به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سیدجلیل حسینی در برنامه «کشیک سلامت» سیما، به تشریح دستاوردهای ۴۶ ساله نظام آموزشی در حوزه سلامت پرداخت و تأکید کرد: رسانه فرصتی ارزشمند برای ارتباط دوسویه با مردم و معرفی دستاوردها و چالشهای حوزه سلامت است.
وی با اشاره به افزایش حقوق دستیاران و کارورزان و همچنین رسمیت یافتن دوره دستیاری بهعنوان یک شغل، اظهار داشت: از ابتدای سال ۱۴۰۴، در صورت تصویب در صحن مچلس شورای اسلامی دوره دستیاری بهعنوان یک شغل به رسمیت شناخته میشود و دستیاران میتوانند از مزایای شغلی و بیمه بهرهمند شوند.
تسهیلگری برای دانشجویان و اعضای هیئت علمی
معاون آموزشی وزارت بهداشت از نقش تسهیلگری این معاونت برای دانشجویان و فراگیران خبر داد و افزود: «با بررسی چالشها و مشکلات دانشجویان، درصدد کاهش دغدغههای آنان هستیم. همچنین برای حذف سقف حقوق اساتید مکاتباتی انجام دادهایم که امیدواریم در هماهنگی با وزارت علوم به نتیجه برسد.»
افزایش ظرفیت آموزشی پس از انقلاب اسلامی
حسینی، ادغام آموزش با بهداشت و درمان را یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب در حوزه آموزش پزشکی دانست و گفت: «پس از انقلاب، تعداد دانشکدههای پزشکی از ۹ به ۷۰ مورد افزایش یافت. همچنین تعداد دانشجویان پزشکی از ۲۵ هزار نفر به ۲۵۰ هزار نفر و اعضای هیئت علمی از ۲,۹۰۰ نفر به ۲۲,۵۰۰ نفر رشد داشته است.»
وی با اشاره به افزایش حضور بانوان در دانشگاهها، افزود: «ورودی بانوان به دانشگاهها افزایش داشته به نحوی که ۵۰ درصد دانشجویان و اساتید بانوان هستند که دستاوردی ارزشمند محسوب میشود. بسیاری از این فارغالتحصیلان در سطح ملی و بینالمللی به جایگاههای برجستهای دست یافتهاند.»
تحول در برنامههای آموزش پزشکی
معاون آموزشی وزارت بهداشت، تغییر رویکرد برنامههای آموزشی از درمان به پیشگیری را از مهمترین تحولات پس از انقلاب دانست و گفت: «برنامههای آموزشی متناسب با نیاز جامعه اصلاح شدهاند. بهعنوانمثال، تربیت پزشکان اجتماعی و پرستاران سالمندی از جمله این تغییرات است.»
وی همچنین از راهاندازی مراکز توسعه آموزش پزشکی و برنامههای آموزشی مستمر برای پزشکان خبر داد و افزود: «پس از انقلاب، آموزش مداوم پزشکان الزامی شد و تاکنون حدود ۳ میلیون برنامه آموزشی طراحی و اجرا شده است.»
جایگاه بینالمللی ایران در آموزش پزشکی
حسینی، اعتباربخشی مراکز آموزشی و دانشگاهها و جایگاه مهم ایران در فدراسیون جهانی آموزش پزشکی را از دیگر دستاوردهای این حوزه برشمرد و تأکید کرد: «ادغام سیستم بهداشت و درمان با آموزش پزشکی باعث شده تا دانشگاهها بهمحض وقوع یک همهگیری، از آن مطلع شده و بر آن تمرکز کنند. این مدل مورد توجه فدراسیون جهانی آموزش پزشکی قرار گرفته و در عین حال برنامه های پزشکی عمومی توسط فدراسیون جهانی آموزش پزشکی تایید شده است و به همین جهت ایران می تواند برنامه های آموزش پزشکی کشورهای منطقه را ارزیابی و اعتباربخشی کند.»
وی با اشاره به رشد چشمگیر ظرفیتهای آموزشی در حوزه تخصصی گفت: «ظرفیت پذیرش دستیاران تخصصی از ۴۰۰ نفر در سال ۵۸ به ۵ هزار نفر افزایش یافته است. همچنین در ابتدای انقلاب هیچ برنامه فوق تخصصی و فلوشیپ وجود نداشت، اما اکنون ۹۵ رشته فلوشیپ، ۲۶ رشته فوق تخصصی و بیش از یک هزار و ۱۰۰ فارغالتحصیل در این مقاطع داریم.»
معاون وزیر بهداشت همچنین از توسعه رشتههای فلوشیپ بر اساس نیاز کشور خبر داد و افزود: «رشتههایی مانند پیوند کبد، ناباروری، پیوند کلیه و اورولوژی ترمیمی بر اساس نیازهای درمانی کشور راهاندازی شدهاند.»
وی با اشاره به رشد دانشجویان دندانپزشکی گفت: «در ابتدای انقلاب، تنها ۱۰۰ دانشجوی عمومی و ۲۰ دانشجوی تخصصی دندانپزشکی داشتیم. اما اکنون بیش از ۱۷ هزار دانشجوی عمومی و یک هزار و ۵۲۵ دانشجوی تخصصی در این رشته مشغول به تحصیل هستند. همچنین تعداد دانشکدههای دندانپزشکی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.»
چالشها و چشمانداز آینده
معاون آموزشی وزارت بهداشت، رشد علمی ایران را پشتوانهای ارزشمند خواند و تصریح کرد: «اساتید و دانشجویان توانمند ما و ارتباط با انجمنهای علمی دنیا، جایگاه آموزش پزشکی کشور را برجسته کرده است. بااینحال، برخی مشکلات مانند بدهی دانشگاهها و عدم تامین بودجه افزایش ۲۰ درصد دانشجویان پزشکی، بر توانایی و خلاقیت مدیران تأثیر منفی گذاشته که امیدواریم با حمایت دولت این چالشها برطرف شود.»
وی تأکید کرد: «هوش ایرانی و برنامهریزی اساتید موجب شده تا همچنان در کیفیت آموزش پزشکی پیشرو باشیم و نیروی متخصص برای تأمین سلامت مردم تربیت کنیم.»