رئيس كميسيون فرهنگي مجلس با اشاره به مرحله سوم مبارزه شهید مطهری با اندیشه های ضداسلام گفت: این دوران كه مبارزه با التقاط بود؛ سختترين دوران عمر مطهري بوده و استاد شهید در مقابله با التقاط با افرادی روبهرو بود كه قرآن را حفظ بودند، نماز شب ميخواندند ...
به گزارش خبرنگار دين و انديشه «خبرگزاري دانشجو»، به مناسبت سالروز شهادت استاد مطهري همايش علمي انديشه مطهر با حضور 700 نفر از مربيان تربيتي و آموزشي عقيدتي و سياسي سازمان بسيج مستضعفين لحظاتی پیش در مجمع فرهنگي غدير آغاز شد.
دكتر غلامعلي حداد عادل با ترسیم نقش استاد مطهري در پيروزي انقلاب اسلامي، گفت: 14 سال پس از پيروزي مشروطيت در 1299، كودتايي صورت گرفت كه به انقراض قاجار و روي كار آمدن رضاخان انجاميد؛ بازيگر خارجي و پشت صحنه اين كودتا انگلستان بود.
مطهری معتقد بود هيچ دوراني در ایران براي اسلام خطيرتر از مشروطيت تا 1320 نبوده است
وی با اشاره به دلیل آغاز صحبت خود با کودتای رضاخان گفت: عبارتي را از شهيد مطهري شنيدم كه فرمود از آغاز اسلام تا امروز هيچ دوراني در ایران براي اسلام خطرناکتر از مشروطيت تا 1320 نبوده است؛ در تمام دوران 20 ساله حاكميت رضاخان «اسلامستيزي» حاكم بود.
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در ادامه گفت: رضاخان در آغاز كار با تظاهر به دينداري مردم را فريب ميداد، اما بلافاصله پس از محكم شدن جاي پاي خود اسلامستيزي را آغاز كرد؛ از جمله تعطيلي مجالس عزاداري امام حسين (ع)، فشار بر علما، كشف حجاب و غيره؛ یعنی فشار بر علما به گونهاي بود كه امام خميني (ره) ميفرمود در آن دوران طلبهها روزها در اطراف شهر متواري بودند و شبها براي درس خواندن به شهر ميآمدند؛ از سوي ديگر وي باستانگرايي و مليگرايي مخالف با اسلام را ترويج ميكرد.
وی افزود: جلال آلاحمد ميگفت تاريخ را به ما طوري درس مي دادند كه گويي دوران پهلوي را به دوره اشكانيان و ساسانيان وصل ميكردند.
حداد عادل با اشاره به عنصر بعدی اسلام ستیزی رضاخان گفت: عنصر بعدي سوق دادن تحصيلكردگان به سمت غربيشدن بود؛ در اين دوران فقدان شديد، ظلم، بي عدالتي و فقر بيداد ميكرد و همه اين مسائل بر مردم فشار ميآورد.
وی ادامه داد: اين دوران با شهريور 1320 تمام شد. از شهريور 20 شرايط قبل وجود نداشت و نيروهاي مختلفي سعي كردند فعال شوند؛ از شهريور 20 تا 28 مرداد 32 سه جريان با هم در تعارض قرار دارند و در عرصه اجتماعي و سياسي و فكري فعال هستند؛ مليگرايي، ماركسيست و كمونيسم كه در قالب حزب توده ظهور سياسي مييابند و جریان آخر اسلامگرايي.
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به زندگی استاد شهید گفت: مطهري در دهه 20 به عنوان يك طلبه جوان فعاليت خود را آغاز كرد؛ وي با طهارت روح، استعداد بالا، پشتكار عجيب و استفاده از محضر اساتيدي مانند امام خميني و علامه طباطبايي تصوير درستي از اسلام پيدا كردند و سعي نمود اسلام حقيقي را به جامعه و به ويژه جوانان تحصيل كرده كه تحت تاثير القائات غربگرايانه حكومت و القائات ماركسيستي حزب توده قرار داشتند معرفي كند.
