گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو؛ دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار امروز به نقطه پایانی میرسد و برگزیدگان بخشهای مختلف معرفی خواهند شد. جشنوارهای که از یکشنبه ۱۹ دی ماه آثار برگزیده را در سینما فلسطین تهران و همزمان در شهرستانها به نمایش گذاشته بود. تحریریه سرویس فرهنگی خبرگزاری دانشجو آثار جشنواره را به تماشا نشستند و گزارشی از برخی مستندهای اکران شده در این روزها آماده کردهاند که علاوه بر نقد کوتاه و مختصر آثار، تصویری از اجمالی از این دوره جشنواره ارائه خواهد کرد:
موسیقی اصیل گیلان با نوای زنان مبارزش
مروری بر مستند «زنان جبهه شمالی»
حانیه توکلی: زنان، همواره در طول تاریخ، حماسه سازان در سکوت بوده اند؛ نیمهی پنهان ماه، زنان جهادگری هستند که در سالهای جنگ، هر یک به نحوی مبارزه کردند؛ بعضی با ترس هایشان، بعضی دیگر هم با دلهایشان. مستند "زنان جبههی شمالی" به کارگردانی "محمد مجیدپور" دربارهی زنان گیلان در سالهای جنگ است است. آنها، به همراهی امام جمعه رودسر و همسرش، کمکهای پشت جبهه انجام میدهند؛ از جایی به بعد نیز، تصمیم میگیرند تا در خود جبهه، حاضر شوند و جهاد کنند.
مستند، به لحاظ شکلی، بسیار ساختارمند است. آغاز حماسی آن و روایت کوتاه و گذرایش از سالهای جنگ، سپس اتصال آن به موقعیت مکانی گیلان، حکایت از تدوین خوب آن داشته و نیز در ترسیم یک نمای کلی از محتوا، به خوبی عمل کرده است. موسیقی در این مستند، نقش کلیدی دارد؛ قرار گیری به هنگام آن در لحظات مناسبی از اثر، درک روایتها را آسانتر نموده و آنها را بومی میسازد. در واقع، گویی موسیقی، خاک این روایت است و راویانی که میبینیم، شنیدن صدای آنرا برای ما آسانتر میسازند.
ارجاعات تصویری فیلم نیز بسیار دقیق و مناسب هستند؛ همزمان با برخی روایتها و پخش موسیقی در متن آنها، دیدن تصاویر این زنان در روزهای جنگ- چه در پشت جبهه چه در خود آن- بسیار آنها را ملموستر ساخته است. گویی که مخاطب را تا انتها با خود و روایتی که از آن روزها دارد، همراه میسازد. مستند "زنان جبههی شمالی"، درباره زنان است، اما فیلمی زنانه نیست؛ چه در خود فیلم، چه در روایتهای آن، حضور مردان نیز حس میشود. روایت آنها، از عشقی که در زندگیشان بوده و هست نیز حکایت دلنشینی دارد.
"زنان جبههی شمالی"، دربارهی زنانی از گیلان است که راه را برای مبارزهی خود و فرزندانشان هموار کرده اند؛ زنانی که در روزهای جنگ، در جبههی خود ساخته شان، افزون بر تبلیغات فرهنگی، مشغول به انجام کمکهای پشت جبهه میشوند؛ دستهای آنان قرار است به داد فرزندانشان برسد؛ برای آنها قند میشکنند، ترشی میاندازند، لباس گرم میبافند، آجیل و خشکبار آماده میکنند. از جایی به بعد، آنها این دوری را طاقت نمیآورند؛ آتش وجودشان روز به روز شعله میفروزد و آنها را به تلاش وا میدارد برای اینکه به جبهه بروند و این بار، از نزدیک برای فرزندانشان مادری و برای برادران شان خواهری کنند. روایت آنها از حال و هوای آن روز ها، بسیار دلنشین است؛ مخاطب در این چهل و چند دقیقه، با آنان به آن روزهایشان سفر میکند و تاریخ را به تماشا مینشیند.
این مستند، قرار نیست روایتی پیچیده از جهاد زنان در آن روزها به نمایش بگذارد؛ بلکه قرار است راوی دلتنگی آنها شود؛ اشتیاق شان را به تصویر در بیاورد و صدای آنان در آن روزها را به گوش ما برساند. شکل و محتوا در این مستند، به گونهای ساده و در عین حال متناسب، در کنار هم قرار میگیرند تا حکایت را آنطور که بوده و باید باشد، روایت نمایند... ارجاعات موسیقی به خواستگاه این زنان، بسیار هوشمندانه است؛ چونانکه اگرچه زبان آنرا ندانیم، اما احساس آنرا در مییابیم. پایان بندی فیلم نیز چونان آغاز آن، روایت جهاد است و همچنان دلنشین مینماید.
