آنچه در سه جلسه مفصل گفتوگوي فريبرز عرب نيا و فريدون جيراني در برنامه تلوزيوني «هفت» رخ داد را ميتوان نقطه عطفي هم براي رسانه تلويزيون و هم براي كارنامه بازيگري در سينماي ايران به حساب آورد.
گروه فرهنگي «خبر گزاري دانشجو»؛ آنچه در بيان فريبرز عرب نيا بازيگر شناخته شده و با سابقه سينماي ايران در برنامه هفت گفته شد گوياي حقايقي تلخ و تاحدي رسوا كننده جرياناتي مخفي در استتار ظاهري سينماي ايران بود كه عرب نيا با قدرت و جراتي مثال زدني و تا حدي حيرات آور به انعكاس آنها در يكي از فراگيرترين رسانه هاي كشور پرداخت.
آنچه در سه جلسه مفصل گفت و گوي فريبرز عرب نيا و فريدون جيراني در برنامه تلوزيوني هفت رخ داد را مي توان نقطه عطفي هم براي رسانه تلوزيون و هم براي كارنامه بازيگري در سينماي ايران به حساب آورد.
آنچه عرب نيا در اين مصاحبه ها بدان تمركز كرد حقايقي بود كه طي سال هاي سال به چوب اغفال و انكار و توجيه از ذهن ها رانده و در پس مشغوليت هاي فكري همگان خاك خورده بود.
فريبرز عرب نيا بر روي نقاط حساسي دست گذاشت و چندان غير قابل پيش بيني و دور از ذهن نبود كه چنين سخناني با چنان صراحت و صداقتي بي جواب بماند و واكنش هاي تندي را برانگيزاند.
تاكيد عرب نيا بر فرسوده و پوسيده بودن مديريت فرهنگي و سينماي كشور و نيز فساد و انحراف منتشر در اجزاي مختلف سينماي كشور و به ويژه در دو حوزه بازيگري و تهيه كنندگي و البته تاكيد فراگير او بر فراموش شدن و زير پاگذاشته شدن اخلاق و توجه به انسانيت در حوزه هاي مختلف فرهنگي و به ويژه سينما امهات و اصلي ترين نكاتي بود كه در سخنان عرب نيا جلوه اي تام و تمام داشت.
اينك در طول سه محاصبه مفصل آن هم در مورد چنين مباحثي ممكن است اختلال و اشتباهي در مضامين و واژه هاي گوينده پديد آيد امر دور از ذهن و شگفت آوري نيست و كاملا طبيعي به نظر مي رسد مهم آن است كه گوينده اين سخنان در تمامي فراز و فرودهاي گفته هايش بر اخلاق و متانت و منطق و ديانت پاي فشاري كند و بر آن صحه گذارد و از اصول اوليه گفتار نيك، بهره گيرد و مطابعت نمايد.
ضمن اينكه جدي ترين و شايد تنها ايرادي كه منتقدان به حرف هاي فريبرز عرب نيا در رد بيانات او ابراز مي كنند هم خالي از اتقان به حقيقت است آنها مي گويند چرا فريبرز عرب نيا حد خود را به عنوان يك بازيگر رعايت نكرده و به قول معروف و به بيان ساده تر پا را از گليمش درازتر كرده و گنده تر از دهانش حرف زده در حالي كه اين حرف از اساس غير قابل قبول و بي ريشه و بي مبناست؛ چرا كه فرمود: «انظرو الي ما قال ولانتظرو الي من قال» نگاه كن كه چه مي گويد نگاه نكن كه چه كسي مي گويد اين جمله متن يك حديث قدسي است كه اگر نصب العين همگان قرار گيرد مي تواند از فرو غلتيدن ما در مرداب كژ انديشي و كژ تابي و لجبازي و انحراف جلوگيري كند و نيز مي تواند جلوي گفته ها و رفتارهاي عقده گشايانه را بگيرد.
مهم اين است كه فريبرز عرب نيا چه گفته و تا چه حدحرف هايش بر منطق و استدلال و حقيقت و صراحت و صداقت استوار است و بهتر آن است كه منتقدان و مخالفان و هر كس ديگري به جاي اينك بر شخصيت عرب نيا بتازد و فرديت او را آماج حمله قرار دهد بر سخنان او تمركز كند و به گفته هايش پاسخ دهد.
برنامه «هفت» طي اين مدت در دفعات قابل توجهي تمريني بوده براي برقراري ديالوگ و گفت و گو ميان ديدگاه هاي مختلف. شايد اين مهمترين دستاورد رسانه باشد كه در اين مورد خاص در حوزه سينما و هنر به وقوع پيوسته است و اين اتفاق را بايد به فال نيك گرفت و به تداوم و استمرار آن ياري رساند تا چراغش روشن بماند./انتهاي پيام/