وی ادامه داد: مطهری حركت به سوي جامعه اسلامي را هدف خود قرار داد و اسلام را يك مكتب كامل براي سعادت فرد و جامعه ميدانست و سعي داشت غبار خرافات را از اسلام پاك كند و با بدفهميميهايي كه از اسلام وجود داشت مبارزه كند.
حداد عادل خاطر نشان کرد: استاد مطهري در مراحل گوناگون سعي كرد با موانع مختلف مبارزه نمايد؛ در آغاز فوريترين وظيفه خود را مبارزه با ماركسيست قرار داد؛ ماركسيست و كمونيسمي كه امروز به موزه تاريخ سپرده شده روزي در ايران بيداد ميكرد. شرايطي كه امروز وجود دارد با شرايطي كه مطهري در آن زندگي ميكرد فرق كرده براي همين بايد خدا را شكر كنيم و براي تقويت نظام فعاليت كنيم.
«اصول فلسفه و روش رئاليسم»؛ مرجعی برای مقابله با مارکسیستها
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با بیان اینکه در شهر قم نيز حزب توده علما و روحانيون را مستعصل كرده بودند، گفت: اين افراد با پشتيباني شوروي كتابهاي ماركسيستي را ترجمه و چاپ ميكردند و شعار برابري و عدالت ميدادند؛ و این در شرايطي بود كه مردم از فشار 20 ساله رضاخاني نجات يافته بودند؛ در ضمن اينها شعار ميدادند كه ما ناجي ملت ايران هستيم؛ در این فضا مطهري اصول فلسفه و روش رئاليسم را عرضه ميكند؛ اصل يك كتاب 14 مقاله به قلم علامهطباطبايي است، اما شهيد مطهري براي اين كتاب شرح و پاورقي مينويسد. اين كتاب مرجعي براي كساني بود كه ميخواستند با ماركسيسم مقابله كنند و تكيهگاه مبارزان مسلمان در مقابله با ماركسيسم بود
وی در بررسی برخی از کتاب های شهید مطهری گفت: پشت سر هر يك از كتابهاي ايشان تاريخي وجود دارد و اين كتابها مبتني بر مباني فكري و انگيزههايي است كه باعث نگارش آنها شده است
حداد عادل افزود: در دهه سي و پس از كودتاي 28 مرداد تا اواخر دهه 40 بيشتر همت شهيد مطهري متوجه مبارزه با افكار غربي بود؛ گسترش دانشگاهها، ترجمه كتابهاي غربي و شبهات اقتصادياي كه ماركسيسم به اسلام وارد ميكرد، طيف گستردهاي از شبهات در مورد اسلام را پديد آورد، مثلا مطهري در مسئله زن به تبيين مباني فقهي و حقوقي حقوق زن در اسلام ميپردازد و براي رفع شبهات علل گرايش ماديگري را مينويسد
مرحله سوم تلاش های مطهری: مبارزه با التقاط بود
وی با اشاره به مرحله سوم مبارزه شهید مطهری با اندیشه های ضد اسلام گفت: این مرحله از اواخر دهه 50 آغاز شد و تا پايان عمر وي ادامه داشت كه دوران مبارزه با التقاط بود؛ در این مدت پديده جديدي كه به وجود آمد در آميختن افكار اسلامي با افكار غيراسلامي خصوصا افكار ماركسيستي بود؛ اين دوران سختترين دوران عمر مطهري بود.
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در ادامه افزود: استاد شهید در مقابله با التقاط با افرادی روبهرو بود كه قرآن را حفظ بودند، نماز شب ميخواندند. نوع ديگر التقاط صحبت از سيره پيامبر و اسلام بود که در اينجا بايد هم با اصل اين تفكر مقابله ميكرد و هم به روشنگري جواناني ميپرداخت كه پاكدل بودند، اما سراغ اين عقايد ميرفتند.
