به گزارش گروه استانها خبرگزاری دانشجو، محمد رشیدی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در جریان بازدید از پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه اظهار کرد: دولت سیزدهم اعتقاد دارد وقت اساتید دانشگاه بسیار گرانبهاست و باید اساتید دانشگاه را آنچنان حمایت کنیم که تنها دغدغه آنها تحقیق و کار علمی باشد.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت سیزدهم از نخبگان و محققان علمی حمایت میکند.
وی با تقدیر از اقدامات قابل توجه محققان کشاورزی در دانشگاه رازی، عنوان کرد: باید با تلاش این نخبگان، جامعه کشاورزان را بهسوی علمی شدن و استفاده از تکنیکهای روز دنیا سوق دهیم.
رشیدی با اعلام اینکه خوشبختانه در دانشگاه رازی در هر رشتهای به وفور متخصص و دکترا داریم که میتوانند با ارایه مشاوره در همه امور کارگشا باشند، افزود: ادعا داریم که میتوانیم مرجعیت علمی غرب کشور باشیم.
نماینده مردم کرمانشاه با بیان اینکه باید در دانشگاه بهدنبال مهارتافزایی باشیم، خاطرنشان کرد: باید با گسترش فرهنگ "دانشجوی آچار بهدست" فارغالتحصیلان دانشگاه را به بازار کار سوق دهیم.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین با تاکید بر اینکه ارتباط بین پارکهای علم و فناوری با بازار کار باید گسترش یابد، افزود: باید متقاضیان کار را از میل به پشتمیز نشستن به بازار کار و کارآفرینی روانه کنیم.
نبی احمدی، رییس دانشگاه رازی نیز با اعلام اینکه کرونا آسیبهای زیادی به آموزش در کشور وارد کرد، گفت: خوشبختانه با تلاش و از خودگذشتگی اعضای هیئت علمی، در رسالت آموزش و تربیت دانشآموختگان این دانشگاه هیچگاه خللی ایجاد نشد.
در این مراسم اعضای هیئت علمی دانشگاه رازی نیز مشکلات و دغدغههای خود را بیان کردند.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، چند سالی است که شرکتهای دانشبنیان در کنار تولیدکنندگان بزرگ و کلان کشور ایستادهاند و با اتکا به دانش و تخصص خود، نقشی موثر در توسعه علمی و بازار داخلی؛ بازی میکنند. اما این مجموعهها برای بقا در بازار نیازمند حمایتهای مادی و معنوی هستند. این حمایتها، خدماتی است که به توسعه محصولات تولیدی آنها منجر میشود.
۱. طراحی صنعتی محصولات دانشبنیان
یکی از خدمات طراحی و ارائه شده در این حوزه مربوط به طراحی صنعتی محصولات دانشبنیان است. طراحی صنعتی با تاثیر در کیفیت، عملکرد، ارگونومی، شکل ظاهری، گرافیک و بستهبندی محصولات نقش مهمی در جلب رضایت مصرفکنندگان و بازاریابی محصول ایفا میکند؛ بنابراین طراحی صنعتی و بستهبندی دارای جایگاه مهمی در بازاریابی و بازارسازی محصولات شرکتها است. بر همین اساس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف توسعه بازار محصولات دانشبنیان، بخشی از هزینههای طراحی صنعتی این محصولات را حمایت میکند.
۲. طراحی و ساخت نمونه نمایشی (دمو) محصولات
یکی از راههای معرفی و نمایش عملکرد محصول به سرمایهگذاران و مشتریان، طراحی و ساخت یک نمونه نمایشی (دمو) است که ویژگیها و کارکردهای اصلی محصول را به نمایش میگذارد.
دمو، نمونهای از محصول اصلی یا بخشی از آن است که در اختیار مشتری قرار داده میشود تا در کمترین زمان، با ظاهر، ویژگی، عملکرد و امکانات محصول اصلی آشنا شود و بر این اساس بتواند ارزیابی دقیقتری از محصول داشته باشد.
در همین راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری علمی و فناوری ریاست جمهوری علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف توسعه بازار محصولات دانشبنیان، بخشی از هزینههای طراحی و ساخت دموی این محصولات را حمایت میکند.
۳. مشاوره توسعه فنی محصولات
کسبوکارهای موفق به منظور پیشبرد اهداف فنی و تخصصی خود، دستیابی به جایگاه مورد نظرشان در بازار و به روزرسانی دستاوردهای فنی، نیازمند بهرهگیری از توان فنی و تخصصی تیمهای مشاور هستند تا علاوه بر عبور از گلوگاهها و چالشهای تخصصی، با مشاوره به کمک افراد کارآزموده و با تجربه، توان فنی و تخصصی نیروهای خود را افزایش دهند.
