رئیس دانشگاه تهران گفت: اگر موضوعات پایاننامهها مطلوب و براساس نیازهای کشور باشد پیدا کردن شغل بسیار راحتتر است؛ چرا که دستگاهها و سازمانها به دنبال دانشجویانی هستند که راهحلهای اجرایی برای برون رفت از مشکلات دارند.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در جشن آغاز سال تحصیلی دانشجویان ورودی جدید پردیس البرز که در دانشکده هنرهای زیبای این دانشکده برگزار شد، گفت: موضوع دانشگاه موضوع علم و عالم است؛ آموزش علم توسط عالم به جوینده علم.
وی افزود: علم مرز و انتها ندارد و هیچ کس نمیتواند ادعای یادگیری همه چیز و فراگیری آن به همه را داشته باشد؛ ضمن اینکه جویندگان علم واقعی هم سیراب شدنی نیستند؛ همچنین دانشگاه مرکز کنار هم قرارگیری جویندگان علم و عالم است.
رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: با کمک پژوهش و آموزش و بهرهگیری توامان از آن باید ناشناختهها را پذیرفت و فرا گرفت.
وی با بیان اینکه وقتی دانشگاه میگوید به دنبال بینالمللی هستم یعنی اینکه آموزش و بینالمللی شدن در ذات آن قرار دارد چرا که آموزش مرز ندارد.
رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: نداشتن مرز باعث شده که دانشگاه جندیشاپور به عنوان قدیمیترین و با سابقهترین دانشگاه جهان شناخته شود. ضمن اینکه ربع رشیدی در تبریز هم چنین است، اما پیوستگی بینالمللی بودن دانشگاهها در ایران متاسفانه وجود نداشته است تا زمان راهاندازی دارالفنون و سپس دانشگاه تهران.
نیلی احمدآبادی گفت: آنچه در گذشته داشتیم با توانایی فراوان آن و تاریخ کهن نتوانستهایم آن را ادامه دهیم و کمی عقب افتادهایم؛ ضمن اینکه با جایگاه اصلی خود در دنیا و علایق و خواستههای خود فاصله پیدا کردهایم.
رئیس دانشگاه تهران گفت: حضور دانشجویان ایرانی در خارج و مبادلات بینالمللی علوم و موضوعات مشترک دانشگاهی باید مدنظر آموزش عالی قرار گیرد.
نیلی احمدآبادی تصریح کرد: یکی از مهمترین وظایف دانشگاهها حل موضوعات و مسائل جامعه است و این امر باید با حضور دانشگاه باشد یعنی توسعه پایدار؛ همچنین معنای توسعه پایدار یعنی استفاده از منابع فعلی و عدم اسراف آنها برای بهرهمندی آیندگان.
رئیس دانشگاه تهران گفت: وقتی در کشورمان بیشترین مراکز صنعتی در اطراف کرج که سرزمینی حاصلخیز و کشاورز محور است و باد فراوان در آنجا میوزد دائر میشود یعنی اینکه آلودگی این مناطق به تهران میرسد و این معنایش عدم توسعه پایدار است.
نیلی احمدآبادی گفت: توسعه در ایران به جای پایدار بودن به نابودی منابع تبدیل شده است که باید آن را اصلاح کنیم.
وی گفت: با آنکه اعلام شده دانشگاهها باید به کشور برای توسعه پایدار کمک کنند، اما به حرف دانشگاهها خیلی توجه جدی نشده است.
وی تصریح کرد: موضوع پایاننامههای دانشگاهی متاسفانه جهتگیری مطلوبی برای رفع مشکلات جامعه ندارد و دانشگاهها باید بتوانند با حرف علمی و مستندات راهحل ارائه دهند.
نیلی احمدآبادی با بیان اینکه بزرگترین سرمایه دانشگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند، گفت: وجود ۹ هزار دانشجوی دکتری و ۲۰ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران سرمایه عظیمی است که اگر پایاننامههای آنها هم راستا با رفع مشکلات کشور باشد غوغا به پا میشود.
وی گفت: نسبت پایاننامههایی که به نیازهای کشور و آینده نظر دارند در آموزش عالی بسیار پایین است لذا باید مکانیزمی برای برقراری ارتباط لازم بین دانشگاهها به منظور رفع مشکلات و نیازهای کشور فراهم شود به همین جهت از اساتید، دانشجویان و مسئولین خواستهایم پاسخ مناسبی برای نیازهای کشور در پایاننامهها پیدا کنند.
رئیس دانشگاه تهران با اشاره به آینده شغلی دانشجویان که یکی از دغدغههای بزرگشان محسوب میشود تصریح کرد: با آنکه دانشگاه به خودی خود برای افراد جذاب است، اما باید آینده شغلی بهتری برای جوانان ترسیم کرد، ولی اگر موضوعات پایاننامهها مطلوب و براساس نیازهای کشور باشد پیدا کردن شغل بسیار راحتتر است چرا که دستگاهها و سازمانها به دنبال دانشجویانی میگردند که راهحلهای اجرایی برای برون رفت از مشکلات دارند.
نیلی احمدآبادی گفت: شیوههای کارآفرینی در دانشگاهها با ذهن خلاق و تبدیل ایده علمی به محصول باید مدنظر آموزش عالی باشد که میتواند بازار، کارفرما و شرایط محیطی داخلی و بینالمللی را در نظر بگیرد.
وی گفت: دانشگاه تهران با ویژگیهای خاص خود و وجود دانشکدههای تخصصی در آن میتواند برای دانشجویان ایدههای برتر مطلوب باشد ضمن اینکه پارکهای علم و فناوری هم کمک حال فراوانی در این بخش هستند.
نیلی احمدآبادی اظهار داشت: سازمان سرمایهگذاری توسعه در دانشگاه تهران وظیفه اقتصادی کردن ایدهها را دارد؛ ضمن اینکه این دانشگاه اولین دانشگاهی در کشور است که صندوق سرمایهگذاری در ایدههای دانشجویان را تاسیس کرده و میکوشد از محصول نهایی به منظور تجاری شدن آن به جهت ریسک فراوان آن حمایت کند.
رئیس دانشگاه تهران گفت: بزرگترین ظرفیت دانشگاه تهران جنبه علمی و پژوهشی آن است ضمن اینکه اگر موضوع پایاننامههای دانشجویی بین دانشکدهای انتخاب شود بسیار عالی است و اگر دانشجویان به دنبال فراگیری دروس دیگر در دانشکدههای این دانشگاه هستند حتما این کار را انجام دهند.
نیلی احمدآبادی افزود: نوآوری در علم و دانش از کنار هم گذاشتن دانشها و تخصصهای امروز بدست میآید همچنین تحولات در علم بدون مشارکت چند رشته شدنی نیست.
وی در پایان گفت: شرط استفاده حداکثری از ظرفیتها و توانمندیها حضور تمام وقت و استفاده توامان از فکر و ذهن همراه با تحصیل است؛ لذا نباید دانشجو به صد جا فکر کند چرا که در آن صورت به حداقلهای تحصیل هم نخواهد رسید.