ما در این مستند، زنانی را میبینیم که اشتیاق جبهه داشته اند؛ در آن حاضر شده اند؛ آنجا خندیده اند؛ اشک ریخته اند و دلتنگ شده اند... دست آخر نیز، زمانی که وادار به بازگشت شده اند، حسرت خورده اند. این مستند، حکایتی است از زنانی که بی ادعا، پشت باورشان ایستاده و در راه آن جنگیده اند؛ زنانی که هنوز هم به دنبال ادعا نیستند؛ روایت میکنند و سازنده، میخواهد صدای این راویان را در گوش زمان به ثبت برساند.
از نماز جمعه تا جنگ
مروری بر مستند «خط شکن»
نفیسه افشاری: با شروع شدن دوازدهمین دوره جشنواره عمار و گذشت چهار روز پی در پی و پر بار برای مخاطبانی که شاید آشنایی و حتی نامی از بسیاری از افرادی که راجب آنها مستندهایی ساخته شده است، نشنیده اند. یکی از این مستندها که به همت سعید ارغیانی ساخته شده است، مستند “ خط شکن “ است. در هر دوره از تاریخ بشر با یکسری فراز و نشیب ها، بی عدالتیها، نشدنها، ناآرامی ها، انحراف جوانان از آرمانها یشان مواجه هستند. با روی کار آمدن دولت پهلوی همه این ویژگیها به صورت خیلی آشکار نمایان شده بود. اما در این میان همیشه افرادی هستند که برای نجات جامعه و آرمانهای خویش پا پس نمیکشند و با ایمان به خدا و همت خودشان و نترسیدن از حکومت ظالم، پای در میدان میگذارند تا مدافع ارزش و آرمانهای اسلامی خود باشند.
مستند زندگی سیاسی و فعالیتهای فرهنگی فردی بزرگ و، اما به دور از هیاهو که در پی انجام وظیفه برای سرنگونی حکومت طاغوتی دوران قبل از انقلاب است. زندگی جوانی است که در دهه ۴۰زندگی میکند و تمام ارزشها و روحیه شجاعت طلبی خود را وامدار مکتب، امام (ره) و علامه طباطبایی است. اما بعد از مدتی به شهر خود یعنی سبزوار آمده است و درحال آگاه کردن مردم از سرنوشت و اوضاع نه چندان خوب مملکت خود میکند. اولین اقدامی که برای آگاهی جوانان انجام میدهد، تشویق آنها برای رفتن به مسجد و نماز جماعت و قرائت دعایی ندبهای که مشتمل بر عقائد شیعیان است، میکرد؛ و فعالیتهای ایشان بعد از انقلاب هم ادامه داربود، اما روزگار گویی قرار نیست سر سازش و آرامی با مردمی داشته باشد که نفس هایشان جان دوباره گرفته و زندگیشان ازامید و مسروری پر شده. طولی نکشید که جنگی بر ایران از سوی بیگانگان تحمیل شد و زندگی آیت الله وارد یک مرحله جدید، اما پرتنش تری شد. آماده سازی جوانان برای دفاع از خاک وطنشان؛ و فرماندهی که ایشان انجام میدادند، اما نه در جبههها بلکه در پشت آن که بزرگترین کار ممکن برای رزمندگان بود.
