کد خبر:۱۸۸۴۱۹
دومين شب دهه خط امام؛

عباسی: ادبيات استراتژيك رهبری ما را براي يكصد سال آينده بی‌نیاز کرده/ امروز اشتون مجبور است خود را با عرف ما هماهنگ كند

شما عرف ديپلماتيك را نگاه كنيد مثلا خانم اشتون، در چند دوره قبلي لباسي مي‌پوشيد كه يا با عرف ما همخوان نبود و رسانه‌هاي ما سانسور كردند؛ در سفر قبلي در استانبول ...
به گزارش خبرنگار دين و انديشه «خبرگزاري دانشجو»، ويژه برنامه «دهه خط امام» به مناسبت ايام رحلت امام خميني (ره) در دفتر مطالعات جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي از سوم تا 13 خرداد ماه برگزار مي‌شود.
 
حسن عباسي در ادامه دومين شب از این مراسم پيرامون دكترين امام خامنه‌اي به سخنراني پرداخت که در ادامه می آید:

ما ترندگذاری کلان را الان براي كشور نمي‌توانيم طراحي كنيم، چون يك‌سري مولفه‌هاي جزء آن بايد قبلا درآمده باشد كه بتوانيم از تركيب آنها به اين نقشه كلي برسيم. آن هم طول مي‌كشد، البته دارد نسلي براي آن تربيت مي‌شود، در پايان نامه‌ها رقم مي‌خورد و در دستگاهها و شوراهاي مختلف مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد. قطعا يك تا دو دهه ديگر به زمان نياز داريم. شتاب ما در بحث استراتژيك به حمد الله شتاب بالايي است و اين شتاب مرهون جهت‌گيري رهبر انقلاب است كه در افق هر دستگاه مشخص كرده‌اند.

حالا كه ما اين نقشه را نداريم و تنها نقشه‌ای هم كه براي اداره جهان وجود دارد اينقدر نااميدانه است، لازم است ما اينجا نقشه‌اي براي اداره جهان داشته باشيم. مديريت جهان و كشور با نقشه امامي كه مي‌داند به كجا مي‌خواهد برود و مي‌داند افقش براي اداره جهان و بيداري اسلامي و براي اداره عام جهان و بشريت كجاست.

ما كه مدعي نيستيم امام زمان فقط براي ايران ظهور مي‌كند، حضرت حكومت اش جهاني است و براي اداره جهان بايد كار كنند. مقدماتش در اين است كه ببينيم نايب ايشان چه ساز و كاري را براي جامعه آرماني رقم زده است.

به طور مشخص ترند گذاري‌هاي ايشان همه آيه‌ها را در بر مي‌گيرد؛ توليد علم، اقتصاد و سياست داخلي و خارجي، نظام رسانه، تربيت، معنويت خانواده، زنان، ورزش، هنر، امنيت، محيط زيست، دين و اخلاق و...

دوره باثبات رهبری؛ فرصتی برای برنامه‌ریزی بلندمدت

به دليل توفيقي كه نصيب ما شده و زعامت ايشان دوره با ثبات و بالاي دو دهه بوده است، فرصت داشته‌اند براي تك تك مشكلات جامعه از منظر برد بلند و عميق نكات و رهنمودها و ديدگاه‌هايي را مطرح كنند.

يكي از دلايلي كه مي‌توانيم الان ترند گذاري كنيم و به دكترين دسترسي پيدا كنيم، دوره با ثبات و طولاني ايشان است و اين يك نعمت است. كشورهايي كه مديريت ضرب الاجل و تعجيلي دارند و تا هنوز مستقر نشده‌اند مي‌روند و همه چيز به هم مي‌ریزد. يكي از مشكلات ايتاليا به غیر از الگوهاي نامناسب توسعه اين است كه هميشه دولتهايش ائتلافي است. در کشورهایی مانند ايرلند و ايتاليا و يونان و اسپانيا چون دولتها با ثبات نيست، وسط كار كنار مي‌گذارد و مي‌رود.

هر مديريت باثباتي هم موثر نيست، مثلا در كشورهايي مانند عربستان. مديريت باثبات چند دهه دارند، البته آنجا كه اصلا دولت وجود ندارد، يك سيستم ديكتاتوري كه هيچ حركت بالنده‌اي ندارد. آخرين و پيچيده ترين تكنولوژي را مي‌برند در جايي كه هنوز فرهنگ استفاده از آن وجود ندارد.

جوامعي كه مديريت كوتاه مدت دارند از بي ثباتي رنج مي‌برند و جوامع با ثبات و طولاني مدت از عدم پويایی.

تغییر رئیس جمهور و وزراء؛ عامل شادابی مدیریت استراتژیک کشور

ما يك حسن داشته‌ايم اینکه در سطح مديريت استراتژيك مان يعني در رئيس جمهور و وزرا مدام هر چهار سال تغيير كرده‌اند، اين شادابي مديريت استراتژيك را مي‌رساند و در هر عوض شدن دولت سه هزار مدير عملياتي و تاكتيكي تعوض مي‌شود.

