به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، تجربی و پویانمایی، سرویس بینالملل: به باور کارشناسان انیمیشن، انیمیشنهای تولید شده در بهار ۲۰۲۳ میلادی در مقایسه با سالهای قبل امیدوار کنندهتر بنظر میرسند. در این گزارش کوشیده ایم به معرفی پنج انیمه برتر سینمای جهان از نگاه مخاطبان بپردازیم:
شماره ۵- انیمه دکتر استون: دنیای جدید (فصل سوم)
انیمه دکتر استون: دنیای جدید، یکی از بهترین انیمههای پخششده در بهار سال جاری میلادی به شمار میآید. از نگاه کارشناسان این صنعت، این انیمه یکی از مورد انتظارترین انیمههای سال ۲۰۲۳ محسوب میشد. انیمه دکتر استون: دنیای جدید، سری جدیدی از انیمه دکتر استون است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ پخش شد. با توجه به زمان کوتاهی که از پخش آن میگذرد، این انیمه توانسته نمرات بسیار خوبی را از کاربران سایتهای دریافت کند.
دکتر استون یک مجموعه مانگای ژاپنی است که توسط رییچیرو ایناگاکی نوشته شده و توسط بویچی، از کره جنوبی مصور سازی شده است. این مجموعه از مارس ۲۰۱۷ در هفته نامه شونن جامپ به صورت سریالی تهیه شده است و از ماه نوامبر سال ۲۰۲۰، بخشهای جداگانه توسط شوئیشا در هجده جلد جمع آوری و منتشر شده است. فصل دوم آن با عنوان «جنگهای سنگی» در ۱۴ ژانویه ۲۰۲۱ به نمایش در آمد. این انیمه تلاش دو پسر را برای احیای بشریت پس از بحران مرموزی که همه را برای هزاران سال به سنگ بدل کرده نشان میدهد. ژانر انیمه دکتر استون، ماجراجویانه، کمدی و علمی-تخیلی است. انیمه دکتر استون: دنیای جدید، به نوعی فصل سوم این انیمه پرطرفدار محسوب میشود که در طول هر سه فصل توانسته کیفیت و امتیازات بالای خود را حفظ کند.
شماره ۴- انیمه بهشت جهنمیان قسمت ۶
این انیمه ساخت ژاپن است و در ژانر انیمیشن، اکشن، ماجراجویی، درام، فانتزی، هیجان انگیز طبقه بندی میشود. این انیمه به کارگردانی و نویسندگی کائوری ماکیتا است. در انیمه بهشت جهنمیان ۲۰۲۳ بازیگرانی مانند چیاکی کوبایاشی، یومیری هاناموری، مامیکو نوتو، ری تاکاهاشی و… به هنرنمایی میپردازند.
داستان انیمه در مورد گابیمارو یک قاتل بی رحم و خطرناک است که باید برای جرم و جنایاتی که مرتکب شده، مجازات شود. او به همراه گروهی از زندانیان و نگهبانان برای پیدا کردن اکسیر جاودانگی به یک جزیره مرموز میروند، اما آنها به زودی خود را در محاصره ساکنانی مرموز و ترسناک میبینند و باید برای زنده ماندن در این جزیره عجیب با یکدیگر متحد شوند.
شماره ۳- انیمه توهم بهشتی فصل سوم این انیمه محصول کشور ژاپن و در ژانر انیمیشن، ماجراجویی، معمایی است. این انیمیشن به زبان ژاپنی و به کارگردانی موری هیراکاتا و نویسندگی ماساکازو ایشیگورو است. انیمه «توهم بهشتی» داستان دنیایی را روایت میکند که درآن ۱۵ سال از فاجعه بی سابقهای میگذرد که تمدن مدرن را به کلی نابود کرده است. گروهی از کودکان در مکانی جدا از دنیای بیرون زندگی میکنند. یک روز، یکی از آنها، دختری به نام توکیو، پیامی دریافت میکند که میگوید میخواهی دنیای بیرون را ببینی؟ میمی هیم، دختر دیگری که در همان مرکز زندگی میکند، پیشبینی میکند و به توکیو میگوید که دو نفر از بیرون برای نجات او میآیند که یکی از آنها چهرهای همانند توکیو دارد، در حالی که مدیر مدرسه به او میگوید که دنیای بیرونی شبیه جهنم است در همین حین، پسری به نام مارو که دقیقاً شبیه توکیو است، به همراه دختری به نام کیاروکو در این ژاپن ویران شده در جستجوی بهشت هستند...
شماره ۲- انیمه ستاره من فصل اول
انیمه ستاره من یکی از بهترین انیمههای سریالی است که اخیرا پخش شده و در زمانی کم به یک انیمه محبوب و پرطرفدار در بین دوستداران انیمه در جهان تبدیل شده است. انیمه سریالی که محصولی از کشور ژاپن است در سال ۲۰۲۳ به تولید رسید. کارگردان این سریال پرمخاطب دایکسی هیرماکس و نویسنده و فیلمنامه نویس ان جین تانکا است. این سریال در دوازدهم آپریل ۲۰۲۳ در شبکه تلوزیونی پخش عمومی گردید و رضایت مخاطبین را در پی داشت. ژانر این انیمه درام و ماوراءالطبیعی است.
داستان انیمه سریالی ستاره من روایت آی هوشینو که ۱۶ سال سن دارد و بخاطر استعدادش در موسیقی طرفداران زیادی دارد. گور آممیا که در یک شهر کوچک متخصص زنان و زایمان است از طرفداران آی هوشینو است. او زمانی که ایدایا مورد علاقع خودش را در بیمارستان میبیند به او قول میدهد که زایمان بی خطر داشته باشد. اما...
شماره ۱- انیمه شیطان کش
انیمه شیطان کش محصول سال ۲۰۱۹ کشور ژاپن به کارگردانی هارو سوتوزاکی و نویسندگی داستان و فیلمنامه یوفوتیبل، داستان اینمه شیطان کش بر اساس مجموعه مانگا نوشته کویوهارو گوتوگه به اقتباس درآمده است که ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ نیز منتشر گردید و با استقبال گسترده نیز منتشر شد.
