صفارهرندي گفت: فتنهگران عمليات تاخير در بيداري اسلامي را به نيابت از دشمن اجرا كردند كه البته ناكام بودند؛ چرا كه وقتي ملتهاي منطقه ديدند كه فتنه اين قدر آسان به دست مردم و رهبري از بين رفت، يك حجت جديد بر حقانيت اسلامگرايي يافتند.
به گزارش خبرنگار سياسي «خبرگزاري دانشجو»، به همت بسيج دانشجويي دانشگاه مذاهب اسلامي و دانشجويان پيرو شهدا، برنامه «تعيين جايگاه حماسه 9 دي» شب گذشته با حضور دكتر محمدحسين صفارهرندي در سالن اجتماعات اين دانشگاه برگزار شد.
صفارهرندي با اشاره به اينكه از 9 دي 88 تا امروز فرصت زيادي بوده است تا راجع به اين واقعه رايزني كنيم، گفت: ابعاد ناشناخته و ناگفته حماسه 9 دي بسيار است.
وي با طرح اين سوال كه اساساً قضاياي پس از انتخابات محصول چه چیز بوده است، افزود: بايد ديد چرا برخي چهرهها كه به راحتي نميتوان به آنها برچسب وابستگي به دشمن را زد، وارد اين جريان شدند و پريشاني باطني اينها ناشي از چيست؟
مشاور فرهنگي فرمانده كل سپاه با اشاره به اينكه اين همراهان گذشته انقلاب ميگفتند به دنبال تغيير هستند، افزود: اولين پيش فرض براي اين اعتقاد به تغيير، اين بود كه فكر ميكردند عصر ما با عصري كه انقلاب و دفاع مقدس اتفاق افتاد، فرق دارد و به خاطر همين تغيير شرايط، ما هم بايد تغيير كنيم؛ دومين پيشفرض در مورد سمت و سوي اين تغيير اين است كه چون جهان در حال گسستن از علايق ايدئولوژيك است و قدرتهاي امروز مسيرشان ايدئولوژيگريزي است، ما هم بايد در اين جهت تغيير كنيم.
صفارهرندي سومين پيشفرض اعتقاد به تغيير را فاصله گرفتن انسان معاصر از علايق ديني و عدم امكان همزيستي دين با سياست، علم و دنيا دانست و ادامه داد: دليل چهارم آنها اين بود كه چون در گذشته برخي نظامهاي ايدئولوژيك خودشان پيش از فروپاشي وضعيت را تغيير دادهاند، مانند اتحاد جماهير شوروي و چين، ما هم اين تغيير را بدون آن كه از دايره قدرت خارج شويم، بايد خودمان اعمال كنيم.
وزير ارشاد دولت نهم با اشاره به ايده حجاريان در زمينه تبعيت از چين در اين زمينه افزود: وي معتقد بود ميتوانيم با حفظ عكس و احترام امام، راه امام را تمام، و راه جديدي را آغاز كنيم و اين گونه به داد امام برسيم تا مورد بي احترامي قرار نگيرد و به قول گنجي، امام را به موزه بسپاريم و احترام كنيم، ولي حرفش در فضای جامعه جاري نباشد.
وي با اشاره به جريان بيداري اسلامي در منطقه افزود: امروز مي بينيم كه تحليلهاي آنها در زمينه ناممكن بودن همزيستي دين و دنيا چقدر پوچ بوده و تازه بهار اين رويكرد در حال آغاز شدن است.
صفارهرندي در ادامه به دلايل اين كج فهمي دوستان سابق انقلاب اشاره كرد و گفت: دسته اول اين افراد، از اول مرد اين راه نبودند؛ مثلاً گنجي كه تا سال 63 سپاهي بوده و تا سال 72 هم نان خور نظام بود، مي گويد من سال 61 فهميدم از اين حكومت دموكراسي در نمي آيد و از اول با آن مشكل داشتم.
وي دسته دوم را كساني دانست كه با توهم امكان ايجاد گرايشهاي چپي يا ليبراليستي به سراغ انقلاب آمده بودند و گفت: دسته سوم كساني بودند كه در رودربايستي به امام(ره) در صحنه مانده بودند؛ مثل كديور كه مي گويد از ابتدا ولايت فقيه را قبول نداشته، اما نمي توانسته به آن مرد بزرگ جسارت كند يا شكوري راد كه زماني در مجلس چفيه ميانداخت و بين ديگران هم توزيع ميكرد، ميگويد ما تحت كاريزما و سيطره شخصيت امام(ره) قرار گرفتيم.
مشاور فرهنگي فرمانده كل سپاه با تاكيد بر سستي بنيان فكري و شخصيتي اين افراد گفت: يكي از انحرافهاي بزرگ اين بود كه اين افراد پس از جنگ به دنبال دنياطلبي رفتند و دل برگشتن به قبل را نداشتند تا جايي كه كار به جايي كشيد كه در زمان هاشمي يك وزير نصف روز را صرف پرسه زدن در خيابانهاي اعيان نشين تهران ميكرد تا يك سردر ممتاز براي خانهاش بيابد.
صفارهرندي با بيان اينكه فتنه 88 ميدان تنازع دو نگاه بود، گفت: در اين ميدان يك نگاه در بند دنیاطلبي بود و نگاه ديگر در گرو باور حقانيت كلام امام(ره) كه فرمود، اسلام روزي ابرقدرتها را به خاك مذلت ميكشاند.
وي با اشاره به حوادث عاشوراي سال 88 افزود: مردمي كه اين حوادث را ديدند، با خود گفتند ما كه افرادي را كه امام حسين(ع) را در عاشورا ياري نرساندند، ملامت مي كنيم، چگونه حق داريم همين فرياد را از سوي ولي فقيه كه نايب امام است، بي پاسخ بگذاريم و آنجا همه فهميدند كه حوادث چند ماه اخير، دعواي سياستمداران نبوده است.
مشاور فرهنگي فرمانده كل سپاه در ادامه با تاكيد بر اينكه دشمنان اسلام همان روزها صداي كاروان اسلامخواهي در ملتها را مي شنيدند، گفت: فتنه گران عمليات تاخير در بيداري اسلامي را به نيابت از دشمن اجرا كردند كه البته ناكام بودند؛ چرا كه وقتي ملتهاي منطقه ديدند كه فتنه اين قدر آسان به دست مردم و رهبري از بين رفت، يك حجت جديد براي حقانيت اسلام گرايي يافتند و اهميت و عظمت 9 دي از اين جهت بهتر قابل درك است.
وزير ارشاد در دولت نهم در پايان با اشاره به تعبير يك وبلاگ نويس از قول وی گفت: آنچه در اين هشت ماه گذشت، جدال بر سر آينده جهان بود نه بر سر انتخابات و اینکه جهان آينده را بايد از معبر خدامحوري تفسير كنيم يا سكولاریته؛ به اين ترتيب آنها كه آينده را از آن خداگرايان ميدانستند، پيروز و روسفيد از اين جدال بيرون آمدند.
لازم به ذكر است، در ادامه مراسم، جلسه پرسش و پاسخ دانشجويي و نيز اهداي جوايز مسابقه وبلاگنويسي با موضوع بيداري اسلامي برگزار شد.