به گزارش خبرنگار سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل خطاب به خادمان هیئات حسینی، مادحین اهل بیت و صاحبان منبر نامه ای نگاشت.
متن این نامه به شرح زیر است:
بسم الله الرحمان الرحیم
"شما گمان نکنید که اگر این مجالس عزا نبود و اگر این دستجات سینه زنی و نوحه سرایی نبود، 15 خرداد پیش میآمد. هیچ قدرتی نمیتوانست 15 خرداد را آنطور کند، مگر قدرت خون سیدالشهدا. و هیچ قدرتی نمیتواند این ملتی که از همه جوانب به او هجوم شده است و از همه قدرتهای بزرگ برای او توطئه چیدهاند، این توطئهها را خنثی کند، الّا همین مجالس عزا. در این مجالس عزا و سوگواری و نوحه سرایی برای سید مظلومان" صحیفه نور جلد 16 صفحه 346
باز شمیم دل انگیز محرم از جانب کربلا وزیدن گرفت و دست تقدیر اجازه داد بار دیگر داستان راستان پیروزی خون بر شمشیر را مرور کنیم. هرچند از " هل من ناصر ینصرنی" امام دهها قرن می گذرد اما تا زمانی که یزدیدیان هستند، مبارزهی بین خیر و شر ادامه دارد. حدیث"کل ارض کربلا و کل یوم عاشورا" استمرار نهضت حسینی در گستره تاریخ تشیع است که در هر زمان و مکانی باید حسینیان به مصاف یزیدیان بروند.
انقلاب اسلامی ایران مفتخر است نهضت خود را بر پایهی قیام عاشورا قرار داده است. محرم سال 42 گواه روشنی بر این ادعاست که راه اصلاح جامعه و مقابله با زورگویان عالم جز با منش حسینی پیموده نخواهد شد و اگر بشود مطمئنا پیوسته نمی ماند و ابتر خواهد ماند.
ما دانشجویان به همراه دیگر اقشار جامعه این فرصت طلایی را همچون گوهری گران بها پاس می داریم و با تمام توان برای اقامه این فریضه عظیم از همه هستی خود می گذریم. از این رو لازم است عاشقان حسینی مراسم عزاداری و احیاء شعائر حسینی را هرچه باشکوهتر بر پا دارند و با حضورشان یاد و خاطره خونین شهیدان کربلا را زنده بدارند.
اما روی سخن مادانشجویان، خادمان هیئات حسینی، مادحین اهل بیت و صاحبان منبر هستند که در این ماه پر فیض، وظیفهای به مراتب سنگینتر از عزاداران به دوش دارند.
اولا؛ در تمامی وقایع مهم و حساس دوران قبل از انقلاب اسلامی، از جمله محرم سال 42، قیام مردم به رهبری حضرت امام خمینی (ره) برپایه الگوگیری و حرکت در مسیر نورانی امام حسین شکل گرفت. امام بزرگوار بارها در سخنان خود به این نکته اشاره کردند که وجه سیاسی واقعه عاشورا باید توسط خطیبان به صورت مستمر به مردم عرضه گردد تا نوع نگاه به مفهوم وکارکرد سیاست در میان مردم مسلمان و حتی اندیشمندان اسلامی تغییر کند و شعائر دینی و مذهبی آمیزه ای از دین و سیاست معرفی شود.
پیروزی انقلاب اسلامی بر رژیم مسلح شاه با وجود حمایتهایی که قدرتمندترین دولتهای جهان از وی می کردند، مستقیماً از نفوذ عمیقِ منطق و پیام عاشورا در متن انقلاب اسلامی و نزد مدافعان آن نشات گرفت. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
ثانیا؛ در تمام دوران دفاع مقدس وفتنههای بعد از آن، روحیهی عاشورایی مردم باعث حل مشکلات شد که نزدیکترین نمونهاش، فتنهی سال 88 بود که با درایت رهبر معظم انقلاب و تبعیت عالمانهی مردم از ایشان و با بصیرت افزایی موثر مداحان اهل البیت و خطبا در مجالس روضهی سیدالشهدا نقشهی چندین سالهی دشمنان انقلاب خنثی شد. عاشورا طی همهی این سالها روحیه سلحشوری و مقاومت را بر جان و روح مردم دمید و همان طور که رهبر معظم انقلاب می فرمایند:"در مورد مسألهى محرّم و عاشورا، باید بگویم که روح نهضت ما و جهت گیرى کلى و پشتوانهى پیروزى آن، همین توجه به حضرت ابىعبداللَّه(علیهالصّلاةوالسّلام) و مسائل مربوط به عاشورا بود."11/5/1368
ثالثا؛ ما دانشجویان معتقد هستیم، باید علاوه بر پرداختن به ذکر مناقب اهل بیت علیهم السلام و بیان مسائل دینی ، استفاده از ظرفیت عظیم جلسات عزاداری برای افزایش بینش سیاسی مردم مورد توجه وعاظ محترم قرار گیرد.
ما دانشجویان اعتقاد داریم، باید تحلیل مسائل روز و روشنگری در قبال مکر و حیلهی دشمنان انقلاب اسلامی در مجلس عزای اباعبدالله که بنا به فرمودهی حضرتش برای حفظ دین جدش رسول الله(ص) پذیرای تیغ شمشیرها شد، توسط صاحبان منبر تشریح شود و مانند همیشه در بطن عزاداری مورد توجه قرار بگیرد. فرصت بسیار مغتنمی است که می توان با ارائه درست آن، جامعه را به سوی هرچه نزدیک تر شدن به اندیشههای امام حسین(ع) سوق داد.
آفت دو سویه در این حرکت افراط و تفریط است. همچنان که عزاداری به دور از تبیین موضوعات امروز جهان اسلام و جامعه باعث مغفول ماندن یکی از ابعادهای مهم قیام اباعبدالله می شود، اگر منبرها و تریبونها عزاداری سیاست زده شوند و به جای پرداخت به مسائل کلان نظام جمهوری اسلامی و جهان اسلام دچار جهت گیریهای حزبی شود، معتقد هستیم این نیز صحیح نمی باشد.
در انتها یقین داریم محرم امسال همانند محرمهای تمامی سال گذشته با شکوه و صلابت تمام و با حضور پررنگ تمامی اقشار از جامعه برگزار می شود و ذکر مصیبت فرزند زهرا(س) در قلوب ملت مومن ایران بار دیگر طنین انداز می شود. این خون مقدس، تا زمانی که ظلم و کفر در جهان است به مانند عاشورای سال 61 در جوشش است. تا روزی که مصلح جهان برای انتقام یزیدیانی که خون امام را مظلومانه در صحرا تف دیدهی کربلا ریختند، بگیرد. السلام علی الشیب الخضیب
السلام علیکم و رحمه الله و برکاته