به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، ایامالله در فرهنگ شیعی اشاره به سه روز مهم دارد که در هر کدام اسماء و صفات الهی به منصه ظهور میرسد. روز ظهور امام زمان (عج) یکی از این روزهاست که استعداد و فهم انسانها به قدری رشد میکند که توان درک مفاهیمی مانند عدل الهی را خواهد داشت. دوران ظهور مقدمهای خواهد بود تا استعداد درک دوران رجعت به دست آید. درنهایت نیز روز قیامت که جلوه کاملی از عدل و داد الهی است، برقرار خواهد شد.
در گفتوگویی که با حجت الاسلام مسعود عالی، استاد حوزه علمیه و سخنران دینی انجام داده ایم، به بررسی اهمیت و نقش دوران ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و زمینهسازی برای رجعت و قیامت پرداخته ایم.
معانی ایامالله در تفاسیر قرآن
تعبیر ایامالله که در قرآن کریم به کار رفته است، به چه معناست؟ مگر روزی وجود دارد که در مالکیت خداوند نباشد؟
در قرآن کریم ایامالله به معنای روزهای خدا به کار رفته و میفرماید: «لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسی بِآیاتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ إِنَّ فی ذلِکَ َلآیاتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ؛ در حقیقت، موسی را با آیات خود فرستادیم [و به او فرمودیم] که قوم خود را از تاریکیها به سوی روشنایی بیرون آور و روزهای خدا را به آنان یادآوری کن که قطعاً در این [یادآوری] برای هر شکیبای سپاسگزارس عبرتها است.» همچنین در سوره جاثیه در این باره میفرماید: «قلْ لِلَّذینَ آمَنُوا یَغْفِرُوا لِلَّذینَ لا یَرْجُونَ أَیَّامَ اللَّهِ لِیَجْزِیَ قَوْمًا بِما کانُوا یَکْسِبُونَ؛ به کسانی که ایمان آوردهاند، بگو تا از کسانی که به روزهای [پیروزی] خدا امید ندارند درگذرند، تا [خدا هر] گروهی را به [سبب] آنچه مرتکب میشدهاند به مجازات رساند.»
مشخص است همه روزها از آن خداوند متعال است، همان طور که همه مکانها در تصرف حضرت حق بوده و خداوند مالک تمام زمانها و مکانها است. اما اگر مشاهده میکنیم که مکانی مانند بیتالله الحرام به عنوان بیتالله عنوان گرفته، به این دلیل است که شأن و منزلت آن جایگاه مشخص شود. بنابراین عبارت «ایامالله» نیز اشاره به شأن و منزلت زمانهای خاصی دارد که آن را از سایر زمانها ممتاز کرده است.
سه روزی که از آن خداوند است
چه ویژگی ممتازی برای این ایام وجود دارد که خداوند آن را به خودش نسبت داده است؟
در مورد ایامالله معانی و تفسیرهای گوناگونی شده است. عدهای گفتهاند منظور از ایامالله روزهایی است که حکم خدا اجرا شده و خداوند مردم سرکش را عذاب کرده و به جای آنها به صالحان حکومت داده است. عدهای هم ایامالله را روزهایی دانستهاند که یکی از دستورات خدا انجام شده و در زندگی انسان درخشش و تأثیر خاصی داشته است.
در کنار اینها، در روایت مستندی از امام محمدباقر علیه السلام نقل شده که فرمودند: «اَیَّامُ اللّهِ ثَلاثَةٌ یَوْمُ؛ یَومُ القائِمُ وَ یَوْمُ الرجعةِ وَ یَوْمُ الْقِیامَةِ» به این معنی که «ایامالله سه روز است: روزی که قائم آل محمد علیهم السلام قیام میکند، روز رجعت و روز قیامت.» این حدیث که منابع معتبری ازجمله کتاب خصال و معانی الاخبار ثبت شده، نشاندهنده عظمت و شأن ظهور حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف دارد.
بهشت و جهنم، منازلی در جهت راهنمایی انسان به سوی خداوند
با این تعبیر که ایامالله به روزهایی نسبت داده شود که نعمتی از سوی خداوند به انسانها داده شود، بسیار زیاد است. روزهای میلاد اهل بیت علیهم السلام، روز مبعث، روز غدیر و بسیاری ایام دیگر را میتوان مصداق این تعبیر دانست. اما چرا امام باقر علیه السلام به طور مشخص این سه روز یعنی روز ظهور، رجعت و قیامت را به عنوان ایامالله نام گذاشتهاند؟
میدانیم که همه موجودات ازجمله ما، انسانها، سیر تکاملی داریم که مقصد همه ما خداوند متعال است و هر کسی به قدر ظرفیت و درک خودش سعی میکند بتواند ناظر اسماء و صفات حضرت حق باشد. در این باره آیات متعددی عنوان شده است. مانند اینکه میفرماید: «یَا أَیُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَى رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِیهِ؛ ای انسان! به درستی که تو در راه پروردگارت تلاش میکنی و بالاخره او را ملاقات خواهی کرد.» و یا در سوره شوری میخوانیم: «أَلَا إِلَى اللَّهِ تَصِیرُ الْأُمُورُ؛ آگاه باشید و بدانید که رجوع تمام امور (عالم آفرینش) به سوی خداست.»
بنابراین سیر عالم هستی به سمت توحید است و همه باید اهل «لا اله الا الله» باشند. بر همین اساس میتوان گفت روز قیامت، روزی است که خداوند جلوه میکند و بهشت و جهنم به منزله منازلی هستند که ما را به سوی خدای متعال راهنمایی میکنند. چون مقصد اصلی همه ما، لقای خدای متعال است.
با این توضیحات چگونه ظهور امام زمان علیه السلام و قیام آن حضرت، جهان را به سمت چنین مقصدی راهنمایی میکند؟
ظهور اسماء و صفات الهی از طریق حاکمیت امر خداوند ممکن میشود. حاکمیت امر خداوند همان است که در قیامت به طور کامل شاهد آن خواهیم بود. در حالی که امروزه در دنیا میبینیم که انسانها تابع دستور فرمان خدا نیستند.
رابطه ظهور امام زمان علیه السلام با موضوع رجعت و رستاخیز
چرا نیاز به ظهور امام زمان علیه السلام است؟ مگر نمیشد بدون قیام آن حضرت، وارد عرصه قیامت شویم؟ درواقع میخواهیم بدانیم چه رابطهای میان ظهور، رجعت و قیامت وجود دارد که هر سه را در کنار یکدیگر به عنوان ایامالله میدانیم؟
قیامت نیاز به داشتن زمینههایی دارد که کسی به سادگی امکان ورود به آن را ندارد. چون آن عالم متکامل است و نیاز است حتی جسم ما تغییر کرده و پیشزمینههایی داشته باشد تا امکان ورود به صحنه قیامت را داشته باشد. ازجمله اینکه جسم قیامتی دچار خواب، پیری و بیماری نمیشود، در حالی که جسم ما در این دنیا دچار چنین عارضههایی میشود. وقتی جسم باید دارای چنین ویژگیهایی باشد، مشخص است که روح دارای مراتب بالاتری است.
بروز ولایت و حاکمیت خداوند متعال در عرصه قیامت، لازمه دو مرحله است که شامل ظهور حضرت قائم علیه السلام و رجعت میشود. درواقع ظهور مقدمهای برای رجعت و سپس قیامت است.
بروز عدل الهی در دوران ظهور
مگر ظهور چه ویژگیای دارد که انسان را برای حضور در عرصه قیامت آماده میکند؟ چه وجوه مشترکی میان این دو وجود دارد؟
در زمان ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، زمین پر از عدل و داد میشود. این اتفاق همان چیزی است که در عرصه قیامت با گستردگی بیشتری روی میدهد. درواقع انسان در زمان ظهور، شاهد جلوهگر شدن عدل الهی خواهد بود و به این صورت زمینه برای درک مفاهیم جلوهگر شدن عدل در دوران رجعت و رستاخیز را خواهد داشت. البته افرادی که این دو مرحله را نگذرانند، در برزخ چنین رشدی را دریافت خواهند کرد.