گردش نخبگان ما پرشتاب و بالنده است

در همين انتخابات مجلس، نزديك نيمي از نماينده‌ها عوض شده‌اند. گردش نخبگان ما پر شتاب و بالنده است و اين سرعت تربيت مديران بي‌سابقه و استثنائي است.

ايالات متحده كه به صورت فدرال اداره مي‌شود، دولت مركزي در هر گردش نخبگانش در سطح دولت فقط سيصد مدير عوض مي‌شود.

رهبری یا ولایت فقیه؛ لایه فوق استراتژيك مديريت کشور

اما در سطح فوق استراتژيك مديريت، چيزي به نام رهبري يا همان ولايت فقيه داريم كه ثبات دارد. ثبات مديريت در زمان امام (ره) باعث شد كه رفتن دولت بازرگان و بني صدر، كشور را با اعواج روبرو نكند به خصوص اينكه كشور درگير جنگ بود.

در دوران مقام معظم رهبري هم سه جريان بر سر قدرت آمدند، كشور را گرفتند و كارشان تمام شد و رفتند، ولي كشور دچار تفرقه و مشكل نشد. نزدیک بود با جابه‌جايي از دولت سازندگي به اصلاحات و از اصلاحات به اصولگرا كشور دچار تفرقه شود، اما يك عامل اين ثبات را حفظ كرد. اين عامل در هر سه مرحله وجود «ولايت فقيه» بود و آنها امروز براي اين تلاش جدي مي‌كنند، حتی پايان نامه‌هاي دكتري و فوق دكتري رقم زده‌اند.

ولایت فقیه؛ عنصري باثبات در جا به جايي قدرت‌ها

پيچيده‌ترين مراكز دموكراسي، دانشجوياني را از سال 88 به اين سو فرستاده كه تخصصي روي اين عامل باثبات كار كنند. الان ولايت فقيه در نظريه‌هاي دموكراسي غربي‌ها پذيرفته شده است، از اين حيث كه عنصري باثبات در جا به جايي قدرتهاست. از سوي ديگر، در رفتن به سمت برنامه‌هاي بلند مدت يك عامل موفقيت است.

در غرب ولايت فقيه با مدل سكولار دارد مي‌رود كه پياده شود. دير نيست كه ببينيم در ايالات متحده اين الگوها مورد استفاده قرار گيرد. اين پايان نامه‌ها را ما در مراكز خودمان به دانشجويان اروپايي مشاوره داديم.

از معجزات الهي؛ امام در هشتاد سالگي انقلاب می‌کند
 
آن نكته‌اي كه حائز اهميت است جايگاه ولايت فقيه است، اما حالا برويم سراغ فرد و شخص ولي فقيه. امام در دوران پر تنشي كشور و ثبات آن را حفظ كرد. عمده رهبران جهان در سن چهل سالگي انقلاب مي‌كنند. امام تازه در شصت سالگي فرياد مي‌زند و در هشتاد سالگي انقلاب مي‌كند و تا نود سالگي در پيچيده‌ترين شرايط كشور را اداره مي‌كند. اين يكي از معجزات الهي است.

مديريت استراتژيك رهبری ظرفیت ایجاد رشته فوق ليسانس و دكتري دارد

هم چنين دوران بيست و چند ساله گذشته. سالهاي اخير روي مبحث انتقال از دوره امام به مقام معظم رهبري كار استراتژيك مي‌كنم و درگير بحث و ارزيابي هستم، دوره بيست و خرده اي ساله رهبر از نظر تفكر استراتژيك ظرفيت دارد كه رشته فوق ليسانس و دكتري شود. از «ب» بسم الله دوران رهبري ايشان تا به امروز؛ اينكه چگونه مديريت استراتژيك در فرهنگ، اقتصاد و امنيت و... را رقم زدند و ثبات كشور حفظ كردند كه حركت رو به جلو وجود داشته است، نياز دارد كه در سطح تحصيلات تكميلي تبيين شود.

كه الان ما در بالاترين ثبات امنيتي فكري و فرهنگي هستيم و دشمنان ما در متزلزل‌ترين شرايط خودشان هستند.

امروز طرف مذاكره كننده مجبور است خودش را با عرف ما هماهنگ كنند

شما عرف ديپلماتيك را نگاه كنيد مثلا خانم اشتون نماينده تيم مذاكره كننده در مسئله هسته‌اي، در چند دوره قبلي لباسي مي‌پوشيد كه يا با عرف ما همخوان نبود و رسانه‌هاي ما مجبور مي‌شدند سانسور كنند. در سفر قبلي در استانبول لباس مناسبي پوشيده بود و در سفر اخير مانتو پوشيده بود.

