به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، حمید طریفی حسینی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در شبکه یک سیما، اظهار کرد: این سازمان وظیفه ارائه خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی به ۱۰ گروه دانشآموزان دارای معلولیت یا دانشآموزانی که به نحوی اختلالاتی دارند، بر عهده دارد.
وی افزود: حدود ۱۰۵ هزار دانشآموز استثنایی داریم که در ۶ گروه معلولیت شامل دانشآموزان با آسیب بینایی، با آسیب شنوایی، معلولان جسمی ـ حرکتی، دانشآموزان طیف اوتیسم، دانشآموزان چند معلولیتی و کمتوان ذهنی قرار دارند؛ بخشی از این دانشآموزان در مدارس خاص استثنایی و برخی هم در مدارس عادی تحصیل میکنند.
طریفی حسینی ادامه داد: بعضی از دانشآموزان را هم داریم که در مدارس عادی تحصیل میکنند، اما دارای اختلالاتی مانند اختلالات ویژه یادگیری، نقص توجه و بیش فعالی، آسیب زبان و گفتار یا نیازمند توجه خاص آموزشی هستند.
وی با بیان اینکه ۲ پنجره ارائه خدمت در سطح مناطق داریم که یکی، مدارس استثنایی و دیگری مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله بههنگام هستند، گفت: اگر شرایط دانشآموزان برای تحصیل در مدارس عادی فراهم است، اولویت ما این است که در این مدارس تحصیل کنند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: حدود ۲۲ هزار دانشآموز شامل دانشآموزان با آسیب بینایی، آسیب شنوایی و معلولیت جسمی و حرکتی داریم که در کنار بچههای عادی تحصیل میکنند.
وی اظهار کرد: به صورت کلی به دو گروه از بچهها خدمات میدهیم یک سری از بچهها دارای معلولیت خاص هستند که در مدارس استثنایی تحصیل میکنند و یک سری از بچهها دارای هوشبهر عادی هستند و برنامه درسیشان همان برنامه درسی بچههای عادی است که ما فقط اقداماتی از جنس مناسبسازی را انجام میدهیم. مثلا کتابهای درسی بچههای نابینا را تبدیل به خط بریل میکنیم؛ حدود ۲ هزار دانشآموز داریم که کتابهایشان به خط بریل است که هر سال حدود ۲۳ هزار جلد کتاب در قالب ۱۹۵ عنوان کتاب مناسبسازی میکنیم و در ابتدای سال تحصیلی در اختیارشان قرار میگیرد. محتوای آن هم همان محتوای کتابهای بچههای عادی است.
طریفی حسینی ادامه داد: رویکرد سازمان هم بر این است بچههای که هوشبهر عادی دارند در مدارس عادی مشغول به تحصیل شوند که هم از بابت رفت و آمد به مدرسه نزدیکتر است و هم از بابت فضای اجتماعی که باید تجربه کنند، بهتر است؛ ضمن اینکه برای بچههای عادی هم خوب است و یاد میگیرند که با هم تعامل داشته باشند.
وی با بیان اینکه وجه ممیز ما با بخش عادی در توانبخشی است، گفت: در هدف شماره یک اساسنامه سازمان آموزش و پرورش استثنایی بر طراحی و استقرار یک نظام آموزشی، پرورشی و توانبخشی تأکید شده است که بتواند خروجی آن یک انسان با ویژگیهایی باشد که فرد بتواند به خودکفایی اجتماعی و اقتصادی برسد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با تأکید بر اینکه توانبخشی شرط تثبیت و تعمیق یادگیری برای دانشآموزان استثنایی هست، گفت: اگر در کنار آموزش، توانبخشی نداشته باشیم، عملا آموزش اتفاق نمیافتد. حدود ۶۵۰ نیروی توانبخشی داریم که شامل گفتاردرمان، کاردرمان و بینایی سنج، شنوایی شناس و فیزیوتراپ در مدارس است و در کنار آموزش که معلمان در مدارس انجام میدهند، اقدامات توانبخشی ارائه میدهند.
