
کد خبر:۱۸۰۳۸۹
گفتوگوي تفصيلي استادآقا با «خبرگزاري دانشجو»:
مقايسه فساد بزرگ و وقف دانشگاه آزاد/ چه كساني ارتباط دولت و مجلس را خراب كردند؟
عضو جبهه پایداری درباره انتخابات مجلس نهم، عملکرد مجلس و دولت، مواضع هاشمی، آینده جبهه پایداری و موارد دیگر نظرات خود را مطرح کرد.
گروه سیاسی «خبرگزاری دانشجو»؛ حسین استادآقا، کاندیدای انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه تهران و عضو جبهه پایداری انقلاب اسلامی است که به دور دوم انتخابات نیز راه پیدا کرده است.
در گفتوگویی با وی سوالاتي در خصوص انتخابات مجلس نهم، عملکرد مجلس و دولت، مواضع هاشمی و آینده جبهه پایداری مطرح شد که مشروح آن را در ادامه می خوانيد.
«خبرگزاري دانشجو»- نظر شما راجع به انتخابات مجلس نهم و دور اول آن که برگزار شد، چیست؟
استادآقا: انتخابات اين دوره مجلس نسبت به دورههاي قبل ويژگيهاي بسيار مهم و شاخصي داشت كه بايد مورد توجه و بهره برداري لازم قرار گيرد.
اين دوره يكي از مهمترين انتخابات مجلس بوده است، البته بعضي ها به اين موضوع ايراد گرفته و عنوان كرده اند كه اين مطلب هر دوره گفته ميشود؛ اين به اين دليل است كه در جاي خود هر انتخاباتي در شرايط خاص داخلي و خارجي كه برگزار ميشود مهمترين است، ولي اين دوره به دليل اينكه اولين انتخابات سراسري پس از فتنه 88 بود، ويژگيهاي خاص خود را داشت.
*مردم در انتخابات مجلس اصولگرايان افراطي را كنار گذاشتند
به نظر من نگاه مردم در این دوره در مجموع آراء سراسر كشور معنادار بود، خصوصاً در حذف برخي كساني كه وابسته به جريان اصلاحات و حتي در اين دوره نماينده بودند و يا حتي در حوزه خود افراد افراطي محسوب نميشدند قابل توجه بود.
اين راي به نوعي ادامه راي سال 88 بود؛ يعني نظر برخي را كه مدعي بودند اگر در معرض راي مردم قرار بگيرند، حتماً راي ميآورند زير سوال برد؛ چرا كه در اين دوره مردم با نگاه به بحث فتنه 88 آنها را كنار گذاشتند.
عمل به فرمايشات مقام معظم رهبري در خصوص مشاركت حداكثري مردم در انتخابات نكته حائز اهميت ديگر اين انتخابات بود؛ اين انتخابات با وجود تهديدهاي بيروني بسيار پرشورتر نسبت به دورههاي اخير انتخابات مجلس برگزار شد.
از سوی دیگر كدهاي دشمن هم وجود داشت مبني بر اينكه اگر مشاركت مردم كمرنگ باشد، نشانه بريدگي از نظام است و دشمن ميتواند روي اين موضوع برنامه ريزي كند.
اما در نهایت مردم پاسخ كاملاً مخالفي به آن دادند و با مشاركت بالاي خود هم دشمن را نااميد كردند و هم پيام مثبتي به كشورهاي حوزه بيداري اسلامي ارسال نمودند که به ايران نگاه می کنند و مرتباً در حال برگزاري انتخابات هستند.
مطابق آنچه مقام معظم رهبري فرمودهاند هر جا زمينه براي انتخابات آزاد در كشورهاي اسلامي وجود داشته باشد، حتماً اسلام گرايان راي ميآورند كه نمونه آن را در تونس، مصر، عراق و افغانستان شاهد بودهايم.
*افرار مشهور و گرايش هاي سياسي خاص در انتخابات كنار رفتند
نكته ديگر نحوه انتخاب مردم بود؛ ما در دورههاي گذشته هم شاهد تغييرات اساسي در ميان نمايندگان بوده ايم، اما غير از تغييرات محسوس مجلس ششم و هفتم چنين تغييري ديده نشده بود که آن هم به اين دليل بود كه در مجلس ششم گروهي بودند كه علاقهاي به نظام نداشتند و مردم به اين نكته پي برده و در آنجا بود كه راي به تغيير حدود سه چهارم مجلس دادند.
در اين دوره مردم هم افراد مشهور و هم گرايشهاي سياسي خاص را کنار گذاشتند، مردم هوشمندانه راي دادند و توجه به انتخاب اصلح كه مورد تاكيد رهبر انقلاب نيز بود، داشتند و اين نكته مهم و قابل توجهي است.
اميدواريم همانطور كه براي سومين دوره اكثريت قاطع مجلس در اختيار اصولگرايان است، اين مجلس هم بتواند در اختيار انقلاب و منويات مقام معظم رهبري باشد.