امروز طرف مذاكره كننده مجبور است خودش را با عرف ما هماهنگ كنند و با دست خالي و بدون بسته از قبل آماده شده پاي ميز مذاكره بيايد.

48 ساعت بعد از انتخابات مجلس؛ اوباما: كساني كه مي‌گويند حمله به ايران آسان است، برآوردي از شرايط ندارند!
 
در اجلاس اتحاديه اروپا براي قطعي كردن تحريم نفتي ايران در بهمن و اسفند گفتند باشد براي تير ماه تصميم مي‌گيريم. مي‌خواستند روند انتخابات را ببينند، يك‌دفعه به آنها شك وارد شد. 48 ساعت بعد از انتخابات، اوباما چند بار تاكيد كرد؛ كساني كه مي‌گويند حمله به ايران آسان است، برآوردي از شرايط ندارند. يك عقب نشيني كاملا محسوس.

اقتدار ایران حاصل هر روز در صحنه بودن مردم است

اين اقتدار حاصل هر روز در صحنه بودن مردم است و يك فردي كه در راس سيستم مي‌داند كه به كجا مي‌خواهد برود؛ برآورد دارد كه شرايط جهان و جهان اسلام و جامعه نسل جوان چه خيزي برداشته و توان دولتمردان چگونه است، البته نا بساماني‌ها و گراني‌هاي كف خيابان را هم مي‌داند.

اينها در واقع مسئله لايه‌هاي زيرين است. وگرنه حركت نظام در سطح استراتژيك و فوق استراتژيكي مشخص است.

هيچ حوزهاي نيست كه مقام معظم رهبري ترند نگذاشته باشند

انچه كه اتفاق افتاده در تبيین دكترين مقام معظم رهبري كه ما چند تا از اين لايه‌ها را پايان نامه دانشگاهي كرده‌ايم. دكترين سياسي، دكترين اقتصادي، دكترين اجتماعي و...

در چند سال آينده ادبيات استراتژيكي در جهان خواهيم داشت كه مانيفست حركت ملت خواهد بود. با توجه به فكري كه يك نفر در راس سيستم داشته و اين ترند گذاري ها را صورت داده. تقريبا هيچ حوزه‌اي نيست كه مقام معظم رهبري ترند نگذاشته باشند، همه حوزه‌ها را ايشان مشخص كردهاند. نسبت به نقشه ريچارد واتسون، ما همين الان با نگاه رهبر نسبت به آن نقشه ترند كامل‌تر و بهتري داريم.

نصف ترندهاي غربیها نااميدكننده است/ عمده ترند گذاريهاي مقام معظم رهبري ايجابي

نصف ترندهاي آنها نااميدكننده و سلبي است. عمده ترند گذاريهاي مقام معظم رهبري ايجابي است. نهضت توليد علم و جنبش نرم افزاري.
 
نكته بر اين است كه اگر 50 سال تلاش كنيم صادر كننده علم مي‌شويم پس ما يك ترند داريم كه بايد براي آن 50 سال تلاش كنيم. از سال 81 كه اين ترند مطرح شد. به فرموده رهبر بايد به گونه‌اي علم توليد كنيد كه مجبور شوند زبان فارسي راي ياد بگيرند.

ترند گذاري‌هایی رهبری روبه جلو، بالنده و مثبت است
 
اين ترند گذاريها روبه جلو، بالنده و مثبت است. ترند شعار امسال را ببينيد؛ سال گذشته ركود جهاني سراغ ما مي‌آمد، لذا ايشان آمدند و براي يك سال نانو ترند جهاد اقتصادي را گذاشتند و يك تلاش نسبي در همه دستگاه‌ها شد.

امسال اتحاديه اروپا تصميم گرفت تحريم گسترده عليه ما رقم بزند و احتمال اينكه ركود اقتصادي سراغ ما بيايد، ترندي گذاشتند كه پول و سرمايه بيرون نرود، از اين جيب به آن جيب بشود تا موجب گردش سرمايه داخلي و بالا رفتن كيفيت سرمايه داخلي بشود و رونق ايجاد شود. شايد در ظاهر اثرش را در زندگي كمرنگ ببينيد، اما در تفكر استراتژيك همين تغيير مسيرها هست كه حركت يك ملت را بيمه مي‌كند.

مقوله جامعه سازي؛ مهمترين ابر ترند رهبری

مهمترين ابر ترندي كه ايشان مطرح كردند، مقوله جامعه سازي است. من به مهمترين ترندهاي ايشان در اين زمين از سال 60 تا 90 در اين بيست سال اشاره مي‌كنم.

در سال 59 بعد از آيتالله طالقاني براي اولين بار در نماز جمعه، جامعه مهدوي را در برابر جامعه مدني طرح كردند.
سال 60 براي اولين بار يك نظريه را مطرح مي‌كنند كه بايد جامعه ما قرآن مجسم شود و بارها گفته‌اند كه ما با آن فاصله داريم.

