کد خبر:۱۵۴۵۷۲
سلسله جلسات طرح‌ريزي استراتژيك – نقد و بررسی مسئله بورس/2

عباسي: در نگرش اسلام منابع با برکت به نیازهای مشروع تخصیص مي‌يابد

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز با بيان اينكه تخصيص منابع بر اساس نیاز نامحدود صورت نمي‌گيرد، گفت: بشر می‌تواند نیازهایش را محدود کند كه در اينصورت خدا به منابع برکت می‌دهد.
به گزارش خبرنگار دين و انديشه «خبرگزاري دانشجو»، حسن عباسي در ادامه جلسه سیصد و یکم از سلسله جلسات «طرح‌ريزي استراتژيك كلبه كرامت» با عنوان «شورش علیه طمع» به بررسي طمع در معرفت ضعف و ارائه مصاديق آن پرداخت.
 
طمع، مادر تمدن آمریکا

وي گفت: گوردون در بخشی از فیلم وال استریت بیان می‌كند که بهتر از کلمه طمع وجود ندارد و خود را آزادکننده شركت‌ها معرفي مي‌كند؛ او معتقد است نه‌تنها این شرکت را می‌توان با طمع نجات داد بلکه با طمع می‌توان تمدن آمریکا را هم نجات داد.

عباسي با بيان اينكه اساس روند حركت بشر در طمع است، ‌گفت: در معرفت ضعف، کبر، حسد و طمع رقم مي‌خورد كه از ميان آنها عنصر طمع جایگاه عجیبی دارد؛ در نگاه قرآنی ابتدا تکبر برای ابلیس، سپس طمع براي آدم و حوا در تقابل با ابلیس، سپس حسد قابيل در تقابل با هابیل بروز كرد.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز در ادامه افزود: در قواعد کلاسیک، از سه مورد ضعف فقط به طمع اشاره می‌شود، براي مثال یهود پهلوانی به نام سامسون داشت كه عاشق دلیله شد و به علت اين طمع دليله توانست موهاي سامسون را كه نقطه ضعف او بود كوتاه كند.

وی خاطر نشان کرد: در متون یونانی فردی به نام آشیل مطرح مي‌شود که در رقابت با پاریس، برادر هکتور – پادشاه يونان بود- پاريس توانست تیری به پایش شلیک کند؛ این امر هم بر اثر طمع آشیل رقم خورد.
 
عباسی در ادامه افزود: اسفندیار در ادبیات کلاسیک ایران به طمع حکومت سیستان روانه شد و با رستم جنگید كه در آن شکست خورد.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز با بيان اينكه در واقع بنی‌آدم طماع است، گفت: طمع ریشه در هوی و هوس دارد همانطور كه در نسبت شناسی نیاز گفته شد كه آسیب و ضعف از طریق نیاز ايجاد مي‌شود.
 
نگاه اقتصاد مدرن
 
وي با اشاره به نگاه اقتصاد مدرن گفت: اين اقتصاد معتقد است «تخصیص منابع، محدود به نیازهای نامحدود است»، ولي ما آن را از اصل قبول نداریم؛ چرا كه اصلا نیاز بشر نامحدود نیست و می‌تواند نیازهایش را محدود کند كه در اينصورت خدا به منابع برکت می‌دهد، بنابراین مي‌توان تعريف را چنين گفت كه «تخصیص منابع با برکت به نیازهای مشروع.»

عباسي در ادامه روند معرفت ضعف گفت: هوی و هوس با نیاز رابطه دارد و در رویکرد استقامت‌مدار گفته شد كه باید اين گپ پوشانده شود.

انسان عزیز یعنی انسان نفوذناپذیر
 
رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز با بيان اينكه نیاز نامشروع زمینه ضعف نامشروع است، گفت: طمع بستر هوی و دروازه تهدید نامشروع است؛ با توجه به اينكه ضعف در داخل و تهدید در بیرون است، هرچه ضعف بیشتر باشد، تهدید بیشتر خواهد بود و در حقیقت نسبت ضعف و تهدید مثل کفه‌های ترازو است.

وی در ادامه افزود: انسان عزیز یعنی انسان نفوذ ناپذیر، در حاليكه انسانی که طمع دارد، آسیب‌پذیر مي‌شود در حقیقت طمع بستر تهدید غیر طبیعی است.

عباسي با بيان اينكه به جای سرمایه‌داری می‌توان طمع را به انگليسي نوشت،‌ گفت: سرمایه فی حد ذاته منفی نیست، بلكه طمع‌گرایی منفي است.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز خاطرنشان کرد: از مثلث طمع، حسد، کبر دو نکته برداشت می‌شود که حاصل فقر نامشروع است و تمامی اینها «دنیا» را به ارمغان می‌آورند؛‌ یک دنیای حبابی و در روايت داريم كه «حب الدنیا راس کل خطیئه.»

معاش باید معطوف به معاد باشد
 
وي با بيان اينكه معاش باید معطوف به معاد باشد، گفت: آیا هرکس معاش داشت، معاد هم دارد؟،‌ لذا هرگاه به سمت معاش می‌رویم باید جهت‌گیری ما به سوی معاد باشد؛ در غير اينصورت به ورطه طمع می‌افتیم.

عباسي در نتیجه‌گیری بحث جلسه گفت: در اینجا به بخش فروپاشی وال استریت و اینکه عنصر طمع به طور جدی در سازوکار وال استریت مطرح است پرداختيم كه همين امر زمینه متلاشی شدن و نابودی آن را فراهم كرد، ‌لذا باید به گونه‌ای زمینه‌های حکمی را جلو ببریم که بر انگاره طمع استوار نشده باشد.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز در خاتمه گفت: متاسفانه جنبش وال‌استریت رهبر ندارد، همچنین الگوی جایگزینی در تقابل آن مطرح نیست و باید گفت شعارهایی که داده می‌‌شود خام است، لذا امکان رسیدن به نتیجه کم مي باشد.

 
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار