارسازی و اصلاحات در قانون بودجه سنواتی نیست. ما موارد بهتر و خوشخیمتری داریم که میشود به سراغشان رفت.
وی در ادامه متن نوشته شده را ناقص و ضعیف دانست و گفت: مشخص است که چنین متنی از سوی بدنه کارشناسی سازمان تامین اجتماعی تدوین و تایید نشده است و اگر آن را جلوی ۱۰ نفر بگذارید، ۱۰ جور برداشت میکند.
تنها کارکنان دولت مشمول افزایش ۲ ساله سنوات بازنشستگیاند
زدا افزود: در این بند آمده است که «سنوات خدمت برای مستخدمین مرد و زن دارای حداقل مدرک کارشناسی معتبر»؛ یعنی چه؟ مستخدمین چه کسانی هستند؟ مدرک کارشناسی چیست؟ اگر اصلاحات پارامتریک انجام میدهید متن باید برای تمام افراد تحت پوشش باشد. مطمئنم این متن فقط و فقط برای کارکنان دولت نوشته شده، به خاطر دو کلمه «مستخدمین» و «مدرک کارشناسی معتبر».
وی در ادامه تاکید کرد: بنابراین به گروههای غیرکارمندِ دولت اطمینان میدهم که این بند ارتباطی به شما پیدا نمیکند و نگران نباشید، برای شما قانون قبلی، جاری و ساری است. حدود یک میلیون نفر از کارمندان دولت، تحت پوشش تامین اجتماعی هستند که اگر این بند از لایحه تصویب و در شورای نگهبان هم تایید شود، دامن گیر آنها خواهد بود و سنوات خدمتیشان باید به ۳۲ سال برسد.
سرپرست سابق سازمان تامین اجتماعی با طرح ابهامات و سوالاتی از این دست که آیا بند مذکور همه گروههای شغلی را مشمول میشود؟، تکلیف بازنشستگی زنان با ۲۰ سال سابقه و ۴۲ سال سن چه میشود؟ تکلیف بازنشستگان در مشاغل سخت و زیان آور چه میشود؟ گفت: آنچه از این متن برمیآید تمام مدلهایی که در بین کارکنان دولت برقرار است مشمول میشود، اما غیرممکن است که به غیرکارکنان دولت تسری یابد.
افزایش «سن» فقط شامل کارکنان دولت و پرسنل تامین اجتماعی
وی با اشاره به اینکه همچنین در بند دال آمده است که «حداقل و حداکثر سن بازنشستگی تمامی مستخدمین مرد و زن به هرمیزان سابقه خدمت در صندوق تأمین اجتماعی، دو سال افزایش مییابد» اظهار کرد: در اینجا هم واژه «مستخدمین» را آورده اند، بنابراین موضوع افزایش سن هم فقط شامل کارکنان دولت و پرسنل تامین اجتماعی خواهد بود.
همه بیمهشدگان، مشمول «محاسبه افزایش حقوق بر مبنای ۳ سال آخر خدمت»
زدا با اشاره به اینکه بر اساس بند مذکور، «محاسبه حقوق بازنشستگی در تمام صندوقهای بازنشستگی اعم از کشوری، لشکری و سازمان تأمین اجتماعی بر اساس متوسط سه سال آخر زمان اشتغال خواهد بود» اظهار کرد: این بند دیگر همه را در برمیگیرد؛ چه کارکنان و چه غیرکارکنان دولت. اگر تا امروز فقط دوسال آخر بیمه پردازی، میانگین گرفته می شد، در صورت تصویب در مجلس، به سه سال افزایش مییابد که موجب یک کاهش حقوق سه میلیون (بیشترین حقوق دریافتی) تا یک میلیون تومانی، در مقایسه با قبلیها میشود.
و اما تبعات این تصمیم ...
سرپرست سابق سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: درست است که صندوق ها باید به پایداری برسند، اما با این شدت نمیشود و خسارتی که به تامین اجتماعی وارد میشود، موجی است که ممکن است آخر امسال برای درخواست بازنشستگی راه بیفتد. ممکن است ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر درخواست بازنشستگی بدهند که به این کاهش از سال آینده، نخورند. به این ترتیب ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار بیمه پرداز را از دست داده و باید از اول سال آینده به آنها حقوق هم بدهیم. معلوم است که جمع این موارد با همدیگر و یک مرتبه اعلام کردنش تبعات اجتماعی دارد. ما قبلا پیشنهاد کرده بودیم که سالی شش ماه و طی ۱۰ سال به سن و سنوات اضافه شود تا صندوق بتواند به پایداری برسند.