مستند در طول ۴۸دقیقهای که برای مخاطبان نمایش داده میشد به خوبی توانسته بود یک فهم عمیقی و مناسبی را به مخاطب ارائه داد و همه توانسته بود بعدها و فعالیتهای ایشان را بیان کند. نکته بسیار مهمی که در آن مشخص بود استفاده از صدای حاجی شهرستانی و تطابق صدا و تصویرها با یکدیگر که به شدت مخاطب را از همان ابتدا با خود همراه میکرد. ساختار مستند خیلی دقیق برنامه ریزی شده بود؛ و نمایش تصویرهایی در قبل از انقلاب الخصوص از سینما و نمای شهرسبزوار، که حرکت هوشمندانهای بود. فضایی که شاگردان حاجی شهرستانی در آن گفتگو میکردند، بسیار زیبا و خلاقانه انتخاب شده بود، برای مخاطبان نسل جدیدی که شاید درکی از زیر زمین و میز کوچک در گوشهای از اتاق کوچک، اما پر نور ندارند، بسیار شوق آور بود؛ و حتی انتخاب روحانی که به دور از پایتخت و در شهرستانی کوچیک و با کمترین امکانات، اما با روحیه انقلابی و به دور از حواشی، بسیار انتخاب خوب و پسندیدهای بود و برای مخاطب محرز میشود که در این دنیای امروزی که همه به فکر دستیابی به موقعیت و جایگاههای اجتماعی بالاتری هستند در آن زمان حاجی شهرستانیهایی بودند که میتوانستند برای خود موقعیت بهتری را رقم بزنند، اما برای ایشان بندگی و گذاشتن زندگی خود در راه خدا و خلق خدا با ارزشتر از جایگاهای دیگر است.
حاجی شهرستانی شخصیتی بود که به مردم نشان داد که آن چه همیشه و هرجا ارزش حمایت و ایستادگی دارد راه و مسیری است که انقلاب اسلامی نشان میدهد نه راهی که با سرانگشت انقلابیها “راه “ میشود. سعید ارغیانی به خوبی توانست یک مستند بی نقض و پرباری را خلق کند. امید است از این دسته از مستند سازان که به افرادی که ورای شهر تهران زندگی میکردند و نقش مهمی داشتند در انقلاب اسلامی توجه کنند و روز به روز افزونتر گردنند.
مروری بر مستند «محاصره ۳۶۰ درجه»
محمد شجاعی: مستند محاصره ۳۶۰ روزه مستندی است در ارتباط با محاصره مردم شهر آمرلی عراق توسط داعش است که پس از مقاومت ۸۳ روزه مردم این شهر، حاج قاسم سلیمانی به این شهر میآید و با کمک نیروهای نظامی عراق شهر را از سقوط نجات میدهد. مستندساز موضوع خوب و مهمی را برای مستند نیمه بلند خود استفاده کرده است، زیرا هم از این نظر که جنگ شهر آمرلی جنگ بسیار مهمی است دارای اهمیت است هم اینکه زمان مستند کشش داستان این جنگ را دارد و مخاطب همگام با آن میتواند جلو رود.
در این مستند سعی شده است با نفرات برجسته از جمله نخست وزیر کشور عراق، فرماندهان و... صحبت شود و ناخود آگاه اهمیت شخص حاج قاسم در آن سطح بیان میشود که اگر مستند ساز این را در نظر داشته است باید بگوییم در این زمینه موفق بوده است. در ابتدا این نکته باید گفته شود که مستند سازی مستند محاصره ۳۶۰ درجه بعد از حدود پنج سال که از جنگ شهر آمرلی میگذرد انجام شده است. همین امر باعث میشود انتظار برود این مستند با کیفیت بیشتری از کیفیت فعلی، قاب بندیهای زیباتر و... ساخته شود. زیرا وقتی پنج سال از زمان جنگ گذشته است، دیگر در زمان جنگ نیستیم که با صرف دوربین روی دست و دادن قاب بندیهای نه چندان زیبا مخاطب راضی باشد. بعد از پنچ سال که از جنگ گذشته است و شهر در شرایط آرامش است، مخاطب انتظار دارد با تومانینه تصویر شهر جنگ زده را ببیند.
برای مثال؛ در جایی از فیلم برداری که آقای هادیان از کوه بالا میروند و دوربین او را دنبال میکند ناگهان دوربین رو به خورشید میشود و میتوان دید که تصویر به اصطلاح میسوزد و overexposure میشود که در نتیجه تصویر نه چندان جالب و زیبایی به ما میدهد. در جای دیگر میبینیم نفرات در ماشین در حال گفتگو اند و دوربین هم در حال فیلمبرداری است. در این حالت دوربین به شدت تکان میخورد و مخاطب از تکان خوردنهای زیاد دوربین اذیت میشود. درست است کارگردان میخواهد حالت حرکت ماشین و همچنانی تنش جنگ را ایجاد کند، ولی باید در نظر گرفت اگر این امر بیش از اندازه باشد، که در این جا بیش از اندازه است، مخاطب فیلم را همراهی نخواهد کرد یا اگر بکند با سختی همراهی میکند.
