کد خبر:۱۳۰۰۸۷
بررسي عملكرد مرکز پژوهش های مجلس - بخش سوم
یامین پور: برخي مواقع انتظار نمايندگان از دفتر مطالعات فرهنگي مركز پژوهشها غيرواقعي است
مسئول دفتر مطالعات فرهنگي مركز پژوهشهاي مجلس گفت: متاسفانه در برخي مواقع انتظار نمايندگان از اين مجموعه غيرواقعي است و آنان انتظار دارند نظرات كارشناسي به سرعت ارائه شود در حالي كه اظهارات كارشناسي نيازمند تعهد و صرف زمان لازم است.
وحيد يامين پور در گفت و گو با خبرنگار سياسي «خبرگزاري دانشجو»، با بيان اين مطلب كه دفتر مطالعات فرهنگي مركز پژوهشهاي مجلس ارتباط تنگاتنگي با كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي دارد، گفت: اين دفتر در خصوص طرحها و لوايحي كه جنبه فرهنگي دارد خدمات پژوهشي ارائه مي دهد.
دفتر مطالعات فرهنگي از پنج گروه فرهنگي تشكيل شده است
وي دفتر مطالعات فرهنگي مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي را شامل پنج گروه مطالعاتي، برشمرد و گفت: گروه فرهنگ عمومي و تبليغ، گروه زنان و خانواده، گروه مطالعات بنيادي حكومتي، گروه هنر و رسانه و ميراث فرهنگي و همچنين گروه جوانان و تربيت بدني، از جمله گروههاي زير مجموعه دفتر مطالعات فرهنگي هستند كه در تمامي حوزههاي مربوطه، اقدامات پژوهشي انجام مي دهد.
مسئول دفتر مطالعات فرهنگي مركز پژوهشهاي مجلس با اشاره به اينكه طرح امر به معروف و نهي از منكر چند وقت پيش در اين دفتر مورد بررسي قرار گرفت و نظرات پژوهشي خود را به نمايندگان ارائه داديم، خاطرنشان كرد: اخيراً نيز پيش نويس قانون جامع صدا و سيما را در دستور كار داشتيم كه نظرات و پيشنهادات خود را در اين زمينه بيان كرديم.
قانون مد و لباس در حال بررسي در دفتر مطالعات فرهنگي مركز پژوهش هاست
يامين پور با بيان اين مطلب كه علاوه بر ارائه نظرات تحقيقي و پژوهشي در خصوص بخشهاي فرهنگي بودجه 90، بررسي عملكرد صدا و سيما و ساير رسانهها و همچنين بررسي وضعيت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از ديگر اقدامات چند ماهه گذشته دفتر مركز مطالعات فرهنگي مركز پژوهشها به شمار مي رود، افزود:گروه زنان و خانواده دفتر مطالعات فرهنگي در حال بررسي قانون مد و لباس و بحث عفاف و حجاب، است.
وي ادامه داد: گزارش طرح عفاف و حجاب و مسائل مربوط به آن در چند نسخه ارائه شده و بخشهاي ديگر در حال تكميل است.
مسئول دفتر مطالعات فرهنگي مركز پژوهشهاي مجلس خاطرنشان كرد: هر طرح و لايحه و هر مسئلهاي كه بعد فرهنگي داشته باشد، در دفتر مطالعات فرهنگي مورد بررسي قرار مي گيرد و حتي در بسياري از موارد نمايندگان با ارسال نامهاي خواستار اظهارنظر كارشناسي مركز نسبت به پيشنهادات فرهنگي خود هستند.
يامين پور همچنين يكي ديگر از بخشهاي عمده دفتر مطالعات فرهنگي را تهيه گزارشات راهبردي دانست و گفت: در گزارشات راهبردي هدف جلب توجه نمايندگان به موضوعات فرهنگي مطرح و مهم است كه از جمله آن بررسي وضعيت صدا و سيما و جشنواره فجر، عملكرد صدا و سيما، بررسي وضعيت تربيت بدني و نشاط اجتماعي جوانان است.
وي با تاكيد بر اينكه از ديگر اقدامات دفتر مطالعات فرهنگي تحليل وضعيت ديپلماسي فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در عرصه بين المللي است، تصريح كرد: همواره دفتر مطالعات در كميسيون فرهنگي مجلس حضوري فعال و مستمري دارد.
مسئول دفتر مطالعات فرهنگي مركز پژوهشهاي مجلس اظهار داشت: در كنار وظيفه مجلس مبني بر بررسي طرحها و رايزني گسترده، دفتر مطالعات فرهنگي مركز پژوهشها نيز به عنوان يكي از مشاوران و كارشناسان قوي گزارشات و نظرات خود را به مجلس ارائه مي كند.