«خبرگزاري دانشجو»- به نظر شما پيام اين حضور و نوع انتخاب مردم براي جريانهاي سياسي چه بود؟
استادآقا: اولاً يك مشخصه روشن كه مردم در مورد نمايندگان فعلي و كساني كه كانديدا شدهاند در نظر داشتند اين بود كه برخي افراطيها را حذف كردند و افراطيهاي هر گروه حتي كساني كه در ميان اصولگرايان افراطيگري كردند و تقابلهايي ايجاد نمودند كنار گذاشتند.
اين نشان مي دهد مردم این رفتار را نمي پسندند و اين سليقه مردم مطابق نظر مقام معظم رهبري نيز هست، ايشان مرتب در چند سال اخير به سران قوا، نمايندگان و دستگاههاي كشور تذكر دادهاند كه شيوه تقابل را در پيش نگيرد چون شما را از خدمت و عمل به وظيفه غافل ميكند.
مردم گروههايي را كه خيلي دنبال تقابل بودند را حذف كردند، اما به نظرم اين نشانه آشكاري بود كه بيش از نيمي از كساني كه در همين اتفاق پايان سال كه در نسبت دولت و مجلس افتاد سهيم بودند توسط مردم كنار گذاشته شدند.

اين تصادفی نيست كه از این هفتاد نفر بيش از 35 نفر حذف شوند بلکه نشان ميدهد مردم به مشي و كاركردها توجه داشتهاند و پيام روشني به اصلاح طلبان و اصولگرايان دادند؛ حتي در اصلاح طلبان كساني كه معتدلتر هم بودند ولي مسيري كه رهبري ترسيم كرده بود را دنبال نميكردند توسط مردم حذف شدند.
«خبرگزاري دانشجو»- اين تقابل شمال كساني كه مي خواهند به اختلافات دامن بزنند هم مي شد؟ مثلا كساني كه مي خواهند جريان انحرافي را راهكاري براي غوغاسالاري قرار دهند.
استادآقا: من فكر ميكنم اين تقابل در همه قوا مذموم بود؛ هم رهبري در مورد اين تقابل احساس خوبي نداشتند و هم مردم، البته فكر ميكنم در بحث جريان انحرافي يك انحراف ايجاد شد و آن اينكه برخي سعي دارند موضوع انحراف در ارزشهاي انقلاب و مسير مورد نظر امام امت را اختصاص به همين باند حاشيه دولت بدهند.
من معتقدم ما از اول انقلاب جريان انحرافي داشتهايم كه اين جريانها هنوز در جامعه ما حوزه تاثير دارند ولي برخي آنها را ناديده ميگيرند البته اين باند فعلي حاشيه دولت منحرف از ارزشها و مسير انقلاب است اما اينكه ما مسئله جريان انحرافي را منحصر به اين گروه بكنيم صحيح نيست.
جريان آقاي هاشمي و اطرافيانش نیز به عنوان جريان انحرافي مطرحند ولی نسبت به آن واكنش لازم دیده نمی شود، بعضي از دوستان اصولگرايي ما علي رغم مواضع غيرمتعارف آقاي هاشمي در فتنه 88 و بازيگري و نقش آفريني او در تشديد فتنه دوباره به ديدار ايشان رفتند و ميخواهند مسئله را به گونهاي كمرنگ تر كنند كه اين هم غلط است.
*هاشمي با جريان تحريم عملي در داخل همراهي كرد
«خبرگزاري دانشجو»- نظر شما در خصوص سکوت آقای هاشمی در انتخابات این دوره مجلس چیست؟
استادآقا: اين موضوع به تعبيري درست و به تعبيري نادرست است، ايشان نقش آفريني كه در دورههاي قبل در سازمان دهي گروهها داشت را انجام نداد اما اين عدم نقشآفريني به معناي سكوت نبود بلكه به نظر من به معناي پروژه تحريمي بود كه جريان اصلاحات دنبال ميكرد.
جريان اصلاحات راجعبه تحريم دو تصميم گرفته بود؛ يك تصميم داخلي بود به اين معنا كه اعلام كردند ما تحريم نميكنيم ولي ليست هم نميدهيم يعني تحريم عملي، بخشي از جريان اصلاحات كه در خارج از كشور بود هم رسما اعلام كرد كه انتخابات را تحريم ميكند.
آقاي هاشمي با جريان تحريم عملي در داخل همراهي كرد و اين عدم فعاليت او به نوعي به گروهي كه تحريم عملي را دنبال ميكرد، كمك كرد.
«خبرگزاري دانشجو»- صحبت های اخیر هاشمی درباره رابطه ايران و امريكا را حتما شنیده اید، تحلیل شما از این اظهار نظر چیست؟
استادآقا: اولا اين يك موضوع چندگانه بود يعني هدف بخشي از آن احياء آقاي هاشمي بود چون ما در آستانه انتخابات رياست جمهوري يازدهم هستيم و جريان اصلاحات به عنوان يك ظرفيت براي انتخابات رياست جمهوري يازدهم و جرياني كه خود آقاي هاشمي را حمايت ميكند از حالا به فكر آقاي هاشمي و فعاليت مجدد ايشان است.