سال 68 جامعه عدالت، سال 69 جامعه علوي، سال 71 جامعه الهي، سال 75 جامعه امامت در همان سال 75 جامعه عوام و خواص، سال 76 جامعه نوراني مبتني بر آيه «الله ولي الذين امنوا يخرجهم من ظلمات الي نور»، مباحث نظام سازي و نهاد سازي كه سال گذشته در ديدار با دانشجويان دانشگاه كرمانشاه مطرح كردند.

ترند سال 60؛ این رسالت ماست

مشخصات ترند گذاري‌هاي سي سال گذشته خودش را نشان مي‌دهد. من براي نمونه مبحث پيچيده و عميقي تحت عنوان اين رسالت ماست كه در سال 60 مطرح شده و امروزه يكي از پايه‌هاي طرح ريزي استراتژيك براي مجموعهاي مثل مركز ماست. اين متن تخصصص و سند چشم انداز.

به مناسبت افتتاح اولين دوره بين المللي حفظ و قرائت قرآن كريم در سال 60 كه ايشان رئيس جمهور بوده‌اند.

برای جمهوری اسلامی بازگشت به سرچشمه هدايت قرآن، امرى ضرورى و حتمى است

«براى جمهورى اسلامى كه خود را عهدهدار رسالت اجراى احكام اسلام و ايجاد فضا و فرهنگ الهى می داند و نور خدا را در منشور جامعه اسلامى متجلى می‌خواهد، بازگشت به سرچشمه هدايت قرآن، امرى ضرورى و حتمى است. درست است كه از آغاز بيدارى مسلمين شعار دوباره خوانى قرآن در كنار شعارهاى اصلى ديگرى مانند بازگشت به خويش و وحدت مسلمين، هر يك در مقابل يكى از توطئه‌هاى بلندمدت استعمار مطرح می‌گشت و بر زبان مصلحان اجتماعى و سپس در فضاى عالم اسلام جارى می‌شد، اما اگر طرح اين شعارها به شعور و تحقق فردى و اجتماعى، سياسى و اخلاقى تبديل نشود بايد يقين داشت كه به نظام قيم الهى دست نخواهيم يافت»

در مسير سي و يك سال گذشته اضلاع رسيدن به آن نظام قيم را جزء به جزء در ديدار با حوزه‌ها و تخصص‌هاي مختلف ايشان فرموده اند. چون الگوهاي مجموعه‌هاي اصلي هزار و چهارصد تاست و از اين تعداد، يك دهم يعني تقريبا 140 تاي آن مطلقا قرآني است. در اين 140 تقريبا براي همه اش مطلبي بيان كرده‌اند.

رسالت ماست كه حجاب‌هاى افكنده بر چهره قرآن را كنار بزنيم

«افتخار ما در مقابل همه مكاتب و نظامهاى بشرى با مانيفست‌هاى ساخته ذهنيت‌هاى حقير و محدود و وابسته، اين است كه كتاب انقلاب ما قرآن كريم و مجيدى است كه از وحى حكيم خبير منشاء گرفته و در اختيار عامل و عالم، بزرگ و كوچك، قابل فهم و استفاده همگان است. اين رسالت ماست كه حجاب‌هاى افكنده بر چهره قرآن را كنار بزنيم و آن را از انزوا و غربت خارج سازيم»

معلوم شد مانيفست ما چيست؛ طرح جامع و استراتژيك ما قرآن است. بايد جامعه را قرآني كنيم.
 
رنگ نژادپرستى، فاشيسم و تحقير انسانيت هم چون داغى بر پيشانى تمدن غرب خودنمايى می‌كند
 
«ما در طول مبارزات خود همواره خطوط اصلى حركت خود را از قرآن دريافت كرده و آن را همچون شعارهاى هميشگى انقلاب خود مطرح ساخته‌ايم. ما هميشه رهنمود «إنّ أكرمكم عند اللَّه أتقيكم» را به عنوان مبناى شكل‌گیری اجتماعى جامعه مطلوب خود دانسته و عقيده داشته‌ايم كه اگر اين شعار، فروغ بخش شام تار تمدن غرب شده و رنگ نژادپرستى، فاشيسم و تحقير انسانيت هم چون داغى بر پيشانى آن تمدن خود نمايى نمی‌كرد،
 
ما هميشه فرمان «من قتل نفساً بغير نفس أو فساد فى الأرض فكأنما قتل الناس جميعاً» را در برابر چشم خود داشته و معتقد بوده‌ايم كه اگر بشريت اسير، بدين رهنمود بزرگ ايمان می‌آورد، بی‌شك جبارانى كه ميليونها انسان را قربانى مطامع خويش ساخته‌اند، مجال ادامه حيات نمی‌يافتند. ما هميشه شعار «و لن يجعل اللَّه للكافرين على المؤمنين سبيلاً» را بر سر دست گرفته و باور داشته‌ايم كه اگر سران جوامع مسلمان به درستى به آن توجه می‌كردند، هرگز مجالى براى سلطه‌گرى شيطانهاى مجسم جهانى بر كشورهاى مسلمان نشين باقى نمی‌ماند.»