همچنین بسیاری از شرکتها در زمینه مدیریت فنی و توسعه محصولات خود دچار ابهامات متعددی میشوند و برای پیشبرد اهدافشان بدنبال راه حل مناسب و کم هزینه هستند. به همین دلیل راهنمایی شرکتها در این حوزه میتواند موجب رشد و افزایش توانمندی آنها شود. ازاین رو، مرکز شرکتها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف توانمندسازی شرکتها اقدام به ارائه خدمات مشاوره فنی کرده است.
به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، دفتر مطالعات برنامه و بودجه مرکز پژوهشهای مجلس بودجه شرکتهای دولتی و چگونگی اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی را در فرآیند لایحه بودجه سال 1393 کل کشور بررسی کرد.
در این گزارش آمده است: بودجه شرکتهای دولتی در لایحه بودجه سال 1393 نسبت به قانون سال 1392 در حدود 7/9 درصد رشد کرده است. در حالی که بودجه کل کشور در حدود 6/7 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. از 5,878 هزار میلیارد ریال منابع بودجه شرکتهای دولتی در حدود 1/81 درصد آن درآمدهای عملیاتی شرکتهای دولتی است که تقریبا 15 درصد نسبت به سال قبل رشده کرده است. هزینههای عملیاتی شرکتهای دولتی در حدود 75 درصد از مصارف شرکتها را به خود اختصاص داده که نسبت به سال قبل از رشد 14 درصدی برخوردار است.
این گزارش میافزاید: مجموع سود سهام شرکتهای دولتی در لایحه، 115 هزار ریال پیش بینی شده و با توجه به پیش بینی عملکرد سال 1392، بیش از 40 درصد رشد داشته است که پیش بینی می شود این مقدار با عدم تحقق مواجه شود. مجموع مالیات شرکتهای دولتی نیز در لایحه بودجه سال 1393 در حدود 81 هزار میلیارد ریال پیش بینی شده است که این رقم نسبت به قانون بودجه سال 1392 ، تقریبا 1درصد کاهش یافته است.در لایحه بودجه سال 1393 ، برای واگذاری سهام درآمدی درحدود 150 هزار میلیارد ریال پیش بینی شده است که این ارقام با توجه به عملکرد واگذاری در سال 1392 قابل تحقق است.
این گزارش ادامه میدهد: برای رفع ایرادهای لایحه، پیشنهاد شده، پیوست 3 بودجه شرکتهای دولتی بر اساس طبقه بندی قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم بازآرایی شود. همچنین ارقام بودجه ای 140 شرکت در حال واگذاری که تنها مالیات و سود سهام آنها درج شده، به طور کامل در بودجه آورده شود. همچنین جدول اعتبارات توزیع ماده (29) قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی اصلاح شود تا اهداف اصلی قانونگذار از اعتبارات موضوع این ماده کاملا قابل ردیابی باشد.
این گزارش در جمع بندی نهایی پیشنهادهای ذیل را ارائه داده است: بررسی میزان بودجه شرکتهای دولتی طی چندین سال اخیر نشان میدهد همواره سهم بودجه شرکتهای دولتی 70 درصد از بودجه کل کشور بوده است. بودجه شرکتهای دولتی در لایحه بودجه سال 1393 نسبت به قانون بودجه سال 1392 در حدود 7/9 درصد رشد کرده است در حالی که بودجه کل کشور 6/7 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. بررسی بودجه شرکتهای دولتی در لایحه نشان میدهد سهم عمده بودجه شرکتهای دولتی از آن شرکتهای نفتی است. به گونه ای که تقریبا 70 درصد از درآمد شرکتها فقط به سه شرکت «ملی نفت ایران»، «پالایش و پخش فرآوردههای نفتی» و «پالایشگاه آبادان» اختصاص دارد.