همانطور كه خاتمي هم اخيرا گفته است امسال سال پركاري خواهد بود و آنها فعال خواهند شد.
یک بخش دیگر راجع به آمریکا بود، در حالي كه امريكا دارد تهديدهاي بدون مبنايي را عليه ما انجام ميدهد این صحبتها مطرح می شود؛ تهديدهايي كه من معتقدم توان اجراي آنها را هم ندارد و در دورهاي كه آقاي هاشمي رئيس جمهور بود هم همين وضع را داشت به نظر ميرسد كه يك ترس و واهمه از هيمنه امريكا در او وجود دارد و ابرقدرتي آنها را باور كرده است.
هرچند يك زماني امريكا چنگ و دنداني داشت ولي امروز در اوج ذلت است و در حال حاضر بيداري اسلامي و مبارزه با آمريكا در اوج قدرت است، اما آقاي هاشمي هنوز امريكا را ابرقدرت ميداند و به نظرم اين يك بد تحليلي است كه ايشان دچار شده و از شرايط روز عقب مانده است.

بخش ديگري از سخن هاشمي مربوط به جريانات سياسي است كه بحث مذاكره با امريكا را مطرح ميكنند و ميخواهند همين راه غلط را ادامه دهند و آقاي هاشمي به آنها كمك ميكند.
*با فرزندان آقاي هاشمي كه در فتنه ها كمك ميداني و عملياتي مي كردند سست برخور شد
«خبرگزاري دانشجو»-به عقیده شما فعاليت انتخاباتي اصلاح طلبان در آينده چگونه است؟ و رابطه آن با ضعف در برخورد با فتنه که بارها به عنوان يك مطالبه دانشجويي مطرح شده است، چیست؟
استادآقا: اين مطلب درستي است و برخورد با كساني كه در داخل كشور سران فتنه و حامي آن بوده اند نه تنها مطالبه دانشجويان بلكه خواست مردم نيز هست و اين برخورد صحيح و كامل نبوده است.
مثلا نقش فرزندان آقای هاشمی بهعنوان جريان ميداني و عملياتي كمككننده به فتنه خيلي سست مورد برخورد قرار گرفت و حكم فائزه هاشمي هنوز اجرا نشده و حكم داده شده هم حكم بسيار ضعيفي بود.
اما همزمان با او حكم كسي كه به فائزه هاشمي توهين كرده بود هشت ماه اعلام شد و از اين رو به قول برخي دوستان جرم اهانت به نظام كمتر از جرم اهانت به فرزندان هاشمي است.
هر چند مهدی هاشمی به خارج از كشور رفته است ولي ميتوان از اينترپل كمك گرفت يا او را به صورت غيابي محاكمه كرد ولي ما حتي براي اصل محاكمه او هم كاري نكردهايم و اين در حالي است كه شكايات مهدي هاشمي عليه روزنامهها و افراد ارزشي مطرح شده و آنها به دادگاه رفته و محكوم ميشوند.
*اصلاح طلبان و جريان انحرافي سهمي در آراء مردم نداشتهاند
«خبرگزاري دانشجو»- قبل از انتخابات، گروهي براي به وحدت رساندن دو جريان اصولگرا تلاش می کردند؛ نظر شما در خصوص حضور اصولگرایان در قالب دو گروه در انتخابات مجلس چیست؟
استادآقا: از حدود مرداد سال گذشته كه بحث تشكيل جبهه پايداري شكل گرفت برخي دوستان صادقانه و اصلاحگرانه اين را دنبال ميكردند كه همه اصولگرايان زير يك پرچم جمع شوند و استدلالشان اين بود كه حتما جريان اصلاحات به صورت پرچم دار در انتخابات ظاهر خواهد شد جريان انحرافي هم با برنامهريزي و پول كلان حاضر خواهد بود لذا دو گروه شدن اصولگرايان منجر به پيروزي جريان اصلاحات و انحرافي ميشود.
البته همانروزها اين سوال مطرح شد كه اين اطلاعات چقدر مستند است مثلا برخي دوستان جبهه متحد ميگفتند جريان انحرافي براي تصاحب 150 كرسي برنامهريزي كرده و 900 ميليارد هم پول گذاشته اما اين ادعاها مستند نبوده و منبع آنها نامعلوم بود.
این در حالی بود که اصلاح طلبان تحریم انتخابات را دنبال می کردند و نشانهاي از حضور برنامهريزي شده اصلاحطلبان در انتخابات ديده نميشد و برخي دوستان كه در جبهه پايداري حضور داشتند تحليلشان اين بود كه ما نبايد در اين تصميم عجله كنيم و حداقل تا ديماه كه زمان ثبت نامه كانديداهاست صبر كنيم؛ زيرا پس از آن وقت براي همپرچم شدن وجود دارد اگر به اين نتيجه رسيديم كه اصلاح طلبان با همين سازماندهي قوي به ميدان آمدهاند طبيعي است كه زير يك پرچم ميآييم تا جريان اصولگرا در رقابت ريزش نكند.