اما پس از موفقیت شیطان کش، انیمه نیز به به مرحله تولید رسید و از شبکه تلویزیونی توکیو مکس پخش آن آغاز گردید و مورد استقبال تماشاگران نیز قرار گرفت. این مجموعه پویانمایی که فصل اول آن نیز شامل ۲۶ قسمت بود در سال ۲۰۱۹ منتشر گردید و پس از استقبال از این مجموعه برای فصل دوم تمدید شد.
فصل دوم این انیمه در سال اواسط اکتبر ۲۰۲۱ نیز منتشر گردید و پخش آن تا ۱۳ فوریه ۲۰۲۲ در شبکه تلویزیونی توکیو مکس ژاپن نیز ادامه یافت که همانند فصل اول با استقبال گسترده مخاطبان نیز روبرو شد و توانست امتیازات و نقدهای مثبتی را از سوی تماشاگران و منتقدین دریافت کند. علاوه بر موفقیت در جذب مخاطب این مجموعه در جشنوارههای مختلفی نیز شرکت نمود و توانست جوایز و افتخارات متعددی را به دست آورد.
این انیمه در مورد یک خانواده است که از سوی نیروهای اهریمنی مورد حمله قرار میگیرد و تنها دو نفر از آنها زنده میمانند. تانجیرو برای انتقام خون خانواده و درمان خواهرش قصد دارد به یک شیطان کش تبدیل شود.
گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو؛ مریم سواری؛ دوره چهلم جشنواره فجر به پایان رسید و باری دیگر شاهد حضور کمرنگ انیمیشن در میان آثار جشنواره بودیم، روشن است که برخی سیاستهای جشنواره سبب نارضایتی اهالی حوزه انیمیشن و به دنبال آن عدم تمایل برای شرکت در جشنواره شده؛ در همین راستا با محمدامین همدانی، تهیهکننده اثر «پسر دلفینی» که سال گذشته از شرکت در جشنواره انصراف داد، گفتگو کردیم و در این میان به راههای جایگزین عرضه انیمیشن، موانع اعتلای کیفی و رقابت ناعادلانه انیمیشن ایرانی و خارجی نیز پرداختیم.
خبرگزاری دانشجو: سال گذشته، انیمیشن پسر دلفینی از حضور در جشنواره فجر انصراف داد و امسال هم شاهد حضور کمرنگ انیمیشن در جشنواره بودیم. آیا سکوی جشنواره فجر را برای شروع نمایش «پسر دلفینی» یا هر انیمیشن دیگری مناسب نمیدانید؟
همدانی: با توجه به اینکه تنها یک انیمیشن در جشنواره فجر سال گذشته حضور داشت، جشنواره برای به نمایش در آمدن «پسر دلفینی» مناسب نبود و چون اثرمان خارج از مسابقه بررسی میشد ترجیح دادیم که «پسر دلفینی» در جشنواره حضور نداشته باشد. حتی اگر هم وارد مسابقه میشد، از آن جایی که سینمای ما توجه خیلی زیادی به سلبریتیها دارد، مورد توجه قرار نمیگرفت و از این جهت جشنواره فجر برای حضور انیمیشنها مناسب نیست، در نتیجه، نه فقط ما، بلکه بسیاری از انیمیشنسازهای دیگر که انیمیشن آماده برای پخش دارند، اثرشان را برای جشنواره ارسال نکردند. انیمیشن خیلی سخت و گران تولید میشود و انیمیشنسازها ترجیح دادند که خیلی به جشنواره فجر ورود نکنند چرا که آنقدر که انتظار میرفت از حضورشان استقبال نمیشد .
خبرگزاری دانشجو: از اکران خارجی پسر دلفینی و برخی تعاملات بینالمللی گفته بودید، این پروسه به کجا رسیده؟
همدانی: انیمیشن «پسر دلفینی» توسط یک شرکت خارجی به طور کامل خریداری شده و در نتیجه هم اکنون دیگر در اختیار سازمان اوج نیست؛ اکران جهانی این فیلم از حدود ماه می آغاز میشود و در حال حاضر مشغول مذاکره برای اکران داخلی آن و پیداکردن زمان مناسب اکران هستیم. البته بسیاری از کشورها هستند که علیرغم وجود کرونا، اکرانهای پرشوری داشتند، خصوصاً کشورهای حوزه CIS، یعنی کشورهای شوروی سابق و روسیه، به همین خاطر اکران ما در این کشورها آغاز خواهد شد و به دنبال آن به سراغ کشورهای عربی و همچنین کشورهای فارسیزبان خواهیم رفت.
خبرگزاری دانشجو: فکر نمیکنید که باتوجهبه اوضاع جاری و تأخیر موجود برای اکران داخلی، باید به سراغ راه حالهای جایگزین غیر از سینما برویم؟
همدانی: امیدوارم که بتوانیم در ایران یک اکران مناسب برای «پسر دلفینی» داشته باشیم و حضور خانوادهها را بهعنوان مخاطب اصلی انیمیشن در سینما ببینیم اما طبیعتاً بخش بسیار مهمی از سینمای انیمیشن مرتبط با مدارس است و از آنجایی که مدارس در حال حاضر خیلی تحتتأثیر مشکلات کرونا قرار گرفتهاند و به شکل آنلاین برگزار میشوند، ازسرگیری تورهای سینمایی مدارس با مشکل مواجه شده است ولی خب در VODها با چنین مشکلی روبهرو نیستیم. بههرحال هم اکنون در تمام دنیا VODها بستر بسیار مناسبی برای توزیع فیلمها و بهخصوص انیمیشنهایی هستند که خانواده را مخاطب اصلی خودشان میدانند و به همین علت پس از اکران سینمایی جهانی «پسر دلفینی» توجه ویژهای به اکران آن از راه VOD شده.