در این گزارش آمده است: در سمت منابع بودجه شرکتهای دولتی از 5,878 هزار میلیارد ریال 1/81 درصد آن درآمدهای عملیاتی شرکتهای دولتی است که نسبت به سال گذشته در حدود 15 درصد رشد کرده است. در سمت مصارف بودجه شرکتهای دولتی هزینه عملیاتی تقریبا 75 درصد از مصارف را به خود اختصاص داده است که نسبت به قانون بودجه سال 1392 از رشد 14 درصدی برخوردار است. دومین جزء هزینهای در سمت مصارف هزینههای سرمایه ای شرکتهای دولتی است که سهم 5/14 درصدی را به خود اختصاص داده است. این هزینهها نسبت به سال 1392 در حدود 25 درصد کاهش یافته است. هزینه های سرمایه ای شرکتهای دولتی با اعتباری معادل 856 هزار میلیارد ریال در لایحه درج شده که از این میزان در حدود 10 درصد از طریق بودجه عمومی دولت و تقریبا 90 درصد آن از طریق منابع داخلی شرکتها و تسهیلات بانکی و وامهای خارجی تامین مالی شده است. این میزان هزینههای سرمایه ای شرکتهای دولتی 3/2 برابر بودجه عمرانی دولت است.
این گزارش میافزاید: انواع سود سهام شرکتهای دولتی در لایحه 115 هزار میلیارد ریال پیش بینی شده که این میزان نسبت به پیش بینی عملکرد سال 1392 بیش از 4 درصد رشد داشته است. روند سود سهام شرکتهای دولتی در سالهای گذشته همواره با عدم تحقق مواجه بوده و برای سال 1393 نیز پیش بینی میشود حداکثر 85 درصد از این محل محقق شود. مجموع پرداخت مالیات شرکتهای دولتی شامل مالیات علی الحساب اشخاص حقوقی، مالیات معوقه و مالیات علی الحساب شرکتهای دولتی در حال واگذاری برای لایحه بودجه سال 1393، در حدود 81 هزار میلیارد پیش بینی شده است که این رقم نسبت قانون بودجه سال 1392 تقریبا یک درصد کاهش یافته است.
این گزارش خاطرنشان میکند: از مجموع واگذاری سهام شرکتها طی دوره 1380 تا 15 آذرماه 1392 به ارزش 1,517 میلیارد ریال، در حدود 310 هزار میلیارد ریال به خزانه واریز با صرف تهاتر بدهیهای دولت شده است. دولت در لایحه بودجه، برای واگذاری سهام درآمدی در حدود 150 هزار میلیارد ریال (70 هزار میلیارد ریال با رعایت ماده (29) قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم و 80 هزار میلیارد ریال برای پرداخت بدهیهای دولت ) پیش بینی شده است که این ارقام باتوجه به عملکرد سال 1392، قابل تحقق است. تفاوت عملکرد سازمان خصوصی سازی و ارقام واریزی به خزانه بیانگر آن است که طی سالهای آتی ارقام قابل توجهی از محل اقساط واگذاریهای انجام شده قابل واریز به خزانه خواهد بود.
[snews] => [bimg] => NULL [tmpl] => [sdate] => 13921028095600 [pdate] => 13921028095600 [udate] => 0 [sendby] => system [publishby] => system [updateby] => system [service_id] => 7 [cat_id] => 27 [sec_id] => 131 [status] => P [lang] => FA [hint] => [author] => [author_id] => 0 [source] => 0 [most_view] => 1 [comments_view_status] => 1 [comments_form_status] => 1 [conf] => [news_type] => 1 ) [extra_content] => [related_content] => Array ( [0] => Array ( [id] => 1161748 [title] => بهره مندی ۴۴ پروژه گلستان از طرح نشاندار کردن مالیاتی / اجرای این طرح منجر به بهبود نگرش مالیاتی جامعه میشود [pdate] => 14030507080700 [service_id] => 14 ) [1] => Array ( [id] => 295289 [title] => گزارش ارزیابی اجرای اصل ۴۴ در دستور کار مجلس [pdate] => 13921204115300 [service_id] => 7 ) ) [related_content_v2] => Array ( [1] => Array ( [0] => Array ( [id] => 1161748 [title] => بهره مندی ۴۴ پروژه گلستان از طرح نشاندار کردن مالیاتی / اجرای این طرح منجر به بهبود نگرش مالیاتی جامعه میشود [pdate] => 14030507080700 [service_id] => 14 [rutitr] => گزارش| [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 1 ) [1] => Array ( [id] => 295289 [title] => گزارش ارزیابی اجرای اصل ۴۴ در دستور کار مجلس [pdate] => 13921204115300 [service_id] => 7 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) ) ) [media] => Array ( ) [news_field] => Array ( [0] => Array ( [filed_id] => 1 [filed_name] => نوع خبر [filed_type] => C [filed_value] => ) ) [smarty_keys] => Array ( ) [live_blog] => Array ( ) [tags] => Array ( [0] => Array ( [tag] => مالیات [id] => 281055 [tag_id] => 1451 ) ) [image_tag] => Array ( ) [documents] => [comments] => Array ( ) [comments_stats] => Array ( ) [sepehr_keys] => Array ( ) ) 1به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (شنبه ۱۴ بهمن) و در ادامه بررسی تبصرههای درآمدی لایحه بودجه ۱۳۹۷ کل کشور، با تصویب بند (ب) تبصره ۲ لایحه، «شرکتهای در حال واگذاری در سال ۱۳۹۷ را مشمول حکم ماده (۴) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ۲» قرار دادند.