[snews] => [bimg] => 1579435_502.jpg [tmpl] => [sdate] => 14000928101531 [pdate] => 14000928101348 [udate] => 0 [sendby] => a.rezapoor [publishby] => a.rezapoor [updateby] => [service_id] => 9 [cat_id] => 46 [sec_id] => 164 [status] => P [lang] => FA [hint] => [author] => [author_id] => 0 [source] => 10 [most_view] => 1 [comments_view_status] => 1 [comments_form_status] => 1 [conf] => [news_type] => 1 ) [extra_content] => Array ( [cid] => 984384 [ostan] => 0 [typist] => [country] => [promise_date] => 0 [access_level] => 0 [promise_date_type] => [meta_keywords] => [slugs] => ) [related_content] => Array ( [0] => Array ( [id] => 1145479 [title] => کاهش ناترازی صندوقهای بازنشستگی و تقویت توان صندوقها [pdate] => 14030221171809 [service_id] => 11 ) [1] => Array ( [id] => 1141033 [title] => مسیر ناتمام/ سلسله اقدامات راهگشا برای حل مسائل صندوقهای بازنشستگی [pdate] => 14030129113923 [service_id] => 11 ) [2] => Array ( [id] => 1130996 [title] => میرهاشم موسوی: نظام بیمهای و صندوقها از فقدان وحدت رویه در سیاستهای تامین اجتماعی رنج میبرد [pdate] => 14021121150651 [service_id] => 11 ) [3] => Array ( [id] => 1093249 [title] => برنامه هفتم توسعه، راهی برای کنترل ابربحران صندوقهای بازنشستگی [pdate] => 14020601134319 [service_id] => 11 ) [4] => Array ( [id] => 1017287 [title] => تشریح تازهترین اقدامات حمایتی از عشایر/ از افزایش ۴۰ برابری اعتبارات تا خبر خوش برای دارندگان چکبرگشتی [pdate] => 14010331181255 [service_id] => 9 ) [5] => Array ( [id] => 990852 [title] => حذف جایگاه زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی قطعی نیست / مرخصی تشویقی برای بانوان در روز زن [pdate] => 14001028134448 [service_id] => 9 ) [6] => Array ( [id] => 988610 [title] => اسماعیلی، نماینده مجلس: بند افزایش ۲ سال سن بازنشستگی را از بودجه ۱۴۰۱ حذف کردیم [pdate] => 14001018112701 [service_id] => 3 ) [7] => Array ( [id] => 986012 [title] => اهداف و وظایف حوزه بانوان شهرداری بازنگری می شود [pdate] => 14001006100816 [service_id] => 9 ) [8] => Array ( [id] => 985998 [title] => نتایج وام ضروری ۱۲ میلیون تومانی بازنشستگان کشوری اعلام شد [pdate] => 14001006093222 [service_id] => 9 ) [9] => Array ( [id] => 984722 [title] => ایمنی و رفع دغدغه کارگران برای ما در اولویت است [pdate] => 14000929135126 [service_id] => 9 ) ) [related_content_v2] => Array ( [1] => Array ( [0] => Array ( [id] => 1145479 [title] => کاهش ناترازی صندوقهای بازنشستگی و تقویت توان صندوقها [pdate] => 14030221171809 [service_id] => 11 [rutitr] => یادداشت دانشجویی| [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 4 ) [1] => Array ( [id] => 1141033 [title] => مسیر ناتمام/ سلسله اقدامات راهگشا برای حل مسائل صندوقهای بازنشستگی [pdate] => 14030129113923 [service_id] => 11 [rutitr] => یادداشت دانشجویی| [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 2 [relation_type] => 1 [order] => 3 ) [2] => Array ( [id] => 1130996 [title] => میرهاشم موسوی: نظام بیمهای و صندوقها از فقدان وحدت رویه در سیاستهای تامین اجتماعی رنج میبرد [pdate] => 14021121150651 [service_id] => 11 [rutitr] => بیست و دومین دوره آموزشی تشکیلاتی جهاد اکبر [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 2 ) [3] => Array ( [id] => 1093249 [title] => برنامه هفتم توسعه، راهی برای کنترل ابربحران صندوقهای بازنشستگی [pdate] => 14020601134319 [service_id] => 11 [rutitr] => یادداشت دانشجویی | [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 1 ) [4] => Array ( [id] => 984722 [title] => ایمنی و رفع دغدغه کارگران برای ما در اولویت است [pdate] => 14000929135126 [service_id] => 9 [rutitr] => معاون وزیر کار تاکید کرد [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [5] => Array ( [id] => 985998 [title] => نتایج وام ضروری ۱۲ میلیون تومانی بازنشستگان کشوری اعلام شد [pdate] => 14001006093222 [service_id] => 9 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [6] => Array ( [id] => 986012 [title] => اهداف و وظایف حوزه بانوان شهرداری بازنگری می شود [pdate] => 14001006100816 [service_id] => 9 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [7] => Array ( [id] => 988610 [title] => اسماعیلی، نماینده مجلس: بند افزایش ۲ سال سن بازنشستگی را از بودجه ۱۴۰۱ حذف کردیم [pdate] => 14001018112701 [service_id] => 3 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 [lead_img] => /files/fa/news/1400/10/18/1597722_506.jpg ) [8] => Array ( [id] => 990852 [title] => حذف جایگاه زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی قطعی نیست / مرخصی تشویقی برای بانوان در روز زن [pdate] => 14001028134448 [service_id] => 9 [rutitr] => خزعلی در نشست خبری: [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [9] => Array ( [id] => 1017287 [title] => تشریح تازهترین اقدامات حمایتی از عشایر/ از افزایش ۴۰ برابری اعتبارات تا خبر خوش برای دارندگان چکبرگشتی [pdate] => 14010331181255 [service_id] => 9 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) ) ) [media] => Array ( ) [view_images] => Array ( [bimg] => /files/fa/news/1400/9/28/1579435_502.jpg ) [news_field] => Array ( [0] => Array ( [filed_id] => 1 [filed_name] => نوع خبر [filed_type] => C [filed_value] => ) ) [smarty_keys] => Array ( ) [live_blog] => Array ( ) [tags] => Array ( [0] => Array ( [tag] => اجتماعی [id] => 2995673 [tag_id] => 407 ) [1] => Array ( [tag] => بودجه ۱۴۰۱ [id] => 2995674 [tag_id] => 280786 ) [2] => Array ( [tag] => صندوقهای بازنشستگی [id] => 2995676 [tag_id] => 185874 ) ) [image_tag] => Array ( ) [documents] => [comments] => Array ( ) [comments_stats] => Array ( ) [sepehr_keys] => Array ( ) ) 1