خبرگزاری دانشجو: درحال حاضر شاهد حضور بالای انیمیشنهای خارجی در VODها هستیم که مانع از دیدهشدن آثار ایرانی میشوند. فکر میکنید که باید نمایش کارهای خارجی را در VOD و توانایی دانلود آنها را محدود کنیم یا اینکه سطح آثار داخلی را بالاتر ببریم؟
همدانی: لزومی به محدودکردن نیست، ما هیچگاه از محدودکردن نتیجه خوبی نگرفتیم ولی با رعایت نکردن قانون کپیرایت و عرضه فیلمهای خارجی به شکل ارزان در معرض دید عموم، به انیمیشن ایرانی ضربه میزنیم. اگر به دستهبندی فیلمها در VODهای داخلی نگاهی بیندازیم، بخش فیلمهای ایرانی را پیدا میکنیم، یعنی اینکه خیلی از ایرانیها دوست دارند که فیلم ایرانی ببینند اما در مورد انیمیشن، چون اصلاً انیمیشن ایرانی با انیمیشن خارجی و انیمیشن کشورهای مختلف تفاوت آشکاری مگر در کیفیت ندارد و از لحاظ دستهبندی ژانر مشابه آنهاست است، در کنار انیمیشنهای خارجی قرار میگیرد.
وقتی که یک VOD داخلی بخواهد انیمیشن خارجی را پخش کند معمولاً حتی مسئله کپیرایت را هم رعایت نمیکند، اثر را بهصورت رایگان دانلود میکند، نهایتاً هزینه دوبله را میپردازد و سپس اثر را پخش میکند. پس یک انیمیشن ایرانی که با هزینه سرسامآوری تولید شده باید در کنار یک انیمیشن خارجی که میلیونها دلار برایش هزینه شده قرار بگیرد و با آن رقابت کند؛ در نتیجه، انیمیشن ایرانی که ادعای گرفتن درصد و هزینه هم دارد اصلاً برای VODها جذاب نیست و استفاده از انیمیشن خارجی طبیعتاً برایشان خیلی راحتتر است. اگر ما قانون کپیرایت را رعایت میکردیم و برای یک انیمیشن خارجی هزینه جدی پرداخت میشد، انیمیشنهای ایرانی هم فرصت رقابت را پیدا میکردند اما الان ورود به عرصه رقابت برای انیمیشنهای ایرانی سخت است.
خبرگزاری دانشجو: جدا از مسئله حمایت نکردن VODها، آیا نیروی انیماتور ترجیح به تعامل بیشتر با شرکتهای خارجی ندارد؟ درست است که ارزآوری مقوله مهمی به شمار میآید اما آیا این مسئله در خصوص کیفیت کارهای داخلی تأثیرگذار نبوده؟
همدانی: انیمیشن سخن ما با نسل آینده است و میتواند در ایجاد یک نسل آگاه و باهویت ایرانی بسیار تأثیرگذار باشد کمااینکه انیمیشن به نسبت فیلمهای لایو اکشن از قابلیتهای بیشتری برای حضور بینالمللی برخوردار است و میتواند ارتباط بهتری با کودکان سراسر دنیا برقرار کند، چرا که انیمیشن مرزی نمیشناسد و وقتی که شما یک انیمیشن را تماشا میکنید متوجه نمیشوید که در کجای جهان تولید شده، در نتیجه بهرهگیری از انیمیشن، موقعیت بسیار خوبی را برای بینالمللی سخنگفتن به وجود میآورد.
از طرفی انیمیشنسازهای ایرانی به گرفتن سفارش و پروژههای خارجی روی آوردهاند و به شرکتها و تولیدات خارجی سرویس میدهند؛ برایشان ارزآوری دارد، خیلی هم راحت میتوانند این کار را انجام دهند و از دید خودشان کار اقتصادی مفیدی انجام میدهند اما از باب نگرانیمان برای فرهنگمان و مشغولیت انیمیشنسازهای خوب داخلی به کار خارجی بهجای آثاری که به توسعه فرهنگمان منجر میشوند، داریم یک ضرر فرهنگی میکنیم. شاید این موضوع از لحاظ اقتصادی مطلوب به نظر بیاید و همانند صادرات عمل کند اما فرصت توسعه فرهنگمان را از راه انیمیشن از دست میدهیم و این اتفاقی است که پیشازاین در بسیاری از کشورهای درحالتوسعه افتاده؛ بسیاری از کمپانیهای بزرگ دنیا، تعداد زیادی از تولیداتشان را در کشورهایی مانند هند، چین، مالزی و سنگاپور به انجام میرسانند و شاید انیمیشنی از آن خودشان نداشته باشند که به اعتلا و نمایش فرهنگشان بیانجامد، در چنین حالتی لازم است که دولت حمایتی جدی در این راستا انجام بدهد که فرهنگ از دست نرود.
