عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: پژوهشی موفق است که در ادامه آموزش باشد و آموزشی موفق است که به پژوهش کمک کند اما در ایران ...
به گزارش خبرنگار دین و اندیشه «خبرگزاری دانشجو» دکتر محمد سعیدیمهر عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در نشست بررسی وضعیت آموزش و پژوهش فلسفه اسلامی و عرفان در ایران در همایش روز جهانی فلسفه که عصر امروز در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد به ایراد سخنرانی در زمینه آسیبشناسی پژوهش فلسفی در ایران پرداخت.
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: میتوانیم دو نوع نگاه به فلسفه داشته باشیم یک نگاه این است که در سنت ما فلسفه یک رشته علمی مثل علوم تجربی و ... نیست و مقام بالاتری دارد که گاه به آن حکمت گفته میشود و یک وادی سیر و سلوک عقلی است اما در نگاه دوم یک نگاه علمی و بهعنوان یک رشته دانشگاهی به فلسفه است که منظور من نیز از فلسفه در این بحث فلسفه بهعنوان یک رشته دانشگاهی است.
سعیدیمهر بیان داشت: به اعتقاد من وضعیت پژوهشی فلسفی در ایران به هر معنای از مطلوبیت که در نظر بگیرم مطلوب نیست و باید آسیبشناسی شود.
وی با اشاره به ارتباط بین پژوهش و آموزش گفت: پژوهشی موفق است که در ادامه آموزش باشد و آموزشی موفق است که به پژوهش کمک کند آموزش نسبت علم را با گذشت مشخص میکند و پژوهش نگاه به آینده دارد اما در ایران این هماهنگی بین آموزش و پژوهش وجود ندارد.
این استاد فلسفه ادامه داد: دانشجویی دکتری ما بسیاری از اوقات 18 واحد را میگذراند اما این دروس ارتباطی با موضوع پایان نامه او ندارد و از آموزشی که دیده برای پژوهش او استفاده نمیشود.
وی افزود: خروجی پژوهشی در نظام آکادمیک مقاله، پایاننامه و کتاب است که ما در هر یک از این زمینهها مشکلاتی داریم.
سعیدیمهر بیان داشت: یکی از مشکلات ما مشکل روش تحقیق است که ما روش تحقیق مناسب برای تحقیقات خود نداریم و حتی خود اساتید و اهل فن اتفاق نظری در مورد اینکه روش تحقیق در فلسفه دقیقا چیست ندارند.
این عضو هیئت علمی با اشاره به مقاله نویسی در دانشگاهها گفت: خروجی مقاله نویسی در دانشگاههای ما بسیار کم است البته در چند سال اخیر به دلیل الزامات حاشیهای در این زمینه انگیزههای ایجاد شده و تحولاتی به وجود آمده است.
وی در خاتمه اظهار داشت: یکی از مسائل دیگری که در جامعه ما وجود دارد ضعیف بودن فرهنگ نقد است که باید اساتید و صاحب نظران مقالات یکدیگر را مطالعه کرده و به آنها نقد وارد کنند.