گروه استان های خبرگزاری دانشجو؛خراسان شمالی همواره به عنوان معبر و اتصال نوار شمالی کشور به مشهد مقدس مطرح بوده است؛ موضوعی که با عبور سالانه بیش از بیست میلیون مسافر، فرصتی کم نظیر برای حوزه گردشگری استان را فراهم میکند.
اما تاکنون نه تنها آنچنان از این ظرفیت بزرگ بهره ای برده نشده، بلکه معضلی دیگر به نام جاده وجود دارد که سالیانه جان افراد زیادی را می گیرد؛ جاده بجنورد جنگل گلستان که در استان با نام جاده مرگ مشهور است، سالهاست در دست ساخت و بهبود بوده اما همچنان این پروژه به سرانجام نرسیده است.
این مسیر دو طرفه بنا بود تا سال ۹۶ چهار بانده شود. حسن روحانی، رئیس جمهور دولت یازدهم و دوازدهم در سفر نخست خود به خراسان شمالی در ۲۴ خرداد ماه ۹۴ گفت: چند جملهای هم درباره طرحهایی که مصمم هستیم به حول و قوه الهی در دولت یازدهم برای استان شما انجام دهیم. عمدتاً این طرحهایی که میگویم در سال ۹۴ یعنی امسال و سال ۹۵ و برخی از آنها در اوایل سال ۹۶ ان شاءالله و با حمایت شما مردم و با تلاش مسئولان اجرایی، عملیاتی خواهد شد.
وی افزود: اولین طرح، تکمیل بزرگراه بجنورد به جنگل گلستان است؛ این مسیر بزرگ که ۲۵۰ کیلومتر است، مجموعاً نیاز به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد. ما این بحث را با وزرا در تهران مطرح کردیم کمی سختشان بود که کل پروژه را در اختیار بگیرند، اما در سال ۹۴ الی ۹۶، اجرایی و عملیاتی خواهد شد.
از ۲۵۰ کیلومتری که حسن روحانی در آن سخنرانی بیان کرد، ۱۴۰ کیلومتر آن مربوط به خراسان شمالی بود؛ اما نه تنها تا سال ۹۶، بلکه تا پایان دولت سیزدهم نیز این میزان تکمیل نشد تا بار تکمیل آن به دوش دولت سیزدهم بیفتد.
سردار سعید مطهری زاده، فرمانده انتظامی خراسان شمالی ۱۲ مهر ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: طی ۶ ماه ابتدایی سال گذشته ۱۵۱ نفر در تصادفات فوت شدند که امسال این عدد به ۱۴۳ مورد کاهش یافته است.
وی بیان کرد: ۷۰ درصد تصادفات منجر به فوت استان در محور آشخانه به جنگل گلستان رخ داده است.
سردار حسن مؤمنی، رئیس پلیس راهور نیز سیام مهرماه در دیدار با استاندار خراسان شمالی اظهار کرد: خراسان شمالی از جمله استانهای با درصد بالای افزایش تصادف محسوب میشود که این امر مطلوب نیست.
وی افزود: میزان تصادف در خراسان شمالی طی پنج ماه نخست سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد افزایش داشته است.
این آمار نشان می دهد وضعیت خراسان شمالی در تصادفات مطلوب نبوده و عمده این وضعیت به جاده بجنورد جنگل گلستان باز می گردد. جاده ای که ممکن نیست طی یک هفته خبر ناگواری از آن مخابره نشود.
اما دولت سیزدهم برای اتمام این پروژه نیمه تمام عزم بیشتری از خود نشان داد و در سفر رئیس جمهور به خراسان شمالی نیز مورد تاکید قرار گرفت و جزو مصوبات گنجانده شد.
محمدرضا حسین نژاد، استاندار خراسان شمالی سی مهر ماه اظهار کرد: در سفر رییس جمهور به استان طرح جاده بجنورد به جنگل گلستان مورد توجه ویژه قرار گرفت حتی در نشست اخیر با وزیر کشور باز هم این موضوع مورد توجه قرار گرفت.
استاندار خراسان شمالی با اشاره به فراوانی تصادفات در جاده بجنورد به جنگل گلستان تصریح کرد: ایجاد همسویی و همفکری در میان مسئولان جهت اتمام این طرح باید ایجاد شود.
مهدی رشیدی، معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی در این خصوص به خبرنگار دانشجو گفت: اتمام این پروژه هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
وی افزود: تا پایان شهریور ۱۴۰۳ از ۴۵ کیلومتر باقی مانده پروژه، ۳۴ کیلومتر آماده بهره برداری شده و زیر بار ترافیک میرود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه پروژه فوق سال ۱۳۸۹ آغاز شده است، افزود: ۱۴ کیلومتر تا پایان ماه جاری مهر ماه نیز زیر بار ترافیک میرود و این در حالی است که در دولت سیزدهم بعد از وقفه دو ساله و پس از سفر رئیس جمهور شاهد تحرکات خوبی در اجرای این پروژه هستیم.
رشیدی با بیان اینکه ۴۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات توازن ملی برای تکمیل جاده بجنورد- جنگل گلستان ابلاغ شده است، گفت: این میزان اعتبار برای شتاب بخشی در تکمیل جاده بجنورد- جنگل گلستان پس از سفر اخیر رئیس برنامه و بودجه کشور به استان ابلاغ شده است که برای ۱۴ کیلومتر از این محور هزینه خواهد شد.
حال باید دید دولت سیزدهم به موقع این اعتبار را تخصیص خواهد داد تا عذاب چند ساله مسافران جاده بجنورد به جنگل گلستان به پایان برسد.