به این ترتیب است که ظهور و رجعت در سیر «انا الیه راجعون» تعریف میشود؟
بله. یکی از تفاوتهای شیعه با ادیان و مذاهب دیگر در مسئله منجی و آخرالزمان، همین نکته است. تمام ادیان ازجمله مسیحیت، یهودیت، زرتشتیها و فرقههای مختلف مسلمانها به ظهور منجی در آخرالزمان اعتقاد دارند. اما شیعیان ظهور را در راستای آمادگی برای قیامت تحلیل میکنند، در حالی که دیگران چنین رویکردی ندارند.
حیات طیبه در سایه ظهور امام زمان علیه السلام
بر همین اساس است که در دوران ظهور امام زمان علیه السلام، تمام استعداد بشریت به طور کامل به فعلیت میرسد. چنانکه مقام معظم رهبری به نکته ظریفی در این باره اشاره فرمودهاند، مبنی بر اینکه گاهی افراد تصور میکنند زمان ظهور پایان تاریخ است، در حالی که از آمدن امام زمان علیه السلام تازه حیات انسانی شروع میشود. وقتی درست به این نکته فکر میکنیم، از خودمان میپرسیم که مگر امروزه در دنیا حیات انسانی برقرار است؟ توحش در قالب مدرنیسمی که انسان و شخصیت او لگدکوب میشود، هیچ ربطی به حیات انسانی ندارد.
امام زمان علیه السلام چگونه این عالم پر از توحش و دور از اخلاق و انسانیت را به حیات طیبه انسانی میرسانند؟
در روایتی به نقل از امام باقر علیه السلام آمده است که فرمودند: «اذا قام قائمنا وضع الله یده علی رؤوس العباد فجمع بها عقولهم وکملت بها احلامهم؛ هنگامی که قائم ما قیام کند خداوند دستش را بر سر بندگان میگذارد و عقلها را با آن جمع کرده و افکارشان با آن تکمیل میشود.» به این ترتیب کینه از قلبها میرود. این همان حیات انسانی است که در دوران ظهور روی میدهد.
از سوی دیگر از آنجایی که ظرفیت این دنیا محدود است، در دوران ظهور اسماء و صفات الهی به قدر ظرفیت همین دنیا بروز پیدا میکند. در حالی که جلوه تام و کامل آن را در قیامت مشاهده خواهیم کرد. به عنوان مثال درهای برکت آسمان و زمین به روی مردم باز میشود. امروز میبینیم که برکت و رحمت به روی انسانها بسته میشود چنانکه در دعای فرج میخوانیم: «و ضاقت الارض و منعت السماء». نه زمین برکتهای خود را برای مردمی که مشغول گناه هستند، آشکار میکند و نه آسمان. اگر هم آسمان چیزی دهد، گاهی به صورت بلا میدهد. در حالی که در دوران ظهور، درهای آسمان و زمین به روی مردم باز میشود.
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، صبح امروز به مناسبت روزمبعث رهبر انقلاب به طور زنده با مردم صحبت کردند.
گفتنی است در کتیبه پشت سر حضرت آیت الله خامنه ای یک حدیث از پیامبر اکرم (ص) نوشته شده است.
ترجمه حدیث نصب شده بر کتیبه حسینیه امام خمینی
▪️پیامبر خدا صلى الله علیه و آله میفرماید:
▪️" قال رَسُولُ اللّهِ (ص): إنّی بُعِثتُ رَحمَة"
گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ درباره اجر رسالت، دو موضوع را باید از هم جدا کرد: یکی اجر خواهی از خداوند و دیگری اجرخواهی از امت.
اجر خواهی رسالت از خداوند
یكی از آن دو موضوع، بحث اجر الهی است كه وجود مبارك پیغمبر صلی الله و علیه و آله، چون به مانند دیگران بنده خداست و نیازمند همیشگی به فیض الهی است؛ پس بی تردید از او اجر می خواهد و آن را طلب می کند. [۱]
برخی اجرشان نجات از آتش جهنم است؛ برخی اجرشان ورود به بهشت است و برخی هم اجرشان لقای الهی است؛ هر کدام که باشد بالأخره موجودِ ممكن، اجر می طلبد.
