کد خبر:۱۷۷۹۴۴
برنامه ثريا و به چالش كشيدن آسفالت در كشور
نهاد پاسخگوي خرابي آسفالت ها كجاست؟
سومین قسمت از برنامه تلویزیونی ثریا به موضوع راه و مشکلات خرابیهای آسفالت اختصاص داشت و در اين برنامه علاوه بر به چالش كشيدن وضعيت آسفالت كشور و علمي نبودن راه ها بر نبود نهادي براي پاسخگويي در مورد وضعيت راه هاي كشور تاكيد شد.
به گزارش خبرنگار علمي « خبرگزاري دانشجو»، سومین قسمت از برنامه تلویزیونی ثریا به موضوع راه و مشکلات خرابیهای آسفالت اختصاص داشت و در اين برنامه به نبود نهادي براي پاسخگويي در مورد وضعيت آسفالت كشور تاكيد شد كه در اين رابطه محمد رضا معماریان مشاور شهردار تهران از ايجاد یک سازمان مستقل به عنوان سازمان نگهداری راه و ابنیه از سال آينده توسط شهرداري تهران خبر داد و گفت: این سازمان باید وجود داشته باشد تا یک پروژه راه سازی را که از پیمانکار تحویل میگیرد دارای تضمینها و حسن انجام کار خاص باشد.
وي افزود: البته تاکنون گام هاي موثري در زمينه آسفالت برداشته شده و 90 درصد آسفالت مورد نیاز در داخل تولید میشود در صورتیکه تا سال ها ما نیاز به واردات آسفالت داشتیم.
معماريان اظهار داشت: شاید کیفیت وضعيت آسفالت كشور در حد ايده آل نباشد اما عملکردها قابل دفاع است و مشکلات پیش آمده در ایستگاههای اتوبوس تندرو تهران و خرابیها و تعویضهای مکرر آسفالت آنها نيز به اين دليل بوده كه این سامانه تجربه جدیدی بوده است و حجم نیروی وارده بر آسفالت بیشتر از تمام آییننامهها میباشد که سعی داريم این مشکلات را كاهش دهيم.
سالانه 4 هزار ميليارد تومان براي نگهداري آسفالت نياز است
فیلی، مدیرکل نگهداری راه و ابنیه سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای کشور میهمان دیگر این برنامه ثزيا نيز گفت: بعد از سال 88 تضمینهای تعمیر و نگه داری را برای راهها و آسفالت و هرگونه خرابی از 2 سال به 5 سال رساندیم.
وي افزود: همچنین کل عملیات نگهداری تا بازگشت سرمایه تا 20 سال به عهده بخش مشارکت کننده است.
وی با اشاره به اینکه ما بیش از 200 هزار کیلومتر راه داریم که دارای ارزشی بالغ بر 100 هزار میلیارد تومان است، گفت: طبق میانگینهای جهانی سالانه 4 تا 6 درصد ارزش برای نگهداری راه لازم است یعنی سالانه 4 هزار میلیارد تومان در ایران نیاز داریم و این در حالیست که هماکنون از حدود 900 میلیارد تومان بیشتر منابع در اختیار نداریم.
خرابیهای آسفالت کشور معادل اختلاسهای ۳هزار میلیاردی
در بخش دیگری از اسومين قسمت برنامه ثزيا مطرح شد که عمر آسفالت در کشور بین 3 تا 5 سال یعنی تقریبا یک پنجم عمر جهانی آسفالت است که طبق مستندات اعلام شده، اسرافی که در زمینه خرابیهای آسفالت در کشور صورت میپذیرد بالغ بر سالی یک تا 2 اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی است.
انيميشن آسيب شناسي مشكلات راه و آسفالت
انیمیشنی با موضوع آسیبشناسی مشکلات راه و آسفالت در کشور در سه حوزه عمومی، فنی و مدیریتی از بخش های جذاب این قسمت از برنامه ثریا بود.
همچنین گزارشی از دلایل مشکلات آسفالت در کشور از زبان دانشجویان و اساتید رشتههای مرتبط با این حوزه و به کار گرفته نشدن دانش و علم موجود در کشور در حوزه آسفالت، گزارشهای مردمی از انتقاد و مشکلات پیش آمده ناشی از خرابیهای آسفالت نیز پخش شد.
مصاحبه با یکی از تولید کنندگان آسفالت با استفاده از فناوریهای نوین تولید آسفالت، گزارشی از آزادراه خرم آباد– زال به عنوان یکی از بهترین راههای ایجاد شده در کشور با 26 کیلومتر تونل در عرض 4 سال و نیز مستندی از استاد شمس الکتابی به عنوان یکی از پیشکسوتان عرصه راهسازی کشور از دیگر قسمتهای برنامه بود.
لازم به ذکر است برنامه تلویزیونی ثریا با موضوعات مرتبط با علم و فناوری هر پنجشنبه به صورت زنده از شبکه اول سیما پخش میشود.
آخرین اخبار برنامه و گزارشها و مستندات پخش شده اين برنامه در sorayatv.ir قابل رويت است.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.