اين بيداري اسلامي و مسائل مربوطه را دارند مي‌فرمايند.

اکنون نوبت آن است که يكايك رهنمودها و فرامين قرآن را براى تشكيل نظام اسلامى به كار گيريم/ اولين قدم آن آشنايى همگان با ظاهر قرآن

«اكنون نوبت آن است كه با تدبر و تعمق در قرآن كريم و با گسترش و تعميق فرهنگ اصيل قرآنى در سطح جامعه، يكايك رهنمودها و فرامين قرآن را براى تشكيل نظام اسلامى كامل به كار گيريم و جامعه را قرآن مجسم كنيم. اين كار بی‌شك نيازمند تلاشى بزرگ، درازمدت و پر حوصله است؛ تلاشى كه اولين قدم آن آشنايى همگان با ظاهر قرآن و انس همگان با اين كلام عزيز الهى است.»

سيستم يعني ايجاد ارتباط معنا دار بين اجزا در يك كل كه در نسبت با محيط بتواند ارائه خدمت كند. وقتي صحبت از نظام اسلامي می‌كنيم داريم از سيستم صحبت مي‌كنيم. اگر ارتباط معنادارش مخدوش باشد حركت رو به جلو نمي‌كند، حتي اگر فساد مالي رخ دهد مثل اين دادگاه بيمه يا ماجراي اختلاس، باز اين سيستمي است كه دارد خودش را بازسازي مي‌كند، دستگاه قضا، دستگاه اطلاعات.

منابع جامعه سازی: لایه اول قرآن، سپس احادیث و بعد عقل

از هزار و چهارصد قطعه اداره جامعه، 140 تاي آن كاملا قرآني است، البته همه آنچه كه مي‌خواهيم در قرآن نيامده، بايد به آن تقريبا يك ميليون حديثي كه از ائمه به دست ما رسيده توجه كنيم و در لايه سوم سراغ عقل و خرد بشري برويم كه در تعارض با قرآن و سنت قرار نمي‌گيرد. امروز كه به جامعه نگاه مي‌كنيم مي‌بينيم هيچ شباهتي به قرآن ندارد.

جامعه‌اي كه مي‌خواهيم قرآن مجسم شود، بايد در آن قلبها و دلها آباد شود. آباد شدن در و ديوار و پل ساختن خيلي خوب است، اما آباداني كه در تخت جمشيد و ديوار چين و اهرام مصر ميبينيد، خودشان رفتهاند و فقط نشانههايش مانده است، اما هنر دين و حكومت ديني آباد كردن جانهاست.

يكي از ترندگذاريهاي اساسي نه تنها براي ايران بلكه براي جهان، اين راه است.

تا وقتى عموم مردم با ظاهر قرآن آشنا نشوند، تحقق بخشيدن به نظام قرآنى در متن جامعه آسان و ممكن نمی‌نمايد

«ما پس از دهها سال تلاش دشمنان براى دور ساختن نسلهاى متوالى حتى از ظاهر قرآن در صدد آنيم كه به قرآن باز گرديم و قرآن را نخست بر زبان، آنگاه در دل و سپس در متن جامعه تحقق بخشيم. تا وقتى عموم مردم با ظاهر قرآن آشنا نشوند، تحقق بخشيدن به نظام قرآنى در متن جامعه آسان و ممكن نمی‌نمايد.»

اين نكته شد مسير ما.

من عباسي مي‌توانستم در خانه‌ام بنشينم اين 140 سيستم را بنويسم، اما با اين فرازي كه در اينجا خواندم در تعارض بود. اگر بخواهيم جامعه قرآني بسازيم و ادبيات استراتژيك اش را توليد كنيم، اول بايد آدمهايش را تربيت كنيم. امروز نسلي داريم تربيت مي‌كنيم كه يك كلمه از قرآن را مي‌گيرد و به عنوان تز دكتري از آن در دانشگاهها دفاع مي‌كنند. به عنوان سند علمي و توليد علم دفاع مي‌كنند و اين اتفاق در طول دو سال گذشته افتاد و آن 140 زير سيستم را ما اول با تربيت آدم، تا جايي كه دفاع شود به عنوان سند علمي جلو مي‌بريم؛ خيلي كار پر هزينه‌اي است.