برای همین است که امیرمۆمنان علیه السلام در تقسیم عبادت آن را گونه ای تقسیم می کند که هیچ عابدی بی اجر و پاداش نماند.
بر اساس تقسیم بندی آن حضرت، هر عابدی از عبادت خود هدفی دارد و اجر خاصی را طلب می کند که آن یا رهایی از آتش است (رَهْبَةً) و یا ورود به بهشت (رَغْبَةً) و یا برای بار یافتن به مقام لقای الهی است (شُكْراً) [۲] که آن هم درجاتی دارد.
بنابراین رسول خدا صلی الله و علیه و آله از آن جهت که بنده خداست و او را عبادت می کند و تبلیغ دین نیز خود، عبادتی والاست، از خداوند طلب اجر می کند؛ اجری هم که متناسب با مقام والای آن حضرت تصور می شود، نوع سوم عبادت و اجر؛ یعنی عبادت برای لقای الهی خواهد بود.
اجرخواهی آن حضرت از امت
درباره اجرخواهی آن حضرت از امت، آیات متعددی در قرآن کریم وجود دارد که می توان آنها را به سه دسته تقسیم کرد:
آیات گروه اول
آیاتی هستند که در آنها سخن از اجر نخواستن از مردم در مقابل تبلیغ وحی و اداء رسالت [۳] است؛ مانند آیه ۹۰ سوره انعام (قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْراً: بگو در برابر رسالتم پاداشى از شما نمىخواهم).
آیات گروه دوم
آیاتی که نشان می دهد آن حضرت از مردم چیزی طلب می کند که آن یا مودت در قُرباست:
قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى(شوری/۲۳): بگو درباره رسالت خویش از شما مزدى نمى خواهم جز آن كه نسبت به نزدیكانم مودّت داشته باشید.
و یا در پیش گرفتن راه خداست:
قُلْ مَا أَسْأَلُكُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلَّا مَن شَاء أَن یَتَّخِذَ إِلَى رَبِّهِ سَبِیلًا (فرقان/۵۷): بگو از شما پاداشى نخواهم جز آنكه راه خداى خویش را پیش گیرید.
یعنی همان خدایی که فرمود پیامبر صلی الله و علیه و آله در برابر تبلیغ وحی الهی اجری از امت نمی خواهد؛ همان خدا بر اساس این آیات دو نوع اجر؛ برای آن حضرت مقرر می فرماید: یکی مودت نسبت به نزدیکان و دیگری اهل سیر و سلوک الهی بودن.
آیات گروه سوم
در این گروه، آیاتی قرار می گیرند که در واقع تفسیر کننده آیات پیشین و برطرف کننده تعارض ظاهری بین آنها هستند.
در آیه ۴۷ سوره سبأ می فرماید:
قُلْ مَا سَأَلْتُكُم مِّنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُمْ إِنْ أَجْرِیَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ: بگو اجر رسالتی که من از شما درخواست می كنم، چیزی است که به نفع و سود شما است و نه من. اجری که به سود من باشد تنها و تنها پاداشی است که خدا به من خواهد داد.
این درست مانند آن است که پزشکی زِبَر دست به بیماران خود بگوید: من در قبال کاری که برای شما انجام می دهم، معاینه ای که می کنم، نسخه ای كه می نویسم هیچ چیزی از شما نمی خواهم شما فقط به راهنمایی این آقا كه نسخه را برای شما شرح میدهد گوش داده و در انجام و رعایت آن کوشا باشید. من اجرم را از خدا می گیرم و فقط خواهان سلامتی شما هستم.
واضح است خدمتی که این پزشک دلسوز ارائه می دهد، خدمتی رایگان است و آن چیزی را هم که درخواست کرده است با اینکه درخواست اوست؛ ولی تمام سود آن برای کسی است که حرف او گوش دهد.
وحی الهی همان نسخه ای است كه دومی ندارد:
وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَ رَحْمَةٌ لِّلْمُوْمِنِینَ (اسراء/۸۲): و قرآن را فروفرستیم كه براى مۆمنان، بهبود و بخشایش است.