[snews] => [bimg] => 1629982_754.jpg [tmpl] => [sdate] => 14001123140130 [pdate] => 14001124080046 [udate] => 14001125105051 [sendby] => s.agheli [publishby] => r.moghiseh [updateby] => r.moghiseh [service_id] => 4 [cat_id] => 7 [sec_id] => 73 [status] => P [lang] => FA [hint] => [author] => [author_id] => 0 [source] => 0 [most_view] => 1 [comments_view_status] => 1 [comments_form_status] => 1 [conf] => [news_type] => 1 ) [extra_content] => Array ( [cid] => 995973 [ostan] => 0 [typist] => [country] => [promise_date] => 0 [access_level] => 0 [promise_date_type] => [meta_keywords] => [slugs] => ) [related_content] => Array ( [0] => Array ( [id] => 1111426 [title] => انیمیشنهای ایرانی نیاز به معرفی جهانی دارند/ آرزویی که برآورده شد [pdate] => 14020827093630 [service_id] => 4 ) [1] => Array ( [id] => 1110737 [title] => ارزآوری «انیمیشن» را مانند «نفت» جدی بگیریم/ سهم از بازار جهانی [pdate] => 14020823145506 [service_id] => 4 ) [2] => Array ( [id] => 1040838 [title] => ۵۵۰ هزار مخاطب به تماشای نمایشهای اوج نشستند [pdate] => 14010811172215 [service_id] => 4 ) [3] => Array ( [id] => 1031535 [title] => غزل شاکری بازیگر «هفت خان اسفندیار» شد [pdate] => 14010619151924 [service_id] => 4 ) [4] => Array ( [id] => 1031442 [title] => «پسر دلفینی» پدیده اکران تابستان شد [pdate] => 14010619091520 [service_id] => 4 ) [5] => Array ( [id] => 1028269 [title] => علیرضا طلیسچی برای «پسر دلفینی» خواند [pdate] => 14010531161454 [service_id] => 4 ) [6] => Array ( [id] => 1021819 [title] => "پسر دلفینی" انیمیشن جدید ایرانی که با اکران در ۲۷۰۰ سالن سینما در خارج از ایران شروع کرد [pdate] => 14010501101844 [service_id] => 3 ) [7] => Array ( [id] => 1000034 [title] => پاپاراتزی بازی یا عقده حقارت؟ [pdate] => 14001214164411 [service_id] => 4 ) [8] => Array ( [id] => 996554 [title] => «آینده» از ۲۷ بهمن به سینماها میآید/ انتشار پوستر [pdate] => 14001125163230 [service_id] => 4 ) [9] => Array ( [id] => 996151 [title] => منتقدان در واکنش به انتقادها از جشنواره چهلم فیلم فجر: نقزدن در سینما فضیلت شده است [pdate] => 14001124103640 [service_id] => 4 ) ) [related_content_v2] => Array ( [1] => Array ( [0] => Array ( [id] => 1111426 [title] => انیمیشنهای ایرانی نیاز به معرفی جهانی دارند/ آرزویی که برآورده شد [pdate] => 14020827093630 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 2 [relation_type] => 1 [order] => 2 ) [1] => Array ( [id] => 1110737 [title] => ارزآوری «انیمیشن» را مانند «نفت» جدی بگیریم/ سهم از بازار جهانی [pdate] => 14020823145506 [service_id] => 4 [rutitr] => آرمان رهگذر با مهر مطرح کرد؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 2 [relation_type] => 1 [order] => 1 ) [2] => Array ( [id] => 996151 [title] => منتقدان در واکنش به انتقادها از جشنواره چهلم فیلم فجر: نقزدن در سینما فضیلت شده است [pdate] => 14001124103640 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [3] => Array ( [id] => 996554 [title] => «آینده» از ۲۷ بهمن به سینماها میآید/ انتشار پوستر [pdate] => 14001125163230 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [4] => Array ( [id] => 1000034 [title] => پاپاراتزی بازی یا عقده حقارت؟ [pdate] => 14001214164411 [service_id] => 4 [rutitr] => درباره فردی که خود را پاپاراتزی سلبریتیهای ایرانی مینامد؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [5] => Array ( [id] => 1021819 [title] => "پسر دلفینی" انیمیشن جدید ایرانی که با اکران در ۲۷۰۰ سالن سینما در خارج از ایران شروع کرد [pdate] => 14010501101844 [service_id] => 3 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 [lead_img] => /files/fa/news/1401/4/26/1737565_628.jpg ) [6] => Array ( [id] => 1028269 [title] => علیرضا طلیسچی برای «پسر دلفینی» خواند [pdate] => 14010531161454 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [7] => Array ( [id] => 1031442 [title] => «پسر دلفینی» پدیده اکران تابستان شد [pdate] => 14010619091520 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [8] => Array ( [id] => 1031535 [title] => غزل شاکری بازیگر «هفت خان اسفندیار» شد [pdate] => 14010619151924 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [9] => Array ( [id] => 1040838 [title] => ۵۵۰ هزار مخاطب به تماشای نمایشهای اوج نشستند [pdate] => 14010811172215 [service_id] => 4 [rutitr] => همزمان با استقبال از «جهان بانو» رقم خورد؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) ) ) [media] => Array ( ) [view_images] => Array ( [bimg] => /files/fa/news/1400/11/25/1629982_754.jpg ) [news_field] => Array ( [0] => Array ( [filed_id] => 1 [filed_name] => نوع خبر [filed_type] => C [filed_value] => ) ) [smarty_keys] => Array ( ) [live_blog] => Array ( ) [tags] => Array ( [0] => Array ( [tag] => چهلمین جشنواره فیلم فجر [id] => 3074560 [tag_id] => 284126 ) [1] => Array ( [tag] => انیمیشن [id] => 3074562 [tag_id] => 1983 ) [2] => Array ( [tag] => پسر دلفینی [id] => 3074564 [tag_id] => 291941 ) [3] => Array ( [tag] => پرونده هزارنما [id] => 3074566 [tag_id] => 284249 ) ) [image_tag] => Array ( ) [documents] => [comments] => Array ( ) [comments_stats] => Array ( ) [sepehr_keys] => Array ( ) ) 1گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو؛ مریم سواری؛ انیمیشن در دنیای امروزی بهعنوان یک رسانه کموبیش مدرن توانسته جایگاه بسیار خوبی در میان سایر رسانهها به دست آورد و تا حد زیادی هم با آنان وارد رقابت شود. این هنر - صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که داستانها، احساسات و ایدهها را به روشی منحصربهفرد بازگو میکند و در بسیاری از مواقع هم در مقایسه با آثار لایو اکشن، ارتباط موفقتری را با مردم سراسر جهان، اعم از نژادها و ردههای سنی گوناگون برقرار کرده است.
سابقه این هنر مدرن در ایران به سال ۱۳۳۶ بازمیگردد و انیمیشنهای کوتاه ایرانی تا به امروز موفق به کسب افتخارات ملی و بینالمللی زیادی شدهاند. با نظر به اینکه امروزه انیمیشن یکی از رسانههای مهم جهانی به شمار میرود و در تمام عرصهها حضور پررنگی دارد، حضور کمرنگ انیمیشن در جشنواره فجر که بزرگترین تریبون نمایش و معرفی اینگونه آثار است در سالهای اخیر بهشدت محسوس بوده، بهنحویکه امسال، تنها یک اثر فیلم کوتاه انیمیشنی در جشنواره شرکت داشته. آیا این موضوع از عدم اهتمام جشنواره به آثار انیمیشن نشات گرفته است یا اینکه دستاندرکاران انیمیشن، خود تمایلی به حضور در جشنواره ندارند؟ برای یافتن پاسخ این سؤال، نخست به سابقه حضور انیمیشن در جشنواره نگاهی میاندازیم.