وظیفه ما تربیت متخصص در هر حوزه است؛ تنهایی نوشتن مطالب کتابی در کتابخانه می‌شد

اگر من فقط خودم مي‌نوشتم فقط براي خودمان مي‌شد و كتابي در كتابخانه‌ها مي‌شد كس ديگري هم از آن استفاده نمي‌كرد، اما وقتي براي آن نسلي تربيت مي‌كنيم، در حوزه تخصصي خودش آن را به دانشگاه مي‌برد از آن دفاع مي‌كند و بعدها همان را درس مي‌دهد و در ارگانها و نهادها در قالب طرح استراتژيك پياده مي‌كند، لذا مي‌فرمايد:

باید ارزش قاريان، حافظان قرآن و معلمان آشكار شود

«ما پس از دهها سال تلاش دشمنان براى دور ساختن نسلهاى متوالى حتى از ظاهر قرآن در صدد آنيم كه به قرآن باز گرديم و قرآن را نخست بر زبان و آنگاه در دل و سپس در متن جامعه تحقق بخشيم. تا وقتى عموم مردم با ظاهر قرآن آشنا نشوند، تحقق بخشيدن به نظام قرآنى در متن جامعه آسان و ممكن نمی‌نمايد و اينجاست كه ارزش قاريان و حافظان قرآن و معلمان و مقريان آشكار می‌شود. می‌دانيم كه تلاوت، ترتيل و حفظ قرآن در صدر اسلام به عنوان وظايفى ارزشمند معمول بوده‌اند. امروز وظيفه ماست كه اين ارزشها را زنده كنيم.»

نظام از ارزش گذاري براي حافظ قرآن شروع كرد و امروز به مرحله‌اي رسيديم كه جوان زير سي سال در دانشكده پزشكي همين دانشگاه تهران از كلمه قلب سليم در قرآن 600 صفحه تز مي‌نويسد، به عنوان اولين دكترين نظام سلامت در افق 1414. در دانشكده اقتصاد، دكترين بيع را دفاع مي‌كنند و حسابداري براي ديوان محاسبات و حسابرسي براي جامعه آرماني كه نه تنها حسابرسي اين دنيا را انجام دهد، بلكه حسابرسي اخروي را هم آنگونه كه قرآن مدنظر دارد مورد توجه قرار دهد. در دانشگاه آزاد كليت جامعه هجري دفاع شد.

ادبيات استراتژيك رهبری ما را در تفكر استراتژيك براي يكصد سال آينده بی‌نیاز کرده

اين ادبيات و ساير ادبيات استراتژيكي كه در طول دوران رياست جمهوري و رهبري ايشان مطرح شده است ما را در تفكر استراتژيك براي يكصد سال آينده، بدون اغراق مي‌گويم بي نياز كرده است.

در ناامنترن نقطه جهان جز پنج كشور داري ضريب امنيتي بالاي جهان هستيم

امروز ثبات مديريت در حوزه ولايت فقيه در طول بيست و چند سال گذشته را داریم، جدا از نعمات زودگذري كه در جابه جايي قدرتها و جناح‌ها كشور دچار اعوجاج نشد، در نا امن‌ترين نقطه كره زمين يعني در خاور ميانه پيچيده‌ترين جنگها صورت مي‌گيرد و ما جز پنج كشور داري ضريب امنيتي بالاي جهان هستيم و بالاترين تراز امنيت خاورميانه را داريم.

ما درگير جنگ نشده ايم، اما برنده چهار جنگ بود‌ه‌ايم

ما درگير جنگ نشده ايم اما برنده چهار جنگ بوده‌ايم. اين را خوشان مي‌گويند. در ده سال گذشته برنده جنگ افغانستان، كه دو دشمن ايران يعني امريكا و ناتو و طالبان به جان هم افتادند و خدا ظالمين را با خودشان مشغول كرد. دوم برنده جنگ صدام و غرب كه سي و شش كشور به عراق حمله كردند و خود غرب يكي از دشمنان ايران را در منطقه برداشت. نبرد حزب االله لبنان با اسرائيل كه سيد حسن نصر الله پيام تبريك به رهبر ايران مي‌فرستد. چهارمين پيروزي نبرد 22 روزه غزه و اسرائيل است.

رهبری اقتصاد آدام اسمیتی را زیر سوال می‌برد و مجمع تشخيص مصلحت، الگوي توسعه مطلوب جمهوري اسلامي را اقتصاد نئوكينزي‌ها می‌داند
 
ما ضعف مديريت و فقدان مباني نظري عميق براي مديريت كشور را قبول داريم كه به مراكز فكري كشور به ويژه متهم رديف مراكز مديريت استراتژيك اصلي كشور برمي‌گردد. جايي كه رهبر اين مملكت از سال 60 ترند گذاري مي‌كند و كاملا هم قرآني بوده و مانيفست‌هاي بشري را به سخره مي‌گيرد، سال گذشته در ديدار با دانشجويان كرمانشاه، اقتصاد آدام اسميتي را كاملا زير سوال مي‌برد، اما در مجمع تشخيص مصلحت نظام، سند استراتژيك منتشر مي‌شود كه بعد از ارزيابي‌هاي گسترده و بررسي طولاني مكاتب گوناگون و... الگوي توسعه مطلوب جمهوري اسلامي مي‌تواند مكتب نهادگرايان و نئوكينزي‌ها باشد.