يامين پور تعداد نيروهاي كارشناس و پژوهشگر مشغول به كار در دفتر مطالعات فرهنگي را 25 نفر برشمرد و افزود: تعدادي از اين افراد عضو هيئت علمي مركز پژوهشها هستند.
وي اضافه كرد: البته به همين تعداد نيز از اساتيد و كارشناسان خارج از مركز پژوهشها جهت نظارت كارشناسي و پژوهشي در زمينه فرهنگي استفاده مي كنيم.
تخصص و تعهد از ويژگيهاي عمده پژوهشگران دفتر مطالعات فرهنگي به شمار مي آيد
مسئول دفتر مطالعات فرهنگي مركز پژوهشهاي مجلس يكي از اهداف مهم دفتر مطالعات فرهنگي را استفاده از بهترين نيروها از لحاظ تخصصي در عرصه فرهنگي دانست و گفت: البته تلاش ما آن است كه پژوهشگران و اعضاي هيئت علمي دفتر مطالعات فرهنگي جز نيروهاي متعهد به انقلاب و پايبند به قانون اساسي و ولايت فقيه باشند.
حداد عادل توجه ويژهاي به نظرات كارشناسي دفتر مطالعات فرهنگي مركز پژوهشهاي مجلس دارد
يامين پور در ادامه به اشتياق نمايندگان در ارائه نظرات كارشناسي دفتر مطالعات فرهنگي اشاره و با بيان اين مطلب كه حداد عادل نظر ويژهاي نسبت به اقدامات كارشناسي اين دفتر دارد، افزود: همواره تعامل مثبت و خوبي بين كميسيون فرهنگي و مركز پژوهشها در عرصه فرهنگي وجود دارد.
برخي مواقع انتظار نمايندگان از دفتر مطالعات فرهنگي مركز پژوهشها غيرواقعي است
وي با بيان اين مطلب كه البته برخي مواقع نيز انتظار نمايندگان از دفتر مطالعات فرهنگي مركز پژوهشها غيرواقعي است، خاطرنشان كرد: برخي مواقع نمايندگان انتظار دارند ما نظرات كارشناسي خود را بلافاصله به آنان ارائه دهيم در صورتي كه اين امر چندان ممكن نيست؛ چرا كه تعهد و تخصص بايد در هر اظهارنظر كارشناسي مدنظر قرار گيرد كه اين نياز به صرف زمان دارد اما آنچه اهميت دارد اينكه ما همواره سعي كرديم نظر كميسيون فرهنگي مجلس را تامين كنيم.
مسئول دفتر مطالعات فرهنگي مركز پژوهشهاي مجلس به پيش نويس قانون صدا و سيما اشاره و با بيان اين مطلب كه بررسي اين قانون به دليل اهميت و حساسيت آن مورد توجه ما بود، گفت: در اين خصوص از سي تا چهل پژوهشگر كارشناس رسانه و حقوق استفاده شد.
پيش نويس قانون جامع صدا و سيما از بهترين اقدامات دفتر مطالعات فرهنگي مركز پژوهشها به شمار مي آيد
يامين پور بيان داش: در اين قانون ساختار صدا و سيما، چگونگي فعاليت شوراي نظارت بر آن و ساير جزئيات قانون به دقت در دفتر مطالعات فرهنگي مركز پژوهشها مورد بررسي قرار گرفت و پيش نويس آن نيز اواخر اسفندماه به كميسيون فرهنگي ارائه شد كه مي توان گفت يكي از بهترين اقدامات دفتر مطالعات فرهنگي پژوهشها به شمار مي آيد.
وي ادامه داد: در حال حاضر نيز تهيه پيش نويس نظام جامع رسانه از سوي دفتر مطالعات فرهنگي آغاز شده اما از آنجا كه قرار است اين قانون به صورت لايحه از سوي دولت ارائه شود مجلس هنوز به آن ورود پيدا نكرده است.
مسئول دفتر مطالعات فرهنگي مركز پژوهشهاي مجلس با بيان اين مطلب كه دفاتر مختلف در مراكز پژوهشها همواره مرتبط با يكديگر عمل مي كنند، اظهار داشت: بسياري از اقدامات دفتر مطالعات فرهنگي در ارتباط با دفاتر مختلف از جمله مطالعات حقوقي، دفتر مطالعات اجتماعي و دفتر مطالعات سياسي، است.
به گفته يامين پور، بسياري از اقدامات پژوهشي و كارشناسي مركز پژوهشها به صورت مشترك از سوي دفاتر مختلف انجام مي پذيرد و به عبارتي كمتر دفاتر مستقل از بخشهاي ديگر به بررسي طرحها و لوايح مي پردازد./انتهاي پيام/
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.