با این توضیح که بخشی از دستورات این نسخه خیلی شفاف و روشن است (قُرْآنٌ مُبینٌ) [۴]؛ اما قسمت مهمّش توضیح دهنده و تبیین کننده می خواهد که فرمود:
بِالْبَیِّنَاتِ وَالزُّبُرِ وَأَنزَلْنَا إِلَیْكَ الذِّكْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ (نحل/۴۴): و قرآن را بر تو فرود آوردیم تا آن را براى مردم شرح و تبیین نمایی.
و چون قرآن کتابی است که آموزه های آن و نیز بهره بردن از آن محدود به زمان حیات رسول الله صلی الله و علیه و آله نمی شود می بایست کسانی باشند تا بعد از او، این رسالت مهم را بر عهده گرفته و به شرح و تبیین آیات الهی برای مردم قیام کنند.
امیرمۆمنان علیه السلام فرمود: اى مردم، به خدا قسم شما را به طاعتى ترغیب نمى نمایم جز اینكه خود به عمل به آن از شما پیشى مى گیرم و از گناهى باز نمى دارم مگر اینكه قبل از شما از آن باز مى ایستم.
این انسان های ویژه همان اهل بیت وحی علیهم السلام هستند که با آیات غدیر و تطهیر و نیز روایات ثقلین و مانند آن به امت اسلامی شناسانده شدند.
پس اگر صحبت از مودت قُرباست در اصل، آدرس دهی به ایشان برای بهره بردن است؛ بهره ای که سود آن تمام و کمال از آن کسی است که به ایشان مراجعه کرده، سخن آنها را شنیده و به کار بسته است. چرا که اینها شارح قرآن، مفسّر و مبیّن آن و راهنمای مردم به سوی قرب الهی اند.
ایشان کسانی اند که خودشان عمل می كنند دیگران را هم به دنبال خودشان می برند تا سرچشمه نور و کمال.
امیرمۆمنان علیه السلام فرمود:
اى مردم، به خدا قسم شما را به طاعتى ترغیب نمى نمایم جز اینكه خود، به عمل به آن از شما پیشى مى گیرم و از گناهى باز نمى دارم مگر اینكه قبل از شما از آن باز مى ایستم.[۵]
عدم تناقض «امر به خمس» با نخواستن اجر از مردم
قرآن کریم، خمس را مال الله می داند. قرآن در عین حال كه اصل مالكیّت افراد بر اموالشان را محترم شده و فرموده است: لِّلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِّمَّا اكْتَسَبُواْ وَلِلنِّسَاء نَصِیبٌ مِّمَّا اكْتَسَبْنَ(نساء/۳۲): بشر هر چه كسب كرد برای خودش است، اما این رابطه مالی در نسبت افراد به یکدیگر است؛ یعنی در رابطه اجتماعی هر كس هر چه را که از راه حلال به دست آورد مال و ملک اوست؛ اما نسبت به خدا چنین مالکیتی معنا ندارد همه چیز مال خدا و در ملکیت اوست حتی خود انسان. و اگر مال و ملکیتی را برای انسان امضاء کرد نه از باب واگذاری؛ بلکه به شکل نمایندگی است که فرمود:
وَآتُوهُم مِّن مَّالِ اللَّهِ الَّذِی آتَاكُمْ (نور/۳۳): و چیزى از مال خدا را كه به شما عطا كرده است به آنان بدهید.
وَأَنفِقُوا مِمَّا جَعَلَكُم مُّسْتَخْلَفِینَ فِیهِ (حدید/۷): و از اموالى كه خدا شما را در آن جانشین خود قرار داده انفاق كنید.
بنابراین در وجوه شرعیه ای كه به پیغمبر(صلی الله و علیه و آله) بر می گردد: انفال كه مال كسی نبود تا به عنوان اجر، حضرت آن را از مردم بگیرد.