ورود رسمی انیمیشن به جشنواره
دوره سی و چهارم جشنواره فجر، یعنی سال ۱۳۹۴، نخستین دورهای بود که ۸ انیمیشن به طور همزمان در جشنواره حضور داشتند؛ شرکت آثار انیمیشنی فهرست مقدس (محمدامین همدانی)، در مسیر باران (حامد کاتبی)، پادشاه آب (مجید اسماعیلی)، نبرد خلیجفارس ۲ (فرهاد عظیما)، قلب خورشید (احمد علمداری)، بازمانده (احسان طاهری) و کله آهنی (غلامرضا ملااحمدی) در جشنواره، سبب افزوده شدن بخش انیمیشن به جشنواره شد و از سال ۱۳۹۷ و پس از تأمین شرایط حضور جدیتر انیمیشن در جشنواره، یک سیمرغ برای این هنر مدرن در نظر گرفته شد که برای نخستینبار در همان سال (سی و هفتمین دوره جشنواره فجر)، از میان سه اثر به انیمیشن "آخرین داستان" به کارگردانی اشکان رهگذر تعلق گرفت.
علیرغم این اتفاقات مثبتی که در بخش انیمیشن افتاد، پیشبینیهایی که مبنی بر ازدیاد حضور انیمیشن در جشنواره بودند به حقیقت نپیوستند. در دوره سی و هشتم جشنواره، کاندیدی برای بخش انیمیشن حضور نداشت و در دوره سی و نهم نیز که پسر دلفینی به کارگردانی محمد خیراندیش کاندید حضور در بخش سودای سیمرغ بود، از جشنواره انصراف داد. محمدامین همدانی، تهیهکننده این اثر در گفتگو با خبرگزاری دانشجو مطرح کرد: باتوجهبه اینکه تنها یک انیمیشن در جشنواره فجر سال گذشته حضور داشت، جشنواره را جهت به نمایش درآمدن پسر دلفینی مناسب ندانستیم چرا که اثرمان خارج از مسابقه بررسی میشد و برای همین ترجیح دادیم که در جشنواره حضور نداشته باشد.
امسال نیز و در دوره چهلم جشنواره، تنها شاهد حضور انیمیشن کوتاه گذشته اثر حمید محمدی در بخش قسمت فیلمهای کوتاه جشنواره بودیم. حمید محمدی خود در گفتگو با دانشجو درباره حضور اندک انیمیشن در جشنواره عنوان کرده: اینکه جای بخش انیمیشن در جشنواره امسال خالیست اصلاً نیاز به گفتن من ندارد و همه این موضوع را میدانند و اظهار کردند که جای خالی انیمیشن محسوس است. به طبع، بودن انیمیشن باعث بیشتر دیدهشدن، انگیزه گرفتن و دلگرمی بیشتر فیلمسازان انیمیشن میشود و امیدوارم که در سالهای آینده شاهد حضور بیشتر انیمیشن باشیم.
جشنواره فجر و نگاه سلبریتی زده
با درنظرگرفتن اتفاقات مثبتی که به شکل عام در پی به نمایش درآمدن آثار در جشنواره فجر میافتد، به نظر میآید که گویا انیمیشن، سهم کمتری از این اتفاقات مثبت را دریافت میکند و همانند آثار رئال به چشم نمیآید. از مواردی که بهروشنی در جشنواره فجر قابلملاحظه است، توجه بالا به بازیگران و چهرههای سینمایی میباشد و در این میان طبیعی است که آثار انیمیشنی که بدون پشتوانه چهرههای مطرح و حاشیههای سینمایی وارد جشنواره میشوند، نتوانند آنچنان که یک کار رئال دیده میشود دیده شوند. محمدامین همدانی، تهیهکننده اثر دفاع مقدس در گفتگو با دانشجو عنوان کرد: سینمای ما توجه خیلی زیادی به سلبریتیها دارد و ازاینجهت جشنواره فجر برای حضور انیمیشنها مناسب نیست. در نتیجه، نه فقط ما، بلکه بسیاری از انیمیشنسازهای دیگر که انیمیشن آماده برای پخش دارند، اثرشان را برای جشنواره ارسال نکردند.
به نظر میآید که در حال حاضر، توجه به مقوله انیمیشن و فرهنگسازی برای آن جزو اهداف جشنواره نیست هرچند که میتواند سبب اقبال بیشتر خانوادهها برای حضور در سینما شود. همدانی پیشازاین نیز در گفتگو با قدس آنلاین عنوان کرده بود: جو حاکم بر جشنواره فجر، جوی نیست که به صلاح انیمیشن باشد، درحالیکه توجه به انیمیشن به نفع سینماست، چون سبد مخاطبی که به سینما اضافه میکند، سبد جدیدی است یعنی میتواند مخاطبان سینما را بیشتر کند. اتفاقی که این برای صنعت سینما جذاب است، یعنی سبد کودک و نوجوان و خانواده به سینما اضافه میشود و منفعتش به همه اهالی سینما میرسد، ولی متأسفانه نگاههای سلبریتیزده موجب میشود انیمیشنی که سلبریتی ندارد، دیده نشود. مثل یک بچه سرراهی به آن نگاه میشود یعنی اگر حمایتی هم میشود گویی لطف میکنند.
رویکرد نامعلوم جشنواره فجر
روشن است که جشنواره در حال حاضر سیاست مشخصی دررابطهبا انیمیشن اتخاذ نکرده و این مسئله نارضایتی بسیاری از اهالی سینما را به دنبال داشته، یک سال جشنواره از آثار انیمیشنی استقبال میکند و سالی دیگر تغییر رویه میدهد و موجب سرخوردگی شرکتکنندگان در جشنواره میشود. حامد جعفری، تهیهکننده اثر فیلشاه در گفتگو با فجر نامه ششم عنوان کرد: در دنیا به اینگونة مهم سینمایی، توجه ویژهای میشود، اما متأسفانه به دلیل تغییرات مدیریتی در جشنواره در سالهای مختلف و طبیعتاً تغییر رویکرد جشنواره، ما با یک سیاست مشخص و متقن در قبال سینمای انیمیشن مواجه نبودهایم. مثلاً یک سال جشنوارة فیلم فجر، انیمیشن سینمایی شاهزادة روم را به پیشنهاد هیئت انتخاب خارج از مسابقه قرار میدهد، ولی با دادن جایزه ویژة جشنواره به این اثر، توجه ویژهای به انیمیشن سینمایی میکند؛ یکی دو سال بعد، وقتی انیمیشن سینمایی «فیلشاه» بهعنوان یک اثر شاخص، متقاضی حضور در جشنوارة فجر میشود، هیئت انتخاب، فیلشاه را در بخش مسابقة سودای سیمرغ قرار میدهد، ولی نهایتاً هیئت داوران این اثر را داوری نمیکند. یعنی در جشنوارة فیلم فجر در قبال یک موضوع، تا این حد تفاوت در تصمیمگیری وجود دارد؛ لذا به نظرم تا زمانی که فهم جشنواره در خصوص حوزة انیمیشن به تکامل لازم نرسیده و سیاست جشنواره در قبال این گونه سینمایی تثبیت نشده، وجود بخش انیمیشن برای جشنواره نه مشکلی را حل میکند و نه کمکی به آن خواهد کرد.