این مستند برای نشان دادن چهره داعش وقتی نگذاشته است و بینندهای که با داعش آشنا نیست هیچ معنای کامل و درستی از داعش نمیتواند پیدا کند. فلذا در مورد نوع مخاطب این مستند باید گفته شود مخاطب این مستند در سطح بین المللی نیست و نباید باشد. این مستند برای مردمی است که داعش را میشناسند، با عقیده آنها آشنائیت دارند و با این مستند میخواهند بیشتر به جزئیات جنگی که در شهر آمرلی بوده است و کارهایی که حاج قاسم سلیمانی در آن جا انجام داده است پی ببرند.
نکتهی آخر اینکه آقای حامد هادیان با اینکه روی موضوع خوبی دست گذاشته و با زحمت بسیار کار خوبی انجام داده است، ولی اگر روایتگری مستند را به کس دیگری میسپرد قطعا سطح کار چند پله بالاتر از مستندی که دیدیم میبود! برای مثال جایی که نامه حاج قاسم را فرد دیگری خواندند و روایتگری کردند تفاوت کاملا مشهود بود.
مروری بر مستند «مرزهای عاشقی»
نفیسه افشاری: این مستند راجع به یکی از فرماندهان یک گردان عراقی است که در زمان دفاع مقدس، بخاطر عدم رضایت مادرش از جنگیدن با ایران، فرماندهی را رها میکند و به ایران میگریزد. هنگامی که به نیروهای ایران ملحق میشود تحت تاثیر مرام و معرفت آنها، مخصوصا یکی از فرماندهان به اسم حاج شعبان قرار میگیرد. حاج شعبان جوانی خوش صورت و خوش سیرت است که در عین سادگی و مهربانی و آرامش، پرکار است و علاوه بر کارهای فرماندهی و شناسایی و به خط دشمن زدن، حتی در کارهای معمولی هم به افراد کمک میکند به طوری که اگر کسی از قبل او را نشناسد، به طور حتم او را با سربازی ساده اشتباه میگیرد.
فرمانده عراقی سابق و سرباز ایرانی اکنون هر روز بیشتر شیفته او میشود و حتی با یکدیگر به انجام یک عملیات خطرناک و مهم میروند. در این مستند حاج شعبان با اشتیاق به وقف کردن تمام زندگی و توان خود برای جنگ میپردازد. مستند در بسیاری از صحنهها مثل، بیرون آمدن حاج شعبان از چادر و نحوه تعامل با دیگران، موسیقی و حتی اسلوموشنهایی که به کار رفته بود کاملا اقتباس شده از فیلم "ایستاده در غبار" محمد مهدی مهدویان بود و از ضعفهای مهم در این مستند بود. مخاطب از صحنههایی به یک صحنه دیگر قرار میگیرد، کارگردان به هیچ عنوان نتوانست پیوندی میان صحنه جبهه با صحنه نبرد با داعشیها برقرار کند. هدف کارگردان، برانگیختن احساسات مخاطب بود، اما در هیچ کدام صحنهها هیج احساساتی در مخاطب غلیان پیدا نمیکرد. اما صحنه پرتاب شدن دخترک از ماشین، کارگردان به خوبی توانست مخاطب را با خود همراه کند. مستند به شدت پوپولیستی بود، و برای نسل جدیدی که در دنیایی متفاوت از پدران و مادران خود زندگی میکنند به هیج عنوان باعث همراهی و همدلی آنها نمیشود. در آخر کارگردان با تمام تلاشها نتوانسته بود آغاز و پایان خوبی برای مستند رقم بزند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، «اختتامیه دوازدهمین جشنواره مردمی عمار» عصر امروز پس از پخش کلیپ «عاشق شوید» به کارگردانی سید علی حسینی و تلاوت آیات قرآن کریم و پخش سرود ملی در سالن اندیشه حوزه هنری آغاز شد.
در ادامه کلیپی از افتتاحیه و فعالیت «دوازدهمین جشنواره مردمی عمار» پخش شد.
بخش اول برگزیدگان جشنواره
در بخش اول تقدیرهای اختتامیه «دوازدهمین جشنواره مردمی عمار» با اجرای محمدرضا شهبازی و همراهی مادر شهید مدافع حرم شیبانی و خانواده شهید پاشاپور، لوح افتخار در بخش نهضت جهانی مستضعفین، مستند «داستانهای فوتبال:رقصنده با گرگها» به کارگردانی مهدی افضل زاده رسید و هیچ اثری شایسته دریافت فانوس از سمت هیئت داوران شناخته نشد.
