سرپرست راه آهن جنوبشرق انتقاد مردمی قطع درختان را به حاشیه برد!
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، محمدصادق نوری اظهار داشت: مصاحبه مذکور در حالی با تیتر "اقدام غیر قانونی در محوطه راهآهن زاهدان رد شد" منتشر شد که هیچ کدام از رسانههای کشوری و استانی به غیر قانونی بودن این مسئله اشاره نکردند، بلکه به این موضوع خُرده گرفتند که با وجود زمین خالی در محوطه راهآهن برای احداث پارکینگ، چرا این اداره کل نسبت به قطع درختان اقدامکرده است؟
این فعال رسانه سیستان و بلوچستان افزود: در بخشی از مصاحبه سرپرست راه آهن جنوبشرق آمده که ۴۳ اصله درخت خشک شده با اخذ مجوز از شهرداری قطع شده است، این ادعا در حالی مطرح شده که درختان سبز در عکسهای منتشر شده به وضوح مشخص است. از طرفی مرجع صدور مجوز قطع درختان، شهرداری نیست بلکه کمیسیون ماده ۵ است که نماینده شهرداری در این کمیسیون به عنوانیک عضو حضور دارد. این اظهارنظر سرپرست راه آهن جنوبشرق نشان ميدهد که وی از قوانین مطلع نیست.
بیشتر بخوانید:
راه آهن جنوبشرق برای احداث پارکینگ درختان کهن گز را قلع وقمع کرد
وی با اشاره به اینکه کمیسیون ماده ۵ مرجع صدور مجوز قطع درختان است و چگونه شهرداری توانسته به راه آهن مجوز دهد؟ بیان کرد: در گزارش خبرگزاری دانشجو به دو محدوده مجزا، زمین خالی برای احداث پارکینگ اشاره شده؛ یک محدوده، حوالی ایستگاه راه آهن زاهدان که سرپرست راه آهن جنوبشرق ادعا میکند که قرار است به پارکینگ عمومی اختصاص داده شود، اما محدوده دیگر، قرینه پارکینگ کنونی است که از در ورودی اداره کل راه آهن تا امتداد چشم پزشکی الزهرا (س) و از آن محدوده تا در ورودی نقلیه این اداره کل را شامل میشود که این اراضی، راه آهن را برای حذف درختان کهنسال بی نیاز میکرد.
نوری ادارمه داد: سرپرست راه آهن جنوبشرق طی این مصاحبه وعده داده که برای جبران درختان قطع شده، ۴۳۰ اصله نهال در محدوده اطراف ایستگاه و سایر نقاط دارای ظرفیت کاشت، غرس خواهد شد. این در حالیست که طی ۴ سال گذشته در آرشیو سایت روابط عمومی راه آهن جنوبشرق آمده که حدود چهار هزار درخت به مناسبت روز درختکاری غرس شده است؛ محمدمهدی زارعی پیش از دوره سرپرستی راه آهن جنوبشرق، معاون فنی و زیربنایی این اداره کل بوده، بنابراین بایستی به صورت مصور اثبات کند که حدود ۴ هزار اصله نهال غرس شده، وعده کاشت ۴۳۰ اصله نهال، پیشکش.
وی تصریح کرد: کاشت درختان توسط منابع طبیعی و محیط زیست، چه ارتباطی به راه آهن دارد. ضعف این دو دستگاه در حوزه جلوگیری از فرسایش و فقر سرانه فضای سبز شهری به اندازه کافی مردم را آزار میدهد. سرپرست اداره کل راه آهن جنوبشرق که حدود یک دهه به در کرسی معاون فنی و زیربنایی این اداره کل مشغول به فهالیت بوده، بایستی به این پرسش پاسخ دهد که چرا محوطه چند هکتاری راه آهن با ساختمانهای پراکنده اشغال شده است؟ بی گمان اگر چنین اقدام نابخردانهای صورت نمیگرفت، نسبت به حال حاضر، اراضی بیشتری برای کاربریهای مختلف وجود داشت؛ علی ایحال اراضی خالی موجود از کل فضای سبز تخریب شده، بیشتر است.
فعال رسانه سیستان و بلوچستان در انتها گفت: سرپرست راه آهن جنوبشرق باید بداند، زمانی که علی رغم وجود زمین خالی برای احداث پارکینگ، درختان کهنسال و سبز محوطه راه آهن جنوبشرق قطع میشود، باور این ادعا که وی در پروژههای زیرساختی، اصول توسعه پایدار و حفظ محیط زیست را رعایت میکند، دشوار به نظر میرسد.