هرچه به انتخابات نزديك شديم مشخصتر شد كه تحليل دوستان نادرست بوده است؛ اصلاح طلبان و جريان انحرافي سهمي در آراء مردم نداشتهاند و از سوي ديگر دوستان اين استدلال را ميكردند كه آقا در 19 دي فرمودهاند كه خون تازهاي در اين انتخابات به رگهاي نظام تزريق خواهد شد و اگر ما همان ليست را بدهيم آن خون تازه چگونه ميآيد؟
*ما بعد از انتخابات خيلي به دنبال هشتصد نفر اصلاحاتچي ميگرديم
در حال حاضر اصولگرايي يك كلاس را گذرانده و ما در فتنه 88 جريان اصولگرايي و دولت اصولگرايي را تجربه كرديم پس بايد اصولگرايي يك پله بالاتر و به سمتي برود كه برخي افراد كه علامت سوال دارند از مركزيت كنار بروند.
برخي مي گفتند آنها كه در فتنه موضع خوبي نگرفتند توبه كردهاند، ما هم گفتيم اشكالي ندارد و انشاءالله توبهشان پذيرفته است اما از قديم گفتهاند كفش دزد اگر توبه هم كرد امام جماعتش نميكنند و اگر كسي نشان داد كه بصيرت كافي و قدرت تشخيص لازم را ندارد نميتواند در هسته مركزي تصميمگيري اصولگرايي قرار گيرد هرچند نميگوييم اصولگرا نيست و يا نبايد كانديدا شود.
يك استدلال سوم هم شد و آن اينكه اگر يك ليست داده شود بايد به مردم بگوييم در تهران كه سي نماينده دارد به يك ليست سي نفره راي بدهند در حالي كه وقتي دو ليست داده شد به مردم احترام گذاشتيم و خواستيم از بين 55 نفر سينفر را انتخاب كنند.
بهرحال پس از انتخابات معلوم شد كه مردم هم اين سليقه را پسنديدهاند و از 50 نفر وارد شده به دور دوم 25 نفر از جبهه پايداري، 23 نفر از جبهه متحد و 2 نفر خارج از اين دو هستند لذا مردم پيام اين دو ليست را پذيرفته و سليقهشان بر اين قرار گرفت كه قدرت انتخابشان متنوعتر باشد.
ما بعد از انتخابات خيلي به دنبال هشتصد نفر اصلاحاتچي ميگرديم كه دوستان ميگفتند ثبت نام كردهاند و همچنين 150 كرسي كه گفتند جريان انحرافي ميگيرد! و اگر اينها حرفهاي مستندي بود بايد در آراي مردم در انتخابات خود را نشان ميداد.
اين در حالي است كه همان دوستان الان مدعي هستند 70 درصد كانديداي راه يافته از مرحله اول از ليستهاي اصولگرا بوده اند و 30 درصد ديگر هم كه بخش گستردهاي از آنها مستقل هستند گرايش به اصولگرايي دارند يعني درصد خيلي كمي از وابستگان به جريان اصلاحات راي آوردند.
«خبرگزاري دانشجو»-تکلیف جبهه پایداری پس از انتخابات چگونه است؟ آيا جبهه پايداري برنامه بلند مدتی دارد يا انتخابات مجلس پايان كار آن است؟
استادآقا:اصلي ترين هدف جبهه پايداري كه اميدواريم از آن عدول نكند و آن را رها هم نكند ترويج گفتمان انقلاب اسلامي است.
بالاخره در اتفاقي كه در سوم تير افتاد احمدينژاد پرچمدار يك گفتمان شد كه همان گفتمان انقلاب بود و طبق گفته رهبري سال ها به فراموشي سپرده شده بود و يا برخي در سطح مسئولان بنا داشتند بهخاطر ترس يا دنيا طلبي آن را كنار بگذارند.
احمدي نژاد شعارهاي امام و انقلاب را زنده كرد، لذا ما الان هر چند به برخي اتفاقات در دولت انتقاد داريم معتقديم آن گفتمان، گفتمان خوبي بود و از آن دست بر نميداريم.
جبهه پايداري بنا دارد آن گفتمان عدالتخواهانه و احيا كننده ارزشهاي انقلاب و خدمتگزاري سادهزيستي و پرهيز از اشرافيگري و تجملي كه داشت همه مملكت را فاسد ميكرد را دنبال كند ضمن آنكه همه گروهها بلافاصله پس از انتخابات مجلس بحث انتخابات رياست جمهوري يازدهم را آغاز خواهند كرد چه تصريح بكنند چه نكنند.
البته برخي دوستان از همين حالا روي افراد گفتوگو مي كنند؛ اين اشتباهي است كه در سال 84 افتاد و مردم آن را اصلاح كردند ولي مسئولان بايد از آن عبرت بگيرند و حتما معيارها را در نظر گرفته و به بهترين گزينه برسند.
این بحثهاي صالح مقبول و اصلح غيرمقبول هم به نظر من انحرافي است؛ ما در كشور از اينها عبور كردهايم و حتما بايد سراغ اصلح مقبول برويم و كاري كنيم تا آن چهره مطرح شود و نبايد به خاطر افراد از اصول دور شويم.