وی افزود: اکثر این افراد که در سالهای خیلی دور استخدام شدند در شرف بازنشستگی هستند بر همین اساس با تعامل بسیار خوبی که با ارکان دولت اتفاق افتاده است، برای اولین بار هزار ردیف برای استخدام کاردرمان و گفتار درمان در اختیار ما گرفت؛ در این راستا فراخوان انجام شد که ما ۲۰ یا ۲۱ مهر آزمون را خواهیم داشت و انشاءالله این افراد از دی و بهمن میتوانند خدمات ارائه دهند.
طریفی حسینی افزود: ۲۳۳۲ نفر هم ردیف استخدامی برای جذب آموزگار استثنایی داشتیم که نتایج اعلام شده است و حدود ۷۰۰ نفر هم نیروی متخصص به مدارس استثنایی اضافه میشود.
وی به بحث ایاب و ذهاب دانشآموزان استثنایی اشاره کرد و افزود: برای اولین بار در قانون بودجه ۱۴۰۲ کشور، مسأله ایاب و ذهاب دانشآموزان استثنایی در کنار توسعه حمل و نقل و ناوگان درون شهری دیده شد و آنجا منابعی در اختیار شهرداریها قرار داده شد که بتوانند ایاب و ذهاب دانشآموزان استثنایی کشور را انجام دهند.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: باز برای اولین بار آییننامه اجرایی حمل و نقل دانشآموزان کشور بعد از ۱۵ سال مورد بازنگری قرار گرفت و به مسأله حمل و نقل ایمن و مناسبسازی شده برای دانشآموزان استثنایی توجه شد تا هم دولت و هم شهرداری از منابع خودشان را انجام دهند. به دستگاههای ذیربط اعلام شده و به صورت تدریجی در حال انجام است.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین اهداف ما در سازمان، پیشگیری و مداخله بهنگام است، گفت: یعنی ما پیشگیری سطح یک، سطح دو و سطح ۳ داریم و بحث مداخله بههنگام را انجام میدهیم برای اینکه بتوانیم از بروز معلولیتهای ثانویه و یا تشدید معلولیتها جلوگیری کنیم.
طریفی حسینی افزود: یکی از کارهای اساسی و بسیار مهمی که امسال انجام دادیم و این هم باز از تحولات مهم در آموزش و پرورش استثنایی هست راهاندازی مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله بهنگام رشدی و تربیتی است؛ در گذشته مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری داشتیم که فقط بچههای عادی که اختلالات یادگیری داشتند، به این مراکز مراجعه میکردند و به صورت هفتگی یکی، دو جلسه خدمات آموزشی و توانبخشی دریافت میکردند.
وی ادامه داد: این مراکز را تبدیل به مراکز جامع کردیم و سن پذیرش را روی پیشدبستانی آوردیم و به رغم اینکه پیشدبستانی در حال حاضر به صورت غیردولتی اداره میشود، گفتیم اگر بچهای در معرض خطر، معلولیت و اختلال باشد، از آن سن طلایی رشد در دوره پیشدبستانی بتوانیم در این مراکز پذیرش کنیم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: اختلالات دیگری را هم به این گروه هدف مراکز اضافه کردیم که شامل نقص توجه و بیشفعالی، آسیب زبان و گفتار یا بچههایی است که یک مقدار از نظر تواناییهای ذهنی نسبت به بچههای عادی ممکن است در فرایند یادگیری نیاز به حمایتهای بیشتری داشته باشند که ما آنها را دانشآموزان نیازمند توجه خاص آموزشی میشناسیم.
وی ادامه داد: وظایف دیگری هم به این مراکز دادیم از جمله سنجش بدو ورود به دبستان است. سالانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانشآموزی که به کلاس اول میآیند را در بدو ورود مورد سنجش قرار میدهیم که شامل سنجش بینایی، شنوایی، بهداشت، آمادگی تحصیلی و توانایی ذهنی و هوشی است.
طریفی حسینی افزود: سنجش را به چهارسالگی تعمیم دادیم و از همین الان سنجش کلاس اولیهای سال تحصیلی ۱۴۰۴ ـ ۱۴۰۳ را از باب مداخله بههنگام انجام میدهیم.