به گزارش خبرنگار «شبكه خبر دانشجو» از مشهد، دكتر علي آقامحمدي در همايش «كفا» که پيرامون الگوي توسعه ايراني – اسلامي با همكاري بسيج دانشجويي خراسان رضوي و نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها برگزار شد، دو ويژگي گروه هاي متخصص به منظور پياده سازي پيشرفت هاي بشري مبتني بر تعاليم الهي را اعتقاد به مباني آسماني و عالم به علوم روز برشمرد و خاطرنشان كرد: عده اي كه ابتدا منكر تعاليم آسماني شدند و به گرايش هاي ماركسيستي روي آوردند، مبدا دين و زندگي الهي را قبول نداشتند، بنابراين مسير خود را از امت جدا كرده و خيلي سريع پيش رفتند.
وي افزود: تعدادي از اين افراد در اين مسير به تحجر گراييدند و با مبارزات مسلحانه هدف خود را دنبال مي كردند؛ در اين بين گروهي ديگر اقتصاد خود را از ماركسيسم و خدا و پيامبر را از اسلام تاكيد مي كردند؛ همان چيزي كه به عنوان ماركسيسم اسلامي در رژيم شاه نامگذاري شد.
آقامحمدي در ادامه تصريح كرد: در طي تحولات 100 ساله - از سال 1285 به بعد- تاريخ بخوبي و با سرعت پيش رفت كه اين امر نشان دهنده اين است كه الگوي توسعه ما يك امر ايستا و ثابت نيست.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، اظهار داشت: جامعه اي كه انسان و روابط انساني در آن ملاك نباشد و الگوي اسلامي در آن به اجرا در آيد، جامعه اي موفق نيست؛ چرا كه جامعه را بايد با عقل و فكر پيش برد.
آقامحمدي در ادامه افزود: اگر الگوي توسعه، مبتني بر تحركات اجتماعي و فردي نباشد و فقط دولت آن را اداره كند، الگويي كمونيستي به وجود مي آيد كه فقط دولت در تصميم گيري آن نقش دارد، بنابراين بايد توجه داشت كه الگوي توسعه ايستا نيست و خروجي آن مهم است.
وي تاكيد كرد: امروزه در جامعه ما الگوي توسعه مبتني بر دولت بوده و خروجي آن مادي است.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در خصوص برداشت ما از اسلام گفت: اجراي احكام اسلامي به تنهايي كافي نيست، بلكه نكته مهم رسيدن به هدف است.
وي نوع نگاه به انسان را مهم دانست و خاطرنشان كرد: يك نگاه فقط قوانين فقهي را در نظر مي گيرد تا معلوم شود كه اسلام براي چه آمده است؛ بنابراين مشخص است كه اگر هدايت و نجات انسان مطرح نبود، قرآن اهميتي نداشت.
آقامحمدي در ادامه خاطرنشان کرد: تكامل و تفاهم اجتماعي بايد به گونه اي رخ دهد كه انسان را از محوريت خود به سمت خدا سوق دهد.
در ادامه دكتر مهدوي، استاد دانشگاه فرودسي مشهد و دانشگاه شهيد بهشتي تهران در خصوص مدل هاي رشد و توسعه اسلامي اظهار داشت: مدل هاي ارائه شده امروز، بايد توسعه و تعالي را همزمان فراهم كند و موتور محركه اين فعاليت ها هم انسان باشد.
وي گفت: در تعالي بايد وضعيتي ايجاد شود تا انسان ها ضمن برآوردن نيازهاي مادي خود، فرصت خودسازي نيز داشته باشد؛ امروزه ذهنيت جهان راجع به توسعه تغيير يافته است.
مهدوي ادامه داد: زماني در دنيا محور توسعه جامعه، محور اقتصادي بود، ولي امروزه انسان و سرمايه انساني را مبناي اصلي توسعه تلقي مي كنند و اقتصاد دانان، از اقتصاد توليد محور به اقتصاد دانايي محور گرايش يافتند.
استاد دانشگاه فردوسي مشهد يكي از ويژگي هاي كليدي يك كشور پيشرفته را علم و دانش دانست و يادآور شد: ما متاسفانه در گذشته مصرف كننده علم و تكنولوژي بوديم، ولي حالا بايد روش هاي تجربه شده دنيا را بومي كنيم تا از مصرف كننده به توليدكننده تبديل شويم.
وي نياز عظيم بشري را دانش بشري دانست و تصريح كرد: بحث اصلي در عصر جهاني شدن اين است كه جهاني بيانديشيم و فراملي عمل كنيم؛ الگوي توسعه ما بايد به گونه اي باشد كه عملياتي و كارايي خود را براي كشورهاي اسلامي و كشورهاي توسعه يافته در سطح جهان نشان دهد.
استاد دانشگاه فرودسي مشهد لازمه صرفه جويي را علم و دانش برشمرد و افزود: در برنامه توسعه بايد در كنار توليد علم، ارزش افزوده مطرح شود.
مهدوي يادآور شد: در 80 سال اخير نهضت توسعه با نهضت ضد دين همزمان شد؛ به طوري كه توسعه يافتگي به معني ضد دين بودن القا و بين دو قشر تاثيرگذار جامعه يعني حوزويان و دانشگاهيان بدبيني ايجاد شد، اما انقلاب اسلامي پيوند را بين اين دو قشر جامعه ايجاد کرد
وي در پايان تاكيد كرد: اگر در اقتصاد توليدمحور عوامل توليد، كار، سرمايه و زمين بود، امروزه در اقتصاد دانايي محور ابتدا سرمايه انساني و سپس آموزش و پرورش و كارآفريني مهم است./انتهاي پيام/