*آيا بايد نعوذبالله بگوييم مقام معظم رهبري هم با جريان انحرافي داخل دولت ارتباط دارد؟!
«خبرگزاري دانشجو»-برخي اعضاي گروه هاي سياسي گفته اند جبهه پايداري و جريان انحرافي در آخر يكي ميشوند چون طرفدار دولت هستند، چه نظری راجع به این دست اظهارنظرها دارید؟
استادآقا: اينها بيشتر شعارهاي سياسي است ما وقتي ميخواهيم يك جريان سياسي را نقد و يا قبول كنيم بايد برويم و ببينيم رفتارش به چه صورت است و اعضاي جبهه پايداري حتي اگر از دولت اخراج نميشدند و داخل دولت بودند منتقد رفتارهاي غلط و مدافع كارهاي خوب دولت بودند كه مقام معظم رهبري هم از آن حمايت ميكند.
همين نوروز امسال رهبري در مشهد خدمات قابل تحسين دولت را ستوده و فرمودند اينها اتفاقات مهمي در كشور است آيا بايد نعوذبالله بگوييم مقام معظم رهبري هم با جريان انحرافي داخل دولت ارتباط دارد؟
خدمات این دولت و دولتهای دیگر خدمات نظام و انقلاب ارزيابي است، همانطور كه در دوره هاشمي و خاتمي خدمات و كارهاي خوب آنها را نبايد ناديده بگيريم چون خدمت به نظام و انقلاب است در اين دوره هم تكليف همان است.

البته خدمات دولت نهم و دهم با هيچ يك از دولتهاي گذشته قابل مقايسه نيست؛ عده اي وقتي ميخواهند كسي را كه از كارهاي خوب دولت حمايت ميكند بترسانند او را متهم به انتصاب به جريان انحرافي ميكنند كه اين خود يك انحراف است.
ما بايد خدمات دولت را تحسين كرده و آنان را به عنوان معيار سردست بگيرم تا رئيس جمهور بعدي نتواند از آن عدول كند و كسي نيايد سركار كه ما را به اشرافي گري دوران هاشمي و سياسي گري و اباهيگري دوره خاتمي بكشاند و اين با ترويج معيارها حاصل خواهد شد.
وظيفه شرعي ما تحسين خدمات و انتقاد از اشكلات دولت است كه فكر ميكنم پايداري بر اين اصل پايدار ميماند.
*وضع موجود فرهنگ ما از دوره هاشمي و خاتمي بهتر است
«خبرگزاري دانشجو»-امروز تا حدودی شاهد بازگشت انحرافات فرهنگي دوره خاتمي واشرافي گري دوره هاشمي هستیم، نظر شما چیست؟
استادآقا: من فكر ميكنم اتفاق تلخي كه در همه دولتها افتاده عدم تبعيت از ولي و امام است. ما معتقديم ولي فقيه از امام زمان (عج) نيابت دارد و بايد از معيارهاي ايشان تبعيت كنيم كه بهترين معيارهاست و در واقع ما يك كارشناس تمام عيار داريم كه در عين حال ارزش ديني و تعبدي هم دارد.
هر يك از دولتها كه به تبعيت از رهبري بیشتر اهمیت داده موفقتر بوده است، البته در دوره احمدي نژاد در بسياري از معيارها همانطور كه آقا در خطبههاي 29 خرداد 88 فرمودند ديدگاههاي احمدي نژاد به ايشان نزديكتر بوده است اوضاع بهتر بود ولي حضرت آقا در عين حال فرمودند در حوزه فرهنگ كمكاري داريم وفرهنگ مظلوم واقع شده است.
اقاي احمدي نژاد بايد در اين زمينه تبعيت و توجه بيشتري ميكرد و وقتي آمد كه توجه ويژهاي نشان دهد دو سال پيش اعتبارات زيادي را در اين زمينه گذاشت و هم زمان آقا تذكر دادند كه مد نظر من خرج كردن پول بي حساب و كارهاي ويتريني نيست.
اين سهلانگاري باعث شد يك ارتجاع نسبت به حركتهاي اباهه گري در دوره خاتمي پيدا كنيم و نشانه هايش الان دارد روشن تر ميشود.
ماجراي فيلم هاي سينماي اخير نیز به همین موضوع مرتبط است و فيلم ديگري كه به آن توجه نشد انتهاي خيابان هشتم بود كه بسيار فيلم مبتذل و زشتي است و شايد اوضاعش از گشت ارشاد هم بدتر باشد. اينها همان نشانه هاي بازگشت و عدم توجه به فرهنگي ديني است كه رهبري نسبت به آن تذكر دادند.
«خبرگزاري دانشجو»-با توجه به اینکه زمینه تخصصی شما عرصه فرهنگ است، به عقیده شما آيا دولت احمدي نژاد سياست مشخصي در زمينه فرهنگ داشته است يا خیر؟
استادآقا: البته من معتقدم وضع موجود فرهنگ ما از دوره هاشمي و خاتمي بهتر است يعني در برخي مولفههاي دولت احمدي نژاد در حوزه فرهنگ گامهاي بلند و خوبي برداشته است كه مي توان از آن جمله به توسعه كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد اشاره كرد.