حضور یا عدم حضور، مسئله این است
اهالی انیمیشن دررابطهبا حضور در جشنواره فجر، دیدگاههای متفاوتی دارند، برخی از بیتوجهی به انیمیشن و سیاستهای نادرست جشنواره در تبلیغات و توزیع ناعادلانه سانسها گلهمندند و برخی دیگر اعتقاد دارند که باید علیرغم تمام این بیتوجهیها، حضور در جشنواره فجر را جدی گرفت. پیشازاین اشکان رهگذر، کارگردان اثر آخرین داستان، در گفتگو با خبرگزاری مهر عنوان کرده بود: من به حواشی جشنواره فیلم فجر ندارم و درباره انیمیشن سینمای ایران صحبت میکنم، انیمیشن ایران بدنه بسیار نحیفی دارد و باید معرفی شود و عرضه اندام کند، مخاطب باید با انیمیشن ایران ارتباط برقرار کند و یکی از راههای ارتباط همین جشنواره است، اینکه بگوییم نیازی به جشنواره نداریم و، چون در دورهای جشنواره با من چنین کاری کرده، دیگر اثر خود را به جشنواره ارسال نمیکنم، بهنوعی گل به دروازه خودی است و این کار اشتباه است. امیدوارم همکارانم به این موضوع توجه کنند که این مشارکت اولازهمه به نفع خودشان و بعد به نفع انیمیشن کشور است.
با وجود تمام، اما و اگرها در خصوص حضور انیمیشن در جشنواره، نمیتوان از این مسئله چشمپوشی کرد که این حضور سبب دیدهشدن هر چه بیشتر انیمیشن، بهعنوان یک اثر سینمایی مستقل جهت اکران در سینماها میشود و میتواند بهتدریج باور ناتوانی انیمیشن را در بازگردانی سرمایهاش را دگرگون کند. البته، روشن است که همت اهالی انیمیشن بهتنهایی کافی نیست و برگزارکنندگان جشنواره باید دید جهانیتری نسبت به این هنر - صنعت داشته باشند. حضور جدی انیمیشنسازان و توجه بیشتر مسئولین جشنواره در کنار یکدیگر، میتواند منجر به اتفاقات مثبتی در زمینه اعتلای این هنر - صنعت در کشور شود.
انتهای پیام/
[snews] => [bimg] => 1630430_541.jpg [tmpl] => [sdate] => 14001125161628 [pdate] => 14001127113231 [udate] => 14001127112623 [sendby] => s.agheli [publishby] => r.moghiseh [updateby] => s.agheli [service_id] => 4 [cat_id] => 7 [sec_id] => 73 [status] => P [lang] => FA [hint] => [author] => [author_id] => 0 [source] => 0 [most_view] => 1 [comments_view_status] => 1 [comments_form_status] => 1 [conf] => [news_type] => 1 ) [extra_content] => Array ( [cid] => 996541 [ostan] => 0 [typist] => [country] => [promise_date] => 0 [access_level] => 0 [promise_date_type] => [meta_keywords] => [slugs] => ) [related_content] => Array ( [0] => Array ( [id] => 1092702 [title] => نسخه دوم «شاهزاده روم» و «فیلشاه» ساخته میشوند؟ [pdate] => 14020528141415 [service_id] => 4 ) [1] => Array ( [id] => 1091339 [title] => رمان اقتباسی از انیمیشن برای اولین بار/ شاهزادهروم و فیلشاه کتاب میشوند [pdate] => 14020521112649 [service_id] => 4 ) [2] => Array ( [id] => 1031442 [title] => «پسر دلفینی» پدیده اکران تابستان شد [pdate] => 14010619091520 [service_id] => 4 ) [3] => Array ( [id] => 1028269 [title] => علیرضا طلیسچی برای «پسر دلفینی» خواند [pdate] => 14010531161454 [service_id] => 4 ) [4] => Array ( [id] => 1021819 [title] => "پسر دلفینی" انیمیشن جدید ایرانی که با اکران در ۲۷۰۰ سالن سینما در خارج از ایران شروع کرد [pdate] => 14010501101844 [service_id] => 3 ) [5] => Array ( [id] => 1000034 [title] => پاپاراتزی بازی یا عقده حقارت؟ [pdate] => 14001214164411 [service_id] => 4 ) [6] => Array ( [id] => 997581 [title] => سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس: بررسی فوقالعاده حواشی «فجر» در مجلس/ شاید تعمدی در کار باشد! [pdate] => 14001201173322 [service_id] => 4 ) [7] => Array ( [id] => 997530 [title] => امید «مورچهخوار» به فروش گیشه [pdate] => 14001201144146 [service_id] => 4 ) [8] => Array ( [id] => 997502 [title] => آغاز ثبت نام برای حضور در جشنواره فیلمهای ورزشی [pdate] => 14001201140805 [service_id] => 4 ) [9] => Array ( [id] => 997281 [title] => واکنش حجتالاسلام عالی به سخنان هتاکانه نوشین معراجی: تو غلط میکنی درباره این موضوع نظر میدهی / مسئولین وزارت ارشاد باید تو دهن این اشخاص بزنند + فیلم [pdate] => 14001130154606 [service_id] => 4 ) [10] => Array ( [id] => 996856 [title] => تمدید مهلت ارسال اثر به جشنواره فیلم کوتاه «سایه» [pdate] => 14001127162326 [service_id] => 4 ) [11] => Array ( [id] => 996779 [title] => کارگردانان فیلمهای قرآنی چهلمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند [pdate] => 14001127113110 [service_id] => 4 ) ) [related_content_v2] => Array ( [1] => Array ( [0] => Array ( [id] => 1092702 [title] => نسخه دوم «شاهزاده روم» و «فیلشاه» ساخته میشوند؟ [pdate] => 14020528141415 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 2 [relation_type] => 1 [order] => 2 ) [1] => Array ( [id] => 1091339 [title] => رمان اقتباسی از انیمیشن برای اولین بار/ شاهزادهروم و فیلشاه کتاب میشوند [pdate] => 14020521112649 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 2 [relation_type] => 1 [order] => 1 ) [2] => Array ( [id] => 996779 [title] => کارگردانان فیلمهای قرآنی چهلمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند [pdate] => 14001127113110 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [3] => Array ( [id] => 996856 [title] => تمدید مهلت ارسال اثر به جشنواره فیلم کوتاه «سایه» [pdate] => 14001127162326 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [4] => Array ( [id] => 997281 [title] => واکنش حجتالاسلام عالی به سخنان هتاکانه نوشین معراجی: تو غلط میکنی درباره این موضوع نظر میدهی / مسئولین وزارت ارشاد باید تو دهن این اشخاص بزنند + فیلم [pdate] => 14001130154606 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [5] => Array ( [id] => 997502 [title] => آغاز ثبت نام برای حضور در جشنواره فیلمهای ورزشی [pdate] => 14001201140805 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [6] => Array ( [id] => 997530 [title] => امید «مورچهخوار» به فروش گیشه [pdate] => 14001201144146 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [7] => Array ( [id] => 997581 [title] => سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس: بررسی فوقالعاده حواشی «فجر» در مجلس/ شاید تعمدی در کار باشد! [pdate] => 14001201173322 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [8] => Array ( [id] => 1000034 [title] => پاپاراتزی بازی یا عقده حقارت؟ [pdate] => 14001214164411 [service_id] => 4 [rutitr] => درباره فردی که خود را پاپاراتزی سلبریتیهای ایرانی مینامد؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [9] => Array ( [id] => 1021819 [title] => "پسر دلفینی" انیمیشن جدید ایرانی که با اکران در ۲۷۰۰ سالن سینما در خارج از ایران شروع کرد [pdate] => 14010501101844 [service_id] => 3 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 [lead_img] => /files/fa/news/1401/4/26/1737565_628.jpg ) [10] => Array ( [id] => 1028269 [title] => علیرضا طلیسچی برای «پسر دلفینی» خواند [pdate] => 14010531161454 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [11] => Array ( [id] => 1031442 [title] => «پسر دلفینی» پدیده اکران تابستان شد [pdate] => 14010619091520 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) ) ) [media] => Array ( ) [view_images] => Array ( [bimg] => /files/fa/news/1400/11/25/1630430_541.jpg ) [news_field] => Array ( [0] => Array ( [filed_id] => 1 [filed_name] => نوع خبر [filed_type] => C [filed_value] => ) ) [smarty_keys] => Array ( ) [live_blog] => Array ( ) [tags] => Array ( [0] => Array ( [tag] => چهلمین جشنواره فیلم فجر [id] => 3078459 [tag_id] => 284126 ) [1] => Array ( [tag] => انیمیشن [id] => 3078461 [tag_id] => 1983 ) [2] => Array ( [tag] => جشنواره فجر [id] => 3078463 [tag_id] => 14535 ) [3] => Array ( [tag] => پرونده هزارنما [id] => 3078465 [tag_id] => 284249 ) ) [image_tag] => Array ( ) [documents] => [comments] => Array ( ) [comments_stats] => Array ( ) [sepehr_keys] => Array ( ) ) 1به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ پسر دلفینی انیمیشن ایرانی به تهیه کنندگی محمدامین همدانی و نویسندگی و کارگردانی محمد خیراندیش که تولید سال ۱۳۹۹ و با درون مایه داستانی کمدی و ماجراجویانه است مورد توجه مخاطبین خود در پرده نقرهای سینماهای روسیه قرار گرفت.
این محصول فرهنگی ایرانی قبل از اکران در ایران در روسیه به نمایش در آمدهاست و عوامل تولید آن در روز افتتاحیه اکران آن روی فرش قرمز سینمای «کارو ۱۱ سپتامبر» مسکو ایستادهاند.
این پویانمایی در همین روزهای ابتدایی به نمایش درآمدن روی پردههای نقرهای ۲۷۰۰ سینمای کشور روسیه فروش یک میلیون و هفتصد هزار دلاری را برای خود ثبت کرد و مورد ستایش بسیاری از فعالین این حوزه قرار گرفت.
محمد سرشار معاونت فرهنگی معاون اول ریاست جمهوری در توییتی ضمن تقدیر از عوامل سازنده این پویانمایی نوشت: «به تیم پرانگیزه و هنرمند «پسر دلفینی» این موفقیت را تبریک میگویم. آنان افتخاری آفریدند که دلهای جوانان بسیاری را در سراسر کشور گرم میکند و به آینده هنر پویانمایی ایرانی چشماندازی روشنتر و امیدآفرین میبخشد.»
در خلاصه داستان این پویانمایی آمده: هواپیمایی در دریا سقوط میکند. یک دلفین به همراه مادرش نوزاد انسانی را در دریا یافته و از او نگهداری میکنند. پسر دلفینی بزرگ شده و پس از اینکه متوجه میشود او یک انسان است به دنبال پیدا کردن مادرش از دریا خارج شده و راهی جزیره میشود. او توسط ناخدا مروارید و دخترش شیرین نگهداری میشود. پسر دلفینی در مسابقه جمع آوری مروارید شرکت میکند. توسط دزدان دریایی که برای بیبی زار کار میکنند، دزدیده میشود.