در بخش مدافعان حرم لوح افتخار به «آقای اصغر اکبر من» احمد عبدالرحیمی و «ژنرال» مهرداد یوسفی تعلق گرفت.
فانوس این بخش به «محاصره ۳۶۰ درجه» به کارگردانی حامد هادیان رسید.
در بخش حافظه ملی به دلیل خلاقیت سوژه درست لوح افتخار به مستند «نائب الامام» به کارگردانی محمدعلی یزدانی لوح افتخار تعلق گرفت.
لوح افتخار دیگر این بخش به دلیل شهامت در سوژه به مستند «جستجوگر» به کارگردانی محمدمهدی ابراهیمی نصر اهدا شد.
فانوس بخش مستند حافظه ملی به دلیل انتخاب سوژه فراموش شده به «پسر طلایی» به کارگردانی عباس وعاج تعلق گرفت.
وعاج پس از تشکر از هیئت داوران هدیه خود را به همه شهیدان گمنام اهدا کرد.
در بخش مستند تاریخ فرهنگی، به دلیل ترسیم چهره چندبعدی نزدیک به واقعیت حاج قاسم به مستند «آورتین» به کارگردانی حسن وزیرزاده لوح افتخار تعلق گرفت.
لوح افتخار دیگر این بخش به دلیل توجه ویژه و کمتر دیده شده زنان ایثارگر، به مستند «زنان جبهه شمالی» به کارگردانی محمد مجیدپور تعلق گرفت.
فانوس بخش مستند تاریخ فرهنگی از سمت هیئت داوران به دلیل نوآوری در پرداخت و به خدمت گرفتن فرم در جهت محتوا، به مستند «کد ۰۲۴» به کارگردانی عبدالرضا رحمانی نسب تعلق گرفت.
در این بخش از برنامه و پس از بخش اول تقدیرهای «دوازدهمین جشنواره مردمی عمار» رضا برجی گفت: «مستند فقط دست گرفتن دوربین و بدون درنظر گرفتن ابتدا و انتها نیست، فرم در کارها بسیار مهم است و بایستی درباره آن مطالعه شود. ما در طول یک دهه از بیانیه مهم رهبر عزیزمان میگذرد توجهی به نقشه راه که همان بیانیه گام دوم انقلاب نکردیم. در این بیانیه نقشه راه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ریخته شده است، اما بسیاری از مردم آن را مطالعه نکردند و اهتمامی به آن نمیشود با اسنکه برای آینده کشورمان بسیار حائز اهمیت است. ما باید با این نقشه راه پیش رویم تا اوضاع کشور را تصحیح کنیم.»
خطر برای نادرطالب زاده رفع شده
در بخشی از این مراسم محمدرضا شهبازی درباره حال جسمانی نادر طالبزاده دبیر این رویداد بیان کرد: طبق اطلاعی که پیدا کردم آن خطر شدید برای ایشان رفع شده، اما همچنان در بیمارستان بستری هستند.
در این بخش از برنامه کلیپی از زندگی مرحوم «علی سلیمانی» پخش شد و از همسر و دخترش برای حضور در اختتامیه «جشنواره مردمی عمار» تقدیر شد.
پخش دوم اعلام جوایز
در بخش بعدی اعلام برگزیدگان «دوازدهمین جشنواره مردمی عمار» با اجرای محمدرضا شهبازی و حضور همسر شهید باغبانی و فرزند شهید برونسی از برگزیدگان بخش مستند ملت قهرمان تقدیر شد.
در بخش مستند ملت قهرمان اثری شایسته دریافت فانوس نشد.
لوح افتخار اول این بخش به دلیل سوژه بکر و روایت متفاوت به مستند «به رنگ مریم» به کارگردانی حمید اکبرپور تعلق گرفت.
لوح افتخار دیگر این بخش به دلیل پرداخت متفاوت به مستند «اباشه» به کارگردانی میثم جهان بین تعلق گرفت.
در بخش مستند جنگ اقتصادی به مستند «گنج پنهان» به کارگردانی مظفر حسینخانی هزاوه لوح افتخار گرفت.
لوح افتخار بهترین پژوهش این بخش به مستند «اکس نیهیل» به کارگردانی محمدحسن نیرومند تعلق گرفت.
فانوس بخش مستند جنگ اقتصادی سوژه روایت خوب و شخصیت پردازی به مستند «بی بی» از مجموعه یکی از ما به کارگردانی امیراطهر سهیلی تعلق گرفت.