حوزه قرآن، عرصه ای ديگر از فرهنگ است كه در دولت احمدي نژاد به آن توجه ويژهاي شده است یا توجه به حوزههاي علميه هم از همين دست مسائل بود لذا من معتقدم نبايد در اين زمينه بي انصافي كنيم.
در حوزه كتاب در دوره خاتمي يك نويسنده هرزه نويس را به كشور آوردند و از او تجليل كردند ولي در اين دوره به كتابهايش اجازه چاپ داده نمي شود و ما بايد اينها را مورد توجه قرار دهيم.
وادادگي در بعضي حوزهها ضعف سياست احمدي نژاد است، مثلا در حوزه سينما و تئاتر چنين وادادگي به چشم ميخورد و من فكر ميكنم احمدي نژاد براي عرصه فرهنگ برنامه داشت اما اين برنامه دچار اشكال بود يعني حاصل يك تحليل غلط از حوزه فرهنگ و يك تحليل انتزاعي از فرمايشات اقا بود واين اتفاقي است كه دارد پالسهاي منفي به ما ميدهد.
*فساد بانكي گوش فلك را كر كرد/مي خواستند سيصد هزار ميليار تومان دانشگاه آزاد را در اختيار يك گروه سه نفره بگذارند
«خبرگزاري دانشجو»- نقش كميسيون فرهنگي مجلس در اين رابطه چیست؟
استادآقا: واقع مطلب اين است كه مجلس هشتم به طور كل و كميسيون فرهنگي به عنوان بخشي از آن متأسفانه سياست تقابل را به جاي تعامل در پيش گرفت و ظرفيتهاي اصولگرايي مجلس و دولت را ضايع كرد.
در مجلس هشتم دچار يك انفعال طولاني بوديم؛ در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالي نه تنها اتفاقي نيفتاد بلكه متأسفانه شاهده رفتارهاي مثل وقف سيصد هزار ميلياردتوماني دانشگاه آزاد بوديم و اين از مسائلي است كه جاي توجه دارد.
اين فساد بانكي اخیر که حدود سه هزار ميليارد تومان بود، گوش فلك را كر كرده در حالي كه وقف دانشگاه آزاد به ميزان سيصد هزار ميلياردتومان در نصف روز انجام شد و مي خواستند اين پول را در اختيار يك گروه سه نفر بگذارند كه درونش طبق گزارش كميته تحقيق و تفحص خود مجلس و افرادي مثل آقاي زاكاني كه دنبال كردم فساد مالي فرهنگي سياسي و مديريتي عظيمي داشت اتفاق ميافتاد.
به نظر من مجلس در این زمینه کم کاری کرد؛ در اين مورد به صحبتهاي آقا توجه نشد و مجلس نقش خود را درست ايفا نكرد در زمينه فرهنگ هم توقع بسيار بيشتري از مجلس ميرفت.
روزی به يكي از نمايندگان اصولگراي مجلس كه با هم همسفر بوديم گفتم شما ميگوييد چرا دولت مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي راجعبه حجاب و عفاف را اجرا نمي كند، خود شما در بودجه چه توجهي به اين مسئله كرديد؟ مجلس پس از گذشت 3 سال تنها براي مد و لباس كه براي آن بنيادي از سوي شوراي عالي فرهنگي تشكيل شده بود پارسال يكونيم ميليارد تومان و امسال هم همين حدود بودجه گذاشته و اين بودجه گذاري ناچيز در حالي است که براي حجاب و عفاف و وظايف دستگاهها همين هم در نظر گرفته نشده است مسلم است كه اينها جزو كمكاريهاست.
«خبرگزاري دانشجو»- بطور کلی نظر شما در رابطه با عملكرد مجلس هشتم چیست؟
استادآقا: من فكر ميكنم مجلس هشتم اساسا از ظرفيتهاي كه ميتوانست براي پيشبرد نظام و انقلاب استفاده كند كاربري مطلوبي نداشت بلكه استراتژي تقابل را در پيش گرفت كه نشانههايش را همين روزها هنوز مي بينيم و متأسفانه با اينكه ماههاي پاياني مجلس هشتم سپري ميشود اين رويكرد ادامه داد.
بخشي از رفتارهاي امروز به عدم راي آوري بيش از 100 نماينده براي مجلس بعد برميگردد و به نظر ميرسد اين رفتار نوعي گروكشي مجلس از دولت باشد اما بخشي از آن هم ناشي از دلسوزي گروهي از افراد صادق است كه البته ممكن است غلط باشد.
به نظر من مجلس هشتم از اين حيث كه از ظرفيتهاي خود به درستي استفاده نكرد مجلس موفقي نبود.