رهبري وقتي ديد اينها اينگونه توليد مي‌كنند خودش نشست انديشه‌هاي راهبردي را شروع كرد، اولي هم الگوي اسلامي ايراني پيشرفت بود.

در همان ديدار با دانشجويان كرمانشاه فرمودند كه مباني اينها بايد مطلقا بومي و ديني باشد نه غربي. هشدار به كساني كه در مراکز مطالعات استراتژيك كشور مي‌نشينند و انديشه غربي‌ها را مي آورند.

ما در ترندگذاري‌ها در همه حوزه‌هاي فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي و... اين چهارچوب‌ها را با نگاهي كه رهبر ارائه كرده‌اند داريم. از مجموع 140 زير سيستم، چهارده تا را نهايي كرده‌ايم و يازده تا در ارتباط با وزارت خانه‌ها و ارگانها برده‌ايم و توانسته‌ايم ظرفيتي كه در انديشه مقام معظم رهبري بود را در دكترين‌هاي بومي و ملي رقم بزنيم و روي پاي خودمان بايستيم.

نظام ذهني رهبری سه وجهي است

چند ويژگي در انديشه استراتژيك رهبر وجود دارد. نظام ذهني ايشان سه وجهي است و شباهت زيادي به نظام فكري امام صادق(ع) و خواجه عبدالله انصاري دارد.

در دانش فلسفه ذهن غربي ها مي گويند اگر از كسي راهنمايي بخواهي، يا مي‌گويد نمي‌دانم يا پاسخ اش يك يا دو و يا سه وجه دارد. كساني كه نمي‌دانند ذهن ستروني دارند؛ كساني كه يك وجهي جواب مي‌دهند، تك بعدي اند و كساني كه دو وجهي پاسخ مي‌دهند، خطي فكر مي‌كنند.

نظام ذهنی سه وجهی لازمه شبكه سازي و تدوین دکترین
 
كساني كه پاسخ هايشان سه وجه دارد، ذهن پويايي دارند كه شبكه سازي مي‌كند كه اين شبكه، دكترين آن فرد است.

دکترین سیاست خارجه و داخلی رهبری

درباره سياست خارجي از مقام معظم رهبري پرسيدند فرمود، عزت، مصلحت، حكمت. درباره سياست داخلي فرمود، عزت، رحمت، اقتدار.

عزت وجه مشترك هر دو است، اين دو سخن را از لولا عزت به هم بچسبانيد.

تمام سخنرانيهاي ايشان سه محوري است كه اگر از شاه بيت به هم بچسبانيد شبكه مي‌سازد از مولفه‌هاي تصميم سازي. ايشان براي هر مشكلي پاسخ دارد.

خواجه عبدالله در كتاب صد ميدانش براي هر ميدان سه مقام و براي هر مقام سه نشانه ذكر مي‌كند، ذهن پيچيده رياضي داشته است. بعدها اين كتاب را با نام منازل السائلين اصلاح كرد. من با محتواي آن كاري ندارم، روش شناسي آن را مي‌گويم.

هيچكدام از رهبران بيست سال گذشته جهان ذهن شبكه‌اي نداشته‌اند

صحبتها و ديدگاههاي رهبران جهان را براي آنكه بفهميم واقعا انگاره آنهاست و يا بلف مي‌زنند، در فرآيند مهندسي ذهن تبيين مي‌كنيم که هيچكدام از رهبران بيست سال گذشته جهان ذهن شبكه‌اي نداشته‌اند. هيچكدام از لحاظ فلسفه ذهن لياقت رهبري ندارند. اين مديران مستاصل اند تا مراكز مديريت استراتژيك شان به آنها بگويد كه چه بايد بكنند.

اين يكي از نعماتي است كه خدا به انقلاب اسلامي ما داده، هم وجود آن پيرمرد نازنين كه جهان را تكان داد و قرن بيست حقا قرن او بود.

عمدتا ائمه در روايات، نگاهي سه وجهي داشته‌اند

عمدتا ائمه ما در روايات، نگاهي سه وجهي داشته‌اند؛ چون بيشتر از همه از امام صادق(ع) به ما روايت رسيده است، براي تبيين هر موضوعي سه مفصل نام مي‌برند.

بالاي 75 درصد سخنرانيهاي مقام معظم رهبري، در هريك از سخنرانيها در چند مرحله، محور سه وجهي براي حل مشكلات ذكر مي‌كنند.

در همان زمان اصلاحات چه جنگ و دعوايي بود كه معني اصلاحات چيست. ايشان فرمود اصلاحات يعني رفع فقر، فساد و تبعيض. از هر راهي كه آنها وارد شدند كه اين كلمات را دور بزنند نشد.