محمدحسن نیرومند در این بخش گفت: «ما پیش از ساخت این مستند متوجه چندبعدی و چندمجهولی بودن مسائل اقتصادی شدیم؛ بنابراین این مسئله، مسئولیت اهالی رسانه برای ساخت اثر و مسئولین و حاکمیت را سخت میکند.»
در بخش رویای ایرانی هیچ اثری شایسته دریافت فانوس نشد.
لوح افتخار این بخش به مستند به «رفاقت هایتک» رسید.
لوح افتخار اول بخش مستند نقد درون گفتمانی به مستند «آدرس غلط» به کارگردانی محمدهادی اینانلو تعلق گرفت.
لوح افتخار دیگر این بخش به دلیل نمایش مطالبه گری موفق مردم به مستند «بلوار اتحاد» به کارگردانی صادق زارع تعلق گرفت.
فانوس این بخش به دلیل ارائه مطلوب مطالبه گری به مستند «نان گزیدههای۲» به کارگردانی محمدرضا حاج محمدحسینی با موضوع هپکو اراک تعلق گرفت.
حاج محمدحسینی در این بخش از برنامه گفت: «این جایزه و فانوس متعلق به همه کارگران، روحانیون و دانشجویانی که جریان مطالبه گرانه مومنانه را راه انداختند و بابت آن هزینه دادند و ناامید نشدند.»
در ادامه برنامه زارع پس از تشکر از مسئولین برنامه گفت: «مستند در ارتباط با یکی از مطالبه گران به نام آقای مصطفی نوروزی که از مطالبه گری خود ناامید نشدند و راهشان را ادامه دادند.»
هرسال در اختتامیه از یک اکران کننده مردمی موفق تقدیر میشود. امسال از زهرا آراسته نیا نماینده سینما وارثین از دزفول با نشان شهید سیاح تقدیر شد که کار خود را از اکران لب تابی آغاز کرد و تمام تجهیزات خود را از درآمد همین اکرانها کسب کرد.
تقدیر از مسعود جغفری جوزانی
در بخش پاسداشت اختتامیه «جشنواره مردمی عمار» پس از پخش کلیپی از ویژگیهای آثار مسعود جعفری جوزانی از نگاه سایر کارگردانان و هنرمندان، از مسعود جعفری جوزانی تقدیر شد.
در این بخش از برنامه و پس از تقدیر از جوزانی، پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا وسیما گفت: «پس از دومین سالگرد شهادت حاج قاسم و در آستانه چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب و در حال تجربه دغدغههای مختلف در جامعه هستیم. تمامی اینها با یک کلمه با هم مرتبط هستند. شهادت سردار دلهای مردم را به جوش و خروش آورد. در آستانه چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب هستیم با مردمی که در رویارویی با توپ و تانک حماسه آفرین شدند. درواقع کلیدواژه مردم هستند؛ و برای حل همه مشکلات راهی جز بازگشت به مردم وجود ندارد. مردمی که دین، فرهنگ، شهدا و همه چیزشان را در اختیار ما قرار دادند. در رسانه ملی هم وظیفه ما بازگشت به مردم است. من فکر میکنم عمار هم یکی از همین راه حلهاست. مردم به عنوان آرمان و هدف هستند. مهم این است که ما مردم خودمان و عبارتی خودمان را باور کنیم. تا زمانی که این باور را نداشته باشیم مشکلی حل نخواهد شد.»
او در نهایت ابراز امیدواری و سربلندی در این راه کرد و از سلامتی آقای طالب زاده خبر داد و درخواست کرد همگی برای سلامتی کامل ایشان دعا کنند.
در ادامه پس از اکران کلیپی از آیین اهدای جایزه ویژه «جشنواره مردمی عمار» که چفیه شهید خالقی پور است و با حضور پیمان جبلی و امرالله احمدجو و همسر شهیدان خالقی پور از مسعود جعفری جوزانی دعوت شد تا برای دریافت این هدیه ویژه روی سن برود.
امرالله احمدجو پس از اهدای چفیه به جوزانی گفت: «اولین بار است که آقای جوزانی را میبینم و در بهترین شرایط است. امیدوارم همچنان سرزنده و چالاک بازهم آثار ارزشمند تولید کنند.»