وي با بیان اینکه مطهری زودتر از ديگران متوجه انحراف در افكار مجاهدين خلق شد، گفت: غير از مجاهدين جبهههاي ديگري هم بودند؛ به طوریکه این استاد برجسته نسبت به انديشههاي شريعتي هم انتقادهاي جدي داشت از خصوصيات او اين بود.
شجاعت مطهري بود كه ريشه جریانات را ميديد
حداد عادل با بیان این نکته كه مطهری تاثير افكار عمومي قرار نميگرفت، گفت: مطهری سعي ميكرد افكار عمومي را هدايت كند، از اينكه افكار عمومي حرف او را نپسندد وحشت نداشت.
وی در ادامه به نقل خاطره ای پرداخت و گفت: در آن روزها در دفترم در دانشگاه شريف بودم كه يكي از دانشجويان آمد و از ايشان گله كرد كه مطهري گفته اين حرف كه «زندگي عقيده است و جهاد در راه عقيده» اين زندگي مطلوب اسلامي نيست و اين سخن حديث نميباشد، بلكه بايد ببينيم در راه كدام عقيده است. اين شجاعت مطهري بود كه ريشهها را ميديد.
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به جریان بعدی در زمان مطهری گفت: جريان بعدی فرقان بود؛ این جریان دارای افكار به ظاهر اسلامي بود، ولي انحراف داشتند و همين گروه بالاخره مطهري را به شهادت رساند.
مطهري پل ميان حوزه و دانشگاه بود
وی با بیان اینکه مطهري پل ميان حوزه و دانشگاه بود، گفت: در مدتي كه قبل از انقلاب در تهران حضور داشت سعي ميكرد پيوند ميان اين دو را التيام داده و اين دو قشر را با هم آشنا كند، همان طور كه مردم در مسائل شرعي به علما مراجعه ميكنند دانشگاهيان نيز به مطهري مراجعه ميكردند به عنوان يك مرجع فكري.
دکتر گفته بود 4 ماه استراحت نیاز دارد ولی وی 4 روز هم استراحت نکرده!!
حداد عادل با اشاره به جمله مطهری به خودش گفت: مطهری گفت که 30 سال پيش پزشكي به وی گفته به 4 ماه استراحت نياز دارد و او گفت: من در اين سي سال 4 روز هم استراحت نكردم؛ از سال 42 هم كه امام(ره) قدم به نهضت گذاشت، مطهري پيرو امام(ره) شد و يك لحظه از حمايت نهضت كوتاهي نكرد و همواره تحت فشار بود.
وی گفت: در سال 1356، مطهري سفري به نجف داشت و گزارشي از اوضاع فكري و سياسي ايران، اوضاع قم و دانشگاهها را خدمت امام(ره) عرض كرد و با پيروزي انقلاب ركن اصلي شوراي انقلاب و مغز متفكر آن شد.
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي خاطر نشان کرد: قبل از پيروزي انقلاب مطهری رابط جامعه روحانيت مبارز با امام (ره) بود و نظرات آنها را به امام و نظرات امام را به آنها انتقال ميداد و بعد از پيروزي انقلاب هشتاد روز بيشتر زنده نمود و نتوانست حاصل تلاشها و زحمات خود را مشاهده كند.
دوستی نزدیک مطهری با رهبری
وی تأکید کرد: مطهری در انديشه بنيان گذاري نظام فكري حكومت جمهوري اسلامي بود كه به شهادت رسيد.
حداد عادل در خاتمه گفت: مطهري دوستي نزديكي با مقام معظم رهبري داشت؛ در يادداشتهاي خود با تجليل از ايشان ياد ميكند؛ یعنی اين مسئله تضميني براي ما است كه اگر مطهري در ميان ما نيست ايشان رهبري جامعه را در دست دارند.