«خبرگزاري دانشجو»- برخی کاستی های دولت در عرصه فرهنگ را مرتبط با جريان انحرافي می دانند، نظر شما چیست؟
استادآقا: به نظر من این فرافکنی است، من منكر اشتباهات تصميمگيري دولت در حوزه فرهنگ نيستم اما اين نافي اختيارات مجلس و دستگاههاي ديگر نيست مسئله صداوسيما تابع دولت نيست و بسياري از مسائل حوزه فرهنگ به رفتار غلط صداوسيما برميگردد يا حتي حوزههاي علميه و گروههاي ديگري كه ميتوانستند در ترويج فرهنگ ديني نقش آفريني كنند كارشان را كامل انجام نداند لذا همه تقصير بر دوش دولت نيست.
*دولت نسبت به مركز ارتباطات حوزه و روحانيت كوتاهي كرد
«خبرگزاري دانشجو»- نظر شما در خصوص جاي خالي حوزههاي علميه در بحث فرهنگ در جامعه و همچنين موسسه امام خميني (ره) چیست؟
استادآقا: ايكاش همه نهادهاي حوزوي مثل موسسه امام (ره) رفتار كرده بودند! چون يكي از موثرترين اقدامات اين موسسه و آيت الله مصباح طرح ولايت دانشجويي است كه سالهاست اجرا ميشود و آثارش را در محيط هاي دانشگاهي ميبينيم.
هرچند تعداد شركت كنندگان اين طرح نسبت به كل دانشجويان كشور عدد كوچكي است ولي همين افراد الان قلب كارهاي فرهنگي در دانشگاهها شدهاند و اين طرح نشانه درايت آيت الله مصباح بود.
اين كمرنگی حضور حوزه ها در عرصه فرهنگ، به نظر من هم به دولت و هم به حوزهها برميگردد آقاي احمدي نژاد در سفراول خود به قم در دولت نهم دو سه بار در جمع حوزويان گفتهاند ما به سمت شما دست نياز دراز ميكنيم اما من در جلسهاي به ايشان گفتم دست نياز كافي نيست بايد سازوكار تعريف كنيم و به وسيلهاي نيازهاي شما به حوزهها اعلام شود و براي آن پاسخ بخواهيد.
رئيس جمهور مركز ارتباطات حوزه و روحانيت را براي همين كار ميدانست اما نه ساختار آن مركز ونه شأنش اين نبود يعني دولت به نظر من در اين رابطه كوتاهي كرد.
البته دكتر داوودي زمانی در مركز مطالعات استراتژيك رياست جمهوري قرار دادهایي با بخشهاي از حوزويان براي تأمين برخي مطالب نظري برقرار كردند با همه اين تفاسير توقعي كه از دولت نهم و دهم ميرفت محقق نشد.
البته اين كوتاهي از سوي حوزه علميه هم صورت گرفت شايد به اين دليل كه از سوي دولت كسي براي آنان سازو كار مناسب تعريف نكرده بود.
آقا در آخرین سفر رییس جمهور به قم اشاره كردند كه حوزهها بايد نيازهاي نظام را برآورده كنند و براي اين كار تعريف داشته باشند و ما اميدواريم اين اتفاق بيفتد.
*سياسي كاران و خناس ارتباط دولت و مراجع را تخريب كردند
«خبرگزاري دانشجو»- آیا این عدم همكاري دولت و حوزهها، به اختلاف نظر ميان برخي مراجع و دولت بر نمی گردد؟
استادآقا:به عقيده من به اين موضوع ارتباطي ندارد، بلكه شايد به اين برگردد كه روابط دولت با مراجع و حوزهها خيلي خوب نشده است كه دليل آن تنها مربوط به تصميمات دولت نبود بلكه عدهاي سياسي كاري و خناس با فعاليت رسانهاي و دروغگويي سعي كردن اين روابط را تخريب كنند.
كساني در كشور ما رئيس جمهور بودند كه در طول هشت سال كلا چهار بار به خدمت مراجع تقليد نرسيدند اما امروز مدام بر اين طبل ميكوبند كه دولت بايد مطيع مراجع باشد. اما متأسفانه چون دولت به تذكرات خيرخواهانه دوستان خود و مراجع توجه نكرد اين روابط خوب و در شأن دولت اسلامي نبود.
در حوزهها نحله هاي مختلف فكري هميشه وجود داشته و هميشه بين آنها تفاوت مشرب بوده و الان هم هست و من حساسيت جديدي نميبينم بلكه اين نشانه زنده بودن حوزه است.
در حال حاضر موضوع خاصي براي اختلاف بين دولت و حوزه باقي نمانده گفت: البته ممكن است در مصداقها خناسيهاي صورت گيرد هرچند دولت هم تقصير داشته است اما عدهاي دو طرف را تحريك كردند.
*منظور از فرهنگ فقط يك فيلم وسينما نيست
«خبرگزاري دانشجو»- اين تحريككنندگان چه کسانی هستند؟
استادآقا:بخشي از آنان اصلاح طلبان بودند بخشي هم كساني بودند كه از درون جريان اصولگرايي رقابتهاي انتخابات 84 را ادامه ميدادند وهنوز هم ادامه ميدهند و ميخواهند انتقام شكست 84 را بگيرند واز رابطه قديمي خود با حوزهها براي افزايش تنش استفاده ميكنند.
ديدارهاي غير متعارفي در سالهاي اخير بين برخي سياسيون و مراجع ديديم كه هيچ وقت رسم نبود و نشان ميداد كه برنامهاي وجود دارد و سعي مي كنند كه مرتبا ذهن مراجع را نسبت به دولت منفي نگه دارند.
برخي سياسيون اين كار را انجام دادند و حتي برخي ديدارهاي 15 روز يك بار داشتند كه پيش از آن عرف نبود.
«خبرگزاري دانشجو»- اولويتهاي مجلس نهم چه به طور كلي و چه در عرصه فرهنگ را چه ميدانيد؟
استادآقا: اولين اولويت فرهنگ است آقا در ديدار با هنرمندان گفتند: در حوزه اقتصاد و سياست نگراني ندارم هرچند اشكال داريم اما براي حوزه فرهنگ نگراني جدي و دغدغه دارم از آن جنس كه شايد انسان گاهي شب از خواب بپرد و از نگراني نتواند بخوابد اخيرا هم فرمودند كه فرهنگ مظلوم واقع شده است اين نشان ميدهد كه مجلس نهم بايد بحث فرهنگ را جدي بگيرد.
از فرهنگ منظور فقط يك فيلم وسينما نيست آقا فرمودند ما به ترويج اخلاق در جامعه نياز داريم و اين هم جزو حوزه فرهنگي ماست همچنين سبك زندگي اسلامي تحكيم نهاد خانواده، روابط صحيح اجتماعي مسائلي هستند كه مجلس بايد برايش برنامه داشته باشد.
حوزه دوم اقتصاد و معاش مردم است خيلي از اتفاقاتي كه در كشور ميافتد ناشي از فشارهاي بينالمللي است اما بخشي از آن همه ريشه در عدم تدبير در داخل دارد كشور ما ظرفيتهاي بسيار فراواني دارد و با اين تحريم ها به زحمت نميافتد بايد مديريت كرد و مجلس و دولت نگاه تعاملي داشته و با همكاري مسئله را حل كنند آقا فرمودند مجلس قوانيني را تصويب كند كه دولت بتواند اجرا كند.
در دل موضوع اقتصادي بحث بيكاري و اشتغال هم هست امسال بحث حمايت از توليد ملي حتما بايد در اولويت كارهاي مجلس نهم باشد و براي آن برنامه داشته باشد ثبات اقتصادي، تأمين نقدينگي واحدهاي صنعتي و مسائلي از اين دست در حال حاضر دچار مشكلاند.
در حوزه سياست خارجي مجالس هفتم و هشتم نيز عملكرد خوبي داشتند همين رويه بايد ادامه يابد و پابه پاي دولت نسبت به مقابله با استكبار و حمايت از بيداري اسلامي كار شود.
در بحث سند چشمانداز برنامههاي پنج ساله و ساليانه نسبت به تحقق آن به خصوص در بخش خصوصي كار كنيم كليدواژههاي مثل ايثارگر بودن، ارزشي و انقلابي بودن كه در سند چشمانداز آمده بايد از سوي مجلس مورد توجه قرار گيرد ما در حوزه صنعت و تكنولوژي كار كرديم و شايد يكي دو سال ديگر به افق چشمانداز برسيم اما در حوزه فرهنگي هم بايد كار كنيم.
*آقا هميشه در دسترس نيست
«خبرگزاري دانشجو»- به نظر می رسد شمهاي از جريان فتنه هميشه ميماند؛ در دوران اصلاحات هم همين اتفاق افتاد اما در آن زمان افشاگريهاي آيت الله مصباح به خصوص در خطبههاي پيش از نماز جمعه راهگشا بود ما بايد چه سيستمي را در جامعه پيش بگيريم تا صدها نفر مثل آيت الله مصباح داشته باشيم و جوانان چه باید بکنند تا دچار اشتباه نشوند؟
استادآقا:درمورد علامه مصباح آقا فرمودند ايشان خلاء علامه مطهري و طباطبايي را جبران كردند چنين شخصيتي در هر دورهاي كمتر پيدا ميشود اما يك نكته اين است كه ارتباط نسل جوان با عالمان ديني نبايد قطع شود شايد اين اشكال به دولت نهم و دهم هم وارد باشد.
به آقا هميشه دسترسي نيست تبعيين فرمايشات آقا با عالمان ديني و انقلابي است و اين كليد عدم انحراف است و همه جدا شدهها از مسير اصلي با جدايي از عالمان ديني به انحراف افتادهاند.
البته توجه و نگاه اصلي هميشه بايد به امام و رهبر امت باشد و تمام آنچه به آن نياز داريم را ايشان تعريف كردهاند و در مواقع لازم ميگويم. آقا فرمودند جوانان ما به دنبال تهذيب، تحصيل و ورزش باشند و اين سه كليد بسيار مهم است.
«خبرگزاري دانشجو»- در پایان اگر نکته ناگفته ای باقی مانده بفرمایید.
استادآقا: در پايان اميدواريم همانطور كه آقا خواستند در دور دوم هم مردم به طور گسترده در انتخابات شركت كنند و كاري كه در مرحله اول كردند را تكميل كنند.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.