در ادامه جعفری جوزانی گفت: «حضور در این جشنواره مردمی به خیلی جاهای دیگر میارزد. خدمت جوانان خلاق و بااستعداد کشورم رسیدم تا بگویم من نه خود را هنرمند میدانم و نه شایسته پاداش. خدمت رسیدم که به همه کسانی که معقول یا نامعقول به مدیریت فرهنگی رسیدند بگویم زندگی سخت شکننده است. اگر در مدتی در مسندی از قدرت قرار دارید زمان، چون ابرها سریعا میگذرد. دلم میخواهد به کسانی که سالهاست راه نفس کشیدن را بر هنرمندان و جوانان بستهاند و زانوی مرگبار خودشان را بر گردن هنرمندان گذاشتند بگویم این زانوی مرگبار را از گردن هنرمندان و استعدادهای جوان بردارید. هنر و هنرمند نیاز به تنفس و هوای تازه دارد. این چند روز گذراست. اگر میخواهید نامی نه ننگی برای شما بماند به مردم اعتماد کنید و بگذارید استعدادهای بالقوه آن رشد کنند. ممنوعالقلم کردن اهل دل مثل جبار قاضی کار خوبی نیست. چرا نمیگذارید حرف دلش را برند؟ چرا یک فرد تحصیل کرده نباید حق گفتن حرفهایش را داشته باشد؟ کسی که دنبال زر و زوری نیست. به امید آنکه کلمه کارگر افتد و پیش از مرگم ببینم سفرهای خالی نیست و امکان بالندگی برای هر ایرانی موجود است.»
بخش پایانی جوایز
در بخش پایانی تقدیر و جوایز اختتامیه «جشنواره مردمی عمار» از برگزیدگان بخش مستند جنگ نرم و فیلم داستانی با اجرای محمدرضا شهبازی و حضور همسر و فرزندان شهید مصطفی صدرزاده و پدر و مادر شهید عمار بهمنی تقدیر شد.
در بخش مستند جنگ نرم و جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی به دلیل ریتم مناسب به مستند «کودتای لیتیومی» به کارگردانی سجاد رضازاده لوح تقدیر تعلق گرفت.
فانوس این بخش از سمت هیئت داوران به دلیل روایت جذاب و اثربخش به مستند «قیچی تیز» به کارگردانی علیرضا باغشنی تعلق گرفت.
در بخش تیزر فرهنگی «صاحب خانه خوب» به کارگردانی محمدحسین امانی لوح افتخار گرفت.
لوح افتخار دیگر این بخش به «مجموعه آثار برای ایران» به کارگردانی محمد عقیلی تعلق گرفت.
در بخش فیلم داستانی کوتاه لوح افتخار به دلیل زاویه دید متفاوت به شعرای معاصر به «کوچههای خراسان» به کارگردانی سجاد انتظاری تعلق گرفت.
فانوس این بخش به «نگین سلیمان» به کارگردانی محمدامین امامی تعلق گرفت.
سجاد انتظاری در این بخش از برنامه گفت: «حضور آقای جبلی در این برنامه حضور مغتنمی است. ما در استانها با توجه به بودجه محدودی که داریم سعی بر ساخت آثار متفاوتی داریم؛ و خواهشمندیم لطفا توجه بیشتری به بخشهای استانی داشته باشید.»
در بخش فیلم داستانی بلند هیئت داوران ضمن انتقاد از عدم پژوهش در بحث درام هیچ اثری شایسته دریافت فانوس ندانستند.
لوح افتخار بهترین بازیگری به گلاره عباسی تعلق گرفت.
لوح افتخار بهترین فیلمبرداری به هاشم مرادی رسید.
لوح افتخار بهترین صدابرداری در «تروا» به حسین بشاش تعلق گرفت.
جایزه ویژه دبیری بخش داستانی بلند به محمدعلیزاده فرد تعلق گرفت.
محمد علیزاده از همسر و فرزندش و همه افرادی که در ساخت فیلم تروا به او کمک کردند تشکر کرد.
در بخش بعدی و پس از اتمام جوایز «دوازدهمین جشنواره مردمی عمار» پسر شهید صدرزاده شعری قرائت کرد.
این اختتامیه با اکران فیلم «تروا» به پایان رسید.