مسئله خمس و امثال خمس از ابتدا مال کسی نبود هر چند با درآمد روزانه و ماهانه افراد آمیخته بود ولی از همان ابتدا مال الله بود و هست و افراد با جدا کردن و پرداخت آن در سر رسید سال خمسی در حقیقت مال الله را به خودش برمی گردانند و این هیچ ربطی به اجر رسالت و مانند آن ندارد.
پی نوشت ها:
[۱] به اصطلاح علمی: موجود ممكن، فقیربالذّات است و فقیر بالذّات نیازمند به اجر الهی است.
[۲] إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِیدِ وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأَحْرَار. نهج البلاغه، حکمت ۲۳۷.
[۳] مجمع البیان ۴/۵۱۴
[۴] یس/۶۹
[۵] نهج البلاغه ، خطبه
[snews] => [bimg] => NULL [tmpl] => [sdate] => 13940226111728 [pdate] => 13940226111728 [udate] => 0 [sendby] => system [publishby] => system [updateby] => system [service_id] => 4 [cat_id] => 25 [sec_id] => 73 [status] => P [lang] => FA [hint] => [author] => [author_id] => 0 [source] => 0 [most_view] => 1 [comments_view_status] => 1 [comments_form_status] => 1 [conf] => [news_type] => 1 ) [extra_content] => [related_content] => Array ( [0] => Array ( [id] => 1101643 [title] => حضور مردم در جشن بزرگ میلاد رسول اکرم (صلیاللهعلیهوآله) و امام جعفر صادق (علیهالسلام) در میدان ولیعصر (عجلاللهتعالیفرجه) تهران [pdate] => 14020713185532 [service_id] => 3 ) [1] => Array ( [id] => 412255 [title] => جشن عید مبعث در دانشگاه اصفهان برگزار میشود [pdate] => 13940227152600 [service_id] => 11 ) [2] => Array ( [id] => 411978 [title] => جشن مبعث پیامبر (ص) در دانشگاه لرستان برگزار شد [pdate] => 13940226121802 [service_id] => 11 ) [3] => Array ( [id] => 411969 [title] => جمعی از مسئولان و سفرایکشورهای اسلامی با رهبرانقلاب دیدار کردند [pdate] => 13940226115000 [service_id] => 6 ) ) [related_content_v2] => Array ( [1] => Array ( [0] => Array ( [id] => 1101643 [title] => حضور مردم در جشن بزرگ میلاد رسول اکرم (صلیاللهعلیهوآله) و امام جعفر صادق (علیهالسلام) در میدان ولیعصر (عجلاللهتعالیفرجه) تهران [pdate] => 14020713185532 [service_id] => 3 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 2 [relation_type] => 1 [order] => 1 [lead_img] => /files/fa/news/1402/7/13/2076684_256.jpg ) [1] => Array ( [id] => 411978 [title] => جشن مبعث پیامبر (ص) در دانشگاه لرستان برگزار شد [pdate] => 13940226121802 [service_id] => 11 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [2] => Array ( [id] => 411969 [title] => جمعی از مسئولان و سفرایکشورهای اسلامی با رهبرانقلاب دیدار کردند [pdate] => 13940226115000 [service_id] => 6 [rutitr] => به مناسبت عید مبعث رسول اکرم(ص) [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [3] => Array ( [id] => 412255 [title] => جشن عید مبعث در دانشگاه اصفهان برگزار میشود [pdate] => 13940227152600 [service_id] => 11 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) ) ) [media] => Array ( ) [news_field] => Array ( [0] => Array ( [filed_id] => 1 [filed_name] => نوع خبر [filed_type] => C [filed_value] => ) ) [smarty_keys] => Array ( ) [live_blog] => Array ( ) [tags] => Array ( [0] => Array ( [tag] => مبعث [id] => 745248 [tag_id] => 49844 ) [1] => Array ( [tag] => کشورهای اسلامی [id] => 745249 [tag_id] => 5227 ) [2] => Array ( [tag] => قران [id] => 745250 [tag_id] => 15058 ) [3] => Array ( [tag] => پیامبر [id] => 745251 [tag_id] => 19748 ) ) [image_tag] => Array ( ) [documents] => [comments] => Array ( ) [comments_stats] => Array ( ) [sepehr_keys] => Array ( ) ) 1