این بند با ۱۴۱ رای موافق، ۳۰ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع از مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.
بر اساس ماده ۴ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) که شرکتهای در حال واگذاری در سال آینده مشمول حکم آن قرار میگیرند، «کلیه شرکتهای دولتی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری و بانکها که در بودجه کل کشور برای آنها سود ویژه پیشبینی میشود موظف به واریز مالیات علی الحساب و سود سهام علی الحساب بودجه مصوب بهصورت یک دوازدهم در هر ماه میباشند. به خزانهداری کل کشور اجازه داده میشود در صورت عدم واریز مالیات و سود سهام دولت بهصورت علیالحساب و یک دوازدهم، عوارض و مالیات برارزش افزوده (براساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور) توسط هریک از شرکتهای دولتی و بانکها، از موجودی حساب آنها نزد خزانهداری کل کشور برداشت و مالیات و سود سهام را به حساب درآمدهای عمومی کشور و عوارض را به حسابهای شهرداریها و حساب تمرکز وجوه به نام وزارت کشور حسب مورد واریز نماید. تسویه حساب قطعی دولت برمبنای صورتهای مالی حسابرسیشده و مصوب مجمع عمومی انجام خواهد شد.
شرکتهای دولتی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری که قسمتی از سهام آنها متعلق به بخش غیردولتی است، به تناسب میزان سهام بخش غیردولتی، مشمول پرداخت وجوه موضوع این ماده نمیباشند. وصول مبالغ یادشده تابع احکام مربوط و مقرر در قانون مالیاتهای مستقیم مصوب سال ۱۳۶۶ و اصلاحات بعدی آن است».
نمایندگان همچنین بند الف تبصره ۲ لایحه بودجه را به دلیل مغایرت با سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و برخی ابهامات در متن، برای بررسی و رفع اشکال، به کمیسیون تلفیق بودجه ارجاع دادند.
[snews] => [bimg] => 189792_524.jpg [tmpl] => [sdate] => 13961114101634 [pdate] => 13961114101408 [udate] => 0 [sendby] => user.pol [publishby] => user.pol [updateby] => [service_id] => 6 [cat_id] => 15 [sec_id] => 109 [status] => P [lang] => FA [hint] => [author] => [author_id] => 0 [source] => 0 [most_view] => 1 [comments_view_status] => 1 [comments_form_status] => 1 [conf] => [news_type] => 1 ) [extra_content] => [related_content] => Array ( [0] => Array ( [id] => 1161748 [title] => بهره مندی ۴۴ پروژه گلستان از طرح نشاندار کردن مالیاتی / اجرای این طرح منجر به بهبود نگرش مالیاتی جامعه میشود [pdate] => 14030507080700 [service_id] => 14 ) ) [related_content_v2] => Array ( [1] => Array ( [0] => Array ( [id] => 1161748 [title] => بهره مندی ۴۴ پروژه گلستان از طرح نشاندار کردن مالیاتی / اجرای این طرح منجر به بهبود نگرش مالیاتی جامعه میشود [pdate] => 14030507080700 [service_id] => 14 [rutitr] => گزارش| [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 1 ) ) ) [media] => Array ( ) [view_images] => Array ( [bimg] => /files/fa/news/1396/11/14/189792_524.jpg ) [news_field] => Array ( [0] => Array ( [filed_id] => 1 [filed_name] => نوع خبر [filed_type] => C [filed_value] => ) ) [smarty_keys] => Array ( ) [live_blog] => Array ( ) [tags] => Array ( [0] => Array ( [tag] => مالیات [id] => 1791291 [tag_id] => 1451 ) ) [image_tag] => Array ( ) [documents] => [comments] => Array ( ) [comments_stats] => Array ( ) [sepehr_keys] => Array ( ) ) 1