[snews] => [bimg] => 1603361_181.jpg [tmpl] => [sdate] => 14001024192128 [pdate] => 14001024191201 [udate] => 14001024212638 [sendby] => r.moghiseh [publishby] => r.moghiseh [updateby] => r.moghiseh [service_id] => 4 [cat_id] => 7 [sec_id] => 73 [status] => P [lang] => FA [hint] => [author] => [author_id] => 0 [source] => 0 [most_view] => 1 [comments_view_status] => 1 [comments_form_status] => 1 [conf] => [news_type] => 1 ) [extra_content] => Array ( [cid] => 990019 [ostan] => 0 [typist] => [country] => [promise_date] => 0 [access_level] => 0 [promise_date_type] => [meta_keywords] => [slugs] => ) [related_content] => Array ( [0] => Array ( [id] => 1088688 [title] => «ایران امروز» از شهید صدر زاده میگوید [pdate] => 14020504124437 [service_id] => 4 ) [1] => Array ( [id] => 1061075 [title] => فشار رسانههای غربی به خانواده سینما ناکارآمد ماند [pdate] => 14011126111745 [service_id] => 4 ) [2] => Array ( [id] => 1044281 [title] => ورود «بیرو» به چرخه اکران مردمی «عمار» [pdate] => 14010830142020 [service_id] => 4 ) [3] => Array ( [id] => 1041307 [title] => «سهیل اسعد» دبیر سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار شد [pdate] => 14010815091316 [service_id] => 4 ) [4] => Array ( [id] => 1039055 [title] => عاشقانههای شهید صدرزاده شنیدنی شد [pdate] => 14010803102411 [service_id] => 4 ) [5] => Array ( [id] => 1017105 [title] => باید مانع تصویر مخدوش ایران توسط سوداگران در جشنوارههای جهانی شد [pdate] => 14010331091619 [service_id] => 4 ) [6] => Array ( [id] => 990355 [title] => اولین نشست تخصصی «مهمان» با حضور محمدرضا بایرامی [pdate] => 14001026130723 [service_id] => 4 ) [7] => Array ( [id] => 990119 [title] => دوازدهمین جشنواره فیلم «عمار» با معرفی برگزیدگان به ایستگاه پایانی رسید [pdate] => 14001025114442 [service_id] => 3 ) ) [related_content_v2] => Array ( [1] => Array ( [0] => Array ( [id] => 1088688 [title] => «ایران امروز» از شهید صدر زاده میگوید [pdate] => 14020504124437 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 2 [relation_type] => 1 [order] => 1 ) [1] => Array ( [id] => 990119 [title] => دوازدهمین جشنواره فیلم «عمار» با معرفی برگزیدگان به ایستگاه پایانی رسید [pdate] => 14001025114442 [service_id] => 3 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 [lead_img] => /files/fa/news/1400/10/25/1603797_235.jpg ) [2] => Array ( [id] => 990355 [title] => اولین نشست تخصصی «مهمان» با حضور محمدرضا بایرامی [pdate] => 14001026130723 [service_id] => 4 [rutitr] => مرکز آفرینشهای ادبی برگزار میکند: [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [3] => Array ( [id] => 1017105 [title] => باید مانع تصویر مخدوش ایران توسط سوداگران در جشنوارههای جهانی شد [pdate] => 14010331091619 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [4] => Array ( [id] => 1039055 [title] => عاشقانههای شهید صدرزاده شنیدنی شد [pdate] => 14010803102411 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [5] => Array ( [id] => 1041307 [title] => «سهیل اسعد» دبیر سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار شد [pdate] => 14010815091316 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [6] => Array ( [id] => 1044281 [title] => ورود «بیرو» به چرخه اکران مردمی «عمار» [pdate] => 14010830142020 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [7] => Array ( [id] => 1061075 [title] => فشار رسانههای غربی به خانواده سینما ناکارآمد ماند [pdate] => 14011126111745 [service_id] => 4 [rutitr] => دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر: [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) ) ) [media] => Array ( ) [view_images] => Array ( [bimg] => /files/fa/news/1400/10/24/1603361_181.jpg ) [news_field] => Array ( [0] => Array ( [filed_id] => 1 [filed_name] => نوع خبر [filed_type] => C [filed_value] => ) ) [smarty_keys] => Array ( ) [live_blog] => Array ( ) [tags] => Array ( [0] => Array ( [tag] => اختتامیه جشنواره عمار [id] => 3034429 [tag_id] => 116508 ) [1] => Array ( [tag] => دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار [id] => 3034431 [tag_id] => 288743 ) [2] => Array ( [tag] => جشنواره عمار [id] => 3034433 [tag_id] => 8093 ) [3] => Array ( [tag] => حوزه هنری [id] => 3034435 [tag_id] => 638 ) ) [image_tag] => Array ( ) [documents] => [comments] => Array ( ) [comments_stats] => Array ( ) [sepehr_keys] => Array ( ) ) 1