[snews] => [bimg] => 1732867_169.jpeg [tmpl] => [sdate] => 14010420100004 [pdate] => 14010420100120 [udate] => 14010420105441 [sendby] => r.mirjafari [publishby] => r.mirjafari [updateby] => r.mirjafari [service_id] => 4 [cat_id] => 7 [sec_id] => 73 [status] => P [lang] => FA [hint] => [author] => میرجعفری [author_id] => 0 [source] => 0 [most_view] => 1 [comments_view_status] => 1 [comments_form_status] => 1 [conf] => [news_type] => 1 ) [extra_content] => Array ( [cid] => 1020678 [ostan] => 0 [typist] => [country] => [promise_date] => 0 [access_level] => 0 [promise_date_type] => [meta_keywords] => [slugs] => ) [related_content] => Array ( [0] => Array ( [id] => 1111426 [title] => انیمیشنهای ایرانی نیاز به معرفی جهانی دارند/ آرزویی که برآورده شد [pdate] => 14020827093630 [service_id] => 4 ) [1] => Array ( [id] => 1110737 [title] => ارزآوری «انیمیشن» را مانند «نفت» جدی بگیریم/ سهم از بازار جهانی [pdate] => 14020823145506 [service_id] => 4 ) [2] => Array ( [id] => 1085628 [title] => دو انیمیشن «سوره» به جشنواره «کارتون کلاب» ایتالیا راه یافت [pdate] => 14020419161243 [service_id] => 4 ) [3] => Array ( [id] => 1032239 [title] => محمد سرشار: کانون نباید به آموزش و پرورش واگذار میشد [pdate] => 14010623115456 [service_id] => 4 ) [4] => Array ( [id] => 1031442 [title] => «پسر دلفینی» پدیده اکران تابستان شد [pdate] => 14010619091520 [service_id] => 4 ) [5] => Array ( [id] => 1028269 [title] => علیرضا طلیسچی برای «پسر دلفینی» خواند [pdate] => 14010531161454 [service_id] => 4 ) [6] => Array ( [id] => 1027087 [title] => ناگفتههای دفاع مقدس در پویانمایی «روایت معیار» [pdate] => 14010525113443 [service_id] => 4 ) [7] => Array ( [id] => 1023637 [title] => «رویازی» به دنبال کم کردن فاصله بین انیمیشن هنری و انمیشن مصرفی است/ تمدید مهلت ثبت نام در چهارمین دوره [pdate] => 14010504182408 [service_id] => 4 ) [8] => Array ( [id] => 1021819 [title] => "پسر دلفینی" انیمیشن جدید ایرانی که با اکران در ۲۷۰۰ سالن سینما در خارج از ایران شروع کرد [pdate] => 14010501101844 [service_id] => 3 ) ) [related_content_v2] => Array ( [1] => Array ( [0] => Array ( [id] => 1111426 [title] => انیمیشنهای ایرانی نیاز به معرفی جهانی دارند/ آرزویی که برآورده شد [pdate] => 14020827093630 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 2 [relation_type] => 1 [order] => 3 ) [1] => Array ( [id] => 1110737 [title] => ارزآوری «انیمیشن» را مانند «نفت» جدی بگیریم/ سهم از بازار جهانی [pdate] => 14020823145506 [service_id] => 4 [rutitr] => آرمان رهگذر با مهر مطرح کرد؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 2 [relation_type] => 1 [order] => 2 ) [2] => Array ( [id] => 1085628 [title] => دو انیمیشن «سوره» به جشنواره «کارتون کلاب» ایتالیا راه یافت [pdate] => 14020419161243 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 2 [relation_type] => 1 [order] => 1 ) [3] => Array ( [id] => 1021819 [title] => "پسر دلفینی" انیمیشن جدید ایرانی که با اکران در ۲۷۰۰ سالن سینما در خارج از ایران شروع کرد [pdate] => 14010501101844 [service_id] => 3 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 [lead_img] => /files/fa/news/1401/4/26/1737565_628.jpg ) [4] => Array ( [id] => 1023637 [title] => «رویازی» به دنبال کم کردن فاصله بین انیمیشن هنری و انمیشن مصرفی است/ تمدید مهلت ثبت نام در چهارمین دوره [pdate] => 14010504182408 [service_id] => 4 [rutitr] => در نشست خبری «رویازی» مطرح شد؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [5] => Array ( [id] => 1027087 [title] => ناگفتههای دفاع مقدس در پویانمایی «روایت معیار» [pdate] => 14010525113443 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [6] => Array ( [id] => 1028269 [title] => علیرضا طلیسچی برای «پسر دلفینی» خواند [pdate] => 14010531161454 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [7] => Array ( [id] => 1031442 [title] => «پسر دلفینی» پدیده اکران تابستان شد [pdate] => 14010619091520 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [8] => Array ( [id] => 1032239 [title] => محمد سرشار: کانون نباید به آموزش و پرورش واگذار میشد [pdate] => 14010623115456 [service_id] => 4 [rutitr] => در پی خبر واگذاری کتابخانههای کانون پرورش فکری؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) ) ) [media] => Array ( ) [view_images] => Array ( [bimg] => /files/fa/news/1401/4/20/1732867_169.jpeg ) [news_field] => Array ( [0] => Array ( [filed_id] => 1 [filed_name] => نوع خبر [filed_type] => C [filed_value] => ) ) [smarty_keys] => Array ( ) [live_blog] => Array ( ) [tags] => Array ( [0] => Array ( [tag] => پویانمایی [id] => 3234377 [tag_id] => 2473 ) [1] => Array ( [tag] => انیمیشن های ایرانی [id] => 3234379 [tag_id] => 194263 ) [2] => Array ( [tag] => پسردلفینی [id] => 3234381 [tag_id] => 302668 ) [3] => Array ( [tag] => محمد سرشار [id] => 3234383 [tag_id] => 24990 ) [4] => Array ( [tag] => روسیه [id] => 3234385 [tag_id] => 6 ) [5] => Array ( [tag] => گیشه [id] => 3234386 [tag_id] => 66713 ) ) [image_tag] => Array ( ) [documents] => [comments] => Array ( ) [comments_stats] => Array ( ) [sepehr_keys] => Array ( ) ) 1