زير ساخت ترندگذاري؛ شبكه‌هاي سه وجهي و روي كار؛ مگا ترندها است
 
زير ساخت ترندگذاري شد اين شبكه هاي سه وجهي و روي كار شد آن مگا ترندهايي كه مشخص كردند.

مي‌رسيم به ترسيم اين حد فاصل‌ها كه با قوانين و برنامه‌هاي كوتاه مدتي كه در مجلس و يا در شوراي عالي انقلاب فرهنگي يا مشخصا در ديدارهای ايشان با ريز جزئيات آمده است و ما را در صد سال آينده از داشتن نقشه متفاوت بي‌نياز می‌کند.

چون خواست نظام طراحي بر اساس قرآن است، نسلي كه دارد تربيت مي‌شود آن متون پايه و كلام وحي را مبنا قرار مي‌دهد، اما تا آن زمان كه بتوانيم طرحهاي كلان را رقم بزنيم، اين بار يك تنه بر دوش مقام معظم رهبري است.

مجلس تشخيص مصلحت نظام با پول بيت المال عمده ترين مغزها را بكار مي‌گيرد و رئيس آن مركز كه هم در خبرگان رهبري، هم در مجلس نفر دوم و سوم بوده و هم دبير شوراي عالي امنيت ملي بوده، آخر بعد از 782 صفحه سند به اين نتيجه رسيده‌اند كه بايد الگوي انگليسي‌ها را بگيريم.

بخش عمده‌ای از حركت باثبات نظام معلول شخصيت باثبات رهبری بوده

در چنين شرايطي مقام معظم رهبري يك نفره دارد ترند گذاري مي‌كند، در حالي كه هيچ يك از مسئولان كشور، ياراي رسيدن به ايشان در عرصه ساسيت گذاري‌هاي كلان را ندارد.

اوج مظلوميت اينجاست كه ايشان در بيان قوت‌هاي نظام از عظمت امام ياد مي‌كنند.

بخش عمده‌اي از حركت باثبات نظام معلول شخصيت باثبات ايشان بوده است كه در كوران حوادث و دگرديسي‌ها نلرزيد و هيچگاه كوتاه نيامد و فرمود اينها انعطاف نيست، انحراف است.

حتي در مجلس ششم كه 127 نماينده به ايشان نامه زدند كه «بر مسئله هسته‌اي پافشاري نكند، جنگ مي‌شود. اگر بعدها مجبوري جام زهر بنوشي، همين الان بهتر است بنوشي كه تاريخ درباره تو قضاوت خوبي خواهد كرد.» و در جايي كه مجلس و دولت همراه نبود يك تنه ايستاد.

رسانه‌هاي خارجي گفتند مردم بعد از انتخابات سال 88 قهر كردند و پاي صندوقها نمي‌آيند، حداكثر تا 35درصد شركت مي‌كنند، اما در انتخابات مجلس 64 درصد آمدند.

وقتي خبرنگاران خارجي از مردم مي‌پرسيدند به خاطر چه آمده‌ايد مي‌گفتند به خاطر رهبرم.

مردم كاري به مسئله بالا رفتن قيمت سكه نداشتند، كاستي هست، اما مي‌دانند كه يك نفر هست كه شناخت دقيق از دشمن دارد و گول انعطاف‌ها را نمي‌خورد و حد بالاي شايستگي ايران را مي‌داند و قرآن را مي‌شناسد. ایشان با تواضعی كه دارند همه چيز را محول مي‌كنند به امام راحل، در حالی که خود منشا خدماتي بودند كه ترند گذاري ايالات متحده مي‌گويد، ايران در سال 2050 جهش جهاني دارد و ابر قدرت مي‌شود.

اين ترند يك جدول دارد كه در آن خطرات جهاني نوشته شده است، جنگ چين با امريكا و اروپا، جنگ اسرائيل با ايران، جنگ امريكا و اروپا.

در شرايطي كه خود دشمن اعتراف مي‌كند ايران به ابر قدرت تبديل مي‌شود بايد در ليله الرغائب، بابت دلهاي مومن خدا را سپاس گذار باشيم. بابت امامي كه در راس جامعه تا نود سالگي اداره كرد و امامي كه در طول دوران اخير با تواضع كامل طوري مديريت كرد كه خود غربي‌ها اعتراف كردند كه ايران ابر قدرت مي‌شود.

ترند گذاري آنها همه نااميد كننده است، اما همه مسيرهاي رهبر اميدوار كننده و متعالي و مبتني بركلام و سنت الهي است.

در سال1378 كه ايشان در ايام عيد به بازديد مناطق جنگي رفتند، گفتند افتخار كنيد به اينكه حزب الله هستيد و چون سنت الهي قول داده است كه «فان حزب اله هم الغلبون»، آرام زيست كنيد كه بر همه دشمنان غلبه مي‌كنيد.

پایان
 
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار